Logo

UPC og problemer med 16:9 format

Skriv et svar
19.01.2006 08.27.43 #1 av 10
Postet av: YZF
Jeg har nylig sendt denne forespørselen til UPC:

*********************
Hei,

Jeg bruker RGB utgangen på dekoderen (og har satt den i 16:9 mode - og best kvalitet på scart kontakten = RGB). TV skjermen er en Pioneer PDP-436XDE, som er satt opp til å motta RGB på den aktuelle scartinngangen.

Problemet er at en del 16:9 sendinger (vanligvis ikke på NRK, TV2, SVT, men på en rekke av de andre kanalene - som f.eks Discovery, NGC, TVNorge, TV3 og ZTV mm) blir av UPC dekoderen "tolket" som et 4:3 signal - sansynligvis fordi styresignalet som fortelle dekoderen hva slags format dette er ikke blir korrekt satt fra UPC sentralt.

Resultatet blir at bildet på en 16:9 TV ser ut som en avlangt (16:9) "frimerke". Eller sagt på en annen måte - formatet blir korrekt, men bildet fyller ikke ut hele skjermen. Det blir en (stor) sort ramme rundt hele bildet.

Jeg vet det er mange av mine bekjente, samt en rekke andre på ulike AV-forum på nettet (f.eks AVforum.no og forum.hjemmekino.no) som klager over dette. Ikke minst har det store salget av flatskjermer i 16:9 format gjort denne problemstillingen vesentlig mer aktuell nå, og det er tema i mange diskusjoner.

Vil UPC gjøre noe i den nærmeste fremtid for å rette opp dette, eller må vi bare belage oss på at slik vil det også fortsette å være?

ps: det er ingen løsning å sette dekoderen i 4:3 format for å få fyllt opp skjermen. Med en noe tungvint og "dyp" meny, så blir det svært lite fleksibelt når man skal bruke f.eks tekst-TV eller skifte mellom ulike kanaler som sender i ulikt format eller med ulike styresignaler.

For ordens skyld - svaret jeg mottar vil bli videreformidlet i de ulike forumene nevnt ovenfor.

Mvh
xxxx

*********************

Er det noen her som har noen ytterligere kommentarer til dette, eller som er interessert i svaret som mottas?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.01.2006 09.43.49 #2 av 10
Postet av: arntos
Discovery, NGC, TVNorge, TV3 og ZTV. Disse kanalene sender ikke i 16:9 men i letterbox (suitable for all TV screens) eller tilsvarende. De gjør i allefall ikke det på parabol fra CD. Derfor sorte striper.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.01.2006 10.16.33 #3 av 10
Postet av: YZF
"arntos" skrev:Discovery, NGC, TVNorge, TV3 og ZTV. Disse kanalene sender ikke i 16:9 men i letterbox (suitable for all TV screens) eller tilsvarende. De gjør i allefall ikke det på parabol fra CD. Derfor sorte striper.


De sender nå en god del programmer som er produsert i 16:9. Via UPC så vil du med en 4:3 skjerm få sorte striper oppe og nede. Med en 16:9 skjerm så får du sorte striper både oppe og nede OG på sidene.

Er glad jeg har en 43". For på en 30" 16:9 skjerm blir bildet "knøttelite" - omtrent som å se på en 20" med fullt utnyttet skjerm.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.01.2006 16.49.06 #4 av 10
Postet av: PenMongo
Dette har jeg opplevd også. Har en 32 " Wiedescreen Sony CRT i dag. Utrolig kjiipt når man bare får en liten boks med "sorte rammer". Heldigvis har jeg en 42 " plasma på vei!

En annen ting. Canal + sender fotballmatcher fra England. Noen som vet om disse kommer i 16:9 snart?? Kjiipt med sorte rammer på sidene her også. Blidet ser liksom så sammenklemt ut.

Mener å ha ha hørt at sky som produserer mye av tv-fotball i England har et prøveprosjek i år med å filme i hd. Da filmes det sikkert i 16:9 også.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.01.2006 16.51.52 #5 av 10
Postet av: PenMongo
"Jeg bruker RGB utgangen på dekoderen (og har satt den i 16:9 mode - og best kvalitet på scart kontakten = RGB)."

Hvordan gjør man dette?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.01.2006 22.20.15 #6 av 10
Postet av: arntos
Gå inn i menyen på dekoderen og se at det står RGB på video out signal. Scart 1 på din TV takler sikkert RGB.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.01.2006 07.04.45 #7 av 10
Postet av: YZF
"YZF" skrev:Jeg har nylig sendt denne forespørselen til UPC:

*********************
Hei,

Jeg bruker RGB utgangen på dekoderen (og har satt den i 16:9 mode - og best kvalitet på scart kontakten = RGB). TV skjermen er en Pioneer PDP-436XDE, som er satt opp til å motta RGB på den aktuelle scartinngangen.

Problemet er at en del 16:9 sendinger (vanligvis ikke på NRK, TV2, SVT, men på en rekke av de andre kanalene - som f.eks Discovery, NGC, TVNorge, TV3 og ZTV mm) blir av UPC dekoderen "tolket" som et 4:3 signal - sansynligvis fordi styresignalet som fortelle dekoderen hva slags format dette er ikke blir korrekt satt fra UPC sentralt.

Resultatet blir at bildet på en 16:9 TV ser ut som en avlangt (16:9) "frimerke". Eller sagt på en annen måte - formatet blir korrekt, men bildet fyller ikke ut hele skjermen. Det blir en (stor) sort ramme rundt hele bildet.

Jeg vet det er mange av mine bekjente, samt en rekke andre på ulike AV-forum på nettet (f.eks AVforum.no og forum.hjemmekino.no) som klager over dette. Ikke minst har det store salget av flatskjermer i 16:9 format gjort denne problemstillingen vesentlig mer aktuell nå, og det er tema i mange diskusjoner.

Vil UPC gjøre noe i den nærmeste fremtid for å rette opp dette, eller må vi bare belage oss på at slik vil det også fortsette å være?

ps: det er ingen løsning å sette dekoderen i 4:3 format for å få fyllt opp skjermen. Med en noe tungvint og "dyp" meny, så blir det svært lite fleksibelt når man skal bruke f.eks tekst-TV eller skifte mellom ulike kanaler som sender i ulikt format eller med ulike styresignaler.

For ordens skyld - svaret jeg mottar vil bli videreformidlet i de ulike forumene nevnt ovenfor.

Mvh
xxxx

*********************

Er det noen her som har noen ytterligere kommentarer til dette, eller som er interessert i svaret som mottas?


Og her er svaret som ble mottatt i går kveld:

*********************
Vedrørende din henvendelse angående sendeformat:

Feilen du opplever skyldes ikke våre systemer/dekodere. Vi mottar TV-signalene fra senderselskapet hvor også WSS (WideScreen Signaling) ligger i signalet. Vi gjør ingenting med denne signaleringen i våre digitale systemer.

Når STC'en er satt til Widescreen under TV-type er det i noen tilfeller problemer, f.eks. når senderselskapet sender en film med letterbox-format (dvs. svarte striper oppe og nede) og samtidig signalerer 4:3 sending. Da ligger de svarte stripene oppe og nede i selve videobildet vi mottar og videresender, mens STC'en legger på svarte striper på sidene fordi den får beskjed om at det er en 4:3 sending. Dette gjelder kanaler som ikke sender i "ekte" 16:9. I slike tilfeller må STC'en settes til Vanlig TV i TV-type slik at den ikke signalerer widescreen til TV'en. TV'en vil da være i stand til å "blåse" opp bildet slik at de svarte stripene ikke synes.

Dersom du opplever bestemte kanaler som gjengangere ved denne typen problemer vil vi anbefale deg å kontakte kanalene direkte.

Vennlig hilsen

Terje Tjeldnes
Skiftleder Kabel- og Digital-TV
Kundesenteret
UPC Norge AS
******************

Og det var vel som forventet.......
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.01.2006 07.59.53 #8 av 10
Postet av: Ken
Enda en grunn til å velge digital parabol... selv om vi blir flådd :(
mvh
Ken

| Sony KLV-V40A10E | Xbox 360 Premium | IBM ThinkCentre 3Ghz | ATI Radeon X800 512MB DVI-D HDMI | PS 2 | Logitech Z-5500 | Kommer: Denon 3806, SVS PB10, SVS SBS-01 Surround |
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.01.2006 08.31.41 #9 av 10
Postet av: thomas-no
Dette er det samme på digital parabol (og på DVD plater)

Det er kun de sendinger som er produsert, og sendes i ekte widescreen som ikke får sorte striper på siden.
Et ekte widescreen bilde vil se forvrengt ut på en 4:3 TV, hvis man ikke komprimerer høyden på bilde vil du få tynne lange menesker, og korte biler på en 4:3 TV.
Et "letterbox" bilde er sendt som et vanlig 4:3 bilde med sorte striper oppe og nede.
Hvis sendingen er i 4:3, og TV'n hadde fått et WSS signal, hadde du fått korte tykke menesker og lange biler på skjermen.

Et ekte widescreen bilde bruker alle linjene i bilde.
Et letterbox bilde bruker bare litt over halvparten av tilgjengelige linjer til å vise bilde, resten av linjene er sorte. (nedre del brukes ogte til teksting)
Et letterbox bilde har derfor vesentlig dårligere kvalitet enn et widescreen bilde.

Det er kun en type styresignal som sendes med bilde, og det er om det er ekte widescreen eller ikke.
Det du kan gjøre er å velge format manuellt på TV'n, velg "zoom" for å få en letterbox sending til å fylle hele skjermen.
(dessverre ligger ofte teksten på det svarte feltet under)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.01.2006 08.39.18 #10 av 10
Postet av: Ken
For DVD plater så gjelder ikke dette problemer. På en DVD plate som kjører letterbox så er det fordi formatet da går utenfor 16:9 og man for sorte striper over og under, dette er etter ønske fra filmprodusenten. Les mer om formater her:
http://www.hjemmekino.no/guide/format.asp
mvh
Ken

| Sony KLV-V40A10E | Xbox 360 Premium | IBM ThinkCentre 3Ghz | ATI Radeon X800 512MB DVI-D HDMI | PS 2 | Logitech Z-5500 | Kommer: Denon 3806, SVS PB10, SVS SBS-01 Surround |
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar