Logo

Sub - Utforming av kassen

Skriv et svar
13.02.2007 10.58.16 #1 av 4
Postet av: Skiboy
Hei

Jeg er relativ fersk innenfor dette feltet, "so bare with me" :D

Jeg skal bygge meg en sub (har vært noen timer i snekkerbua så det er ikke noe prob), men ønsker å prøve å presse en kasse mellom bakryggen på sofaen og veggen 8)

Med tanke på volum så skulle ikke det være noe problem, men hvor tynn kan kassen være? Forstår at dette kommer kanskje an på elementet som skal brukes, men kan man bygge den så tynn man vil så lenge det er rom for elementet?!
Ser for meg kanskje dybde på 20-30cm.

Den skal være aktiv og i hovedsak brukes til film.

Jeg er veldig åpen for andre tips om løsninger, men ønsker ikke en "palle" stående i ett hjørne :wink:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.02.2007 13.19.51 #2 av 4
Postet av: okasin
Det spiller ingen rolle hvilken form kassa har, bare det er rett volum til elementet !! Det er faktisk bare en fordel om den har en del vinkler o.l. dette vil redusere stående bølger o.l. i kassa !
så bygg i vei :)
Det finnes ingen problemer, kun løsninger..
mrfixit.priv.no
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.02.2007 21.32.52 #3 av 4
Postet av: TheTubaplayer
at det ikke spiller noen rolle hvilken form kassen har er jo direkte feil. Men hvor stor innvirking det har er en annen sak. Vinkler for å forhindre stående bølger er en god løsning, men det er likevel ikke vilkårlig hvor stor vinkel.. og ikke minst plasseringen av en slik plate. Vil anbefale deg å bygge en kasse som du synes er enkel å bygge. Kvaliteten på kassen er jo avgjørende.

PS: 20 cm er nok kanskje litt i tynneste laget.

skal det være bassrefleks eller trykkammer?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.05.2007 18.23.57 #4 av 4
Postet av: elgen87
det er veldig viktig å ha stort nok volum. viss jeg ikke husker feil så skal du ca. ha 20 liter pr.10'' sub du har i kassa (varierer på kor stor gang d er på elementer).form er ikke så viktig bare elementene ikke er for nert, tror d burde holde me 30 cm.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar