Logo

SED

Skriv et svar
19.09.2005 09.04.36 #1 av 7
Postet av: Tannoy
http://www.homecinemachoice.com/cgi-bin ... hp?id=8328

Kontrast: 100000:1? Det var da voldsomt... :shock:
Sometimes I have morningwood in the late afternoon...
Sjekk gjerne ut min hjemmekino:
http://min.hjemmekino.no/Tannoy/
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.09.2005 14.49.34 #2 av 7
Postet av: TedN
*urk* Enda noe nytt å vente på... :?

Nå må snart utviklingen bremse opp, slik at en stakkar kan tørre å kjøpe noe...
20.09.2005 16.50.42 #3 av 7
Postet av: a|ex
SED kan absolutt vise seg å være verdt å vente på!

Dette er i praksis CRT i flatt format, og vil derfor også være i besittelse av mange av kvalitetene vi kjenner fra gode bilderørs-TV'er.

Dessuten kan man si at SED-teknologien har tatt det beste fra to verdener, nemlig plasma og LCD. Man skal blant annet kunne få fullverdige HD-paneler på 1920x1080 ned i rundt 40", samtidig som skjermene skal bruke betydelig mindre strøm enn både plasma og LCD, og dermed slipper vi en uønsket varmeovn i stua. Kontrast, responstid og fargegjengivelse skal visst også være på høyde med det beste fra CRT, om ikke bedre. Derfor er sikket ikke faktiske kontrastforhold på rundt 10 000:1 urimelig, selvom det påstås noe så ekstravagant 100 000:1! Fargegjengivelsen ventes å ligge på 10 eller 12 bit, og skjermene vil sannsynligvis sikte seg inn på området rundt 40 og 50 tommer.

Uheldigvis kan det vise seg at SED-teknologien kommer til å ha noe av de samme innbrenningsproblemene som plasma har, ettersom det benyttes fosfor i panelene - slik som på plasma.

Forøvrig skal de første skjermene som bygger på SED-teknologien komme for salg i løpet av neste år, mens produksjonen ikke starter for fullt før i 2007. Skal bli spennende å se hvordan SED arter seg i forhold til OLED, og ikke minst hvordan disse vil stå seg mot LCD-teknologien som er i full utvikling om dagen.

Plasma vil jeg tro blir faset ut på sikt, til fordel for 2 eller 3 av disse andre teknologiene, eller muligens gjenstå som et budsjett-alternativ for de som kun er ute etter noe stort å henge på veggen.
20.09.2005 17.06.59 #4 av 7
Postet av: orso
"TedN" skrev:*urk* Enda noe nytt å vente på... :?

Nå må snart utviklingen bremse opp, slik at en stakkar kan tørre å kjøpe noe...

:shock: He-he. Tenkte akkurat det samme. Har spinket og spart i lang tid til ny skjerm. Holdt på å kjøpe PA30 i fjor, men bestemte meg for å vente på gode HD skjermer. Nå venter jeg på Pioneer 436 som jeg skal sammenligne med PV500. Men jeg orker ikke å vente på SED, går snart på veggene... (har en liten radionette TV)
20.09.2005 17.31.08 #5 av 7
Jeg er i innkjøpsmodus selv, men som dere sier er det vanskelig å bestemme seg for kjøp når den teknologiske utviklingen raser i den ene retningen og prisene i den andre.

LED-LCD ser ut til å ha stort potensiale spør du meg. Ser ikke bort fra at jeg ender opp med en slik med 1080p-panel etter hvert - men ikke hvis panelene ikke kan ta imot 1080p-signaler slik som de ferske 1080p-skjermene fra philips!
20.09.2005 20.04.04 #6 av 7
Postet av: Tannoy
Men alex, ser ut som du har litt peiling her...hva er egentlig den store forskjellen mellom SED og OLED...
Begge kjører diodeteknikk så hva er den store forskjellen?
(gjerne et kort svar :D )

Takk!
Sometimes I have morningwood in the late afternoon...
Sjekk gjerne ut min hjemmekino:
http://min.hjemmekino.no/Tannoy/
20.09.2005 23.15.18 #7 av 7
Så vidt jeg vet baserer OLED seg på organiske molekyler som fremstiller lyset. SED fungerer i praksis som CRT, altså elektroner som blir avfyrt mot et fosforbelegg som danner lys.

Problemet med OLED er at de organiske molekylene faktisk "dør ut" etter hvert, fordi TV'ene rett og slett benytter seg av biologisk materiale. Dette problemet vil ikke SED ha, men det er sannsynlig at SED vil slite med innbrenning på lik linje med plasma.

Den største fordelen med OLED skal så vidt jeg vet være en enormt sterk og kraftfull fargegjengivelse, og det faktum at skjermene kan lages meget tynne. Kan vise seg å bli spennende bare de greier å "holde liv" i selve panelet ;)

Hvis jeg ikke tar helt feil ble både OLED og SED demontrert på IFA-messen i Berlin. Samsung har blant annet vist fram en 40" prototyp på OLED.
Skriv et svar