Logo

”C8” – Norges minste(?) familiekino.

Skriv et svar
16.02.2009 10.55.48 #181 av 191
Postet av: roffe
I går kveld hadde jeg besøk av eksu og Eye One-proben hans og fikk gråskalakalibrert min Epson EH-TW5000. Bildet etter kalibrering ble meget bra. Fargene var ikke så halvgale før kalibrering, men etter kalibreringen falt veldig mye av ting jeg ikke klarte å korrigere med manuelle justeringer på plass og dybdefølelsen i bildet ble vesentlig bedre.
En stor takk til eksu som tok seg tid til dette inn i de små timene før en arbeidsdag. :-D

Det er fortsatt rom for forbedringer av kalibreringen, men det er betydelig bedre bilde nå enn projektoren viste ut av esken og det jeg klarte å rote til med manuelle justeringer.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.02.2009 20.12.27 #182 av 191
Postet av: Berit
Wow, for et fantastisk fint rom dere har fått!!! Blir vel mange koselige filmstunder der inne :D
Hjemmekino.no - På nett siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.02.2009 00.12.01 #183 av 191
Postet av: roffe
"Berit" skrev:Wow, for et fantastisk fint rom dere har fått!!! Blir vel mange koselige filmstunder der inne :D

Takk. :-)
Ja, det blir faktisk ganske mye brukt. I dag hadde vi også besøk av en kollega av kona og mannen og de var også imponert og ønsket seg veldig en hjemmekino, de også. Det er jo hyggelig å spre det glade budskapet. ;-)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.02.2009 00.47.44 #184 av 191
Postet av: Torja
Flott
la oss spre det glade budskap så folk flest kan reddes vekk fra midianleggets hel*ete...
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.02.2009 23.50.54 #185 av 191
Postet av: roffe
Temperaturen ute er blitt litt mer levelig, noe som også gjelder garasjen jeg jobber i. Så her har jeg (sett inn din favorittrommevirvel) limt ennå en kasse sammen.



Jeg har også prototypet bordet jeg har nevnt tidligere. Vi fikk besøk av en kollega av kona med mann, og jeg kan stolt si at jeg laget dette bordet på under en time. Kom hjem fra jobb ca 1630 og det sto ferdig kl 1730. Arbeidet inkluderte tilsaging av bordplate, ben, pussing av kanter og festing av bena med små vinkeljern. Bordet er IKKE rektangulært, men måler 25 cm i bredde foran og 40 cm bak mot sofaen. Det har ett bredt ben foran og to litt smalere bak. Kona strøk duken. Det gjorde at man kunne kose seg med godis og drikke med besøk til stede.



Bordet er nå i ubehandlet furu, men skal få farge, koppholdere og sammenfellbare ben.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.02.2009 08.58.34 #186 av 191
Postet av: roffe
Så DVD i kinoen sammen med kona i går. Ikke bare jeg som begynner å bli bortskjemt:

Kona: Du, bildet er uskarpt.
Jeg: Det er ikke urskarpt, det er DVD.

Konklusjon: Jeg kommer vel til å kjøpe også ikke-effektfilmer på Bluray heretter.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.02.2009 15.15.06 #187 av 191
Postet av: Torja
En konklusjon mange kommer fram til ettervært. Har begynt å gi bort i gave enkelte DVD filmer.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.04.2009 22.15.19 #188 av 191
Postet av: roffe
Nå er det deilig vårvær ute. Men inne i hjemmekinoen blir det fort varm og tung luft. Det er mer plagsomt nå om våren enn midt på vinteren. Derfor er jeg nå i gang med ventilasjonen.
Og deadline er til søndag, for da skal datteren min ha inn syv tiåringer på "kinobursdag" (blir litt kreativ møblering også...).

Ingen tid å miste, nesten greit å være under litt press også.

Her er ”point of no return” med to voksne hull i veggen der det fremtidige innfellingsskapet for utstyret er planlagt som en fremtidig utvidelse.



Denne delen skal inn mot veggen, men skal få litt demping først:



Og her er lokket som skal komplettere kanalen/lydfellen (malingen er ikke helt tørr ennå):



Point of no return sett fra innsiden av kinoen. Også her kommer det en lydfelle, og det er på denne siden viftene kommer.

Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.04.2009 21.45.37 #189 av 191
Postet av: roffe
I jakten på ventilasjon uten lydlekkasje eller tilført støy er nå den ytre delen av lydfella på plass.

Det første bildet er før lokket er montert, og her sees tydelig hvordan lyddempende materiale former en kanal som en luftstrøm i en retning greit skal slippe gjennom, mens lydvibrasjoner forhåpentligvis dempes.



Her er lokket på, og selv uten den indre lydfella montert er det ikke noe som tyder på at det slipper gjennom mer lyd her enn gjennom veggen ellers, mens døra igjen er den største synderen. Dette lover godt!



Her er den indre lydfella på vei. Den er laget litt dypere enn den ytre siden den også skal romme viftene. Det blir dempemateriale her også, men en rettere kanal enn i den ytre lydfella er planen.



Lokket er også grunnet og satt til tørk.

Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.04.2009 19.58.23 #190 av 191
Postet av: roffe
Endelig er ventilasjonen på plass. Kabelføring og slikt er ikke helt på stell, men det er uansett skjult bak en dør, så dette bekymrer meg lite.

Her er ting på plass uten lokk på innsiden av veggen:



Her med lokk. Treverk og MDF er kun grunnet, det skal uansett være skjult inni skapet.



Førsteinntrykket er at det er nesten helt lydløst. Når man sitter i rommet i sweet spot helt uten lyd så kan man ane at viften er på, men det er så lavt at man ikke er helt sikker på om det man hører er vifta eller innbilning. All musikk og ikke minst projektorvifta overdøver fullstendig.

Jeg er ikke like sikker på om luftgjennomstrømningen er optimal. Det virket som det var mer ”trykk” i luftstrømmen fra vifta i friluft enn når jeg kjenner med hånda i åpningen på kanalen.

Men det er jo hvor frisk den klarer å holde lufta gjennom en film som teller. Det er det som blir spennende.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.05.2010 07.14.45 #191 av 191
Postet av: roffe
Oj. Her var det visst lenge siden noe ble oppdatert.

Litt om ventilasjonen først. Det er bare en begrenset suksess. Med mange mennesker og varmt utstyr i kinoen er det ikke til å unngå at det blir vanskelig å bytte ut lufta raskt nok. Jeg vil nok derfor anbefale andre løsninger til dem som har plass til det.

Ellers er det ikke skjedd enormt mye, men for et par dager siden fikk jeg på plass et par nye DIY-subwoofere i front av hjemmekinoen.

C8 har nå 8 stk 8" for LFE-kanalen... :D

Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar