Whitestar
Aktiv
E-post
Hva er ulempene med bakprojeksjons-TV-er? Jeg fant en
Sony KDF-E42A11 til ca. 13500. Det ser ut til å oppfylle alt det jeg er ute etter.
Noen som kan si noe fornuftig om følgende:
- responstid
- bildekvalitet
- lysreflektering
- levetid
Og hvor lenge varer lampen? Og hva koster det å skifte den ut?
torsin
Aktiv
E-post
Har selv vurdert bakprojeksjon sterkt og har kommet frem til følgende:
+ Lav kvadratmeterpris
+ Svært god bildekvalitet i sweet spot
+ Overraskende slank (ca 40 cm dyp)
- Fargene vrenges dersom betraktningsvinkelen blir for bred.
- TV'en trenger et minutt eller så på å varme seg opp og komme i gang (på samme måte som en projektor)
- Bruker du tv'en mer enn 2-3 timer til dagen risikerer du å måtte skifte lampen ca annenhvert år (lampen koster ca 1900 kr).
- Kan ikke henges på vegg
torsin
Aktiv
E-post
Har selv vurdert bakprojeksjon sterkt og har kommet frem til følgende:
+ Lav kvadratmeterpris
- TV'en trenger et minutt eller så på å varme seg opp og komme i gang (på samme måte som en projektor)
- Bruker du tv'en mer enn 2-3 timer til dagen risikerer du å måtte skifte lampen ca annenhvert år (lampen koster ca 1900 kr).
boly
Kunnskapsrik med egen hjemmekino
E-post
"torsin" skrev:Har selv vurdert bakprojeksjon sterkt og har kommet frem til følgende:
+ Lav kvadratmeterpris
En slik tv bør glatt kunne kjøresmange fler år uten og skifte pære. Slitasjen på pæra er som på en bil, du ser ikke hvor slitt den er før du bytter til ny. Men selvfølgelig for optimalt bilde bør du bytte etter 3-4000 timer.
Hadde disse vært like bra når jeg kjøpte tv sist, hadde det stått en slik sak i stua nå.
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Whitestar
Aktiv
E-post
Ok, takk for innspill.
Hva med responstid? Grunnen til at jeg spør er at dette er LCD-paneler (3LCD).
Og hva med refleksjoner? "Sluker" den lyset på samme måte som vanlige LCD-er, eller er det en glassplate foran som gir refleksjoner?
Og til slutt, hvor merkbar er fargevrengningen ved bred betraktningsvinkel? Er det slik at man helst bør sitte midt mot skjermen? Er ikke dette problemet mindre med 3LCD-skjermer sammenlignet med vanlige projeksjonsskjermer?
knutinh
Hjemmekinoekspert
E-post
Jeg har enda ikke sett en bakprojeksjonstv som har en betraktningsvinkel som jeg kan godta. Jeg synes det blir "dimt" når jeg reiser meg eller går ut mot sida.
DA ville jeg mye heller ha kjøpt en frontprojektor som bygger på noenlunde samme teknologi men gir valgfri størrelse. og kan henges på vegg
-k
boly
Kunnskapsrik med egen hjemmekino
E-post
"knutinh" skrev:Jeg har enda ikke sett en bakprojeksjonstv som har en betraktningsvinkel som jeg kan godta. Jeg synes det blir "dimt" når jeg reiser meg eller går ut mot sida.
DA ville jeg mye heller ha kjøpt en frontprojektor som bygger på noenlunde samme teknologi men gir valgfri størrelse. og kan henges på vegg
-k
Hva er poenget med og stå ute til siden og se tv? Du har jo betalt for herligheten og burde dermed få sweetspot spør du meg
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung