Logo

Samsung + Canal Digital HD + HDMI

Skriv et svar
07.07.2007 10.03.29 #1 av 22
Postet av: palb
Jeg har en helt ny Samsung LE40M86D og en HD-tuner fra Canal Digital Parabol. Jeg får ikke lyd i TV'en via Canal Digital HDMI, og bildet blir stadig grønt når jeg skifter fra DVD HDMI til Canal Digital HDMI. Canal Digital hevder HDMI-standarden på de nye Samsung TV-ene er "for ny", og at det er dette som skaper problemer. Min TV støtter HDMI 1.3, men er ikke dette bakoverkompatibelt med eldre HDMI-standarder?

Mvh

palb
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.07.2007 10.55.22 #2 av 22
Postet av: Rune
HDMI standarden "skal" være bakoverkompatibel.

1. Er det noe valg om lydformat på denne boksen (i menyen) (kan det være slik at hvis du har analoge utganger aktiv sender den ikke digitalt)
2. Når den blir grønn, er det midlertidlig eller må du skifte flere ganger før at det går vekk?
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.07.2007 12.19.33 #3 av 22
Postet av: Bobben
"palb" skrev:Jeg har en helt ny Samsung LE40M86D og en HD-tuner fra Canal Digital Parabol. Jeg får ikke lyd i TV'en via Canal Digital HDMI, og bildet blir stadig grønt når jeg skifter fra DVD HDMI til Canal Digital HDMI. Canal Digital hevder HDMI-standarden på de nye Samsung TV-ene er "for ny", og at det er dette som skaper problemer. Min TV støtter HDMI 1.3, men er ikke dette bakoverkompatibelt med eldre HDMI-standarder?

Mvh

palb


Normalt sett så ville årsaken til at du ikke får lyd være at TV'n din sannsynligvis ikke har Dolby Digital dekoder(gjelder hvertfall de kanalene som sender Dolby Digital). Da er det nok å pass på at Dolby Digital/AC3 ikke er aktivert i lydmenyen.

Har sett at det er samme problem med Samsung TV'er i Sverige. Det påstås i Svenske forums at Samsung TV'n har problemer med tidligere versjoner av HDMI. Det skal heller ikke hjelpe at Dolby Digital er deaktivert.

Klipp fra Svenske minhembio forum:
"om du har en samsung tv så kör dom en HD verison som är 1,3 och CanalDigitals Hd-Box är 1,0 samsung har inte gjort deras tv komp med Canaldigitals Box mitt råd till dig är att du kör Component utgångarna och tar ljudet via spdif utgången..."
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.07.2007 17.30.01 #4 av 22
Postet av: Bobben
Det er kanskje en dårlig trøst men det er samme problem i England med Sky's HD mottager som ikke er produsert av Sagem.

Årsaken i følge Engelske forums er feil i implementering av HDMI i flere TV'er.

Her er utdrag av noe av det som skrives i digitalspy.co.uk forumene
"Just to respond to this, EVERY time there has been an issue with ANY screen or manufacturer and the Sky HD box so far, both Sky and the manufacturer have met and discussed the issue, and so far, EVERY time the manufacturer have agreed that the issue IS NOT with the HD box"

Siden HDMI1.3 skal være bakoverkompatibel så ville jeg reklamert på TV'n.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.07.2007 14.09.52 #5 av 22
Postet av: krosenvold
Dårlig lyd (mangler) samt grønn skjerm når jeg bytter mellom ulike hdmi kilder tilbake til dekoder.

Bare for å samle opp klagene i en fin tråd. Har prøvd ny dekoder fra Canal Digital, men den var like ille. Snakket med InfoCare og de hadde ingen oppdatert sw til tv som kunne se ut som om det ville løse problemet. Har send Canal Digital en beskrivelse av problemet og det virket som om de hadde tenkt å gjøre noe etter ferien.

Bypasser lyden i tven fullstendig slik at jeg kan fortsette med HDMI.

Kristian
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.07.2007 21.41.29 #6 av 22
Postet av: palb
Her er miine problemer i detalj:

1. Ikke lyd over HDMI.
2. Stort sett bare HD-kanalene som kommer i 16:9, resten kommer i 4:3.
Knappen på fjernkontrollen som skal veksle mellom 16:9 og 4:3 virker sjelden. Og når den virker blir ikke innstillingen lagret. Jeg må altså bortom denne knappen hver gang jeg skifter kanal.
3. Har jeg først slått tuneren av går det ikke an å slå den på igjen,
jeg må nappe ut strømledningen og resette hele greia.
4.Når jeg skifter fra DVD-spiller med HDMI (som fungerer helt
glimrende) til Canal Digital HDMI blir skjermen ofte helt grønn. Dette kan
også skje helt umotivert andre ganger. Det eneste som hjelper da er å
legge inn igjen fabrikkinstillingene.
5.EPG virker ikke i det hele tatt.


Har snakket med Samsung forleden. Fikk jo et klart og tydelig svar:

Hei
Takk for din email til Samsung Electronics Nordic.

Ja det stemmer, hdmi ver.1.3 er ikke bakoverkompatibel med ver1.2 1.1
1.0 så den eneste løsningen er å gå til anskaffelse av en hd-dekoder med
hdmi ver.1.3.

Hvis du har flere spørsmål, kan du kontakteoss på telefon nummer:
815-56 480, mandag til fredag, mellom klokken 08.00 og 18.00.
Eller du kan sende en email via vår hjemmeside http://www.samsung.no.

Mvh
Samsung Electonics Nordic-


HDMI.COM sier følgende:

Q. Are all of the new HDMI versions backward compatible with previous versions?

Yes, all HDMI versions are fully backward compatible with all previous versions.

Hvem skal man tro på?

Jeg har sendt tuneren i retur og fått en vanlig med SCART. Får heller bytte til HD hvis dette blir fikset.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.07.2007 21.43.39 #7 av 22
Postet av: palb
Har forresten også prøvd to forskjellige HD-tunere. Like ille begge to.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.07.2007 05.59.57 #8 av 22
Postet av: krosenvold
>1. Ikke lyd over HDMI.
JEPP.

>2. Stort sett bare HD-kanalene som kommer i 16:9, resten kommer i 4:3.
>Knappen på fjernkontrollen som skal veksle mellom 16:9 og 4:3 virker >sjelden. Og når den virker blir ikke innstillingen lagret. Jeg må altså bortom >denne knappen hver gang jeg skifter kanal.
Det er HD kanalene + de som sender i 16:9 som kommer i 16:9. Det rare er at 16:9 knappen virket SUPERT på den første dekoderen jeg hadde men ikke idet hele tatt på nr 2.

>3. Har jeg først slått tuneren av går det ikke an å slå den på igjen,
>jeg må nappe ut strømledningen og resette hele greia.
Kjenner ikke den igjen, men det tar så lang tid å skru den på at jeg ikke kommer til å skru den av noen gang.

>4.Når jeg skifter fra DVD-spiller med HDMI (som fungerer helt
>glimrende) til Canal Digital HDMI blir skjermen ofte helt grønn. Dette kan
>også skje helt umotivert andre ganger. Det eneste som hjelper da er å
>legge inn igjen fabrikkinstillingene.
JEPP, men jeg bare skrur tv'en av og på, og så komme bildet ok.

>5.EPG virker ikke i det hele tatt.
Kjenner ikke den i det hele tatt ! EPG virker supert her.

6: Mellomtoner og diskant på SPD/IF ble tidvis 90% borte på min første dekoder ! De forsvant i kanskje et halvminutt for så å komme tilbake, og dette gikk litt sånn i bølger. Dette var uavhengig av kanal (tilsynelatende).

Har lest et annet sted at Sagem har et skikkelig frynsete rykte når det gjelder kvalitet og at bugs og fanteri er å forvente. Fantastisk bilde, da :)

Lydproblemene og det grønne bildet lukter HDCP lang vei (og det er der de fleste forumer sier at problemene oppstår). Jeg lurte på om jeg skulle kjøpe en HDMI switch eller repeater siden den sannsynligvis re-sender HDCP signalet. Noe ala http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=336775. Noen som har forsøkt ?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.07.2007 08.27.04 #9 av 22
Postet av: palb
Jeg kjøpte en Tech Link HD4110 HDMI-switch. Den skal støtte HDMI 1.2. Det hjalp ikke.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.07.2007 08.32.20 #10 av 22
Postet av: palb
Noen som kan si hvem som egentlig har "skylda" er?

Er det Samsung som ikke har implementert HDMI etter boka, eller er det Canal Digital som har en for dårlig og gammeldags HD-dekoder?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.07.2007 17.47.40 #11 av 22
Postet av: krosenvold
Jeg prøvde Clas Ohlsons HDMI switch men leverte den tilbake etter 1 time fordi det ikke hjalp /lyden ble ennå mer borte :-). Hadde kanskje ikke forventet at Clas sin switch skulle fungere, men det var så enkelt å prøve.

Jeg tror det er HDCP som skaper problemene. Om det er sagem eller samsung som har skylden er ikke godt å si, men det ville ikke forbause meg om det er samsung fordi det generellt har vært lite tilgjengelige HDCP-kilder ute på markedet.

Jeg vil nok tro at dette problemet vil bli løst utover høsten. Jeg håper selvfølgelig at det ikke innebærer at TV må inn til service.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.07.2007 23.26.50 #12 av 22
Postet av: orso
HDMI 1.3 skal være bakoverkompatibel, så dette skjønner jeg ikke. Må innrømme at dette bekrefter mine fordommer mot et merke som Samsung. Høre ofte at det er noe snusk med de. Er mye tryggere på japanske merker.
Jeg ville prøvd å bytte skjermen. For dumt at du skal måtte skaffe en dekoder med HDMI med 1.3.
Har selv HD dekoderen fra CD og kjenner ikke igjen problemene.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.07.2007 05.56.31 #13 av 22
Postet av: krosenvold
Jeg husker utmerket godt at på 80-tallet var samsung ensbetydende med jalla; og mer enn dårlig nok til at jeg ikke kjøpte noe som helst med samsung på de påfølgende 15 årene.

De siste 10 årene har jeg blitt kvitt frykten for samsung, fordi de har måttet kompensere for sitt tidligere dårlige rykte ved nådeløst bra kvalitet.

Hvis man googler "HDCP problem" så skjønner man i hvertfall at det ikke er forskjell på skomaker og smed. Alle er like utsatt, og det er mange som påstår at pioneer har vært en av værstingene (med fysisk ødelagt utstyr som følge av HDMI/HDCP problemer).
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.07.2007 16.59.39 #14 av 22
Postet av: klaust
"palb" skrev:Jeg har en helt ny Samsung LE40M86D og en HD-tuner fra Canal Digital Parabol. Jeg får ikke lyd i TV'en via Canal Digital HDMI, og bildet blir stadig grønt når jeg skifter fra DVD HDMI til Canal Digital HDMI. Canal Digital hevder HDMI-standarden på de nye Samsung TV-ene er "for ny", og at det er dette som skaper problemer. Min TV støtter HDMI 1.3, men er ikke dette bakoverkompatibelt med eldre HDMI-standarder?

Mvh

palb



Har samme problem med LE4087BD over HDMI, kjører komponent inntil videre, det funker helt fint... CanalDigital og Samsung sier de jobber med saken... :?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.07.2007 05.03.18 #15 av 22
Postet av: krosenvold
Etter å ha surfet flere tusen postinger i utenlandske avfora føler jeg meg ganske "safe" på at det i hvertfall ikke er noe galt med TV'en, det ser ikke ut til å være noen andre som har dette problemet. Det peker vel strengt tatt på dekoderen.

Jeg har også registrert at min LE40M87 har den aller nyeste firmware/hardware revisjon slik at problemet er ikke blitt løst der.

Det er forøvrig interessant; jeg har CD sin *KABEL TV* dekoder (Sagem 103-C), men har vel skjønt at det er flere av dere andre som har setelitt-dekoder. Det er vel mye av samme innmaten.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar