Logo

Satelitt eller mix?

Skriv et svar
05.02.2005 13.48.56 #1 av 38
Postet av: pnerbye
Hei! Jeg har lest øynene mine store og våte på høyttalere og blir mere og mere forvirret. Jo mer jeg leser får jeg inntrykk av at det beste er å ha helt like høyttalere rundt det hele, men at det vanligste er å ha store fronthøyttalere og litt mindre bakhøyttalere og center.

Er det noen som har noen meninger om dette?

Det jeg for tiden sikler på er en Yamaha RX-V750 og en satelittløsning med subwoofer. Har sett på System Audio SA505 og SE200.

Når jeg først bytter ut mitt lille drittanlegg fra 1995 så går jeg for 7.1 med høyttaler over og under lerretet. Dermed trenger jeg 4 par høyttalere + sub.

Har noen gode råd å gi meg? Er jeg på jordet?

Jeg er utelukkende interessert i film, bare så det er sagt.
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.02.2005 14.24.14 #2 av 38
Postet av: mariusm
vil nok anbefale å gå for yamaha rx-v650 i staden for rx-v750. 750 er sikkert litt bedre, men ikke mye... og så koster den en god del mer. du får 650 til 4600 ,- hos ljudia
Mvh
Marius
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.02.2005 14.51.17 #3 av 38
Postet av: FallenA
Jeg er også mer enn fornøyd med 650, da kan du legge mer i høytalerne/Dvd spiller/kabler etc.
Men du sier ingenting om ditt budsjett, str. på rom etc. Da er det vanskelig å gi råd.

En grei pakkeløsning er Denne:

http://www.hificenter.no/shop_item.cfm?path=62&id=1040

Har hørt den, da jeg nettopp skaffet meg kino selv, og var egentlig veldig imponert over lyden på denne pakken. Det er nok en god "mye for pengene" pakke !
Allikevel bør du vurdere å sette opp et budsjett, og bygge anlegget gradvis.
Det er jo også mye av morroa med en hobby som dette, og anlegget blir SÅÅÅÅÅÅ mye bedre enn en komplett pakke.
Se om ikke det er noe av det gamle anlegget som kan benyttes "midlertidig" f.eks. høytalerne.
Belønningen i å høre forskjellen på oppgraderingene etterhvert som de kommer er enorm.


FA
Den som venter .........................osv !
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.02.2005 14.55.51 #4 av 38
Postet av: pnerbye
... men det er konseptet med satelittsystem + sub eller en blandet mix som engasjerer meg. Et av poengene med å velge 750 er (hentet fra prod.beskr. på hjemmekino.no):
"Den har også som første receiver i denne prisklassen fått egne ekstra utganger for høyttalere over lerretet for å få en mer korrekt plassering av stemmer. Dette er ofte et problem ved bruk av lerret og når man plasserer senter og frontkanaler under lerretet. Det er altså mulig å lage et 9.1 system med denne receiveren."

Budsjettet på høyttalere + kabling ligger på ca 20000. Kommer jeg greit ut på 15 er ingenting bedre enn det.

Rommet jeg planlegger hjemmekino i blir dedikert til formålet og er ca 5x6 meter.[/quote]
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.02.2005 15.12.46 #5 av 38
Postet av: FallenA
Ta en kikk her:

http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=17407

:D
Det finnes utallige tråder på dette emnet, og jeg tror deg når du sier at du har lest så øynene renner, det gjorde jeg selv for et par uker siden, og gjør vel det enda mtp. oppgraderinger !

Mitt råd til deg er å velge f.eks. Yamaha RX-V650 Reciever, og Yamaha DVD S550 som er meget gode komponenter, som gir mye for pengene.
Derretter tar du turen rundt til butikkene som spesialiserer seg på Lyd, og ber om en demonstrasjon på høytalere.

Dersom du har plass til det vil jeg nok gå for en pakke med "fullregister" / Gulvstående foran, og stativhøytalere bak.
Koble opp anlegget hjemme og spill det inn.
Det er ikke sikkert du trenger Sub i første omgang, så vent med det til du har hørt hvordan det spiller hjemme hos deg.
Dersom du først skal ha sub, anbefaler jeg deg å legge litt penger i denne. 5000,- og oppover gir mye for pengene.

Dersom du skal ha høytalere hovedsakelig til Film, kan jeg anbefale deg å høre på Klipch. Mener at Oslo hificenter har/hadde en god pakke til 10000,- .

Lykke til :wink:
Den som venter .........................osv !
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.02.2005 15.30.09 #6 av 38
Postet av: pnerbye
... om høyttalere gitt. Fin link du hadde. Kjekt å se hva andre har tenkt om høyttalere til den samme receiveren.

Sikkert ikke dumt det du sier om sub heller. Jeg har kjøpt Lyd&Bildes Kavalkade. Mye bra å kikke på der.

Jeg må helt klart dra rundt og lytte litt. Har du eller noen andre erfaring med noen bra steder i Oslo-området hvor en får bra service (og produkter seffers)?

Av eksisterende komponenter har jeg en Samsung DVD-HD935 som har DVI. Den kan jeg klare meg med en stund til. Ellers har jeg et Sony-anlegg hvor det meste er modent for dynga! Hehe.. Funker i et bøttekott med reise-TV for å si det sånn.

Vil feks. denne kunne fungere greit med RX-V650? http://www.hificenter.no/shop_item.cfm? ... 109&id=901
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.02.2005 16.15.05 #7 av 38
Postet av: FallenA
"pnerbye" skrev:
Vil feks. denne kunne fungere greit med RX-V650? http://www.hificenter.no/shop_item.cfm? ... 109&id=901


Absolutt en god høytaler pakke. Yamaha 650 er kraftig nok til å kunne drive disse uten problemer. (Yamaha RX-V 650 har masse kraftreserver).

Har ikke noen konkrete erfaringer med butikker i Oslo området, men Hificenteret, og HiFi Klubben er jo som regel bankers.

FA
Den som venter .........................osv !
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.02.2005 17.13.42 #8 av 38
Postet av: Granberg
"pnerbye" skrev:Vil feks. denne kunne fungere greit med RX-V650? http://www.hificenter.no/shop_item.cfm? ... 109&id=901

Jeg har hørt både fronthyttalerene i den høyttalerpakken og RX-V650.

Høyttalerene hørte jeg på hificenterkjenen i Bodø, og lydkvaliteten var ikke akkurat påklagelig. Kraftig var de også.

RX-V650 har jeg selv, og er kjempefornøyd med den. Tror ikke du får bedre reciver til den prisen!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.02.2005 17.42.00 #9 av 38
Postet av: Typhoon7
"Granberg" skrev:
"pnerbye" skrev:Vil feks. denne kunne fungere greit med RX-V650? http://www.hificenter.no/shop_item.cfm? ... 109&id=901

Jeg har hørt både fronthyttalerene i den høyttalerpakken og RX-V650.

Høyttalerene hørte jeg på hificenterkjenen i Bodø, og lydkvaliteten var ikke akkurat påklagelig. Kraftig var de også.

RX-V650 har jeg selv, og er kjempefornøyd med den. Tror ikke du får bedre reciver til den prisen!


Har selv System Audio, dog litt større fronter og senter.

Denne pakken er meget bra.
Har hørt på 1550.

Hvis du kjører SA505 som satelitter rundt det hele med tilhørende senter og en sub vil dette også være en meget god kombo.

Jeg bruker SA505 bak. Har testet disse som fronter og de var overbevisende. De mangler selvfølgelig en del på basssiden, men det vil en sub kompensere for.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.02.2005 18.13.51 #10 av 38
Postet av: pnerbye
Tusen takk for mange gode tilbakemeldinger. Dette var jo et bra forum! :-)

Nå må jeg nesten ut og lytte til til forskjellige oppsett og se hva jeg havner ut med.

Første stopp er hificenter.
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.02.2005 07.30.55 #11 av 38
Postet av: Alas
Av butikker i Oslo har man jo og Stereofil i Grensen, "Lyd og bilde hjørnet" var det noe som het, lå i samme gaten som Lyric hifi. Mener det er Torggaten. Det er noen flere mener jeg, men kommer ikke på dem akkurat nå.

Ellers har jeg virkelig tro på det med fem-seks-syv like høyttalere til film.

Lykke til!

Mvh
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.02.2005 07.37.44 #12 av 38
Postet av: pnerbye
Jeg tror også det kan være greit til film. Særlig hvis jeg stapper inn 1 eller 2 sub'er. Men jeg er amatør på lyd og må dra rundt å lytte litt.

Så på hjemmekinoen din og ser du har satt deg litt inn i lyd! :D
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.02.2005 16.07.40 #13 av 38
Postet av: Alas
Hei. Har satt meg litt inn i lyd ja, men har veldig mye å lære enda, vær sikker.

Kom på en butikk jeg glemte, Norsk Audio Teknikk, ligger i Storgata 51, i syvende etasje, de selger Dynaudio høyttalere som kan være et alternativ, karen som jobber der er ihvertfall grei, synes jeg da.

Ser du har tenkt å ha en to senter høyttalere, stemmer det? Du skal ha åtte høyttalere, fire foran og fire bak. Blir sikkert tøft.

Mvh
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.02.2005 16.51.16 #14 av 38
Postet av: pnerbye
For øyeblikket snuser jeg på følgende alternativer:

4 par B&W DM601 S3
1 stk B&W ASW600

3 par Dali Consept 2
2 stk Dali Consept CT Senter
1 stk Dali Consept Sub

4 par System Audio SA505
1 stk System Audio SE200

Dali Consept 2 er ikke spes godt skjermet, så jeg tror jeg bør ha sentere over og under lerretet/TV. Kan ikke ha på prosjektoren hele tiden heller! :-)

Skal snuse litt på tilsvarende Dynaudio også. Fint å ha litt å velge i.
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.02.2005 00.13.14 #15 av 38
Postet av: nutts
"pnerbye" skrev:... men det er konseptet med satelittsystem + sub eller en blandet mix som engasjerer meg. Et av poengene med å velge 750 er (hentet fra prod.beskr. på hjemmekino.no):
"Den har også som første receiver i denne prisklassen fått egne ekstra utganger for høyttalere over lerretet for å få en mer korrekt plassering av stemmer. Dette er ofte et problem ved bruk av lerret og når man plasserer senter og frontkanaler under lerretet. Det er altså mulig å lage et 9.1 system med denne receiveren."

Budsjettet på høyttalere + kabling ligger på ca 20000. Kommer jeg greit ut på 15 er ingenting bedre enn det.

Rommet jeg planlegger hjemmekino i blir dedikert til formålet og er ca 5x6 meter.
[/quote]

Du får nok ikke noe 9.1 system ut av den reciveren. Hvis du skal bruke de extra front høytalerene, må du velge VEKK de bakre surround kanalene. Så du sitter fremdeles bare med " BARE " 7.1
7.1 er helt supert hvis du spør meg, jeg kjører selv Yamaha utstyr hos meg, å jeg har bare positive opplevelser å fortelle om så langt.
Nutt's DVD samling http://home.no/tagstatus/
( under arbeid )

http://www.lmbk.no ( modellbiler )
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar