Logo

Vurderer HTPC med bilstereo som hjemmekinoanlegg.

Skriv et svar
26.12.2005 02.13.41 #1 av 16
Postet av: jara
Jeg er i ferd med å innrede et kjellerrom ca. 25 kvm til bruk som hjemmekino. Jeg holder nå på med å planlegge skjulte kabelføringer og i den forbindelse også høyttaler og forsterkerløsning og plassering av disse.

Jeg har foreløpig kommet fram til at jeg kun ønsker en HTPC som kilde for AV og at jeg skal bygge høyttalerene selv for å få en god integrasjon i rommet og for å få ned prisen. Med begrenset budsjett så tror det er bedre å putte pengene i en god projektor enn i audioutstyret og tror også det er mye å spare ved å satse på bilstereoutstyr når det gjelder kvalitet pr. kr. ettersom man slipper å betale dyrt for kabinetter, design og receiver.

Jeg er ikke audiofil men vil gjene ha ren og klar lyd, trenger ikke å bevege meg over 100 DB.

Vurderer å kjøpe 3 stk 4-kanals forsterkere og kjøre egen kanal til hver enkelt høyttaler og på den måten kutte bort passive delefilter i kabinettet. Tenker da å benytte et 3-veis oppsett med diskant mellomtone og sub. Dette skulle gi 4 kanaler til fronhøyttalenes mellomtone og diskant, 4 kanaler til bakhøyttalerne, 2 kanaler til senterhøyttalerene (tenker å benytte 2 stk, en over og en under lerretet) og 2 kanaler til subben (enten brokoplet eller hver sin kanal til 2 stk subber).

For å få til dette må forsterkerne ha aktive justerbare LP/HP filtre ved inngangen. Kan disse filtrene settes opp som båndpassfilter for mellomtonen?

Som lydkort vurderer jeg Creative SB X-Fi Platinum hvis det er kompatibelt med Microsoft Mediacenter. Mulig jeg venter og ser om det kommer gode lydkortalernativer i forbindelse med Intels Viiv.

Det jeg er usikker på er om utgangene fra lydkortet kan koples direkte til forsterkerinngangene? Hvilken innganspenning og impedans kreves?

Et alternativ er å benytte 2-3-4 veis bilhøyttalere både forran, bak og som senter og dermed spare en forsterker og en del penger?

Får også behov for en skikkelig strømforsyning, hvor kan denne skaffes? Bør jeg i tilleg benytte bilbatteri, kondensatorer?

Er det noen som har erfaring med en slik løsning for hjemmekinoanlegg som vil gi gode råd? Eller har du synspunkter eller anbefaligner på høyttalere, forsterkere eller lydkort så ønsker jeg veldig gjerne all den input jeg kan få.
- jara -
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.12.2005 21.42.52 #2 av 16
Postet av: jara
Ingen? Ble kanskje litt for mange spørsmål på en gang. :-)

Når det gjelder detaljene er det vel bedre om jeg spør på et bilstereoforum, jeg får se om jeg finner noe.

Jeg er rimelig fersk på området og jeg er litt usikker på om dette er veien å gå, har dere tro på at det kan bli vellykket?
- jara -
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.12.2005 21.52.44 #3 av 16
Postet av: Rune
Når det gjelder selve strømproblematikken så tror jeg det blir det største problemet. Skulle jeg gått for en slik løsning ville jeg satset på en kraftig billadder, optoma bilbatteri og en kraftig kondenstator.

Men jeg mener at vanlige effektforsterkere er en bedre løsning.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.12.2005 11.31.12 #4 av 16
Postet av: teknikeren
"Rune" skrev:Når det gjelder selve strømproblematikken så tror jeg det blir det største problemet. Skulle jeg gått for en slik løsning ville jeg satset på en kraftig billadder, optoma bilbatteri og en kraftig kondenstator.

Men jeg mener at vanlige effektforsterkere er en bedre løsning.


Bare det å lage en stabil strømforsyning er en mere kostbar løsning enn en forsterker.
Så har du den konstante utvikklingen av knallgass når du lader batterier og en anen ting så blir det brukt mere strøm på å lade opp batteriene som er i konstant drift enn å bruke en forsterker.

Og ledninger til dc spenning / strøm bør være tykke for å ungå overoppheting (alle har jo sett hva for tynne kabler gjør når man gir hjelpe start på bil) og brann, desutten når man tenker på brannsikkerhet så bør man ha en del sikkringer (ved batteri og 1 ved hver forsterker) men det er ikke dyrt da.

Men orginalt blir det, men spess lønnsomt? nei tror ikke det
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.12.2005 13.27.04 #5 av 16
Postet av: jara
Takk for innspill! :-)

Jeg tror nok jeg vil droppe ide'en om batteri ut fra de betenkelighetene med knallgass osv. som du nevner.

Jeg tror jeg ender opp med 2 stk 300W 4-kanals forsterkere med totalt 8x40W rms. Med 8 kanaler kan jeg kjøre 7+1 surround. Har sett på en Pioneer GM-4000F 300W 4-Ch forsterker med THD på 0,008 og S/N på 100dB til kr. 1.340,- pr. stk.


Lurer litt på å benytte to vanlige PowerSupplies for PC. Jeg har sjekket noen alternativer og ser at en 500W PS leverer opptil 32A på 12V ledningen, to slike gir jo da 768Watt og burde være tilstrekkelig for å drive to forsterkere som yter 8x40=320Watt.

Med en sikring på 30A på hver PS burde de være beskyttet. Og når jeg skjelden eller aldri vil kjøre full guffe på forsterkeren så tror jeg det skal gå bra belastningsmessig. Dessuten må vel forsterkeren ha 13.8V for å gi full effekt, slik at med bare 12V blir utgangseffekten enda lavere enn oppgitt. Må nok sjekke litt mer på dette før jeg går til innkjøp.

Nå er jo dette såkalte switchmode, altså ikke transformatorbasert PowerSupplies og det medfører antakelig endel støy i spenningen som må filtreres bort, i tillegg må effekttoppene kuttes for å unngå overbelasning så jeg må nok inn med en kondensator på 1 Farad som skulle være tistrekkelig for begge PS'ene.

Pris på denne løsningen:

2 x forsterkere 2680,-
2 x PS 500W 1600,-
1 x Kondensator 1000,-
Sikring/ledning 200,-

SUM 5500,-

Får man kjøpt en tilsvarende 8 kanals stue- forsterker for denne summen?
- jara -
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.12.2005 13.48.36 #6 av 16
Postet av: Rikky
Jeg synes det høres ut som veldig mye mikkmakk og ting å ta hensyn til. Mitt råd: Kjøp en vanlig surroundreceiver, du får en fin receiver til 5500.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.12.2005 14.27.54 #7 av 16
Postet av: sanasol
Blir for mye mikk for å få dette opp og gå. Tror også at stabil strømforsyning vil bli et problem. De to PSU'ene greier ikke å levere nok strøm til å ta toppene i forbruket, noe som vil gå ut over lydkvalitet, evt. at lyden vil kutte innimellom. Alle med en dårlig dimensjonert forsterker har vært borti det. Du vil også få problem med dimensjoneringen på 12v ledningen ut fra PSE'ene. Dropp bilstereoløsningen på forsterkersiden, og sats på en god hjemmekinoreciver, evt. et effekttrinn, selv om dette blir en dyrere løsning.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.12.2005 15.43.33 #8 av 16
Postet av: teknikeren
denne fra denon til knappe 5k er perfekt for eders formål.
My bedre enn den løsningen du først tenkte på
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.12.2005 16.11.38 #9 av 16
Postet av: boly
"teknikeren" skrev:denne fra denon til knappe 5k er perfekt for eders formål.
My bedre enn den løsningen du først tenkte på
'

Enig, det blir alt for mye leamikk som kan feile med bilstereo. Kan heller ikke forstå at det og benytte bilstereo høytalere blir spesielt bra da de er bygget for og stå¨i bil, der er det jo som kjent en del andre ting og ta hensyn til.
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.12.2005 17.56.16 #10 av 16
Postet av: Rune
"teknikeren" skrev:
Så har du den konstante utvikklingen av knallgass når du lader batterier og en anen ting så blir det brukt mere strøm på å lade opp batteriene som er i konstant drift enn å bruke en forsterker.


Optoma batteriene er såkalt gele batteri. De utvikler ikke gass.

Uansett så er det ingen god løsning.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.12.2005 18.24.02 #11 av 16
Postet av: teknikeren
"Rune" skrev:
"teknikeren" skrev:
Så har du den konstante utvikklingen av knallgass når du lader batterier og en anen ting så blir det brukt mere strøm på å lade opp batteriene som er i konstant drift enn å bruke en forsterker.


Optoma batteriene er såkalt gele batteri. De utvikler ikke gass.

Uansett så er det ingen god løsning.

Aha optima batterier ja :) det så jeg ikke, tenkte på vanlige batterier jeg.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.12.2005 00.57.15 #12 av 16
Postet av: jara
Jo, jeg syns nok betenkelighetene dere har for denne ide'en min er så vektige at jeg antakelig forlater den. Særlig dette med at det ikke var noe å hente på prisen gjør meg i sterk tvil, den Denon receiveren var jo imponerende og veldig fristende!

Jeg tror jeg må vinkle problemstillingen min på en litt annen måte:

Ettersom jeg ønsker å satse på en HTPC med et "hi end" lydkort så ønsker jeg å kunne forholde meg kun til den i alle sammenhenger, det er jo det som er hele poenget med et mediasenter.

Dvs. jeg vil ikke ha flere fjærnkontroller eller flere bokser som må justeres eller betjenes, bare en fjærnkontroll med radiosender (ikke IR) ettersom hele anlegget vil befinne seg bak ryggen min når jeg ser mot lerretet.

Med dette som utgangspunkt ønsker jeg en "dum" 7.1 forsterker, uten surround, koplet rett til HTPC'en. Den bør kunne slås av og på automatisk fra HTPC'en. Det må selvsagt være mulig å foreta grunninnstillinger på hver kanal for å tune anlegget til rommet, men ingen justeringer ut over det. Dette får jeg jo med en vanlig bilforsterker, men jeg har ikke funnet noe alternativ annet enn receivere som konkurrerer i pris.

Har forsåvidt allerede en Dolby Surround receiver, en gammel Philips FR951. Problemet med denne er at Dolbydekoderen fungerer veldig dårlig, lyden kan plutselig forande klang fullstendig og av og til kommer det skrapelyder i bakhøytttalerene. Hadde det vært mulig å kople inn hver av de 5.1 kanalene fra PC'en så hadde jeg kunnet benytte denne forsterkeren, men det går jo ikke. Kan man gjøre dette med Denon-receiveren?

Så om dere har et tips om en god 7.1 forsterker til 5-6 tusen kroner så blir jeg meget taknemlig.
- jara -
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.12.2005 09.04.14 #13 av 16
Postet av: Rune
Burde ikke være noe problem å bruke f.eks denne Denon forsterkeren som en dum effektforsterker.

Koble lydkortet til den analoge 7.1/5.1 inngangen. Velg 7.1 inngangen på receiveren. Sett volum til kl 13 eller annet maks du foretrekker.

Bruk en usb-IR øye på pc som du slår av og på receiver med via radiofjernkontrollen til pc. (bruke girder f.eks)
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.12.2005 01.39.36 #14 av 16
Postet av: jara
"Rune" skrev:Burde ikke være noe problem å bruke f.eks denne Denon forsterkeren som en dum effektforsterker.

Koble lydkortet til den analoge 7.1/5.1 inngangen. Velg 7.1 inngangen på receiveren. Sett volum til kl 13 eller annet maks du foretrekker.

Bruk en usb-IR øye på pc som du slår av og på receiver med via radiofjernkontrollen til pc. (bruke girder f.eks)


Nå kan vel ikke Denon-forsterkeren helt sammenlignes med bilstereooppsettet jeg vurderte:

Den har maks RMS effekt på 180W i 8 ohm med 0,05% forvregning, fordelt på opptil 7 kanaler, den kan altså ikke benyttes til 7.1 surround uten ekstra sub-forsterker. Ved 6 ohm forvrenger den hele 0,7%. Den lave totaleffekten skyldes antakelig at strømforsyningen er kraftig underdimensjonert i forhold til forsterkerens potensiale.

Bilforsterkeren har RMS 288W ved 4ohm med 0,008% forvregning i 8 kanaler. Men siden man får maks 36W pr kanal i 4ohm så må man vel også her benytte en aktiv sub. Tror nok dette er en bedre forsterker ift lydkvalitet og den forvrenger faktisk mindre ved 2ohm's last enn ved 4ohm.

Men for all del det følger jo med en god del godsaker med Denon som automatisk lydoppsett og nattlydinnstilling mm. så det er jo mye som frister her.

Men jeg er enig med dere i at jeg har et problem med å finne en god løsning på strømforsyningen til bilforsterkeren, med en klasse D forsterker så vil virkningsgraden bli rundt 80-90% mot bare 50-60% i klasse B, så da trenger jeg ikke fullt så kraftig PS. Må sjekke litt videre på dette.
- jara -
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.12.2005 17.35.43 #15 av 16
Postet av: sanasol
Hva med denne. En surround effektforsterker.

http://www.mamut.com/dynabel/subdet60.htm

Eltek forhandler også deler for selvbygging av forsterkere.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar