Logo

Subwoofer plutselig uten lyd

Skriv et svar
27.05.2006 19.54.27 #1 av 9
Postet av: Dagfinnr
Koblet opp et nytt 6.1 Sony surround-anlegg i går (STR-DE895 receiver og VE-445 høytalere). Alt fungerte helt fint....i en dag. Nå er subwooferen derimot helt død når det gjelder lyd.

Forsterkeren står med Sub "on" og alle koblingene er ok. Power-lyset på sub'en er på, men det kommer ingen lyd. Jeg har også testet sub'en på et annet anlegg uten at det kommer noen som helst lyd. M.a.o så ser det ut om om noe har "røket" i sub'en.

Anlegget er kjøpt i Brasil, men både forsterker og sub har strømvelgere for 220 volt, så det skulle være ok å bruke anlegget i Norge. Problemet er selvsagt at jeg ikke får levert inn sub'en til reperasjon der den er kjøpte.

Noen som har noen som helst ide om hva som kan være galt med sub'en og hvor jeg evt. kan få reparert denne?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.05.2006 22.03.12 #2 av 9
Postet av: orso
Sjekk innstillingene til receiveren. Dersom alle høttalerne er satt til Large, vil det ikke komme lyd ifra subben. Sett alle høttalerne til Small. Hvis ikke dette hjelper, er det mulig subben har røket.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.05.2006 00.24.21 #3 av 9
Postet av: staffel
"bomholt" skrev:Sjekk innstillingene til receiveren. Dersom alle høttalerne er satt til Large, vil det ikke komme lyd ifra subben. Sett alle høttalerne til Small.


Lurer bare på hvorfor det ikke vil komme lyd om du setter alle andre høytalerne på Large
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.05.2006 10.02.52 #4 av 9
Postet av: dejavu
"staffel" skrev:
"bomholt" skrev:Sjekk innstillingene til receiveren. Dersom alle høttalerne er satt til Large, vil det ikke komme lyd ifra subben. Sett alle høttalerne til Small.


Lurer bare på hvorfor det ikke vil komme lyd om du setter alle andre høytalerne på Large


Det lurer jeg òg på. På min Yamaha receiver står alle høytalere til Large, men det buldrer godt fra subwooferen likevel....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.05.2006 10.47.28 #5 av 9
Postet av: orso
Det kan variere litt fra receiver til receiver om det vil komme lyd eller ikke. Kommer også ann på hva man setter bass out på.
Setter man høyttalerne til Large blir hele frekvens området sendt til disse høyttalerne. Setter man de til Small blir de laveste frekvensene sendt videre til subben. Som regel bør alle høyttalerne settes til Small. Subben er som oftest best egnet til å ta seg av frekvensene under 80Hz. Er noen av høyttalerne veldig store kan de settes til Large. Man kan prøve seg litt fram også og teste hva som høres best ut.
Bass out settes til Both hvis man har gulvstående fronthøyttalere med brubar bass i. Har man små satelitter til fronter bør man stille Bass out til SWFR(sub). Da tar subben av seg bassen alene, noe som regel er best hvis man har små fronthøyttalere.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.05.2006 12.48.13 #6 av 9
Postet av: dejavu
"bomholt" skrev:Det kan variere litt fra receiver til receiver om det vil komme lyd eller ikke. Kommer også ann på hva man setter bass out på.
Setter man høyttalerne til Large blir hele frekvens området sendt til disse høyttalerne. Setter man de til Small blir de laveste frekvensene sendt videre til subben. Som regel bør alle høyttalerne settes til Small. Subben er som oftest best egnet til å ta seg av frekvensene under 80Hz. Er noen av høyttalerne veldig store kan de settes til Large. Man kan prøve seg litt fram også og teste hva som høres best ut.
Bass out settes til Both hvis man har gulvstående fronthøyttalere med brubar bass i. Har man små satelitter til fronter bør man stille Bass out til SWFR(sub). Da tar subben av seg bassen alene, noe som regel er best hvis man har små fronthøyttalere.


Dette var nytt for meg,men skal sannelig prøve å stille litt på de innstillingene :lol:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.05.2006 17.46.45 #7 av 9
Postet av: staffel
men liksom. jeg har 2 fronthøytalerer som står på Large. og en subwoofer.. på den står det en skruknapp med delefrekvens 40 –150 hz, hva burde den stå på? og har det noen sammeheng å skru på den og stille inn på large eller small?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.05.2006 18.20.58 #8 av 9
Postet av: orso
"staffel" skrev:men liksom. jeg har 2 fronthøytalerer som står på Large. og en subwoofer.. på den står det en skruknapp med delefrekvens 40 –150 hz, hva burde den stå på? og har det noen sammeheng å skru på den og stille inn på large eller small?

Dette burde vel egentlig diskuteres i en ny tråd. Skal gi et siste svar her, og er det flere ting dere lurer på angående dette anbefaler jeg en ny tråd.
For det første må du vite om receiveren har delefilter. Har den det, kan du bruke receiveren til å bestemme delefrekvens. Da setter du delefrekvensen bakå subben til 150Hz(høyeste) og styrer fra receiveren.
Når det gjelder hvilke delefrekvens du skal velge kommer ann på hvilke front høyttalere du har og hvor dypt de spiller. 80Hz er veldig vanlig å bruke og et greit utgangspunkt. Noen bruker også forskjellig delefrekvens til film og musikk. Kjør et musikk spor med mye bass og test hvilke nivå du liker best. 20-30 Hz over det frontene går ned til er også en måte å finne rette delefrekvens på. Dersom frontene er oppgitt til å spille ned til 50Hz, kan man plusse med 20-30Hz.
Og ja, det er en sammenheng med delefrekvens og det å stille høyttalerne inn på large eller small.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.05.2006 18.27.58 #9 av 9
Postet av: Even Sundgot
"bomholt" skrev:
"staffel" skrev:men liksom. jeg har 2 fronthøytalerer som står på Large. og en subwoofer.. på den står det en skruknapp med delefrekvens 40 –150 hz, hva burde den stå på? og har det noen sammeheng å skru på den og stille inn på large eller small?

Dette burde vel egentlig diskuteres i en ny tråd. Skal gi et siste svar her, og er det flere ting dere lurer på angående dette anbefaler jeg en ny tråd.
For det første må du vite om receiveren har delefilter. Har den det, kan du bruke receiveren til å bestemme delefrekvens. Da setter du delefrekvensen bakå subben til 150Hz(høyeste) og styrer fra receiveren.
Når det gjelder hvilke delefrekvens du skal velge kommer ann på hvilke front høyttalere du har og hvor dypt de spiller. 80Hz er veldig vanlig å bruke og et greit utgangspunkt. Noen bruker også forskjellig delefrekvens til film og musikk. Kjør et musikk spor med mye bass og test hvilke nivå du liker best. 20-30 Hz over det frontene går ned til er også en måte å finne rette delefrekvens på. Dersom frontene er oppgitt til å spille ned til 50Hz, kan man plusse med 20-30Hz.
Og ja, det er en sammenheng med delefrekvens og det å stille høyttalerne inn på large eller small.



Stiligt etter å ha lest ditte innleget så fant eg ut att det var feil stilt på subbforsterkaren min , på receveren stod det på 80 men på subb forsterkaren stod det på 20 hz å etter å ha stilt på er bassen mykje betre.. :D
Mvh
Even Sundgot

Denon avr 2106 Denon Dvd 1940 Vincent sp-331 Vincent sp-996
yamaha ns-777 Yamaha ns-c444 Yamaha Ns-333 DIY Svs sb12
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar