Logo

YPAO og Subwoofer-Hjelp!

Skriv et svar
13.05.2005 18.47.54 #1 av 8
Postet av: orso
Har nylig kjøpt meg en Yamaha RX-V650. Har noen spørsmål som har med dette med YPAO å gjøre:

1) Har en Infinity Kappa sub. Den har et eget kalibreringssystem (R.A.B.O.S.). Hva bør jeg kjøre først?

2) Kan jeg evt. kjøre YPAO uten subben og kalibrere den selv etterpå?

3) Går det ikke ann å endre delefrekvensen med knappen på subben etter at man har kjørt YPAO? På subben kan jeg nemlig velge mellom b.l.a. 50 og 70 hz. På receiveren er de laveste frekvensene 40 og 60 hz. Vil det si at for eksempel jeg ikke kan velge 70 hz?

4) Til slutt lurer jeg rett og slett på om YPAO fungerer bra. Synes jeg for ganske så variende resultat med å bare flytte mikrofonen litt. Den har også satt delefrekvensen på subben noen ganger til 120 hz, som er helt bak mål. De andre gangene har den satt subben til 80 hz som for så vidt er greit på musikk, men for liten dybbass på film (og for lavt volum).

Hjelp!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.05.2005 21.31.45 #2 av 8
Postet av: Runel
"bomholt" skrev:Har nylig kjøpt meg en Yamaha RX-V650. Har noen spørsmål som har med dette med YPAO å gjøre:

1) Har en Infinity Kappa sub. Den har et eget kalibreringssystem (R.A.B.O.S.). Hva bør jeg kjøre først?

2) Kan jeg evt. kjøre YPAO uten subben og kalibrere den selv etterpå?

3) Går det ikke ann å endre delefrekvensen med knappen på subben etter at man har kjørt YPAO? På subben kan jeg nemlig velge mellom b.l.a. 50 og 70 hz. På receiveren er de laveste frekvensene 40 og 60 hz. Vil det si at for eksempel jeg ikke kan velge 70 hz?

4) Til slutt lurer jeg rett og slett på om YPAO fungerer bra. Synes jeg for ganske så variende resultat med å bare flytte mikrofonen litt. Den har også satt delefrekvensen på subben noen ganger til 120 hz, som er helt bak mål. De andre gangene har den satt subben til 80 hz som for så vidt er greit på musikk, men for liten dybbass på film (og for lavt volum).

Hjelp!


1. Ville kjørt YAPO først uten subb.

2. Ja hos meg fungerte dette bedre! YAPO satte delefrekvens til 160HZ :?

3. Hvilke innganger på subben må stå på for å kjøre delefrekvensene 50,70 HZ? Har noe det samme på mine YST-SW1500 men har valgt å ikke bruke det. Bruker LFE innput og styrer delefrekvens i forsterker har selv 80 HZ nå(pioneer). Synes det ble lite futt på 40 og 60 HZ på RXV650 når jeg hadde den.

4. Var ikke for nøyd med YAPO og subb hos meg, satte delefrekvens til 160HZ hele tiden og fronter til small. Har du dB-måler? Meget nyttig ved subkalibrering :D Brukte måleband og dB-måler funket bra.
PIONEER DVLX50, BDP51, SC-LX71, MONSTER, PS50A456, VELODYNE SMS1, PRESTIGE S10, VERITAS 5.1 OPPSETT.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.05.2005 08.49.02 #3 av 8
Postet av: orso
Er det slik at forsterkeren overkjører delefrekvensen? Det skjer jo ingen ting når jeg endrer på delefrekvensen bakpå subben. Med min forrige receiver (RX-V630) var ikke dette et problem siden man ikke kunne styre delefrekvensen via receiveren.
Synes ikke jeg får samme effekt ved å endre delefrekvensen fra forsterkeren. Den står på 80HZ etter YPAO, men synes ikke jeg får mer dypbass ved å sette den ned til 60 eller 40HZ. Det ble det jo tydlig forskjell før da jeg satte delefrekvensen ned fra 70 til 50HZ med knappen på subben. Kan jeg ikke styre alt bakpå subben lenger?
Jeg har en lydtrykksmåler som følger med Kappa Sub. Bruker en kabel som heter Interlink 201 (monster Cable) mellom sub og receiver.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.05.2005 07.45.48 #4 av 8
Postet av: Runel
Reciveren styrer delefrekvensen til subben ja. Hvilke innganger har subben? Hvis du kobler på Normal(mono) på min sub så styrer ikke reciveren delefrekvens. Da styrer jeg den på subben. Har min på LFE inngang nå og samme kabel som deg.
Har brukt y-leddet til å koble "stereo" å får 3dB heving i bassen.
PIONEER DVLX50, BDP51, SC-LX71, MONSTER, PS50A456, VELODYNE SMS1, PRESTIGE S10, VERITAS 5.1 OPPSETT.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.06.2005 16.08.17 #5 av 8
Postet av: orso
"Runel" skrev:Reciveren styrer delefrekvensen til subben ja. Hvilke innganger har subben? Hvis du kobler på Normal(mono) på min sub så styrer ikke reciveren delefrekvens. Da styrer jeg den på subben. Har min på LFE inngang nå og samme kabel som deg.
Har brukt y-leddet til å koble "stereo" å får 3dB heving i bassen.


Måtte prøve litt ut. Tibakestilte YPAO på Yamhaen til default. Kjørte så kalibrerings systemet på Subben med desibels måler. Fikk veldig godt resultat. Kjørte deretter YPAO igjen. Delefrekvensen ble satt konsekvent til 120HZ. Må nok prøve en annen tilkoblingsmulighet.
Inngangene til subben: Noe som heter line (out og in). Og så et flust med høytaler utganger. Sender med noen bilder tatt med mobilen. Jeg vet ikke hva du mener med å koble på normal (mono). Vet heller ikke hva LFE inngang er for noe. Fint om du kan forklare. Bilde027.jpg Bilde027.jpg ( 23,1455078125 KB) Vist 849 ganger Bilde026.jpg Bilde026.jpg ( 26,21484375 KB) Vist 851 ganger
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.06.2005 19.19.10 #6 av 8
Postet av: Runel
En LFE inngang vil si at når du kobler inn her så vil delefiltert i subben bli utkoblet(Yamaha m.fl) kan også hete Xover o.l. LFE er et "bass spor" på filmer med DTS eller DD og THX alt som blir delt i forsterker f.eks 80HZ og nedover vil da gå over subben slik jeg har forstått det. Når jeg kobler på mono/input kan jeg styre nivå og delefrekvens på subben med mitt oppsett.

Siden du ikke får til å justere delefrekvens på subben din virker det som inngangen er av LFE typen og delefrekvensen kun blir styrt av forsterkeren så lenge du ikke defaulter den i forsterkern.

Du kan som en annen løsning koble over høytaler inngangene på subben over fronthøytalerene h.s+v.s inn og ut. Da vil subben følge nivået på forsterkern/høytalerne og en kan justere nivå/delefrekvens på subb så lenge den har den muligheten.

Håper dette klaret opp litt :roll:
PIONEER DVLX50, BDP51, SC-LX71, MONSTER, PS50A456, VELODYNE SMS1, PRESTIGE S10, VERITAS 5.1 OPPSETT.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.07.2005 14.21.05 #7 av 8
Postet av: orso
Har prøvd litt frem og tilbake. Tenkte at hvis jeg kjørte YPAO uten subben koblet til, kunne jeg styre delefrekvensen bakpå subben. Men det gikk ikke. Jeg må da enten la vær og bruke y-leddet og koble mono eller bruke en vanlig høyttaler kabel mellom sub og forsterker. I butikken hvor jeg har handlet anbefaler de ikke å koble mono p.g.a. dårligere lyd. De er usikker på hvordan resultatet blir med en vanlig høyttaler kabel. Subwoofer kabelen er vel en bedre kabel enn vanlig kabel, eller? Vil lyden bli dårligere? Noen erfaringer?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.07.2005 21.01.16 #8 av 8
Postet av: Runel
Min erfaring når en kobler med høytaler kabel isteden for subkabel er at subben er mye mere med hele tiden på godt og vondt :) Fikk da justert delefrekvens og nivå på subben fysisk. Krever en del mer justering ihvertfall når min var koblet på bakkanalene men fungerte meget bra etter justeringene.
PIONEER DVLX50, BDP51, SC-LX71, MONSTER, PS50A456, VELODYNE SMS1, PRESTIGE S10, VERITAS 5.1 OPPSETT.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar