Logo

svensk digital nett

Skriv et svar
09.02.2008 22.16.17 #1 av 5
Postet av: mindor76
Hei

Jeg lurer på om noen har greie på om det er mulig å få inn svt1,sv2 og tv4 i norge hvis man kjøper en svensk dekoder ?

Jeg har let på nettet etter et dekknings kart, men finner det ikke.

All info tas imot med takk
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.02.2008 22.40.26 #2 av 5
Postet av: Rune
Hvis du tidligere hadde analog dekning av svensk-TV så er det nok en mulighet. Du må selvsagt bo nært sverige.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.02.2008 23.09.40 #3 av 5
Postet av: Cadger
De svenske kanalene du nenver sendes ukryptert i mpeg2. Mange av de nye TV-apparatene kommer med mpeg2-tunere. Har du en sånn kan du få inn kanalene ved å koble til en "svenskeantenne".

Men som Rune sier, så må du selvfølgelig ha dekning. Du bør nok bo ganske nær grensen. Jeg bor selv i Halden og her får vi inn signaler fra en sender som står på Svinesund og en sender i Gõteborg.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.02.2008 14.17.56 #4 av 5
Postet av: mindor76
Hvor finner jeg et kart over sendere og dekkning?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.03.2008 13.45.31 #5 av 5
Postet av: Bobben
Det Svenske bakkenettet dekker deler av østlandet og sikkert andre deler av landet nær grensa.

Jeg vet det fungerer helt fint å se de Svenske kanalene med en Grundig RiksTV dekoder på Østlandet men det forutsetter at det er dekning og at man ikke har hindringer mot Svenskesenderen. Da hjelper det selvfølgelig å bo litt høyt i terrenget.
Dekningskart finnes på
http://teracom.se/?page=5161

Det er trolig bedre dekning enn det ser ut til på Teracoms dekningskart. Disse dekningskartene er ikke basert på antenner med særlig høy forsterkning. Det hjelper selvfølgelig med en skikkelig UHF (15dBi eller gjerne mer) antenne på taket og forsterker ute ved antennen. RiksTV boksene støtter aktiv antenne så man behøver ikke egen spenningsforsyning til forsterkeren dersom man velger riktig type forsterker. Faktisk er aktiv antenne "default" på i RiksTV Grundig boks noe som kan føre til signalproblemer dersom man ikke har aktiv antenne (men det er en helt annen sak...). Har man en gammel UHF antenne så skal man passe på at man ikke benytter en dårlig forsterker eller filtere som ikke er egnet for digitaltv.

Tror det er Sunne som fungerer best (hvertfall i Akershus).

Sunne Blåbärskullen
36 MUX1 SVT1,SVT2,SVT24,Barnkanalen,Kunnskapskanalen. SR radio kommer.
39 MUX2 TV4 & TV6 + krypterte kanaler
50 MUX3 Kun krypterte kanaler
53 MUX4 VoiceTV (dagtid) + krypterte kanaler

Se også http://teracom.se/?page=5882
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar