Logo

Varme kabler til SA-15

Skriv et svar
12.12.2005 23.32.42 #1 av 24
Postet av: Labbetuss
Hei!

Fikk SA-15 for to uker siden og har testet den mye siden det. Er meget godt fornøyd med spilleren, men den var litt lysere i toppen enn hva jeg hadde forventet. Derfor er jeg på jakt etter en signalkabel som går fra SA-15 til rsp-1068. Det eneste ankepunktet er noe lys diskant i enkelte partier. Jeg er derfor på jakt etter en kabel som har høy dynamikk og godt med detaljer over hele spekteret, men som er varmere og roligere i toppen enn Nordost. Gjerne en kabel som har mer dypbassinformasjon enn Solar Wind kabelen fra Nordost.

Har kikket på Van den Huul sine kabler, men har hørt noe om at de er vel innelukket spesielt i mellomtone/diskantområde. Det vil jeg ikke, vil at kabelen skal være åpen og detljrik, men likevel varm og rolig.

Utstyrslisten ser dere i signaturen min, og den analoge signalkabelen jeg kjøre foreløpig er en Nordost Solar Wind analog signalkabel som rett og slett ikke er spilleren eller resten av anlegget verdig.

Har tenkt å legge 3500 lapper i en skikkelig kabel. Jeg er den typen som mener man får det man betaler for, så ikke gidd å kritiser meg på det.

Men da vet dere grensen på økonomi. Kabelen må helst være 1,5m oxo


Jeg tar imot seriøse råd og tips med stor takk!

Tusen takk på forhånd! Håper på svar!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.12.2005 19.51.01 #2 av 24
Postet av: Audiophile-Arve
Ser ikkje bort frå at kablane kan ha litt å seie, men matchinga mellom forsterkar og Klipschane er vel ikkje heilt optimal?
Helsing Arve
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.12.2005 20.13.50 #3 av 24
Postet av: Vector
Ja. Jeg har samme cd spiller på JMlab, og her låter det bare helt nydelig!
Mulig litt skarpt noen steder, men det er skjeldent! Og Klipsch er jo ganske skarpe fra før, så det har nok mye og si. Men at kabler hjelper er mye mulig :)
Mvh Vector
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.12.2005 20.24.31 #4 av 24
Postet av: Audiophile-Arve
Prøvde ut Marantz PM-11S1 (sjekk: http://www.audiophile.no/Publisering.asp?Id=265) for litt sidan, og fann tonekontrollane til å vere av uvanleg høg kvalitet. Ddersom din forsterkar held same nivå (burde vere i samme gata), kan du trygt redusere diskanten med 3 - 6 dB utan at det går ut over fase og oppløysing. Du kan prøve dette, sjølv om det er ein råare "hestekur" enn kabelskift, som eg trur vert i veikaste laget...
Helsing Arve
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.12.2005 21.36.04 #5 av 24
Postet av: Labbetuss
Det ser imidlertid også ut til at SA-15S1 hadde behov for litt innspillingstid. Nå låter det faktisk mye varmere og lunere enn for noen dager siden. Vittig :)

Har bestilt PM Audio Black Magic Revelation IC til dette oppsettet. De er meget nøytral og er meget gode kabler. Nordost er veldig lys i toppen, de pynter litt ekstra på slik at det skal virke som om de er bedre oppløst for førstelytteren. Når jeg bytter fra Nordost til Black Magic så tror jeg at jeg vil hente mer informasjon i bunn og at de fleste frekvensene vil være likestilt.

Skal skrive når jeg har testet dem, tok visst 2-3uker å lage dem så vi får vente ;)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.12.2005 10.30.43 #6 av 24
Postet av: orso
Man hører altså forskjell på kabler? Det er jo delte meninger om dette. Selv har jeg ikke testet ut, men lest litt i debatter.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.12.2005 11.57.00 #7 av 24
Postet av: Labbetuss
Jeg hører som regel forskjell rimelig raskt, og nei det er ikke noe jeg innbiller meg, er så talentløst det argumentet der. Selv kompisene og brødrene mine klarer jo å høre forskjell uten at jeg har sagt at jeg har byttet kabler......
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.12.2005 12.38.54 #8 av 24
Postet av: orso
Ja, heller helt klart mot at det forskjeller på kabler jeg også. Men jeg som sagt ikke testet dette selv. Skal oppgradere høyttaler kabler, fra Monster OMC til QED Silver Anniversary XT. Har bestilt nye høyttalere og gjør dette etter oppfordring fra butikken. Håper det er verdt den lille investeringen.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.12.2005 20.58.59 #9 av 24
Postet av: Audiophile-Arve
Eg meiner at det er skilnad på kablar, men at desse er dei minste endringane i eit anlegg. Alt anna du skiftar, verkar meir inn enn kablane (så lenge vi snakkar om kablar med same lengde). Difor er eg forsiktig med å tilrå bruk av mykje pengar på kabel.
Det eg tykkjer har mykje for seg, er om du kan bruke monotrinn eller plassere effektforsterkarane tett på høgtalarane på andre måtar. Då vil du få kort høgtalarkabel. Og høgtalarkablane er meir kostbare enn signalkablane pr. lydforbetringspotensiale. Du skal ha eit ganske rått anlegg for å få att ei oppgradering av signalkabel. Men du kan vinne ein del på å ha korte høgtalarkablar av god kvalitet.
Helsing Arve
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.12.2005 21.28.00 #10 av 24
Postet av: orso
Forstår deg slik Arve at man taper lydkvalitet når høyttalerkabler er lange. Hvor går grensen her? Når begynner man å tape kvalitet i lengde? Er det slik at jo kortere jo bedre eller begynner forandringer å skje over et viss antall meter? Vil det også si man helst bør ha skikkelige gode kabler til bakhøyttalerne, siden disse kablene er ganske lange. Tilrådningen jeg har fått fra butikker er man ikke trenger så gode kabler til bakhøyttalerne. Er dette riktig?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.12.2005 21.52.22 #11 av 24
Postet av: Labbetuss
Dette er mitt nåværende oppsett. Vær obs på at jeg har forandret på høyttalerplassering og har kjøpt Marantz DV-9600, Marantz SA-15, PM Audio Black Magic Revelation signalkabel og Bettercables hdmi. Jeg har desverre ikke fått tatt bilder av det enda, men skal gjøres så snart jeg får et skikkelig kamera. Denon 2900 er solgt til fordel for Marantz settet.

http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/Labbetuss

Vet ikke hvordan dere vil klassifisere dette oppsettet, men så lenge jeg finner en kabel som passer mine preferanser så er jeg gjerne villig til å betale for det. Foreløpig låter det egentlig veldig bra, men vil ha en kabel som er mer nøytral over hele spekteret, og ikke framhever toppen for at det skal virke mer oppløst slik min nåværende (og ikke verdige) Nordost Solar Wind signalkabel gjør nå. BM Rev. skal visst også få fram langt mer detaljer enn N. SW.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.12.2005 06.50.47 #12 av 24
Postet av: Audiophile-Arve
Bomholt skreiv:
Forstår deg slik Arve at man taper lydkvalitet når høyttalerkabler er lange. Hvor går grensen her?
- Det er vanskeleg å snakke om ei absolutt grense, men tapet av lydkvalitet er umiddelbart merkbart når vi halverer ein høgtalarkabel frå t.d. 8 til 4 meter. Kjem du ned imot 2 - 3 meter, er det eigentleg ganske liten skilnad (erfaringane mine ligg noko tilbake i tid, då eg leika meg med ein masse monster høgtalarkabel, så eg ser ikkje bort frå at ting kan vere annleis med nye - og langt dyrare - høgtalarkablar). Men du vil nesten uansett ha høyrbar fordel av å bruke svært korte høgtalarkablar, lat oss seie under meteren.

Når begynner man å tape kvalitet i lengde? Er det slik at jo kortere jo bedre eller begynner forandringer å skje over et viss antall meter?
- Du kan kompensere lange kabelstrekk ved å bruke betre kabel. I dei fleste samanhengar snakkar vi då om kablar med meir leiarmateriale, som då vert dyrare. Så eg har brukt høgtalarkablar opp imot 15 meter (då til P.A) som har fungert.

Problemstillinga vert likevel ganske fort: Kva skjer om eg brukar same gode kabelkvalitet i kortare lengde? Det vert så å seie alltid betre med korte høgtalarkablar...

Men det er alltid viktig å passe på at kablane er like lange til kvar høgtalar (gjeld stereo. bakhøgtalarar og senterhøgtalar på heimekinoanlegget er mindre kritisk)

Vil det også si man helst bør ha skikkelige gode kabler til bakhøyttalerne, siden disse kablene er ganske lange. Tilrådningen jeg har fått fra butikker er man ikke trenger så gode kabler til bakhøyttalerne. Er dette riktig?

Ja, så lenge du ikkje spelar heilt spesielle opptak, inneheld bakkanalane mindre informasjon enn hovudhøgtalarane. Rimelegare kvalitet når det gjeld både kabel og høgtalarar kan difor aksepterast.
Det er heller ikkje kritisk med faseskilnadar mellom bak- og hovudhøgtalarar, så her kan du bruke ulik kabellengde. Sjølv strekker eg 14 meter leidning til bakhøgtalarane mine (i veggen), og tykkjer det går greitt. Men eg har også brukt desse fastmonterte høgtalarane (type Mirage Nanosat) til stereobruk på ein receiver, og då let dei meir udynamisk og klangmessig uharmonisk enn eg opplevde då eg hadde dei ståande i normalt stereooppsett med korte kablar.
Helsing Arve
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.12.2005 06.53.18 #13 av 24
Postet av: Labbetuss
Ht kablene mine er nøyaktig like lang, så akkurat det er ikke noe problem hos meg. Bakkanalene har like lange kabler hver av dem oxo
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.01.2006 16.32.43 #14 av 24
Postet av: Krierl
"bomholt" skrev:Man hører altså forskjell på kabler? Det er jo delte meninger om dette. Selv har jeg ikke testet ut, men lest litt i debatter.


Det er litt vanskligt og forklare dette fenomenet men det ligger i oppbygningen av en kabel.Eg mener å ha lest i ett fagskrift på slutten av 70 åren begynnelsen på 80 åren att man kan se på en kabel som ett krettskort med motstander- spoler og elektrolytter og det er vell der den lydmessige invirkningen ligger. For dette vill ikke bli likt fra kabel til kabel.
En kabel er en motstand men den vill vere variabel forskjellig strømmstyrke vill gi varibel motstand :?:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.01.2006 19.41.12 #15 av 24
Postet av: pnerbye
Før en begynner å diskuterer hvorfor det er forskjeller på greit dimensjonerte høyttalerkabler er det jo greit å påvise fenomenet først gjennom blindtesting. Mange har prøvd, alle har feilet.

Hvis en kan høre forskjell på 2 høyttalerkabler er det fordi en eller begge kabler forringer signalet. Noen opplever dette som en forbedring og mener dette er verdt penger.

Når det gjelder analog signalkabel er denne mere utsatt for støy enn høyttalerkabel. Skjerming er derfor viktig. Det er ikke noe mere hokus pokus enn det.
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar