Logo

Stadig forvirret...

Skriv et svar
16.05.2006 17.09.19 #1 av 15
Postet av: Jimmern
Jeg driver å kjøper endel filmer for tida, men sliter litt med de forskjellige benevnelsene.... Hadde satt VELDIG pris på om noen kunne tatt meg med på en runde, og forklart hva alle "verjonene" er. Det er jo et hav av versjoner : Extended, Limited, Collectors, Directors cut, osv osv... Er dette kun kommersiellt "kaos", eller ??

Feks i LOTR: Her finnes Extended edition og Special Extended edition osv..

Hvilke versjoner er som regel de beste? Hva gir mest i form av lyd og bilde? Hva styrer jeg unna? Takk for hjelpa :) Med ønske om en fin 17.Mai!! Hipp Hipp......
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.05.2006 18.59.17 #2 av 15
Postet av: lien
"Jimmern" skrev:
Hvilke versjoner er som regel de beste? Hva gir mest i form av lyd og bilde? Hva styrer jeg unna? Takk for hjelpa :) Med ønske om en fin 17.Mai!! Hipp Hipp......


Special Edition/Collectors' Edition er ofte med den beste lyden den har kommet med til nå. De kommer ofte i dobbeldiskversjon og har en søt liten papphylse utenpå det vanlige coveret. Utenom det så må du nesten bare se på eska. De store kommersielle suksessene kommer avogtil først med en theatre version og deretter med en special/extended/director's cut/collectors'/unrated edition. Avogtil er det bare lengden på filmen som er forskjellen, men noen ganger er lyd og bilde vesentlig bedre også.

Ting å styre unna er "Fullscreen edition", ettersom det stort sett innebærer at det finnes en widescreen-versjon et annet sted. Jeg pleier også å styre unna mange av de tidligere "norske" versjonene, ettersom de har tvungen tekst og slikt. Det kan også være en idé å styre unna billig-versjoner. 4 filmer for 39kr er ofte et dårlig tegn. :wink:

For noen år siden ble jeg anbefalt å styre unna alle scanboxfilmer, men har ikke hørt noe på en stund, så kanskje det har blitt en forbedring der.

Mitt beste råd er, kjøp om mulig alltid de merket "Special edition" eller "Collectors' edition" da disse somregel er de beste versjonene tilgjengelig.

Av Ringenes Herre er det for min egen del bare Special Extended edition som gjelder, da disse i tillegg til å ha masse ekstramateriale og ekstra scener, har glimrende lyd og bilde. Da var det verdt å vente de ekstra månedene på disse versjonene. De er alikevel veldig dyre, så hvis du kan få extended version uten å måtte få de 4 andre diskene pr. film, så kan du jo gå for dem.

I Alien-boksen kommer forsåvidt både kinoversjonen og en Director's cut/special/extended edition av hver film. Det er jo litt moro å se hva som er forskjellene. :D

Mens jeg er inne på det,selv om det kanskje burde vært i et annet rom, hvis noen har Star Wars i widescreen non-special edition på Laserdisk og har lyst å selge dem, så er jeg ganske interessert i å få meg dem.
Hugoson HU3012, Denon AVR-1802, 2xWharfedale 306, NAD T-524, Pioneer CLD-950, SNES
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.05.2006 20.17.59 #3 av 15
Postet av: Jimmern
Hjertelig takk Lien! Utfyllende og fine svar.

Jeg har søkt litt rundt på de nettbutikkene jeg bruker mest, og jeg kan få alle LOTR i "Special Extended Edition" i DTS 6.1 ES for kr 399 pr stk. Dette er 4-disc versjoner. Er dette en "grei" pris, eller finnes de samme versjonene med samme lyd billigere rundt om? Jeg er i den "heldige / uheldige" situasjon at jeg ikke har sett en eneste av disse filmene ennå :D Men en gang må man vel begynne...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.05.2006 20.21.07 #4 av 15
Postet av: dvdjan
"lien" skrev:
"Jimmern" skrev:


Mens jeg er inne på det,selv om det kanskje burde vært i et annet rom, hvis noen har Star Wars i widescreen non-special edition på Laserdisk og har lyst å selge dem, så er jeg ganske interessert i å få meg dem.


De kommer jo på dvd til høsten :)
Mine HD DVD og Blu-Ray filmer

Panasonic AE4000, Samsung LE46A866, Yamaha RX-V 1800, Toshiba HD A1, Toshiba HD-EP 35, PS3 (250 Gb), Samsung BD-P 1500, Lerret : DreamScreen V2 DynaGrey CineScope 2,35:1 265cm/ 114"
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.05.2006 20.25.13 #5 av 15
Postet av: dvdjan
"Jimmern" skrev:Hjertelig takk Lien! Utfyllende og fine svar.

Jeg har søkt litt rundt på de nettbutikkene jeg bruker mest, og jeg kan få alle LOTR i "Special Extended Edition" i DTS 6.1 ES for kr 399 pr stk. Dette er 4-disc versjoner. Er dette en "grei" pris, eller finnes de samme versjonene med samme lyd billigere rundt om? Jeg er i den "heldige / uheldige" situasjon at jeg ikke har sett en eneste av disse filmene ennå :D Men en gang må man vel begynne...


Nei 399,- pr stk er ikke en grei pris i mine øyne. Sjekk heller prisene her : http://www.lefdal.com/is-bin/INTERSHOP. ... es%20Herre
Mine HD DVD og Blu-Ray filmer

Panasonic AE4000, Samsung LE46A866, Yamaha RX-V 1800, Toshiba HD A1, Toshiba HD-EP 35, PS3 (250 Gb), Samsung BD-P 1500, Lerret : DreamScreen V2 DynaGrey CineScope 2,35:1 265cm/ 114"
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.05.2006 20.32.44 #6 av 15
Postet av: lien
"dvdjan" skrev:

De kommer jo på dvd til høsten :)


:shock:
oioi, da er jeg ikke av dem som venter til de kommer på niceprice. *Glede seg* :mrgreen:
Jeg vil fremdeles ha dem på LD, da dette er en ekstra kos, spesielt siden jeg ikke har autoturn på spilleren. Men en god film kan ikke has i for mange formater.

Og ang. Ringenes Herre til 99,-, hvis ikke det er løp og kjøp, så er ingenting...
Hugoson HU3012, Denon AVR-1802, 2xWharfedale 306, NAD T-524, Pioneer CLD-950, SNES
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.05.2006 20.35.50 #7 av 15
Postet av: Jimmern
Takk for svar og link. Har sjekket via link, men de er desverre fri for 2 av 3 i LOTR... Synd, siden prisen her var laaangt under de prisene jeg slev hadde funnet frem til... Du vet ikke om andre som kan ha disse filmene til slike gunstige priser?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.05.2006 20.49.10 #8 av 15
Postet av: dvdjan
"Jimmern" skrev:Takk for svar og link. Har sjekket via link, men de er desverre fri for 2 av 3 i LOTR... Synd, siden prisen her var laaangt under de prisene jeg slev hadde funnet frem til... Du vet ikke om andre som kan ha disse filmene til slike gunstige priser?


Kommer litt ann på det. Hvis du ikke er avhengig av Norsk tekst, men klare deg med Engelsk tekst så har http://www.playx.no dem for 129,- pr stk. Det er da den Engelske utgivelsen av disse : http://www.playx.no/index.php?SCREEN=se ... ut=lord+of
Mine HD DVD og Blu-Ray filmer

Panasonic AE4000, Samsung LE46A866, Yamaha RX-V 1800, Toshiba HD A1, Toshiba HD-EP 35, PS3 (250 Gb), Samsung BD-P 1500, Lerret : DreamScreen V2 DynaGrey CineScope 2,35:1 265cm/ 114"
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.05.2006 20.53.39 #9 av 15
Postet av: Jimmern
Takker. Jeg ønsker aller helst tilgang til Norsk tekst, så jeg må kanskje lete videre etter disse utgavene her til lands. Har forøvrig bestillt den ene Sp.Ex.Ver. de hadde på Lefdal til 99,- :) Det var billig!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.05.2006 21.35.04 #10 av 15
Postet av: orso
Elkjøp selger hver pakke til 99kr. Det er extended versjonene, de med 4 disker og uten figur.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.05.2006 21.38.37 #11 av 15
Postet av: Jimmern
"bomholt" skrev:Elkjøp selger hver pakke til 99kr. Det er extended versjonene, de med 4 disker og uten figur.


Jeg har sett på elkjøp sine internettsider, men finner kun "Atter en Konge" i Sp. Ex. versjon... Har du en link?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.05.2006 21.39.43 #12 av 15
Postet av: orso
Nei, tenkte ikke på nettbutikken.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.05.2006 21.43.29 #13 av 15
Postet av: Jimmern
Ok.. Må kanskje svippe innom nærmeste butikk. Trodde det meste kunne skaffes over nettet, men den gang ei :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.05.2006 21.49.00 #14 av 15
Postet av: orso
Det er ikke alltid special edition, extended version osv. har bedre lyd eller bilde. Noen ganger har de bare mer ekstra materiale og lengre filmer. Man må nesten bare lese seg frem til det på pakken/nettsiden.
Her er en side som skriver litt om DVD nyheter:
http://dvdarkivet.no/
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.05.2006 22.02.25 #15 av 15
Postet av: Jimmern
"bomholt" skrev:Det er ikke alltid special edition, extended version osv. har bedre lyd eller bilde. Noen ganger har de bare mer ekstra materiale og lengre filmer. Man må nesten bare lese seg frem til det på pakken/nettsiden.
Her er en side som skriver litt om DVD nyheter:
http://dvdarkivet.no/


Takker. Har undersøkt litt på Sp. Ex. Ed-versjonene, og de alle har DTS 6.1 ES. Kan fort bli noen fine timer foran lerrete dette :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar