Logo

Plassering av sub

Skriv et svar
14.10.2005 15.52.36 #1 av 13
Postet av: janse
Har prøvd å tegne opp kjellerstua mi fortest mulig.. Er det veldig stor forde å ha suben på plass A istedenfor B med tanke på å få trykket forfra og ikke fra siden? Andre tanker om å evt. ha suben på plass A/B? sub.gif sub.gif ( 14,4990234375 KB) Vist 1419 ganger
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.10.2005 16.01.45 #2 av 13
Postet av: Rune
Dette avhenger veldig av rommets utforming og ikke nødvendigvis hvor du har den plassert. Jeg har selv den stående på Plass B i mitt oppsett og det fungerer veldig bra. Jeg ville prøvd begge plassene og så tar du en vurdering utifra hva du syns er best.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.10.2005 16.02.10 #3 av 13
Postet av: arntos
Jeg har subben i "B". Trykket kommer likevel ettersom subben ikke er retningsbestemt. Juster etter plassering så blir ditta bra det.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.10.2005 17.10.24 #4 av 13
Postet av: Even Sundgot
eg villa jalle fall tatt b for då kjener man bassen bedre i sofan då følest det meir som om du er på kino... :D
Mvh
Even Sundgot

Denon avr 2106 Denon Dvd 1940 Vincent sp-331 Vincent sp-996
yamaha ns-777 Yamaha ns-c444 Yamaha Ns-333 DIY Svs sb12
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.10.2005 09.51.57 #5 av 13
Postet av: kid
B gir best kino-opplevelse etter min mening, tøft å ha den rett ved sofa.
Denon 3806, B&W 604 S3, B&W LCR 600, B&W 600 S3, TaraLabs, Supra, Panasonic PT-AE700
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.10.2005 10.03.37 #6 av 13
Postet av: nutts
Jeg har min plassert til venstre for venstre front høytaler. Ting faller ned fra hylla i rommet bak meg når jeg ser Star Wars, stolen rister enda subben står langt unna meg. Kansje jeg har på for mye SUB, he he he.
Burde vel egentlig teste plassering bak stolene jeg også, bare for å teste.
Når jeg rusler rundt i rommet så er det absolutt mest bass i det høyre hjørnet bak, men der er det nesten for mye bass. Vanskelig dette med sub plassering, hvis man er kresen.
Nutt's DVD samling http://home.no/tagstatus/
( under arbeid )

http://www.lmbk.no ( modellbiler )
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.11.2005 22.57.20 #7 av 13
Postet av: JHS
Her er det er kjempetips som gjelder:
Sett sub'en i sofaen der du vil sitte normalt sett. Ja, oppi sofaen!
Kryp så rundt på gulvet og finn det stedet der bassen oppleves kraftigst. Dette er det beste stedet å plassere sub. Du vil merke at det er en _markant_ forskjell på hvor sub plasseres. Dette trikset er ikke tull. Det fungerer i praksis.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.11.2005 09.25.54 #8 av 13
Postet av: Schumacher
Jeg har min sub på plass A.da blir den best integrert hvertfall for musikk,på film er vel det strengt tatt ikke så nøye da frekvensene er ofte ultralave,men JHS sitt tips er ett enkelt og idiotsikkert prinsipp for best mulig plassering av sub....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.11.2005 11.17.18 #9 av 13
Postet av: Alex F
Spør dere Flageborg (hvor er du ?), så vil han nok si at subben skal plasseres i høyre eller venstre hjørne fremme. Dette skal visstnok gi best bass, og den gutten vet hva han snakker om. Metoden med subwooferen i sofaen, kan man bare glemme, i følge Flageborg. Dette er også veldig upraktisk å få til i virkeligheten, blant annet fordi man da må ha ganske lang subwooferledning.
Mirage, bare må ha det !
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.11.2005 11.53.38 #10 av 13
Postet av: orso
Jeg har prøvd det med å plassere subben i sofaen (har 4m lang ledning). Det var klart mest bass inni hjørnet hvor det er skrå tak. Satt deretter subben der, men det fungerte ikke i det hele tatt. Masse resonanse og subben passet ikke sammen med de andre høyttalerne i det hele tatt. Nå bruker jeg subben mye til musikk og det er mulig det annerledes da. Synes det best i mellom og litt bak fronthøyttalerne.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.11.2005 11.55.52 #11 av 13
Postet av: Alex F
"bomholt" skrev:Jeg har prøvd det med å plassere subben i sofaen (har 4m lang ledning). Det var klart mest bass inni hjørnet hvor det er skrå tak. Satt deretter subben der, men det fungerte ikke i det hele tatt. Masse resonanse og subben passet ikke sammen med de andre høyttalerne i det hele tatt. Nå bruker jeg subben mye til musikk og det er mulig det annerledes da. Synes det best i mellom og litt bak fronthøyttalerne.

Setter du subben i et hjørne, så benytter du rommet til å få mer bass. Du må derfor justere ned volum/gain på subwooferen. Bruker du samme volum som når subben står "midt i rommet", er det klart det blir "boomy".
Mirage, bare må ha det !
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.11.2005 12.01.06 #12 av 13
Postet av: orso
"Alex F" skrev:
"bomholt" skrev:Jeg har prøvd det med å plassere subben i sofaen (har 4m lang ledning). Det var klart mest bass inni hjørnet hvor det er skrå tak. Satt deretter subben der, men det fungerte ikke i det hele tatt. Masse resonanse og subben passet ikke sammen med de andre høyttalerne i det hele tatt. Nå bruker jeg subben mye til musikk og det er mulig det annerledes da. Synes det best i mellom og litt bak fronthøyttalerne.

Setter du subben i et hjørne, så benytter du rommet til å få mer bass. Du må derfor justere ned volum/gain på subwooferen. Bruker du samme volum som når subben står "midt i rommet", er det klart det blir "boomy".


Justerte selvfølgelig ned volumet og prøvde med annen delefrekvens, det hjalp ikke. Nå skal det nevnes at jeg har et L formet rom og med mye panel og parkett. Ikke det beste for lyd.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.11.2005 12.09.46 #13 av 13
Postet av: Alex F
"bomholt" skrev:
"Alex F" skrev:
"bomholt" skrev:Jeg har prøvd det med å plassere subben i sofaen (har 4m lang ledning). Det var klart mest bass inni hjørnet hvor det er skrå tak. Satt deretter subben der, men det fungerte ikke i det hele tatt. Masse resonanse og subben passet ikke sammen med de andre høyttalerne i det hele tatt. Nå bruker jeg subben mye til musikk og det er mulig det annerledes da. Synes det best i mellom og litt bak fronthøyttalerne.

Setter du subben i et hjørne, så benytter du rommet til å få mer bass. Du må derfor justere ned volum/gain på subwooferen. Bruker du samme volum som når subben står "midt i rommet", er det klart det blir "boomy".


Justerte selvfølgelig ned volumet og prøvde med annen delefrekvens, det hjalp ikke. Nå skal det nevnes at jeg har et L formet rom og med mye panel og parkett. Ikke det beste for lyd.

Ehh, har ikke testet dette så mye selv, men refererer bare til anbefaling fra Flageborg som har testet mye. Tror også han har sitt eget selskap som driver med "bass optimalisering". Han står også fast på at deling skal være på 80hz, dvs alle høyttalere skal stå til SMALL uasett hvor store fronter og center en har. Jeg anbefaler at du sender en PM til Flageborg, og han vil hjelpe deg. Han var meget hyggelig med meg, iallefall, til tross for at jeg ikke har 5 subber eller SVS :wink:
Mirage, bare må ha det !
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar