Logo

"The ten biggest lies in audio"

Skriv et svar
24.02.2005 17.33.24 #1 av 12
Postet av: FallenA
En spennende artikkel for oss audio interesserte :lol:

http://www.theaudiocritic.com/downloads/article_1.pdf

FA
Den som venter .........................osv !
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.02.2005 02.08.51 #2 av 12
Postet av: nutts
He He He He, er egentlig alt jeg kan få ut av meg akuratt nå.....
Nutt's DVD samling http://home.no/tagstatus/
( under arbeid )

http://www.lmbk.no ( modellbiler )
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.02.2005 08.30.22 #3 av 12
Postet av: Toughloose
Veldig bra artikkel! Det samme har min høytalerbyggende elektro-ingeniør fader sagt i alle år. Noen som føler seg truffet? Fikk lyst til å ta en rundtur til alle HiFi-butikker og kjøre ABX-tester på personalet og avsløre kvakksalverne en etter en =).

Flott FallenA
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.02.2005 10.05.14 #4 av 12
Postet av: Mikael
mye som blir skrevet kan man jo ta med en bøtte salt da, men andre ting har han rett i......
kul artikkel, men ikke ta alt til rette............. :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.02.2005 11.48.47 #5 av 12
Postet av: pnerbye
Glimrende artikkel. Summerer i alle fall det jeg prøvde å si om høyttaler-kabler på dette forumet for en stund tilbake. :) Jeg kommer nok til å handle kabel på Clas Ohlson.
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.02.2005 12.06.53 #6 av 12
Postet av: Toughloose
Det er viktig å være kritisk, spesielt når det er kommersielle krefter ute og går. Produsenter av HI-FI (HI-END) produkter er i den heldige situasjon at de har et publikum som ofte er nesten religiøst opptatt av deres produkter. Mange blir aldri fornøyde med det de har så lenge de vet at det finnes noe nyere, råere, dyrere, og "bedre" på markedet. Derfor kan de finne opp egne termer og uttrykk på mer eller mindre teoretisk målbare størrelser innenfor strøm og elektronisk fysikk.

Et konstruert bullshit-eksempel "Vår nye forsterker er utstyrt med en Johnson-chip som gjør at kvadratet av impedans-effekten blir under 0,8 delta-ohm per sekund ved -10 db."

For entusiasten så blir dette plutselig viktige verdier, og man kan ikke tenke seg å ha en forsterker med over 0,8 et-eller-annet-tull. Man bør være klar over at de bruker mange av de samme metodene som man finner hos alternativ-medisin og helse-kost. Mange av parameterne er konstruerte i beste fall bare teoretisk målbare med sensitive instrumenter.
Øret vil aldri oppfatte det.

På grunn av utstyrshysteriet som finnes hos en del entusiaster så kan bransjen sko seg godt på slike triks. Derfor tror jeg man burde stole mer på egen oppfatning og mening om det lydbildet man hører, enn man stoler på selgeren og prislappene. Å skrive sånn her er vel kanskje som å banne i kirka, men på den annen side så har forumet vist seg å være meget modent så jeg tar sjansen. Man bør jo også være skeptisk til dette innlegget, dog har ikke jeg økonomiske interesser i det hele. Som alle vet så er det forskjell på et åpent sinn og høl i huet. :?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.02.2005 12.50.44 #7 av 12
Postet av: Typhoon7
"Toughloose" skrev:Derfor tror jeg man burde stole mer på egen oppfatning og mening om det lydbildet man hører, enn man stoler på selgeren og prislappene. Å skrive sånn her er vel kanskje som å banne i kirka, men på den annen side så har forumet vist seg å være meget modent så jeg tar sjansen. Man bør jo også være skeptisk til dette innlegget, dog har ikke jeg økonomiske interesser i det hele. Som alle vet så er det forskjell på et åpent sinn og høl i huet. :?


Her er du, etter min mening, inne på det helt vesentlige.

Jeg mener det er folks egne subjektive mening som til slutt bør være den endelige avgjørelsen.

Selv kjøpte jeg kabler til frontene til ca 1300,- for 2x3 meter. Rent teoretisk kan jeg nok ikke forsvare prisen, men den endringen jeg mener jeg [u]opplevde[/u] kan forsvare det.
For meg ble det et spørsmål om hvor mye jeg var villig til å betale for denne [u]opplevde[/u] endringen.
Frontene brukes også mye til musikk i stereo og da kan også bruksmendgen legges til grunn for å rettferdiggjøre utlegget. :)

Skal legges til at jeg til bakhøytalerne bruker kabler fra Clas.

Hvorvidt dette igjen kan stamme fra ulike markedsføringstiltak er vanskelig å si, ser ikke på meg selv som lett påvirkelig av fine ord.

Mye av det som er nevnt over er derfor grunnen til at jeg anbefaler at folk selv hører på det utstyret de kjøper, før de kjøper det. Tror det er viktig at folk prøver selv og ikke stoler blint på andre.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.02.2005 13.35.20 #8 av 12
Postet av: Toughloose
Til Typhoon

Det er nettopp det som er mitt poeng, man må fokusere på sin egen opplevelse av lydbildet. Problemet er at man kan (jeg sier ikke at det er tilfellet for deg), men man kan bli offer for noe som er analogt til placebo-effekten. Altså at man mener man opplever en forskjell fordi man forventer at den skal være der (Pasienter har følt seg friskere etter å ha fått mel-tabletter fordi de trodde det var medisin). Den beste muligheten er derfor å gjøre en repetert ABX-test. Hvis man da ikke kan skille mellom to produkter bedre enn hva som er innenfor tilfeldig loddtrekning så kan man like gjerne spare de pengene.

Jeg tror at har man først brukt 10000 kroner på f.eks. kabler så har man et så stort ønske om at de skal være bra at det blir en selvoppfyllende profeti.
Hva er galt med det hvis man er fornøyd? Tja, det er en jævla dyr placebo!

Ønsker ikke å være arrogant og påstå at fordi jeg ikke hører forskjell så kan ingen andre høre forskjell heller. Jeg vet jo selv hvor omfintlig jeg er for regnbuer på en del DLP-prosjektorer f.eks, mens andre ikke ser dem engang.

Er det forresten noen som har gjort en ABX-test før de har kjøpt utstyr?
Den må selvfølgelig settes opp riktig, og må for all del IKKE administreres av butikk-personalet.

hilsen kritisk lydentusiast
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.02.2005 13.49.27 #9 av 12
Postet av: FOXOR
Meget artig lesing. Jeg selv har kjøpt en DVI500 kabel fra monster. (fører et digitalt signal) Kan ikke si jeg har gjort non blindtest på dette. Kanskje prøve? :P
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.02.2005 14.07.34 #10 av 12
Postet av: Typhoon7
Vi er nok egentlig ganske så enige. :wink:

Jeg ser godt poenget ditt med placeboeffekten. Det er ikke bare innenfor hjemmekino og medisinering det er gjeldende.

Som jeg har sagt flere ganger før i slike diskusjoner, bør psykologien legges til. (Som du også sier)

Det er godt mulig at jeg forventet at lyden skulle bli bedre og at jeg da opplever den som bedre.

Hvis jeg da kan bruke 1300,- på å sikre meg på at jeg ikke blir sittende å høre etter "feil" er det en grei investering for meg.
For andre kan dette være mye eller det kan også være lite.

Referanserammene våre er ulike og det er viktig å huske på.

Skal vel ikke se bort i fra at man kjøper seg en form for livsstil også. :)
(Noen går på H&M, andre til dyre motehus)

Skrekkscenarioet mitt er at jeg skal bli sittende å høre etter "feil", da mister jeg hele opplevelsen. Og da kan hele investeringen i hjemmekino i værste fall virke meningsløs.

Jeg hadde aldri brukt 5000, 10000 osv på en enkelt kabel innenfor normale lengder.
Det må være et kjøp jeg kan forsvare på et helhetlig økonomisk grunnlag (underforstått: jeg kan avse disse pengene).
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.02.2005 14.27.26 #11 av 12
Postet av: Toughloose
Veldig enig i at det har en verdi i seg selv å kunne investere i et anlegg uten å bli sittende og lytte eller se etter feil. Personlig kunne jeg aldri ha kjøpt en projektor hvor jeg har sett regnbuer fordi jeg bare ville vært irritert over dem og ikke klart å slappe av med filmen. Dessuten er det jo også slik at noe av gleden ligger i det å ønske seg noe, spare til man har råd og så gå til anskaffelse av det. Gleden blir større hvis man må ofre litt, det er jo sånn det er med lidenskaper.

Dette bringer meg inn på et problem jeg har med min gamle DVD spiller. En H/K DVD 20. Denne har en tendens til å begynne å poppe og blippe (utrolig gode fagtermer jeg legger for en dag her, men det er sånn det høres ut) etter ca 1 time ut i en film. Bildet er helt normalt, men lyden får disse poppe-lydene i seg. Min gamle far har samme spiller og jeg har hørt det samme på den. Hvis jeg stopper filmen og setter den i gang igjen så blir poppingen som regel borte. Noen som har hørt om dette før? Er det et problem på flere spillere? (Ønsker svar på dette før jeg kjøper ny spiller).

mvh
Toughloose
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.02.2005 17.43.19 #12 av 12
Postet av: Typhoon7
En ting er sikkert.

Det vil alltid være delte meninger om kabler.

For alt hva vi vet kan en artikkel som fremhever billigkabler være skrevet på oppdrag av en produsent av billige kabler og omvent. Det er mye vi ikke vet her i verden :wink:

Selv synes jeg det er sunt med delte meninger, det er det som skaper diskusjoner. Det er også viktig at diskusjonene holdes saklige og at folk har respekt for andre syn enn sitt eget.

Noe av det jeg har mest tro på mtp på kabler er tverrsnitt, noe som til dels støttes i artikkelen under.

http://www.hist.no/hogskoleavisa/HA.6%20-2003/REDAKSJON/Brekken.html

Uansett, ha et åpnet sinn for andres meninger :D :D
(Dagens visdomsord fra meg)

Toughloose: Hvis du tar ditt spm om DVD-spilleren i egen tråd i rett kategori, er det mulig du får et raskere svar :wink: Jeg har aldri hatt problemet på min spiller.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar