Logo

piping i tv'en

Skriv et svar
21.11.2004 20.18.42 #16 av 21
Postet av: Rune
Alle 50Hz apparatater har pipelyd. En del mennesker har svekket hørsel slik at de ikke merker dette, og andre legger ikke merke til dette.

Jeg har f.eks ingen problemer å høre om en 50Hz TV står på, men på en 100Hz så hører jeg ikke dette grunnet dobbel frekvens.

Noen apparater har svakheterer hvor denne pipelyden er mer intenst enn andre. Ofte kommer det av svingninger i spoler. Dette kan løses ved en reprasjon. (ofte brukes det bare lakk for å feste spoler, har gjort dette selv flere ganger den tiden jeg jobbet som repratør)

På disse apparatene så er det tydeligvis andre feil som skaper pipelyd. Mulig det er strømforsyningen som sliter.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.11.2004 22.06.45 #17 av 21
Postet av: roma
[quote="Rune"]
Jeg har f.eks ingen problemer å høre om en 50Hz TV står på, men på en 100Hz så hører jeg ikke dette grunnet dobbel frekvens. [quote]

samme her, hører lyden med engang jeg åpner ytterdøra i et hus om tv'n står på eller ikke- selv om lyden er avslått....

:lol: Kunne blitt en vanvittig god "torpedo" for Lisenskontoret som vandrende pengeinnkrever rundt om på dørene i Norges land, og avsløre alle "NRK-Snyltere" bare ved og lytte til nøkkelhullet :lol:

Jævla irriterende lyd og slitsomt og høre på, ser fram til og bli 50år og hørselskadd 8)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.11.2004 16.20.30 #18 av 21
Postet av: TVhjemejs
"Rune" skrev:Alle 50Hz apparatater har pipelyd. En del mennesker har svekket hørsel slik at de ikke merker dette, og andre legger ikke merke til dette.

Jeg har f.eks ingen problemer å høre om en 50Hz TV står på, men på en 100Hz så hører jeg ikke dette grunnet dobbel frekvens.

Noen apparater har svakheterer hvor denne pipelyden er mer intenst enn andre. Ofte kommer det av svingninger i spoler. Dette kan løses ved en reprasjon. (ofte brukes det bare lakk for å feste spoler, har gjort dette selv flere ganger den tiden jeg jobbet som repratør)

På disse apparatene så er det tydeligvis andre feil som skaper pipelyd. Mulig det er strømforsyningen som sliter.


Igen: Kilder der indikerer at dette er et generelt problem for 50 Hz TV?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.11.2004 20.08.01 #19 av 21
Postet av: Rune
Jeg har ingen andre kilder enn mine (og andres) ører.

Jeg har sikkert tittet på 1000 forskjellige 50Hz apparater og jeg har aldri lagt merke til at noen ikke lager denne lyden.

Lyden er på 15625 hz som kommer av 25 bilder med 625 linjer. (25 x 625)

Hvis du ikke hører dette så skal du bare være glad. Men du har sannsynligvis litt svekket hørsel. Vet at flere ikke skjønner hva jeg prater om når jeg irriterer meg over denne lyden.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.11.2004 13.55.40 #20 av 21
Postet av: TVhjemejs
"Rune" skrev:Jeg har ingen andre kilder enn mine (og andres) ører.

Jeg har sikkert tittet på 1000 forskjellige 50Hz apparater og jeg har aldri lagt merke til at noen ikke lager denne lyden.

Lyden er på 15625 hz som kommer av 25 bilder med 625 linjer. (25 x 625)

Hvis du ikke hører dette så skal du bare være glad. Men du har sannsynligvis litt svekket hørsel. Vet at flere ikke skjønner hva jeg prater om når jeg irriterer meg over denne lyden.


Rune, jeg har nu selv surfet rundt for at finde noget om emnet og har nu disse opfattelser:

1) Alle 50 Hz TV afgiver en højfrekvent lyd på 15625 Hz (på lidt anden frekvens i USA) svarende til liniefrekvensen (CCIR normen). Lyden skyldes mest svingninger i liniaritetsspolen.

2) Normalt vil kun mennesker under 15 år (og hunde!) være opmærksom på denne lyd, og kun et fåtal af disse (menneskene altså, ikke hundene stakkels kræ) vil opleve den som irriterende støj.

3) Nogle TV (især ældre modeller, men også nye sjusket lavede) afgiver lyden med så mange decibel og på en sådan måde at mennesker i alle aldersklasser, og også mennesker med nedsat hørelse på grund af tinnitus, oplever den som generende støj. Ved hjælp af lak (eller udskiftning af spole) kan støjen ofte afhjælpes.

4) Langt de fleste mennesker med 50 Hz TV oplever ikke lyden som noget problem. Derfor bliver emnet også relativt sjældent omtalt på diverse AV-fora. Men da jeg søgte specifikt fandt jeg dog 10-20 tråde om irriterende hylen på Google Groups dk.teknik.tv+video fra de sidste 4 år.

Konklusion: Jeg opfatter stadig ikke støjen som et generelt problem for ejere af 50 Hz TV, men dog som et reelt problem for et mindretal.

Min egen hørelse kan jeg ikke lægge til grund da jeg faktisk har en lettere nedsat hørelse. Iøvrigt er jeg ret sensibel over for højfrekvent støj!

Knud
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.11.2004 23.16.12 #21 av 21
Postet av: Mikael
"Rune" skrev:Jeg har ingen andre kilder enn mine (og andres) ører.

Jeg har sikkert tittet på 1000 forskjellige 50Hz apparater og jeg har aldri lagt merke til at noen ikke lager denne lyden.

Lyden er på 15625 hz som kommer av 25 bilder med 625 linjer. (25 x 625)

Hvis du ikke hører dette så skal du bare være glad. Men du har sannsynligvis litt svekket hørsel. Vet at flere ikke skjønner hva jeg prater om når jeg irriterer meg over denne lyden.



Jeg har sikkert tittet på 1000 forskjellige 50Hz apparater......

Det er mange ass...du må ha jobba som repratør en god stund!!!

Tror vi prater rundt hverandre nå det kommer til dette snakke om denne "pipingen"!!!!!
jeg refererte til en feil som kan oppstå på alle tvr ink. 100hz app..!
Og det er ingen diskusjon sånn er det bare.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar