Logo

Utgangspunkt for hjemmekino

Skriv et svar
08.03.2009 13.15.35 #1 av 11
Postet av: Krish
Har sjekket litt rundt på forumet, men finner ikke akkurat det jeg leter etter. Prøver meg derfor med min egen tråd.

Jeg tenker meg å begynne å sette sammen et hjemmekinoanlegg, men vil nok satse på å kjøpe dette stykkevis og delt:)
Vil derfor begynne med:
-Hjemmekinoreciever
-2x gulvhøyttalere som vil fungere som fronthøyttalere når jeg utvider.

Har lest en del forumposter, tester mv, og har egentlig bestemt meg for 2x B&W 683:
http://www.hifiklubben.no/produkter/hoeyttalere/gulvfront/bw_dm683_hoeyttalere_sort.htm - 12.496,-

Tenker meg da å utvide anlegget til et surroundanlegg med høyttalere fra samme serie, men dette tenker jeg å ta senere - når pengene strekker til:).

Problemet nå er derfor å finne en reciever som utfyller valget av høyttalere.
Vil nok vekte mitt behov omtrent slik: 60% musikk, 40% film.
Vil helst begrense meg til totalt ca. 20k for reciever + gulvhøyttalerne; tenker meg altså 8k som høyeste pris på recieveren. Gi meg gjerne et hint om dette vil begrense utbyttet jeg får fra høyttalerne. Kan alltids strekke meg litt lengre hva angår prisen.

Videre lurer jeg på om utbyttet i forhold til musikk vil blir vesentlig redusert i forhold til en vanelig stereo, integrert forsterker?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.03.2009 22.03.18 #2 av 11
Postet av: boly
Det er gode høytalere du har tenkt å bygge på.
Når det kommer til lyd med reciver kontra stereo, er det smak og behag. Det er mange som liker reciverens muligeter til kalibrering, men den er som regel ikke like "sterk" som en ren stereoforsterker.

Du sier ikke noe om du skal gå for 5.1 eller 7.1, men går du for 5.1 kan du kjøpe en reciver med 7.1 der du kan bruke de to ledige til og drive fronthøytalerene (ikke alle har denne muligheten). Det er mange og velge i så du må nesten ta en runde å høre hva du liker selv. Kan anbefale H/K, Onkyo, Yamaha, Denon, Pioneer og Nad.
Hifi klubben fører Nad og Denon så de får du hørt på høytalerene dine i butikken. Personlig synes jeg Onkyo, Yamaha og Pioneer sine recivere har en "varmere" lyd enn Denon og Nad, derfor valgte jeg en av disse.
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.03.2009 23.10.33 #3 av 11
Postet av: Zleepyme
Gode og kraftige hjemmekinorecivere finnes det en del av I din prisklasse så har du b.l.a. Yamaha RX-V1900(koster rundt ti lapper)som har det meste av elektronikk for framtida. Det kan også være en ide å se på kanskje å gå for en rimeligere reciver, å så supplere med effektforsterker.
Høres kanskje dyrt ut, men en stereo effekt forsterker vil gi full utnyttelse av B&W høyttalerne du har valgt, og blir i beste fall kun et par lapper dyrere en det du i utgangspunktet hadde tenkt. Da tenker jeg på en løsning som følger:
Yamaha RX-V 663, og en Cerwin Vega, Nad eller Vincent effektforsterker. Det finnes flere gode merker på effektforsterkersiden, men de er som regel litt dyrere.(Vincent koster fra 8000)

Samlet vil dette bli rundt ti lapper. Du har da nok power til frontene, samtidig så vil reciveren kjøre de andre høyttalerne uten problem.
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.03.2009 07.01.35 #4 av 11
Postet av: Krish
Så, en Yamaha RX-V1900 er tilstrekkelig hva angår å drive frontene?
Vil helst unngå et oppsett med effektforsterkere mm. Ganske ny i gamet:)
Eller vil det være ønskelig å gå opp til rundt 15k, og da evt. hvilken receiver?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.03.2009 07.10.47 #5 av 11
B&W 683 er ganske tungrevne og trenger mye effekt for å kunne "åpne" seg. Det beste er vel å gå for en Yamaha RX-V1900 for deretter å supplere med en effektforsterker for mer effekt. Der synes jeg Rotel er en kombinasjon som passer utmerket med dine fronter. På denne måten vil du få utnyttet dine høytalere mest mulig og du kan virkelig kunne dra på litt. Trenger du hjelp til tilkobling så er det bare å spørre, så hjelper vi deg på vei.

Men det viktigste, hør på forskjellige alternativer å prøv deg fram! Lyd er svært subjektivt.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.03.2009 09.14.55 #6 av 11
Postet av: Krish
ENIG: lydopplevelse er subjektivt.
Prøver først og fremst å få en idé om en slags form for minimumskrav.

Har sett og lest litt mer om effektforsterkere, og er nå litt mer åpen for tanken.
Forstår det slik at jeg bør ha en to-kanals effektforsterker til frontene, mens receiveren bør være kraftig nok til å drive de resterende kanalene/høyttalerne på egenhånd.
Vet dette kanskje blir vel spesifikt, men jeg prøver meg likevel.
Rotel ser lovende ut, men har du en formening om hvilken modell, evt. wattstyrke som er påkrevet for at frontene skal "åpne" seg helt?
Det som kanskje er mest interessant er i tilfelle hvorfor / hvordan du har denne formeningen.

Takk for meget informative svar.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.03.2009 10.20.59 #7 av 11
Det er ihvertfall mine inntrykk etter å ha lyttet på de og har hørt på 683 med forskjellige recivere/forsterkere fra bla Denon og Nad. Jeg syntes at høytalerne hørtes ganske "lukket" ut og lyden ikke fikk spredt seg ordentlig med disse, de hadde rett og slett ikke nok krefter til å utnytte potensiale som levde i de høytalerne.

Rotel og B&W har ett sammarbeid og tester sine produkter på hverandre. Jeg har tidligere hørt Rotel og B&W (sist var B&W CM7 og Rotel 1080), å det var en meget god matc i mine ører - det spilte rett å slett med en fantastisk dynamikk og fylde. Anbefaler deg ihvertfall Rotel RB-1070, men aller helst 1080. Husk at du kan først prøve med kun reciver for deretter å supplere med en effektforsterker senere om du føler at du har behov for det. Ta deg en lytterunde og dann dine egne inntrykk, det er tross alt du som skal leve med de! :wink:


Mer om watt-problematikken og for mer informasjon om hva du bør se etter ved kjøp av recivere, anbefaler jeg deg å lese dennetråden
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.03.2009 10.37.42 #8 av 11
Postet av: Msport
Hei,

Jeg har B&W DM683. Kjører disse til vanlig med Onkyo 875 og en TacT SDA2175 (kjøper du den ny i dag, heter den Lyngdorf SDA2175). Dette har fungert helt greit og jeg har vært fornøyd. I helga har jeg byttelånt reciver med en annen som er litt hekta på lyd og har brukt hans Yamaha 3800 i helga. Yamaha 3800 og Tact SDA2175 på B&W DM683 er etter min mening en god match. Onkyo'en var ikke borte den heller, men Yamaha'en dro frem rockefoten - hvis du forstår hva jeg mener?

Jeg ville gått for en Yamaha reciver. Enten en brukt 1800/3800 eller en ny 1900/3900 for så å supplere med en brukt Tact/Lyngdorf SDA2175 med tiden (denne burde du finne brukt til ca 5-6000,-) eller som nevnt en Rotel 1080 (denne har jeg ikke testet selv, men hørt mye lovord om). Rotel 1070 tror jeg blir for svakt etter min mening. Du klarer deg uten effektrinn til å begynne med, men du kan jo supplere etter hvert som lommeboka tillater der?

Uansett - lykke til med valget!
Pioneer PDP-5080XA # Onkyo TX-SR875 # Emotiva XPA-5
Panasonic DMP-BD60 # Logitech Squeezebox Duet # Project Debut III
B&W DM683 # B&W HTM61 # Focal Dôme x 4 # SVS! PB12-Plus
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.03.2009 11.04.55 #9 av 11
Postet av: Krish
Jeg (det vil si lommeboka mi) er veldig glad for å høre at jeg kan vente med effekttrinnet.
Tror nok jeg går for Yahamha RX-V1900 hva gjelder receiver.
Egentlig bare en ting jeg lurer på angående denne. Har fjernkontrollen som følger med mulighet for makroprogrammering (altså mulighet til å programmere serier av kommandoer)?
Valg av effekttrinn tror jeg nok jeg venter med til jeg får receiveren og høyttalerne i hus:)

Takk for mange gode synspunkter.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.03.2009 11.33.50 #10 av 11
Postet av: Zleepyme
Yamaha RX-V 1900 Er et meget godt valg av reciver. Den har det meste av glimrende elektronikk, og har fått en del av finessene til RX-V 3800. Har selv en Vincent effektforsterker på frontene mine(SP331) å den spiller meget godt. Dette er en rør/transistorhybrid(som de kaller den) Og den varmer lyden litt da Yamaha har en ganske nøyttral lyd. Den ligger som jeg nevnte tidligere på rundt 8000. Definitivt noe å tenke på. 2x150 ekte watt burde livne opp B&W høyttalerne.
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.03.2009 11.48.24 #11 av 11
Postet av: Msport
"Krish" skrev:Jeg (det vil si lommeboka mi) er veldig glad for å høre at jeg kan vente med effekttrinnet.
Tror nok jeg går for Yahamha RX-V1900 hva gjelder receiver.
Egentlig bare en ting jeg lurer på angående denne. Har fjernkontrollen som følger med mulighet for makroprogrammering (altså mulighet til å programmere serier av kommandoer)?
Valg av effekttrinn tror jeg nok jeg venter med til jeg får receiveren og høyttalerne i hus:)

Takk for mange gode synspunkter.

Husk og gi tilbakemelding når du har fått utstyret i hus! Vi ønsker jo å høre din erfaring.

Tror du kan programere fjernkontrollen, men neppe med avaserte makror. Sats på en Harmony One i stede. Denne burde du finne til litt over kr 1 000,- enkelte steder, men ikke bli fristet til å gå for en av de rimligere modellene - de fungerer ikke like bra. Harmony one er helt suveren til prisen. Et par timer med programering og du har noe som fungerer knirkefritt (har gjort det for meg i hvertfall).
Pioneer PDP-5080XA # Onkyo TX-SR875 # Emotiva XPA-5
Panasonic DMP-BD60 # Logitech Squeezebox Duet # Project Debut III
B&W DM683 # B&W HTM61 # Focal Dôme x 4 # SVS! PB12-Plus
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar