Logo

Romkalibrering

Skriv et svar
13.01.2008 21.23.31 #1 av 11
I denne tråden kan dere diskutere og dele erfaringer el angående forskjellige romkorreksjoner som eks Audyssey og YPAO.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.11.2008 22.49.35 #2 av 11
Postet av: AndreWerdenskrieg
Jeg har lite erfaring med romkorreksjon. Har fått meg en prosessor (Marantz AV8003) med Audyssey, men synes den er helt på gjordet. Den stiller crossover til 180 Hz, noe som høres forferdelig ut. Den setter også frontene til Large, noe jeg ikke helt skjønner siden den har satt crossover så høyt?
Hvis jeg setter frontene tilbake til Small, vil ikke da romkorreskjonen måtte kjøres på nytt? da er jeg isåfall inne i en ond sirkel siden den igjen vil sette frontene til Large.
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.11.2008 08.45.22 #3 av 11
Postet av: Atle Torp
Det høres merkelig ut AndreWerdenskrieg. Det har aldri skjedd meg før på noe system fra Audyssey. Har du prøvd å kjøre kalibreringen på nytt?
Med vennlig hilsen
Atle Kildahl Torp
Fotograf / Skribent i magasinet Hjemmekino
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.11.2008 10.01.34 #4 av 11
Postet av: roffe
Du har ikke noen feilkoblinger eller noe? Feilkoblet fase eller noe slikt? Dette skal riktignok oppdages ganske greit av Audyssey, men jeg ville nok gått over koblingene en ekstra gang.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.11.2008 10.02.49 #5 av 11
Postet av: SVS Inderoy
Regner med det mulighet til og sette X-over før en kjører Audyssey... ???

På YAPO slår en av det en ikke vil kjøre en kalibrering på, som freks X-over, wiring m.m
Yamaha-Doxa-Sherbourne-Cambridge Audio-Panasonic-PS3
Swans Diva 6.2f - Swans 1.1C - RS-52.
2 stykk SVS PC13 Ultra
2 stykk XTZ W12.16 + SVS EQ1
BetterCabels, Van den Hul og Monster
( harmen/kardon på avforum)
http://www.svsound.com/animation.cfm
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.11.2008 10.05.43 #6 av 11
Postet av: roffe
Er det individuelle X-overfrekvenser for de ulike kanalene i din surroundreceiver? Hvis du har bittesmå surroundhøyttalere så kan det vel hende at den setter frontene til Large og høy X-overfrekvens for å kompensere i de andre kanalene?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.11.2008 13.19.28 #7 av 11
Postet av: AndreWerdenskrieg
"Atle Torp" skrev:Det høres merkelig ut AndreWerdenskrieg. Det har aldri skjedd meg før på noe system fra Audyssey. Har du prøvd å kjøre kalibreringen på nytt?

Jeg bruker en XTZ Sub AMP 1 DSP, så det er mulig det har noe å gjøre med alle innstillingene på den. Skal teste med en vanlig subforsterker i dag. Har kjørt autosetup ganske mange ganger nå, samme resultat hver gang. Alle høyttalere er rett kablet/koblet og jeg kan ikke se at det skal være noe annet galt i oppsettet.

"roffe" skrev:Er det individuelle X-overfrekvenser for de ulike kanalene i din surroundreceiver? Hvis du har bittesmå surroundhøyttalere så kan det vel hende at den setter frontene til Large og høy X-overfrekvens for å kompensere i de andre kanalene?

Jeg bruker små bakhøyttalere, ja. Det kan godt være her problemet ligger. Hva kan man gjøre med det?
Mine fronter er dog bare stativhøyttalere. Det er ikke individuelle crossoverfrekvenser på de forskjellige kanalene.
"SVS Inderøy" skrev:Regner med det mulighet til og sette X-over før en kjører Audyssey... ???

På YAPO slår en av det en ikke vil kjøre en kalibrering på, som freks X-over, wiring m.m

Jeg kan ikke huske å ha sett eller lest noe om det i manualen eller i GUI, men skal se i manualen igjen.

Takk for svar alle sammen!
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.11.2008 20.00.35 #8 av 11
Postet av: Atle Torp
Hvordan gikk dette?
Med vennlig hilsen
Atle Kildahl Torp
Fotograf / Skribent i magasinet Hjemmekino
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.11.2008 20.40.09 #9 av 11
Postet av: AndreWerdenskrieg
Jeg har kjört en ny autosetup. Jeg kalibrerte subene som vanlig i forkant.
Audyssey satte for förste gang frontene til small, noe jeg finner positivt.
I fölge mine målinger ble det allikevel ingen forskjell fra forrige autosetup.
Fremdeles satte den crossover til 180 grader, pluss at den skrur suben opp til +10. Jeg har kalibrert subene til å spille på +2, så det sier seg selv at det ble vel mye bass ...
Jeg har nå valgt å kjöre Source Direct/Pure Direct når jeg lytter til musikk. Jeg synes det låter bedre. Höyttalerne spiller såpass dypt at jeg ikke savner noe bass (hvis ikke jeg spiller Bliss - Song For Olabi e.l)
Jeg synes höyttalerne trökker fint uten sub (XTZ 99.26 spiller ned til omtrent 35 Hz). Til film har jeg justert subene opp til +8, men vurderer å pröve Audysseys +10-innstilling, dog med Crossover satt til 60Hz.
Skal pröve ut 80Hz også siden jeg ikke lengre bruker sub til musikk. Jeg har en dipp en plass i de trakter, ellers er kurven meget rett. Allikevel synes jeg det blir litt mye bass av og til (når jeg bruker sub til musikk).
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.01.2009 00.11.07 #10 av 11
Postet av: torsteinvh
Hei!

Hadde før en Denon 2807, og har nå en Denon 2809 og Audyssey setter merkelig høy crossover hos meg også, særlig på senter.
Har kjørt målingene flere ganger, og frontene havner stort sett på 150Hz, mens senter varierer mellom 150-250Hz.

Har SVS SCS-01 til front og senter, SVS SBS-01 som surround og en SVS SB12-Plus sub. I følge spec'en skal høyttalerene ha -3dB på 68Hz, så crossover på 250Hz syns jeg er vel høyt. Noe rundt 100Hz ville jeg tro var mer 'passe'. Ettersom jeg har fått samme resultat med to forskjellige receivere så tror jeg ikke det er noe feil med noe av utstyret, men heller noe med rommet/høyttalerplassering/måleposisjon.

Jeg har lest meg til at Audyssey setter crossover til det -3dB punktet måles til, så jeg har en teori om at det er et eller annet med rommet som gjør at jeg får en dipp i frekvensresponsen rundt 250Hz der jeg har plassert målemikrofonen , og at det gjør at Audyssey oppfatter det som -3dB punktet til høyttalerene, og setter crossover der.

Akkurat nå er alt utstyret demontert på grunn av en liten oppussing, men så fort malingen er tørket skal jeg dra fram Room EQ Wizard og gjøre noen seriøse frekvensmålinger på forskjellig steder i rommet for å se om teorien min stemmer.
Med vennlig hilsen,
Torstein
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.01.2009 16.02.01 #11 av 11
Postet av: torsteinvh
"torsteinvh" skrev:Hei!

Hadde før en Denon 2807, og har nå en Denon 2809 og Audyssey setter merkelig høy crossover hos meg også, særlig på senter.
Har kjørt målingene flere ganger, og frontene havner stort sett på 150Hz, mens senter varierer mellom 150-250Hz.

Har SVS SCS-01 til front og senter, SVS SBS-01 som surround og en SVS SB12-Plus sub. I følge spec'en skal høyttalerene ha -3dB på 68Hz, så crossover på 250Hz syns jeg er vel høyt. Noe rundt 100Hz ville jeg tro var mer 'passe'. Ettersom jeg har fått samme resultat med to forskjellige receivere så tror jeg ikke det er noe feil med noe av utstyret, men heller noe med rommet/høyttalerplassering/måleposisjon.

Jeg har lest meg til at Audyssey setter crossover til det -3dB punktet måles til, så jeg har en teori om at det er et eller annet med rommet som gjør at jeg får en dipp i frekvensresponsen rundt 250Hz der jeg har plassert målemikrofonen , og at det gjør at Audyssey oppfatter det som -3dB punktet til høyttalerene, og setter crossover der.

Akkurat nå er alt utstyret demontert på grunn av en liten oppussing, men så fort malingen er tørket skal jeg dra fram Room EQ Wizard og gjøre noen seriøse frekvensmålinger på forskjellig steder i rommet for å se om teorien min stemmer.

Som et ledd i feilsøkingen min fikk jeg endelig somlet meg til å lese gjennom den offisielle Audyssey-tråden på AVS, og i post nr. 9850 fant jeg denne nyttige opplysningen:
"Audyssey@AVS" skrev:The crossovers are not calculated from just the starting position. Only the levels and the delays are. So, the more spatial sampling you have the more accurate the low frequency info is that is fed to MultEQ for finding the –3 dB points.


Siden det tar lang tid å måle alle punktene, og det bare er målingen i sweetspot som bestemmer nivå og delay til høyttalerene, så har jeg pleid å bare måle sweetspot, og så kjøre 'calculate' for å sjekke dataene før jeg måler restene av punktene...

Jeg har tatt det for gitt at det er sweetspot målingen som også bestemmer crossover, og det er som jeg nå har funnet ut alldeles galt. Skal så fort som mulig få kjørt full måling i alle åtte punkter, og se om ikke det gir en annen crossover :)
Med vennlig hilsen,
Torstein
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar