Logo

Surroundlyd fra PS2-spill.

Skriv et svar
03.02.2004 23.13.25 #1 av 18
Noen som kan hjelpe meg?

Jeg lurer på hvordan man får surroundlyd fra PS2-spill? Jeg bruker optisk digital kabel mellom spillkonsollen og forsterkeren. Hvilken surroundmodus skal forsterkeren stå i når man spiller spill? Eller har det ingen betydning?

På forhånd takk!

Hilsen Henrik
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.02.2004 12.16.06 #2 av 18
Postet av: Alas
Hei, er ikke helt sikker, gjør det samme selv. Forsterkeren m,in står i Pro Logic II. Vet ikke om det er rett, men det sto i forsterkermanualen min at det var det rette når man ville ha analoge, eller to-kanals signaler ut i alle kanalene. Vet ikke om noen spill som støtter DD.

Vet ikke om det hjalp noe særlig, men det er nå noe..
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.02.2004 13.33.04 #3 av 18
All hjelp er god hjelp, og jeg takker.

Tror jeg bare må prøve og eksperimentere litt. Har bla. prøvd å sette forsterkeren i 5 channel stereo og det funker forsåvidt greit, men jeg vet ikke om det er den optimale løsningen. Skal prøve med Prologic 2 også, så får vi se hva som fungerer best.

Hvis du finner ut noe mer spennende om dette så gi meg gjerne tilbakemelding.

Takk for hjelpen!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.02.2004 13.59.05 #4 av 18
Postet av: Rune
Hei

Det er få om ingen PS2 spill som støtter Dolby Digital i vanlig gamplay. Dette kommer av at prosessoren er for dårlig til å kunne prosessere denne lyden. Det finnes en del PS2 spill som bruker Dolby Digital mens man har slike videosnutter mellom kapitler.

Dolby Pro Logic II er et fornuftig valg å bruke.

På XBOX f.eks så er de fleste spille kodet med Dolby Digital.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.02.2004 14.31.09 #5 av 18
Da er jeg med!

Så det betyr at man ikke kan få "ekte" 5.1-kanals surroundlyd fra PS2-spill?! Men jeg synes å huske at jeg har sett spill med Dolby Surround-ikon bak på coveret? Bla. Medal Og Honor?! Men det gjelder altså ikke vanlig spilling, bare evt. filmsnutter mellom kapitler?

Takker så mye for hjelpen!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.02.2004 14.36.04 #6 av 18
Postet av: Rune
Nå har jeg ikke prøvd dette spillet på PS2.

Men jeg antar at det gjelder filmklippene i mellom kapittlene.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.07.2004 00.08.15 #7 av 18
Postet av: abrakadabra
Mange PS2-spill er kodet med analog surroundlyd (Dolby Surround, Dolby Pro Logic eller Dolby Pro Logic 2). Når du spiller et spill som har lyd i en av disse formatene skal forsterkeren stå i Dolby Pro Logic 2 modus. Dolby Pro Logic 2 gir på sitt beste 5 kanals surround-lyd i nesten samme klasse som Dolby Digital. Ingen PS2-spill har Dolby Digital under gameplay.

Man kan dessuten få "ekte" 5.1 kanals surround-lyd fra noen få spill som er kodet i DTS. GTA: Vice City, SSX3, SSX: Tricky, noen av Fifa og NHL spillene samt Pirates: The Legend Of Black Cat er eksempler på spill med ekte DTS lyd.

På mange spill må man aktivere ønsket lyd-modus i menyen. En optisk digitalkabel er nødvendig for å benytte DTS funksjonen, samt Dolby Digital på filmsnutter o.l.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.11.2004 15.22.57 #8 av 18
Postet av: kjelle
bruk dolby pro logic 2
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.11.2004 15.58.16 #9 av 18
Postet av: mariusm
Den beste SPILLElyden du kan få fra Ps2 er Dolby Pro Logic 2. Det er ganske bra på sitt beste, men Dolby Digital er bedre.
Mvh
Marius
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.11.2004 20.54.04 #10 av 18
Postet av: Jan A M
"mariusm" skrev:Den beste SPILLElyden du kan få fra Ps2 er Dolby Pro Logic 2. Det er ganske bra på sitt beste, men Dolby Digital er bedre.


Det er feil, den beste "spillelyden" du kan få utav en ps2 er DTS. Ssx tricky og Vice City er to spill med denne muligheten, men det er 4 kanals DTS uten senterkanal. :wink:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.11.2004 23.02.54 #11 av 18
Postet av: mariusm
ok, ok...

glemte det. er ikke ps2 expert, liker bedre xbox.

men det er jo ikke mange spill som har dts da.

innse det folkens, xbox er og blir bedre enn ps2. hva som blir best av ps3 og xbox 2, der får tiden vise.
Mvh
Marius
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.11.2004 23.26.42 #12 av 18
Postet av: Jan A M
"mariusm" skrev:ok, ok...

glemte det. er ikke ps2 expert, liker bedre xbox.

men det er jo ikke mange spill som har dts da.

innse det folkens, xbox er og blir bedre enn ps2. hva som blir best av ps3 og xbox 2, der får tiden vise.


He he, hvilken consol som er best kommer vel an på hvilke spill du liker og hvilken consol de kommer ut på. :wink: Men Xbox er nok kraftigere ja.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.11.2004 23.29.01 #13 av 18
Postet av: mariusm
de aller fleste store titler kommer ut på begge, bare de microsoft lager selv eller i samarbeid med andre (f.eks. Halo) og motsatt kommer ikke ut på begge.
Mvh
Marius
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.11.2004 23.40.41 #14 av 18
Postet av: Jan A M
Ja og det er litt av problemet for xbox tror jeg, siden spillene som blir laget må være "dårlig" nok til å kunne brukes på ps2. For det er jo i bunn og grunn det samme spillet som kommer ut på begge.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.12.2004 15.02.34 #15 av 18
Postet av: music_junkie
For å få surroundlyd må man nok bruke THX, men de forsterkerne som kjører de koster gjerne en god del.. Jeg tviler ikke på at DD Pro Logic 2 funker.. Men jeg anbefaler THX..
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar