Logo

Tokyo Godfathers - Annmeldelse

Skriv et svar
29.03.2005 09.15.48 #1 av 6
Postet av: aLmAnZo
Tokyo godfathers:
Directed by
Satoshi Kon
Shôgo Furuya (co-director)

Writing credits
Satoshi Kon (screenplay)
Satoshi Kon (story)
(fakta hentet fra IMDB.com)

Det begynner å bli noen år siden jeg har skrevet film anmeldelse nå, men denne var ganske grei å skrive om.

Tokyo Godfathers handler om 3 hjemmløse. En transvesitt, en ungjente og en mann som har havnet på gata grunnet gamling og fyll. På julaften finner disse 3 vennene en forlatt baby på søppelfyllinga, og eventyret starter. Konflikten imellom dem begynner når de skal finne ut hva de skal gjøre med den lille baby'en, som de kaller opp etter datra til den gamle gambleren.

I en eventyrlig og lang jakt etter foreldrene til babyen, tar de med oss rundt i tokyo i en ellevill og ganske spesiell jakt.

Filmen er en japansk animasjonsfilm, og mange av de gode teknikene er brukt. Eventyrlige karakteristikker, usminket språkbruk og problemstillinger som homofili og transeksualitet.

En noe utradisjonel tegnestil gir denne filmen en særegen karakteristikk, og minner mer om vestlig animasjonsstil på den tegnede biten. Hovedkarakterene er tegnet noe spesielt, med overdrevne ansiktsutrykk og lignende, for å få frem deres særegenhet som uteliggere. Mens vanlige folk er tegnet meget realistisk og naturtro. God animasjon og høy framerate gir filmen ett godt fremrykk. Samtidig som den dype, prestisjetunge historien er fortsatt inntakt. Japansk animasjon krever mer av seeren, som er spesielt belagt i denne filmen. En meget dyp og innviklet historie, kamuflert av noe spesielle men morsomme hovedkarakterer. konfliktene mellom dem er også presentert veldig godt i denne filmen. Sammen med fordommene mot uteliggere og fattige. Filmen er veldig følelsesladd, men jeg føler at den ikke når helt inn i hjertet, iallefall ikke helt slik den er tenkt.

Personlig likte jeg veldig godt måten filmen er presentert på, men den facinerte meg ikke veldig i begynnelsen. Den bruker veldig lang tid på å komme i gang, og er noe kjedelig den første halvtimen. Men etter hver blir dette også en stjerne som hører hjemme på himmelen.

Regisøren og forfatteren, Sattoshi Kon, er kjent for gode dype filmer og har gjort det bra med filmer som trilleren "perfect blue".

Filmen topper kansje ikke "perfect blue" men er absolutt verd å se.

Jeg vil gi denne filmen:
7/10 poeng grunnet noe treg start på historen. En god start er viktig for å opprettholde facinasjonen for å fange den svert detaljerte historen.

Fredrik Weisethaunet
Hjemmekino og film entusiast ;)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.03.2005 20.29.24 #2 av 6
Postet av: Berit
Høres ut som noe jeg ville ha sett på. :D

Ser den har fått gode terningkast ellers.
Hjemmekino.no - På nett siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.03.2005 10.32.01 #3 av 6
Postet av: aLmAnZo
Takk for det Berit :)

Jeg lurer litt på hva folk synes om anmeldelsen min, litt konstruktiv kritikk, bemerkninger på hva som er galt å dårlig. Slik at jeg kan forbedre meg.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.03.2005 11.46.01 #4 av 6
Postet av: sax
Likte anmeldelsen din veldig godt.

Kunne kanskje tatt med (hvis det var) litt om ekstra materiell på DVDen?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.03.2005 14.08.13 #5 av 6
Postet av: Berit
Perfekt anmeldelse ja. Ingentin å utsett på den! :D :!:
Hjemmekino.no - På nett siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.03.2005 17.17.41 #6 av 6
Postet av: aLmAnZo
"sax" skrev:Likte anmeldelsen din veldig godt.

Kunne kanskje tatt med (hvis det var) litt om ekstra materiell på DVDen?


Takk for tipset, skal tenke på det til neste gang. Faktum ved denne filmen er at jeg ikke har fått sett på ekstramaterialet enda ;)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar