Logo

Ulyd i sub

Skriv et svar
08.09.2004 10.56.09 #1 av 15
Postet av: Odd
Jeg har nettopp kjøpt nytt anlegg med PSB høytalere og Denon DVD og forsterker (3805). Subwooferen (Psb subsonic 6) gir imildertid fra seg en irriterende lavfrekvent brummelyd, ikke ulik den som kommer fra et kjøleskap, også når den ikke er i bruk.

Lyden kommer uavhengig av om suben er tilkoblet forterkeren (så lyden skyldes ikke forstyrrelser i signalet). Lyden kommer videre uavhengig av om volumet på suben stå på høyt, lavt eller er helt av. Det vil si lyden er der alltid mår suben er tilkoblet elektrisitet og power knappen på suben står på.

Er det noen som har opplevd noe liknende, eller av andre grunner har noen forslag til hva som kan være galt??
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.09.2004 11.18.04 #2 av 15
Postet av: Roar
For meg høres det ut som om du har feil med strømforsyningen i subwooferen slik at den sender ut 50hz til utgangen. Jeg hadde noen lignende på en Eltax sub engang. Da fikk jeg den byttet og alt fungerte bra etterpå. Kanskje det samme med deg. Få testet den i butikk.
Roar J - Hjemmekinomaskinist
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.09.2004 08.48.42 #3 av 15
Postet av: klp
Tyvärr är det INTE fel på strömförsörjningen.
Det är transformatorn i suben som låter!
Den åstadkommer ett mekaniskt brum som förstärks av kabinettet.
Detta låter så länge som suben är inkopplad till nätet, och eftersom suben inte har auto på/av så hörs det när anläggningen inte spelar.

Lösning, förutom att reklamera den till säljaren:

1. Köp en fjärrstyrd strömbrytare och koppla till suben.
2. Bygg en relästyrning som du kopplar till receiverns switchade nätuttag, och som sedan försörjer suben. 1st 230V relä samt en grendosa och sladd behövs.
// Patrik
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.09.2004 10.51.18 #4 av 15
Postet av: Tore
Jeg har hatt samme problemet med SubSonic 6. Først ble hele forsterkerdelen byttet på SubSonic 6, men det hjalp ikke. Etter å ha snakket med butikken hvor jeg kjøpte den og en del dialog mot leverandør endte det med at den ble byttet i en SubSonic 6i som fungerer utmerket.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.09.2004 10.09.52 #5 av 15
Postet av: torkelom
"Tore" skrev:Jeg har hatt samme problemet med SubSonic 6. Først ble hele forsterkerdelen byttet på SubSonic 6, men det hjalp ikke. Etter å ha snakket med butikken hvor jeg kjøpte den og en del dialog mot leverandør endte det med at den ble byttet i en SubSonic 6i som fungerer utmerket.


Jeg hadde det samme problemet med min PSB Sub sonic 6.
Jeg fikset det med å kjøpe en skikkelig sub-kabel, samt at kjøpte en strømrenser fra Monster. Fungerer utmerket.

Jeg har følgende strømrenser:
http://www.monstercables.com/europe/pow ... p?pin=2073

Fungerer også som lynavleder, genial liten sak....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.09.2004 10.27.59 #6 av 15
Postet av: klp
"Strömrenser" från Monster, HT(S)800??
Intressant, jag har nyligen beställt en HT800, skall ta och prova denna hos kompisen som har problemet med sin 6i.

Återkommer när jag vet besked, ca 2 uker.
// Patrik
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.09.2004 09.25.46 #7 av 15
Postet av: Odd
Takk for gode og nyttige tilbakemeldinger.

Jeg var i kontakt med butikken Stereofil i Oslo i går. De tvilte veldig på om en strømrenser ville løse problemet i mitt tilfelle.

Jeg har i helgen besøk av min svoger som er elektriker og tidligere har arbeidet som radio- og TV-reparatør hos en Radio- og TV-forhandler. Han er enig i at lydnivået fra subwooferen er helt uakseptabelt og irriterende. I motsetning til meg kunne han imidlertid i vesentlig større grad diagnostisere problemet. Han fastslo med sikkerhet at ulyden går i to frekvenser, og har to ulike kilder.

Den første kilden til støy er den som i frekvensområde ligger høyest, og er uavhengig av om lydnivået på subwooferen er stilt på null eller maks. Dette er en ren transformatorstøy. Det vil si at transformatoren durer i 50 Hz, slik alle transformatorer i utgangspunktet gjør. At lydnivået i min subwoofer er svært høyt, og langt over det akseptable kan skyldes flere ting. For det første kan det bety at lakkeringen av transformatortrådene, som skal motvirke dette, ikke er god nok. Videre kan problemet forsterkes av at transformatoren ikke er godt nok avsondret fra bakplaten/chassiset i høyttaleren. Dette vil medføre at også bakplaten begynner å vibrere i samme frekvens, hvilket skaper ytterligere lyd. At transformatorstøy av denne typen skal kunne skyldes forstyrrelser i strømnettet holder min svoger som altså er elektriker, for utelukket. Feilen skyldes en mangelfull utførelse i høytalerens forsterkerdel. Det at andre har opplevd tilsvarende problem med denne modellen, som ikke er forsvunnet tross bytting av forsterkerdel, jf gårsdagens e-post, trekker ytterligere i retning av at dette er en fabrikasjonssvakhet ved denne modellen.

Den andre lydkilden avhenger av lydnivået på subwooferen, og er mer lavfrekvent. Denne er helt borte når volumet er av, og meget merkbar når volumet er på maks. Denne lyden kan i følge min svoger skyldes forstyrrelser i strømnettet, selv om dette ikke nødvendigvis er tilfellet. Denne støyen skapes ikke av transformatoren, men derimot av lydelementet i subwooferen, som man fysisk kan se at flytter seg, når volumknappen på baksiden av høyttaleren skrus opp og ned.

Det har for øvrig vært et tema om subwooferens manglende jording (den har flat kontakt uten jording) kan medvirke til å skape ulydene. I samråd med forhandler Stereofil (som jeg ikke har kjøpt produktet hos, men som derimot har vært til stor hjelp - Heder og ære til dem) og min svoger satte vi opp ekstern jording fra subwooferens jordete inngang til jord i jordet stikkontakt. Dette reduserte overhodet ikke støyen, verken av den ene eller andre typen.

Etter på denne måten å ha eliminert muligheten for at i hvert fall den ene og mest irriterende, av ulydene skyldes feil i det lokale strømnettet, er jeg nå på nytt tilbake hos importøren Interconnect som har avfeid videre retting, dels med en uholdbar kjøpsrettlig argumentasjon om at reklamasjonsfristen er oversittet (til tross for at jeg kjøpte høyttaleren for to måneder siden, og reklamasjonsfristen i disse tilfellene er 5 år). Dels mener Interconnect at feilen altså skyldes mitt lokale strømnett, hvilket min svoger som er elektriker altså tilbakeviser.

Interconnect var meget positive og imøtekommende før første rettingsforsøk, men snudde rundt og ble lite imøtekommende etter dette. La oss håpe at dette endrer seg til det positive. Jeg skal holde dere oppdatert om hvordan dette går, da det selvfølgelig vil påvirke i hvilken grad det er ønskelig for andre å kjøpe produkter importert av Interconnect. Det er et vesentlig element i et kjøp at man vet man får den hjelpen man har krav på dersom produktene er mangelfulle.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.09.2004 09.45.29 #8 av 15
Postet av: klp
Hoppas att Interconnect tar sitt ansvar och byter ut förstärkaren i suben.
Transformator som "durar" är tyvärr ett rätt så vanligt problem.

Jag har själv försökt att byta förstärkare till en likadan, utan resultat.
Därefter provade jag att isolera transformatorn bättre med andra (större) upphängningar, detta hjälpte tyvärr inte heller.
Möjligtvis om man får tag i en mycket mjuk gummiupphängning, så kanske det kan hjälpa?

Att förstärkaren brusar/brummar när man drar på volymen till max är inget "fel", jämför gärna med volymkontrollen på din vanliga förstärkare och högtalare.
Subens förstärkare förstärker ju dessutom bara lågbas och där blir naturligtvis effekten av störningen större.
Prova med att dra på full bas och volym på din vanliga förstärkare, naturligtvis utan någon ingångskälla på.
Du lär få ett rejält brus/brum även där.

Förstärkaren förstärker ju allt, även brus/brum.

Det som är viktigt är att trafons brum är oacceptabelt eftersom det mer eller mindre är en dålig konstruktion :?
Försök få dem att byta ut åtminstone förstärkardelen till den som sitter i nya 6i.
Eftersom Interconnect även importerar Monster Cable's nätfilter borde det vara tämligen enkelt för dem, i din närvaro, att verifiera trafons brum samt filtrets förmåga att rensa strömnettet.
// Patrik
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.09.2004 13.29.07 #9 av 15
Postet av: Mikael
Sub sonic 6? Det er en gammel modell? Hvor kjøpte du den?
Hvor høy er denne lyden? Det er faktisk normalt at det er litt 50hz dur i en sub?
Hvordan sub kabel bruker du? Ligger den sammen med nett ledningen?
Hvis nettledningen ligger i nærheten av sub kabelen kan 50hz støyen slå over i skjermen på sub kabelen din……! Og bli forsterket av subben din…….!
:roll:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.09.2004 14.04.19 #10 av 15
Postet av: Odd
"Mikael" skrev:Sub sonic 6? Det er en gammel modell? Hvor kjøpte du den?
Hvor høy er denne lyden? Det er faktisk normalt at det er litt 50hz dur i en sub?
Hvordan sub kabel bruker du? Ligger den sammen med nett ledningen?
Hvis nettledningen ligger i nærheten av sub kabelen kan 50hz støyen slå over i skjermen på sub kabelen din……! Og bli forsterket av subben din…….!
:roll:


Hei,

Jeg kjøpte den på opphørssalget til Akers Mic, og viste således at dette var den nest nyeste modellen. Prisen hadde vært meget god dersom (50 % rabatt) dersom høyttaleren bare hadde virket slik den skulle...

Lyden er irriterende høy. Dersom det ikke er andre lydkilder i rommet irriterer man seg over den når man sitter i sofaen. Lyden er også så høy at man hører den i stille passasjer i filmer men enkel dialog etc.

Lyden kan også høres meget godt på andre siden av rommet. Den er så høy at den irriterer ordentlig dersom anlegget ikke er i bruk, og man sitter i rommet og prater, for ikke å snakke om når man leser etc. Jeg har venner som har subwoofere i samme prisklasse, og ingen av dem er noe i nærheten av samme lydforstyrrelse.

Lyden er helt uavhengig av om jeg har tilkoblet signalkabelen, og det er således ingen fare for at lyden kommer gjennom denne (Strøm kabelen og signalkabelen går forøvrig hver sin retning).
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.09.2004 14.28.20 #11 av 15
Postet av: Mikael
ok, gikk ikke garantien din dukken med med akerm.? :shock:

Har en 6i, selv... og den er helt fin..

Har du prøvd en strøm renser fra Monster? Eller prøvd den et annet sted enn stua di?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.09.2004 14.51.19 #12 av 15
Postet av: Odd
Garantier er jeg egentlig svært lite opptatt av. Mine rettigheter etter kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven gjør at jeg kan gå direkte på AKers Mics hjemmelsmann, nemlig importøren. Reklamasjosfristen etter loven er fem år. Garanti foreligger bare dersom noen i salgskjeden gir ekstra forsikringer om at noe virker utover det som følger av kjøpslovene. For eksempel dersom en mobiltelefonselger sier at du får ny mobil selv om du selv har forårsaket dens sammenbrudd eksempelvis gjennom å slippe den ibakken gjentatte ganger. Reklamasjonsretten etter loven går på mangler og iboende mangler grunnet mangelfulle produkter i det du kjøper dem, Dette gjelder uavhengig av om mangelen er synbar på dette tispunkt eller ikke.

Jeg snakket med Stereofil i går, og de mente at et slikt strømrensefilter ikke ville løse problemet for min del. Jeg har forøvig vært i kontakt med en rekke stereobutikker med tanke på å deponere på et slikt strømrensefilter (jeg har liten lyst til å betale kr. 1000,- dersom den ikke løser problemet, slik jeg er blitt forespeilet at den altså ikke gjør.) Dersom det imidlertid med sikkerhet løser problemet , betlaer jeg gjerne kr. 1000,- for det (så pass irriterende er det...). Dersom noen vet om et sted jeg kan deponere på et strømrensefilter, så si ifra! Jeg kan for så vidt godt binde meg til å kjøpe det der i det tilfellet at det mot formodning virker.

Forøvrig er suben prøvd på de fleste kurser i huset, herunder jordete, uten at dette gjør noen forskjell...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.09.2004 15.06.53 #13 av 15
Postet av: Mikael
Har du prøvd den nye monster hts1000?
kanskje den er litt bedre, har en selv til min hjemmekino.
den koster 2498,- litt dyr men den er oxo lyn-nedsalg sikker.......! :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.09.2004 21.50.17 #14 av 15
Postet av: klp
Strömrenseren kommer INTE att lösa problemet med brummet då anläggningen är avstängd!!!
Brummet kommer som tidigare sagt från transformatorn och är inte elektriskt utan mekaniskt.
Däremot kan det miska bruset som kommer då man förstärker insignalen kraftigt, dvs drar upp volymkontrollen.

Ta med suben till din handlare och koppla in den i ett tyst rum så att de får höra det själva. Dessutom borde din handlare ha åtminstone 1 filter hemma för demo, som ni kan passa på att testa samtidigt.
Allt detta för att bevisa att felet är mekaniskt och inte elektriskt
// Patrik
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.10.2004 05.02.45 #15 av 15
Postet av: torkelom
"Mikael" skrev:Har du prøvd den nye monster hts1000?
kanskje den er litt bedre, har en selv til min hjemmekino.
den koster 2498,- litt dyr men den er oxo lyn-nedsalg sikker.......! :D


lite forskjell på den og hts800. Tror ikke det ligger noe der... Hts1000 er fin hvis man har digital parabol.......
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar