Logo

PC til LCD tv , trenger hjelp.

Skriv et svar
18.11.2006 16.01.24 #1 av 7
Postet av: opas
Heisann. Jeg sitter her å prøver å koble pcen opp til LCD tv.
Skjermkortet på pcen er et Raedon 600XT og har b.l.a en VGA utgang som pc-skjermen er tilkoblet til og en ledig DVI utgang.
På LCD tvet har jeg b.l.a en VGA utgang som det står RGB på og en HDMI utgang.
Jeg trodde dette da var enkelt og gikk ut i dag å kjøpte en 5 meter lang DVI kabel som hadde DVI plugg i ene enden og en "VGA" plugg i andre enden.
Jeg plugget DVI pluggen i DVI kontakten på pcen og VGA pluggen i LCD tven , men får opp Intet signal på tven.
Er det noen av dere guruer som har noen tips ?
Må jeg skifte kabelen til en vanlig VGA(skjermkabel) og kun bruke en skjerm av gangen ?
I så fall har jeg kastet bort 500,- , men,men. :cry:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.11.2006 16.28.15 #2 av 7
Postet av: Rikky
Hvilken TV er det?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.11.2006 17.32.31 #3 av 7
Postet av: erikrod
Vet ikke helt hva du har prøvd, men har du "slått på" signalet som går ut fra DVI-utgangen på skjermkortet?

For å omformulere: Om du tar den 5-meter kabelen din og kobler fra DVI-utgangen på skjermkortet og inn på PC-skjermen din, funker det da?

TVer er vel og kresne på at oppløsningen som sendes ut fra kortet støttes av TVen, men da bør du få opp en beskjed om at oppløsningn ikke støttes, ikke "intet signal".

Jeg har selv det oppsettet du beskriver med en Samsung LE40M51 så det skal ikke være bomkjøp du har gjort. Eneste forskjellen er at jeg har en VGA-VGA kabel og et lite DVI-VGA skjøtestykke istedenfor en hel DVI-VGA-kabel.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.11.2006 18.14.24 #4 av 7
Postet av: opas
"Rikky" skrev:Hvilken TV er det?
Den tv jeg prøver dette oppsettet på er en Viewpia 32 LCD som jeg skal bruke oppe i tvstuen til b.l.a Playstation og se filmer fra pcen.
Har en Panasonic 42 plasma i stuen til å se tv og dvd på , men ønsker ikke å ha pcen i stuen , derfor valget på denne rimelige LCDen her oppe.
Men det skulle vel fungere så lenge tven har pc-inngang.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.11.2006 18.19.13 #5 av 7
Postet av: opas
"erikrod" skrev:Vet ikke helt hva du har prøvd, men har du "slått på" signalet som går ut fra DVI-utgangen på skjermkortet?

For å omformulere: Om du tar den 5-meter kabelen din og kobler fra DVI-utgangen på skjermkortet og inn på PC-skjermen din, funker det da?

TVer er vel og kresne på at oppløsningen som sendes ut fra kortet støttes av TVen, men da bør du få opp en beskjed om at oppløsningn ikke støttes, ikke "intet signal".

Jeg har selv det oppsettet du beskriver med en Samsung LE40M51 så det skal ikke være bomkjøp du har gjort. Eneste forskjellen er at jeg har en VGA-VGA kabel og et lite DVI-VGA skjøtestykke istedenfor en hel DVI-VGA-kabel.


Jeg må innrømme at jeg er litt grønn på dette feltet :oops:
Har ikke funnet noen måte å "slå på" signalet på den DVI porten , vet ikke helt hvordan det gjøres.
Når jeg prøver og bytte om på portene å sette pc-skjermen på DVI-porten som du henviser til , så er også pc-skjermen sort.
Så det kan virke som om porten ikke er åpen ja.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.11.2006 19.02.08 #6 av 7
Postet av: opas
Heyhey :D Nå skjedde det noe her dere.
Jeg måtte inn på skjerminstillinger og velge Raedon 600 secondary og bruke som standardskjerm.
Da fikk jeg det vanlige skjermbildet på pcen , men f.eks det jeg valgte å åpne på tven.
Kunne flytte musepekeren fra pcskjermen ut av bildet og inn på tv-skjermen.
Det eneste minuset er at jegmå gjøre disse instillingene hver gang.
Skulle vært mulig å se det samme på begge skjermene samtidig.
Takk for hjelpen.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.11.2006 22.49.09 #7 av 7
Postet av: bsveian
Jeg har et Radeon X300 -skjermkort. På det så er det en vga-utgang, s-video og en DVI. Skjermen til data'n har både vga og DVI så til bruker jeg DVI. Kjøpte en 15m lang vga kabel for å koble til tv'n (LG 42" plasma). For å få bilde på tv'n gikk jeg bare inn på innstillgene på skjermkortet og aktiverte skjerm nr 2. Jeg får bilde uansett hvilken oppløsning jeg velger på pc'n, men bildet blir for "stort" for tv'n. Har funnet riktig oppløsning og det fungerer utmerket.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar