Heidi
Aktiv
E-post
Hvor lenge er det vanlig å vente på at tven skal bli reparert?
Min tv ble ødelagt i julen og første klagen leverte jeg i januar, så var det uenighet mellom butikk og reperatør og senere meg og reperatør som gjorde at det tok langt tid før de hentet tven.. men nå har de hatt den inne til reperasjon i ca to mnd og enda er den ikke ferdig..
Er dette normalt eller? Andre som har ventet så lenge?
arntos
Moderator & Hjemmekinoekspert
E-post
Nettside
Er det innenfor garanti tiden som er 2 år så er det normalt at produktet skal være reparert innen 3 uker. Og låneprodukt når produkt er på service mer enn 7 dager. Dette er i allefall slik det var på Lefdal / Elkjøp tidligere, tror det er slik i dag også.
eCo
Aktiv
E-post
Lånetv er veldig avhengig av den enkelte butikk og den service de velger å yte.
Iht. forbrukerkjøpsloven har du som kunde krav på lånegjenstand etter 7dgr på rep, men kun dersom det ikke medfører store (så var det å definere store da) økonomiske tap for butikken. (Ikke ordrett slik en juridisk person ville skrevet, men mye godt det samme
)
Når det gjelder tida, så står det at selger har krav på å fikse den innen "rimelig" tid. 2 mnd er IKKE rimelig tid. Men du nevnte altså at det var forhold mellom deg og selger, og så deg og reperatør som spilte inn her, noe som gjør det vanskelig å gi ett godt (og rett) tips.
Mitt tips er å ta dette vennlig opp med butikk. Husk at sure kunder fører til sure ansatte som fører til sure miner og DÅRLIGE svar = Null hjelp. Vær vennlig og høflig, men bestemt, og hør om han kan hjelpe deg. Du kan altså reklamere, skrive et reklamasjonsbrev som taes videre til produsenten. (Ikke meninga å fortelle hvordan du skal være, men dette er min erfaring som tidligere serviceansvarlig hos Expert)
scirocco
Meget Kunnskapsrik
E-post
"eCo" skrev:Iht. forbrukerkjøpsloven har du som kunde krav på lånegjenstand etter 7dgr på rep, men kun dersom det ikke medfører store (så var det å definere store da) økonomiske tap for butikken. (Ikke ordrett slik en juridisk person ville skrevet, men mye godt det samme )
En lånetv til noen tusen medfører ikke store utgifter for butikken.
For øvrig taktisk dumt av butikken og ikke tilby låneprodukter. I tilfellet over medfører dette at hva som er rimelig reparasjonstid synker dramatisk. Trådstarter kan og bør kreve å heve dette kjøpet.
eCo
Aktiv
E-post
"scirocco" skrev: I tilfellet over medfører dette at hva som er rimelig reparasjonstid synker dramatisk. .
Ikke meninga å dra off topic her, men hvordan tenker du når du sier at reparasjonstid synker? Et låneapparat har jo ikke noen direkte sammenheng med reparasjonstida, slik jeg ser det...
Men er enig at låneprodukt burde tilbys av de fleste, men det er jo en begrensning på hvor mange de kan ha inne. Greit nok at det er snakk om noen tusenlapper for en tv, men det blir fort mer når man må ha 10 stk...
Også enig i at trådstarter burde prøve å heve kjøpet...Det ville jeg gjort et forsøk på...
scirocco
Meget Kunnskapsrik
E-post
"eCo" skrev:Ikke meninga å dra off topic her, men hvordan tenker du når du sier at reparasjonstid synker? Et låneapparat har jo ikke noen direkte sammenheng med reparasjonstida, slik jeg ser det.
Det er lettere å få gjennomslag for heving dersom du i reparasjonstiden ikke har fått tilgang på et låneprodukt. Argumentet er at du står uten et produkt du har behov for.
Men er enig at låneprodukt burde tilbys av de fleste, men det er jo en begrensning på hvor mange de kan ha inne. Greit nok at det er snakk om noen tusenlapper for en tv, men det blir fort mer når man må ha 10 stk.
Dersom dette er et problem har butikkene for lavt påslag på utsalgsprisen på TV-er.
eCo
Aktiv
E-post
"scirocco" skrev:Det er lettere å få gjennomslag for heving dersom du i reparasjonstiden ikke har fått tilgang på et låneprodukt. Argumentet er at du står uten et produkt du har behov for..
Denne virker tynn i praksis. Alle er alltid avhengig av det de bruker når det gjelder service, men kanskje den har virket for deg, ikke vet jeg.
Dersom dette er et problem har butikkene for lavt påslag på utsalgsprisen på TV-er.
Mener du alvor at kundene skal betale ekstra for et produkt, slik at butikken kan tilby låneprodukt?
Av hensyn til trådstarter, setter jeg strek for diskusjonen her, da vi er etter min menig off-topic. Jeg er åpen for beskjed på PM, skulle det være noe.