Logo

Probl. koble TV/Receiver/Surround

Skriv et svar
16.07.2005 11.57.59 #1 av 3
Postet av: khbauge
Hei,

Har nettopp flyttet inn i nytt hus og skulle endelig for første gang koble sammen hjemmekinoanlegget mitt som består av:
Skjerm: Pioneer 435HDE
DVD-spiller: Pioneer DV-868AVi
Receiver: Yamaha RX-V750
Høyttalere: Bose Acoustimass 15 (fem høyttalere + aktiv subwoofer)

Dette gikk selvsagt ikke knirkefritt, og derfor må jeg stille noen spørsmål:

1. Jeg bruker HDMI-kabel mellom tv og DVD-spiller. Er det da nok å koble lyd fra DVD-spilleren til receiveren, og er det da best å bruke optisk kabel?

2. Har koblet de fem høyttalerne til subwooferen og derfra koblet videre til Yamaha receiveren (vha en "multi-pin connector"). Kjører auto setup for kalibrering av lyd, men får ikke lyd i bakre/høyre høyttaler (men i alle de andre.) Har byttet høyttaler med en som virket, men fortsatt ikke lyd. Har koblet høyttaleren til bakre/venstre kanal for å sjekke at det da virket, og det gjorde det. Kan det være noe galt med receiveren? :?

3. Er det en annen måte å sjekke om den ene høyttaleren/kanalen virker (hvordan får jeg kontinuerlig lyd i alle høyttalerne)?

Takker naturligvis for alle innspill/svar.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.07.2005 16.57.26 #2 av 3
Postet av: boly
1. Ja det holder og koble lyd mellom forsterker og dvd, bruk digital kabel, denne feks: http://www.hifiklubben.com/no/produkter ... tm?id=5921

2.Kjør auto oppsett med alle høytalerene koblet direkte til forsterker, bruk sub utgangen på direkte til subben. Er ikke kjent med Yamaha, men mener bestemt at forsterkeren må ha ditekte kontakt til høytaleren skal den kunne kalibrere noe som helst.

3. Sett på en cd og still forsterkeren i 5 ch stereo hvis den har det. Hvis ikke kan du flytte kablene fra en høytaler du har lyd på til en uten, da eliminerer du hvertfall det, men det er meget skjelden du ikke får lyd fra en høytaler samme hvor "sprengt den er". Men det er viktigt trekke ut strømkontakter før man begyner kobling av utstyr. (jada, automatsikring i forsterkeren)

Det er sikkert noen som har Yamaha 750 her som kan gi deg noen tips, ellers må det bli "the hard way" krype til korset og LES INSTRUKSJONSBOKA :D
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.07.2005 18.22.45 #3 av 3
Postet av: Runel
Må du ha alle høytalerne via subben? Kan være at feilen ligger der høytalerkablene bør være direkte til subben ja og signal kabel til den aktive subben. Har du definert i oppsettet av forsterker at du har 5.1 system? På RXV650 var det en egen funksjon for 5-kanals stereo.
PIONEER DVLX50, BDP51, SC-LX71, MONSTER, PS50A456, VELODYNE SMS1, PRESTIGE S10, VERITAS 5.1 OPPSETT.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar