Spits
Aktiv
E-post
Jeg har akkurat gått til innkjøp av Amoi 37". Valget falt på denne da den er HD klar, har to tunere, kostet rundt 20 k, høy oppløsning, 37 LCD + at designet er veldig stilig. Jeg er derimot, etter å ha hatt den i 2 dager litt skuffet over bildet. Synes bildet er mer uklart enn jeg hadde forventet(bedre jo lenger unna man sitter). Satt å så noe sport i helgen og bildet er litt kornete og "blasst". Det lyse (hvite) i bildet blir veldig skarpt og man blir liksom litt blendet.... Prøvde å justere ned lysstyrken men da blir det mørke for mørkt.... Det som også er litt merkelig er at det virker som det er forskjellig fra program til program. Noen program har skarpere bilde.
Er det signalene på kabel anlegget som er for dårlig eller er det rett og slett tv'en? Hva kan man gjøre for å forbedre bildekvaliteten? Er parabol et alternativ?. Har hørt at man kan kjøre signalene gjennom en DVD spiller med bruk av HDMI og dermed forbedre bildekvaliteten?
Her er spec.:
http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.e ... cation#top
Hvis ikke det er noen forbedringsmuligheter føler jeg ikke dette er verdt 20 k.
Håper noen med kunnskap kan være behjelpelig her..
Tannoy
Hjemmekinosjef
E-post
"Spits" skrev:Jeg har akkurat gått til innkjøp av Amoi 37". Valget falt på denne da den er HD klar, har to tunere, kostet rundt 20 k, høy oppløsning, 37 LCD + at designet er veldig stilig. Jeg er derimot, etter å ha hatt den i 2 dager litt skuffet over bildet. Synes bildet er mer uklart enn jeg hadde forventet(bedre jo lenger unna man sitter). Satt å så noe sport i helgen og bildet er litt kornete og "blasst". Det lyse (hvite) i bildet blir veldig skarpt og man blir liksom litt blendet.... Prøvde å justere ned lysstyrken men da blir det mørke for mørkt.... Det som også er litt merkelig er at det virker som det er forskjellig fra program til program. Noen program har skarpere bilde.
Er det signalene på kabel anlegget som er for dårlig eller er det rett og slett tv'en? Hva kan man gjøre for å forbedre bildekvaliteten? Er parabol et alternativ?. Har hørt at man kan kjøre signalene gjennom en DVD spiller med bruk av HDMI og dermed forbedre bildekvaliteten?
Her er spec.:
http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.e ... cation#top
Hvis ikke det er noen forbedringsmuligheter føler jeg ikke dette er verdt 20 k.
Håper noen med kunnskap kan være behjelpelig her..
Uten å være for bastant med mine uttalelser om denne TV en, som jeg forøvrig ikke har sett, virker det som at den sliter med det som mange LCD skjermer på markedet generelt.
Ut fra det du beskriver virker det som at den sliter med dårlig kontrast(kanskje du kan justere litt på denne til det bedre?) noe som mange LCD har som problem fremdeles...
Det kan helt klart være en faktor dersom du tar inn TV signaler fra en analog kilde. Å bytte til en digital som f.eks parabol, kan nok forbedre bildet, men hvor mye er vanskelig å si. Skarpere bilder blir det ofte, men jeg synes at flere LCD sliter med en del støy fra digitale kilder.
At kvaliteten på forskjellige kanaler varierer, gir en indikasjon på kvaliteten på signalet fra de ulike kanalene. Her er f. eks NRK gode hjemme hos meg(UPC), men TVNorge er mindre bra.
Når du sier at bildet blir "kornete" på f. eks sport kommer dette av responstiden. Dette er det lite å gjøre noe med og medfører at bildet får et visst etterslep.
Når det kommer til å mate signalene gjennom en DVD spiller, tror jeg ikke du har så mye å hente her da kvaliteten på signalene som du "henter fra veggen" blir den samme...
Mitt tips er at du prøver deg litt frem med innstillingene på TV, det kan godt hende at du ikke har fått disse optimale etter kun 2 dagers bruk. Du kan evt prøve å kalibrere TV en, sjekk litt rundt på nettsidene her.
Lykke til!
Sometimes I have morningwood in the late afternoon...
Sjekk gjerne ut min hjemmekino:
http://min.hjemmekino.no/Tannoy/
Ingeniør`n
Aktiv
E-post
Et tips er å koble TV'n til en kvalitest DVD spiller å kjøre en film med bra bilde. Hvis du får bra bilde nå har du et forbedringspotensial. Hvis bildet forsatt er dårlig må du enten kalibrere opp TV'n eller så har du gjort en dumt kjøp
Slet også med et dårlig TV bilde på min Viewpia 37, men DVD bildet var bra. Etter å ha klaget til UPC mange ganger hadde de en runde i nabolaget og justerte inn signalet og nå er TV bildet også bra.
Tror en del av de billigste flatTV'ne har en litt dårlig TV tuner. Dette kan du bedre ved å gå for parabol der du har egen parabol tuner og tar signalet direkte inn utenom TV tuneren som for DVD.