Logo

Plassering og antall stikk-kontakter m.m.

Skriv et svar
05.12.2005 21.16.48 #1 av 11
Postet av: Jimmern
Hei. Jeg er i full gang med å innrede min hjemmekino. Er utrolig usikker på veldig mye, og har null erfaring med dette. Rommet jeg skal bygge kino i er ca 6x4 meter. Lerret blir på den ene 4-metersveggen. Er det vanlig og gunstig at Reciver+dvd+++ er plassert i fronten nedenfor lerrete, eller finnes det ei "oppskrift" på dette? Har noen et "oppsett" på hvor mange strømpunkter dette rommet minst bør ha, og hvor mange kontakter MÅ jeg ha der reciver + dvd m.m skal stå? Har noen ei oversiktlig skisse eller et bilde av et fint og funksjonellt oppsett? Jeg har pr i dag golv og vegger i betong, og snekker er bestillt i løpet av kort tid. Jeg kan da legge det jeg vil skjult. Tips her? Hvordan bør belysningen i dette rommet være? Skal/bør det være lys over lerret, evt spot med dimmer? Takker for ALLE innspill :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.12.2005 21.31.46 #2 av 11
Postet av: Knut
Hei,
du bør vurdere å ha alt av elektronikk bak hvis du har projektor. Da slipper du unna med ganske korte kabeltstrekk til projektoren. Kjedelig med 10-12 m kabel til projektor, det kan bli dyrt. Da er det billigere med lengre kabelstrekk til høyttalere. Du slipper også sjenerende lys fra dvd-spiller osv.
Når det gjelder strøm så kanskje det holder med en stikkontakt. Hvis du har en 16 A kurs og kjøper deg et Monster Powercenter er kanskje dette den greieste løsningen. Da er du beskyttet mot lynnedslag osv.
Husk egen stikkontakt til subwoofer i front, og evt til motorisert lerret...

Men når du først totalrenoverer og har leid inn snekker så burde du kanskje legge opp til et kontaktpunkt pr vegg. Tenk litt langsiktig, og slipp unna skjøteledninger.
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.12.2005 21.44.44 #3 av 11
Postet av: Jimmern
Takk for fine innspill. Sant som du sier at det kan være greit å ha elektronikken bak - hadde ikke tenkt på det på den måten, med sjenerende lys ++. Så lenge jeg kan legge skjult anlegg, vil jo ikke de lange kablene til frontene vises selv om de blir relativt lang dersom elektronikk plasseres bak.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.12.2005 22.54.30 #4 av 11
Postet av: nutts
Jeg driver for tiden å lager meg en ny kino selv. Jeg har bestemt meg for å ha utstyret bak ved projector, inne i veggen. Dette fordi jeg ønsket meg minst mulig foran ved bildet, slik som det er på kino :)
Jeg la opp til en dobbelkontakt fremme, der jeg skal ha min Sub, slik att denne skjules av sub-kassen. Jeg har også satt opp 2 stk downlight over der lerrettet skal henge, pluss 2 på hver langside av rommet. Disse har jeg montert på Dimmer og endevender. Dimmeren fordi jeg synes dempet belysning er topp i alle situasjoner, untatt ved film titting, da er det mørkt. Endevender er praktisk når du skal inn og ut av rommet, og ved filmstart, slik att du slipper å reise deg opp av godstolen for å skru av og på lyset. ( er mange ganger jeg akuratt har satt meg ned, for så å finne ut att jeg ville sjekke noe på omslaget til filmen jeg har kjøpt )
Videre setter jeg opp NOK stikk inne i veggen der utstyret skal stå, slik att jeg eventuelt kan strekke ut en skjøteledning hvis jeg skulle trenge det ved noen annledninger. Videre har jeg en koblings kasse oppe ved taket i det ene hjørnet med koblingbokser og extra strømkontakter. Slik att jeg iværtfall har en teoretisk mulighet til å få flyttet disse ned på veggen ved en senere anledning, uten å måtte rive ned alt for å få opp ett par kontakter ekstra.
Hadde ett løslig satt opp budjett på denne kinoen, det er sprengt for lenge siden, får trøste seg med att når kinoen er ferdig, så har du også glemt hva det faktisk kostet å sette den opp også.

Lykke til meg kinoen din, det er morro å bygge.
Nutt's DVD samling http://home.no/tagstatus/
( under arbeid )

http://www.lmbk.no ( modellbiler )
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.12.2005 09.40.41 #5 av 11
Postet av: Jimmern
"nutts" skrev:Jeg driver for tiden å lager meg en ny kino selv. Jeg har bestemt meg for å ha utstyret bak ved projector, inne i veggen. Dette fordi jeg ønsket meg minst mulig foran ved bildet, slik som det er på kino :)
Jeg la opp til en dobbelkontakt fremme, der jeg skal ha min Sub, slik att denne skjules av sub-kassen. Jeg har også satt opp 2 stk downlight over der lerrettet skal henge, pluss 2 på hver langside av rommet. Disse har jeg montert på Dimmer og endevender. Dimmeren fordi jeg synes dempet belysning er topp i alle situasjoner, untatt ved film titting, da er det mørkt. Endevender er praktisk når du skal inn og ut av rommet, og ved filmstart, slik att du slipper å reise deg opp av godstolen for å skru av og på lyset. ( er mange ganger jeg akuratt har satt meg ned, for så å finne ut att jeg ville sjekke noe på omslaget til filmen jeg har kjøpt )
Videre setter jeg opp NOK stikk inne i veggen der utstyret skal stå, slik att jeg eventuelt kan strekke ut en skjøteledning hvis jeg skulle trenge det ved noen annledninger. Videre har jeg en koblings kasse oppe ved taket i det ene hjørnet med koblingbokser og extra strømkontakter. Slik att jeg iværtfall har en teoretisk mulighet til å få flyttet disse ned på veggen ved en senere anledning, uten å måtte rive ned alt for å få opp ett par kontakter ekstra.
Hadde ett løslig satt opp budjett på denne kinoen, det er sprengt for lenge siden, får trøste seg med att når kinoen er ferdig, så har du også glemt hva det faktisk kostet å sette den opp også.

Lykke til meg kinoen din, det er morro å bygge.


Tusen takk for innspill og fine tips. Hvordan plasserer du downlights? I taket over lerret slik at du kan "vri" lyset noe inn mot letter? Dette med endevender høres genialt ut, men hva er det, og hvordan funker den? Er det noe elektrikkeren må vite før han går i gang? Budsjett ja... :D Med en slik hobby som vi her har, vil jo Snøhvit og div Statsbygg-prosjekter fortone seg som små glippetak vel?? Hehe... Men, vi har bare et liv - så det gjelder å ta vare på det!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.12.2005 18.20.15 #6 av 11
Postet av: Atle Torp
Tommelfingerregel for antall stikk i en hjemmekino er: så mange du har råd til ;)

Seriøst... du bør ha ett stikk til hver forbruker, pluss ett i hvert hjørne for sub. Og ett par ekstra der det meste av utstyret skal stå.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.12.2005 22.17.34 #7 av 11
Postet av: Jimmern
"akto" skrev:Tommelfingerregel for antall stikk i en hjemmekino er: så mange du har råd til ;)

Seriøst... du bør ha ett stikk til hver forbruker, pluss ett i hvert hjørne for sub. Og ett par ekstra der det meste av utstyret skal stå.


Ok. Kan du være så snill å lage ei "lita uformell" :) skisse (ala sweetspot-skissa) over et rom på 6x4 meter, med tips på antall stikk, hvor du ville ha plassert elektronikken (foran, bak, på siden), og oppsett for et 6.1-anlegg. Jeg har muligheter for å legge det meste skjult, så her kan fantasien få være med :) Enkelte mener elektronikk bør stå bak med tanke på kabel-lengder, mens andre mener dette bør foran... Så det er mange "feller" å tråkke i som nyfrelst kinobygger.. ALLE tips vil uansett hjelpe meg i denne prosessen... Kanskje jeg skal leie deg som konsulent :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.12.2005 22.44.32 #8 av 11
Postet av: Atle Torp
Vi prøver.

Grunnen til at du bør ha stikk i alle hjørner til sub, er fordi du må sannsynligvis teste ut en masse plasseringer med subløsning, for at den skal spille best mulig i ditt rom. Og en skjøteledning vil du sikkert ikke ha liggende langs gulvet.

Har prøvd å tegne inn hvor stikk bør plasseres, jeg støtter 100% at elektronikken bør stå bak deg, både med hensyn til kabler til projektor, og for å ikke bli forstyrret av lys i front.

Projektoren bør ha en egen stikkontakt i taket. forslag.JPG forslag.JPG ( 34,2021484375 KB) Vist 1121 ganger
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.12.2005 19.54.44 #9 av 11
Postet av: Jimmern
"akto" skrev:Vi prøver.

Grunnen til at du bør ha stikk i alle hjørner til sub, er fordi du må sannsynligvis teste ut en masse plasseringer med subløsning, for at den skal spille best mulig i ditt rom. Og en skjøteledning vil du sikkert ikke ha liggende langs gulvet.

Har prøvd å tegne inn hvor stikk bør plasseres, jeg støtter 100% at elektronikken bør stå bak deg, både med hensyn til kabler til projektor, og for å ikke bli forstyrret av lys i front.

Projektoren bør ha en egen stikkontakt i taket.


Tusen takk. Nå begynner ting å ta form inni hodet :) Kommer til å bruke tegninga di som en mal. Når det gjelder det å ha elektronikken bak for å unngå lys, så har jeg etter åaha snakka med HiFi-Klubben skjønt at man på det utstyret jeg kommer til å velge kan slå av displaylyset... Dersom det går vil jeg vurdere å ha alt på den ene langveggen "på siden av" første stolrad - av praktiske grunner. Vil det være dumt? Kommer også til å kjøre PS2 på dette oppsettet, og ser kanskje for meg at det vil bli mye frem og tilbake dersom jeg ikke plasserer dette på ene langveggen? Hva mener folket om dette?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.12.2005 20.12.12 #10 av 11
Postet av: Atle Torp
Helt topp!

Hvis du skal ta'n helt ut, så legger du opp skjult annlegg for høyttalerkabler også.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.12.2005 20.24.00 #11 av 11
Postet av: Jimmern
"akto" skrev:Helt topp!

Hvis du skal ta'n helt ut, så legger du opp skjult annlegg for høyttalerkabler også.


Det er allerede planlagt. Snekkern kommer rett over nyttår, og elektrikker hakk i hæl, så her er det viktig at alt er med :) Gleder meg voldsomt. Dersom jeg får rommet slik jeg ser det for meg, vil det nok bli kanon!. Takk for alle innspill
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar