Logo

Spm. ang. Hjemmekino. Base: Pioneer SC-LX71

Skriv et svar
13.01.2009 13.17.37 #1 av 3
Postet av: biigland
Hei

Har lest litt på forumet, og det er tydeligvis en del folk her som vet hva de snakker om :)
Lurer litt på mitt eget oppsett av hjemmekino, da det har vært et byggesett gjennom mange år, og teknologien innhenter meg hver gang det kjøpes en ny komponent.

Reciever - Pioneer SC-LX71
Spiller (Blu-Ray) - Pioneer BDP-LX71
Fronthøytalere: - B&W 703
Center:- Aner ikke hva jeg har, er en gammel som bare har hengt med hele veien.
Surround: - Noen gamle JBL høytalere. På tide å skiftes ut. Trenger jo nå uansett 2 sett med bakhøytalere. THX, 7.1 ;)
Flatskjerm: - Pioneer PDP-LX5090H

Oppsummering
Altså, det jeg egentlig lurer på er følgende.
- Passer Fronthøytalerne egentlig til forsterkeren, da mtp på kinoopplevelse og stereo musikkopplevelse? Er også på tanken om å benytte pre-outs og en ekstra forsterker når det skal spilles stereomusikk og kravene er høye.
- Gode alternativer til Center- og surroundhøytalere. Center kan godt koste litt, opp mot 7-8k, da dette er en viktig komponent i et hjemmekinoanlegg. Iaff i mine øyne(ører;))
- Er også på jakt etter gode alternativer til projektor. Eneste krav er full HD oppløsning, 1080p, 1920x1080pix, og helst i underkant av 20k av hva prislappen angår.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.01.2009 13.53.12 #2 av 3
Postet av: roffe
Jeg synes B&W 703 er en herlig høyttaler, spesielt mellomtonen er nyyydelig.
Kjenner ikke lydsignaturen på SC-LX71, men uavhengig av forsterker synes jeg 703-ene gir utrolig flott lyd, spesielt på musikk. For film er ikke ytelsen i disse så viktig så lenge du har en god senter (her får jeg sikkert pepper fra noen, men den som har forsøkt å koble fra senteren uten å disable den i surroundforsterkeren vet hvor lite venstre og høyre front skal formidle av lyd i surround sammenlignet med senteren).

Senteren som utpeker seg som matchet er vel B&W HTM7, men om den gir nok trykk er vel opp til deg.

Surroundhøyttalere kan du egentlig velge relativt fritt, mener jeg, så lenge de ikke har en fullstendig annerledes lydsignatur (veldig mørke eller veldig lyse i klangen, f.eks.). Lyder som kommer bakfra låter uansett litt annerledes enn lyd som kommer rett forfra på grunn av ørenes utforming.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.01.2009 15.12.31 #3 av 3
Postet av: biigland
Takker for svar Roffe. Ser også at jeg kanskje har lagt inlegget litt i feil kategori, hehe..

Ville ikke byttet B&W 703 for noe i verden :) I mine øyner får du ikke noe høytaler som er i nærheten uten å høyne prislappen ganske så betydelig. Perfekt for det lydbildet jeg liker, rikt og imponerende i mellomtoneregisteret. Så der er vi helt enig Roffe:) Jeg er mer usikker på om forsterkeren er "god nok" for høytalerne. De er ganske lettdrevne, så jeg tror litt på komboen jeg valgte, LX71 er ganske kraftig med god og jevn strømforsyning.

Har sett på HTM7, men utformingen passer dårlig inn i stua, hehe. Centerhøytaler bør være boksformet i mine øyne. Jeg lurer derfor på hvordan HTM6 vil spille sammen med en høytaler fra 7serien til B&W. De har noe ulike elementer, så jeg er ikke helt overbevist. Fint med litt syn fra andre også:) Kan selvfølgelig også vurdere andre høytalermerker enn B&W, men tidligere råd jeg har fått er at front og senter bør være så å si identiske, iallefall hva ang. leverandør og elementer.
Er forøvrig også enig med Roffe her, senterkanalen er selve hjørnestenen i et godt hjemmekinoanlegg ;)

B&W har for dyre bakhøytalere for min lommebok, så er avhengig av et annet merke her. Og er ganske rådvill i hva jeg skal velge. Har lurt litt på Paradigm Cinema ADP. De har fått gode kritikker, men har aldri hørt dem selv.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar