Logo

Subwoofere...

Skriv et svar
19.10.2008 11.14.36 #1 av 3
Postet av: SVS Inderoy
Anbefaling/erfaringer av/med subwoofere fra brukerne.

Dette er som regel et hett tema da den såkalt "SVS gjengen" får beskyldninger for og anbefale SVS i hytt å gevær :-/
(Ja jeg har SVS selv men anbefaler etter hva brukers smak og ønsker er)



Så derfor oppretter jeg en tråd der DU skriver DIN erfaring med forskjellige subwoofere DU har testet/brukt hjemme hos deg selv :-)



Tester i div media sier bare hvordan produktene oppfører seg i et tilnærmet perfekt rom... og det kan være stor forskjell fra hvordan et produkt oppleves og høres hjemme hos deg.
Kalibrering og integrering i romet er viktig for bra produktet vil yte.
Selv en sub til 20.000 kan høres RÆVA ut når den er plassert galt i et rom...



DETTER ER DA IKKE TILTENGT SOM EN DISKUSJONSTRÅD !!!
Post kun dine erfaringer med forskjellige subwoofere hjemme hos deg.
Yamaha-Doxa-Sherbourne-Cambridge Audio-Panasonic-PS3
Swans Diva 6.2f - Swans 1.1C - RS-52.
2 stykk SVS PC13 Ultra
2 stykk XTZ W12.16 + SVS EQ1
BetterCabels, Van den Hul og Monster
( harmen/kardon på avforum)
http://www.svsound.com/animation.cfm
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.10.2008 11.47.00 #2 av 3
Postet av: SVS Inderoy
1. Paradgim PB 110.
Passiv subwoofer som er den første jeg kjøpte meg. Bånndpass/bassrefleks konstruksjon.
10" med et dålig delefilter med x-over på 110hz som gjør til at den passer best til billiganlegg.
Lydmessig er den ikke så mye og skryte av da det blir turbulens i bassportene når en spiller høyt.
Har denne suben enda faktisk.

2. Paradgim PS 1200.
Aktiv subwoofer som jeg fikk bra lyd ut av. Båndpass/bassrefleks konstruksjon.
12" og en forsterker på 130w rms som jeg syns var for liten til elementet.
Lydmessig var den på den tiden ganske bra til en pris på 4.500 kr.
Og den klarte hos meg og gi fra seg lyd ned til 20hz før den falt raskt av.
Men den hadde begrensninger når det kom til og spille høyt da det stopper på ca 110-112db.

3. SVS PB12 Plus/2.
Aktiv subwoofer med 2 stykk 12" og en digital forsterker på 900w rms.
Bassrefleks konstruksjon, men subsonic tuning på 25 - 20 og 16 hz.
Kraftig og effektiv sub som satte hele huset i vibrasjoner selv på moderate lydnivå.
Lydmassig veldig bra etter hjelp fra EQ.
Men den er litt vaskelig og få til en god kalibrering i mindre rom og den er i tilleg stooor.
Den kan spille ca 120db med bra kalibrering.

4. SVS PC13 Ultra.
Aktiv subwoofer med 13" og digital forsterker 750w rms.
Bassrefleks rørkonstruksjon med Subsonic tuning på 20 - 15 - 10hz og lukket.
Har nå 2 av disse og de passer veldig godt til min smak.
De står for tiden på et for lite rom til og kunne utnytte deres potensial så skal skrive mere om de når de får et større rom og bedre egnet rom. De står nå i et rom på 10m2 og leverer et veldig braa trykk. De er ikke 100% kalibrert.
De er lette og kalibrere og de tar lite golvplass og bygger heller i høyden.
(Skal skrive ny omtale av disse når de kommer i større rom)


Dette er de subene jeg selv har eid og enda eier.
Yamaha-Doxa-Sherbourne-Cambridge Audio-Panasonic-PS3
Swans Diva 6.2f - Swans 1.1C - RS-52.
2 stykk SVS PC13 Ultra
2 stykk XTZ W12.16 + SVS EQ1
BetterCabels, Van den Hul og Monster
( harmen/kardon på avforum)
http://www.svsound.com/animation.cfm
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.10.2008 15.26.24 #3 av 3
Postet av: Torja
Artig tråd, skal legge inn litt av min erfaring...
Min aller første subb var en Eltax Atomic A10. Så vidt jeg husker var det vel en 10” downfiring på 175w. Den er solgt for lenge siden.

Lydmessig var dette en stor overgang for meg og jeg likte godt den rumlebassen den lagde. Den gikk vel egentlig aldri spesielt dypt. Spek sa vel at den rullet av ved ca 35 Hz, men det føltest dypere i de rommene jeg spilte med denne. Den hadde tendens til å være litt treig, men det er noe jeg har forstått senere. Jeg var ganske vandt til den buldrende lyden denne laget til film, så da jeg byttet den med en …

..SVS Pb 10, ble overgangen litt stor. Bassen var betydelig strammere og jeg savnet litt dette bulderet. Til musikk overasket den derimot stort. Den gled så sømløst inn sammen med front høytalerne at jeg lurte på om den var på. Senere har den vært fast invetar i kinoen. Jeg ble fort klar over at denne gikk betraktelig dypere. Nå ristet det fysisk i dører og invetar når de dypeste basstonene begynte å sparke mot meg. Det kan faktisk innimellom føles brutalt når det står film på menyen.

Jeg har et ProMedia GMX A-2.1 system fra Klipsch som skal fungere som PC høytalere. Fikk tak i dette noe rimligere under en av Elkjøp sine messer på lillestrøm. Den subwoferen som fulgte med fungerer greit med lyd fra PC. Har spilt musikk og ble fort forbløffet over hvor fet lyd den lagde. Det gjør musikk lytting fra min stasjonære PC morsom å lytte til. Den er dog noe følsom for forstyrrelser, og lager fort høye brumle lyder når den ikke skal. Men stort sett er den god å ha under skrivebordet. Det kan fort bli vel fett, men den trenger faktisk litt innspillinstid for å stramme seg opp litt. Det gjelder de små høytalerne som fulgte med også, da de spilte surt i begynnelsen.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar