Logo

Splitter til parabol tunere...

Skriv et svar
08.09.2007 11.37.39 #1 av 3
Postet av: kamelon
Så var det parabol-problematikken igjen..
Sitter med CD og Viasat. I tillegg fikk jeg idag tvilling-abb fra CD. Har et voldsomt langt strekk fra parabol og til soverommet og orker derfor ikke å klatre på husveggen og styre fæl., Tenkte derfor å serie-koble cd-mottageren med de to tunere jeg allerede har(har kabel fra stua og ned til soverommet fra før). Så signalengangen så langt er altså:fra switch til CD-tuner1, som igjen er seriekoblet med viasat-tuneren. MEN oppdaget da jeg skulle putte kabelen i viasat tuneren at den har selvfølgelig ingen LNB ut igjen, har kun inn.. :evil: Lurte derfor på om noen vet om en splitter som jeg kan koble etter cd-tuner1 og splitte til viasat og til cd-tuner2??
I think football always should be played on grass...Bob Marley
Min kino: http://min.hjemmekino.no/cinema.aspx?id=123
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.09.2007 12.27.36 #2 av 3
Postet av: Bobben
"kamelon" skrev:Så var det parabol-problematikken igjen..
Sitter med CD og Viasat. I tillegg fikk jeg idag tvilling-abb fra CD. Har et voldsomt langt strekk fra parabol og til soverommet og orker derfor ikke å klatre på husveggen og styre fæl., Tenkte derfor å serie-koble cd-mottageren med de to tunere jeg allerede har(har kabel fra stua og ned til soverommet fra før). Så signalengangen så langt er altså:fra switch til CD-tuner1, som igjen er seriekoblet med viasat-tuneren. MEN oppdaget da jeg skulle putte kabelen i viasat tuneren at den har selvfølgelig ingen LNB ut igjen, har kun inn.. :evil: Lurte derfor på om noen vet om en splitter som jeg kan koble etter cd-tuner1 og splitte til viasat og til cd-tuner2??


Du bør unngå seriekobling helt. Viasat tunerern slår ikke av LNB spenning i standby og da blir det bare mye kluss.

Det beste er å trekke kabel direkte fra Viasat 5-øst LNB direkte til viasat mottageren (da mister du NRK på viasat).

Så setter du Twin LNB på 1-vest og trekker en kabel til hver av CD mottagerene.

Dersom du skal seriekable eller splitte så kan du bare benytte en tuner om gangen. Det kan muligens fungere å seriekoble to
CD tunere slik så lenge du setter en av de i standby.

Det finnes også smart priority splitter/switch men den forutsetter også at man bare bruker en av tunerene som er koblet til. Smart priority switchen kan benyttes på Viasat mottageren slik at problemet med at denne mottageren har LNB spenning på i standby ikke blir et problem.


Den aller beste løsningen for å få alt til å fungere er en LNB med fire utganger for 1-vest og en til 5-øst. Du bruker så en diseqc switch (high isolation) som du kobler 5-øst /1-vest til og trekker kabel videre til Viasat tuneren.
Til CD mottagerene trekker du kabel direkte fra 1-vest LNB.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.09.2007 16.45.39 #3 av 3
Postet av: kamelon
ok, takk for glimrende svar Bobben!
Da tror jeg foreløpig jeg slår av tunere.Blir så mye kabling å henge opp. Men finnest det f.eks to-pars kabler med antenneledning? Skal etterhvert følge dine råd og koble om. Men hvor får jeg kjøpt en slik priority splitter/switch?
I think football always should be played on grass...Bob Marley
Min kino: http://min.hjemmekino.no/cinema.aspx?id=123
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar