Logo

Plasmafeste til gipsvegg - 45kg for tungt?

Skriv et svar
07.10.2005 18.22.39 #1 av 10
Postet av: transistorbass
Jeg står på trappene til å kjøpe meg en 42" plasma-TV. En ting som bekymrer meg litt er dog om en gipsvegg vil klare vekten. Det er mulig dette er helt irrasjonelt av meg selvsagt - men tror dere dette vil gå helt greit?

Har dere i så fall et billig veggfeste å anbefale? Jeg innbiller meg at det er lurt å velge et der festehullene er så langt unna hverandre som mulig, for å fordele vekten best mulig, men det kan selvsagt også vise seg å være tullprat. I simply don't know. :)

TV'en jeg vurderer er en Scansonic 42" plasma - ca. 45 kg, såvidt jeg kan finne ut fra kilder på nettet.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.10.2005 18.34.42 #2 av 10
Postet av: Knut
"transistorbass" skrev:Jeg står på trappene til å kjøpe meg en 42" plasma-TV. En ting som bekymrer meg litt er dog om en gipsvegg vil klare vekten. Det er mulig dette er helt irrasjonelt av meg selvsagt - men tror dere dette vil gå helt greit?

Har dere i så fall et billig veggfeste å anbefale? Jeg innbiller meg at det er lurt å velge et der festehullene er så langt unna hverandre som mulig, for å fordele vekten best mulig, men det kan selvsagt også vise seg å være tullprat. I simply don't know. :)

TV'en jeg vurderer er en Scansonic 42" plasma - ca. 45 kg, såvidt jeg kan finne ut fra kilder på nettet.


Det er EKSTREMT viktig at du festet veggfestet i stenderene i veggen. Fester du TVen med gipsskruer rett i gipsen har TVen din en levetid på ca 7 sekunder!
Normalt er det 60 cm mellom hver stender i veggen, målt fra senter av stenderen.
Stedeneren er trebjelken gipsplaten er festet i, som igjen er festet til gulv og tak. Dette skal være nok til å holde TVen oppe. Svigerfar har festet en Pioneer PDP 435 HDE på denne måten ...
Mål fra ytterkant av veggen og 60 cm inn på veggen, da skal du teoretisk sett være midt på trestenderen inni veggen. Om du ikke finner disse bør du åpne opp veggen og lage et feste, evt finne en annen måte å feste TVen på.
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.10.2005 19.04.59 #3 av 10
Postet av: sax
Ta en elektrisk barbermaskin.
Skru den på.
Før den langs veggen. Du vil da lett høre hvor stenderen står.

:idea:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.10.2005 21.04.42 #4 av 10
Postet av: Tannoy
Fant litt her:


http://www.pioneer.no/no/content/faq/su ... lasma.html

Ellers finnes det enkle vatere med laser som også finner stendere...

Som en slik:


http://www.blackdecker.no/products.asp? ... 11&range=1

Å feste veggstativet er viktig, og for guds skyld...ikke prøv å gjøre dette alene...!
Sometimes I have morningwood in the late afternoon...
Sjekk gjerne ut min hjemmekino:
http://min.hjemmekino.no/Tannoy/
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.10.2005 21.12.46 #5 av 10
Postet av: transistorbass
Tusen takk for mange gode svar - nå blir det å gjøre litt research før jeg tømmer kontoen på plasmaskjerm og snekkerutstyr. :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.10.2005 09.57.10 #6 av 10
Postet av: tronde
Hei!
Jeg har en 42" flatskjerm - vekt ca.35 kilo. Jeg har festet rett i gipsveggen uten problemer. Jeg har brukt 8 - åtte gipsskruer som hver er godkjent for 27 kilo. Stendere i vegg er ikke absolutt, men hvis det passer med veggfestet er det selvsagt en fordel å "treffe disse". - det viktige her er selve skruene (skit-dyre - men superbe!)- og bruk så mange skruer som du har hull i veggfestet!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.10.2005 11.49.01 #7 av 10
Postet av: Carr
27 kilo per skrue hjelper deg lite hvis ikke gipsplata takler den totale vekten av skjermen på et såpass lite område! Vil ABSOLUTT anbefale deg å ta den ned og gjøre det skikkelig. Det er kjedelig når skjermen går i gulvet pga litt heftig bass eller lignende..
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.10.2005 12.00.35 #8 av 10
Postet av: Tiburon
Hmmmmm.....

Jeg har montert en 50" på 52 kg rett i 12mm sponvegg med dollyskruer (de ekspanderer bak).

Burde jeg være nervøs?

(Enig i at gips alene kan være risikabelt).
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.10.2005 14.19.25 #9 av 10
Postet av: Knut
"Tiburon" skrev:Hmmmmm.....

Jeg har montert en 50" på 52 kg rett i 12mm sponvegg med dollyskruer (de ekspanderer bak).

Burde jeg være nervøs?


JA - spon er like ubrukelig som gips! Tviler på at du får noe på forsikringen hvis den detter ned. Finn stenderverket bak.
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.10.2005 14.20.59 #10 av 10
Postet av: Knut
"tronde" skrev:Hei!
Jeg har en 42" flatskjerm - vekt ca.35 kilo. Jeg har festet rett i gipsveggen uten problemer. Jeg har brukt 8 - åtte gipsskruer som hver er godkjent for 27 kilo. Stendere i vegg er ikke absolutt, men hvis det passer med veggfestet er det selvsagt en fordel å "treffe disse". - det viktige her er selve skruene (skit-dyre - men superbe!)- og bruk så mange skruer som du har hull i veggfestet!


Dette er ikke å anbefale, gips er IKKE til å stole på. Om du leser monteringsanvisningen vil det kanskje stå noe om veggfeste. Har lest for noen av b-tech sine feste at de ikke under noen omstendigheter må festes rett i gips o.l.
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar