Logo

PIONEER VSX-1018 - forvrengt HD lyd

Skriv et svar
10.01.2009 11.42.51 #1 av 5
Postet av: geirh
Kjøpte meg en pioneer VSX-1018 i november en gang. Bruker den sammen med en samsung BD-P1400 blu-ray spiller, Proson R63 MKll fronter og tilsvarende center. Har mirage bakhøytalere. Har kjørt auto kalibreringen i receiveren, og jeg kobler bd spilleren via vsx'en med hdmi. Etter å ha brukt bd spilleren på en eldre receiver noen måneder var jeg veldig klar for de ulike HD-lyd formatene og deres rapporterte fortreffelighet. Ble til dels imponert, men alt i alt skuffet. Grunnen er ene og alene det faktum at lyden ut av center er forvrengt på dialogen, og dette er ikke pga sprengte elementer siden jeg har prøvd med en annen center også uten at det irriterende problemet forsvant. Jo mere trøkk det er i dialogen jo verre fremstår det. Kan legge merke til fenomenet også på dvd'er, men ikke i samme grad.

Prøver derfor å høste erfaringer fra brukerne her på forumet i forhold til hva som kan være galt i oppsettet mitt.

Har noen andre opplevd det samme, og/eller er det noen som har teorier om hva som er galt? Bør jeg sende inn receiveren, eller er det BD spilleren det er noe rart med?

Er rimelig kjipt å kjøpe et slikt produkt bare for å irritere seg over feil i stedet for å nyte filmen. Mister liksom litt lysten på å se film med full trøkk i kjellerstua.

Håper på noen gode tips i løpet av helga, og jeg takke så mye på forhånd!!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.01.2009 13.15.50 #2 av 5
Postet av: kenti
Har du prøvd en annen kilde (BD-spiller) eller annen HDMI-kabel fra BD-spiller til forsterker?

Har opplevd liknende med en Pioneer receiver selv, uten helt å ha funnet feilkilden enda. Hadde vært veldig interessant om du hadde fått testet en av Pioneers BD-spillere på forsterkeren din... Selv tror jeg kanskje det kan ha med signalstyrken på HDMI-signalet fra spiller e.l., uten at jeg sikkert kan bekrefte dette. For litt siden testet jeg en Pioneer-receiver, hvor jeg hadde store problemer med lyd/bilde over HDMI fra to forskjellige HD-kilder (én BD-spiller og én HD-DVD-spiller). Testet også ut den nye spilleren Sony S-550 på receiveren, hvor det fungerte bedre, men med liknende problemer som du nå opplever. Tidvis forvrengt lyd mao.

Fra før av vet jeg at den samme receiveren fungerer tilsynelatende problemfritt med Pioneers egen BD-spiller LX-71.

Skal si i fra når jeg evt finner roten til problemet. Hvis problemet ditt er relatert til det samme jeg opplevde er sannsynligvis ikke BD-spilleren din problemet.
Med vennlig hilsen
Kent-Erik Tøllefsen
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.01.2009 13.54.26 #3 av 5
Postet av: geirh
Flott du svarte, for jeg lurte egentlig på etterhvert om jeg var i ferd med å bli litt smårar :shock: .
Kan nok få lånt en ps3 i det minste, og en annen hdmi skal jeg få prøvd i kveld.

Mulig jeg vurderer en LX-51 som erstatning for samsungen, men det hadde vært ok å finne en løsning på det aktuelle problemet før jeg svir av de pengene der. Var det dialogen du også merket det på?

Tror du dette kan være et reelt reklamasjons grunnlag, eller blir det vrient å få de til å innse at det er noe galt dersom det funker på deres egne spillere?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.01.2009 15.57.22 #4 av 5
Postet av: kenti
Det var lyden generelt jeg tidvis opplevde som forvrengt (fra Sony S-550, de to andre spillerne fungerte det ikke med).

Nå sender jo ikke PS3 lyden som bitstream, men blir dekodet av PS3 og sendt som PCM over til forsterkeren. Det betyr med andre ord at forsterkerens HD-dekodere ikke blir brukt. Jeg sier ikke at du ikke skal teste med PS3, med hvis det er mulig å teste med en annen BD-spiller som sender ut lyden som bitstream er det å foretrekke.

Angående reklamasjon i forhold til dette er det litt vrient, men det står vel ingen steder at deres forsterkere kun kan brukes med deres egne BD-spillere så vidt jeg vet. Men nå vet vi jo ikke om det er dette som er tilfelle, så vi får la være å konkludere med noe helt ennå. For alt jeg vet kan det være et issue på akkurat den forsterkeren jeg har opplevd dette på, selv om jeg finner hele situasjonen litt merkelig da den som sagt fungerte med Pioneers egen spiller. Gi tilbakemelding når du har fått testet med PS3en du.
Med vennlig hilsen
Kent-Erik Tøllefsen
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.01.2009 13.39.04 #5 av 5
Postet av: geirh
Da har jeg fått testet litt til.

Jeg koblet til en mediaplayer via hdmi og problemet er tilstede der også. Dette er en player som jeg med sikkerhet vet låter meget bra på et annet anlegg med VSX-LX50 som receiver, og ellers annet sammenlignbart utstyr.

Snakket med pioneer support, og der fikk jeg beskjed om å nullstille receiveren, skifte ut kabler + teste den før MCACC'en ble brukt. Dersom dette ikke hjalp skulle de ta den inn på garantiservice, for som han sa skal alle deres receivere takle de ulike blu-ray spillerene på markedet, og ikke bare pioneer sine.

Når jeg tenker meg om var min første 5.1 receiver en pioneer som hadde problemer med dekodingen av dts, så første gangen jeg skulle spille av en dts dvd ble støy i stedet for godlyd. Da var det chipen som dekodet b.la annet dts som var i dårlig form, og jeg fikk rett og slett en ny receiver et hakk høyere i modell utvalget. Tenker jo at problemet må ligge i samme området all den tiden den låter bra på f.eks stereo koblet analogt.....eller er jeg helt på jordet.

Var det forresten SC-LX81 du hadde problemer med?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar