Puckern
Aktiv
E-post
Har kjøpt og hatt en Samsung 40" LM4061B i 20 dager og er egentlig fornøyd. MEN: Ikke spiller jeg og koble til PC blir det nok lite av. Har lest litt på forumet at mange synes plasma er mindre krevende mot dagens SD signaler (og de kommer vi nok til å leve lenge med!). Ser en del DVD og da synes jeg bildet er meget bra (koblet med komponent). Men synes ofte spesielt ansikter ser veldig kunstige ut med vanlige TV sendinger, helt "glatte" i ansiktet. Har forøvrig Nokia 9802S digital tuner, koblet via scart til Sony HD/DVD recorder, deretter komponet til TV. Da jeg ikke har særlig tro på at det blir mye HD sendinger på en stund og jeg har 10 dager igjen av 30 dagers fristen, ville feks. Panasonic TH42PV600 eller foregjengeren TH-42PV60E vært et bedre alternativ med mine "tv vaner"?
Torja
Meget Kunnskapsrik
E-post
Nettside
Diskusjon her, i tilfelle du ikke allerede har sett det.
http://forum.hjemmekino.no/viewtopic.php?t=7168
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Rikky
Meget Kunnskapsrik
E-post
"Puckern" skrev:Da jeg ikke har særlig tro på at det blir mye HD sendinger på en stund og jeg har 10 dager igjen av 30 dagers fristen, ville feks. Panasonic TH42PV600 eller foregjengeren TH-42PV60E vært et bedre alternativ med mine "tv vaner"?
Begge disse skjermene er HD Ready (selv om de riktignok bare har XGA-oppløsning), og vil gjøre seg bra med HD-signaler.
Edit: PV60 er ikke forgjengeren til PV600, sistnevnte er en mer påkostet utgave med samme panel.
orso
Meget Kunnskapsrik
E-post
Som sikkert mange har fått med seg liker jeg mye bedre plasma enn LCD. Har tilgode å se en LCD som virkelig har imponert meg, men jeg har ikke sett de siste toppmodellene av Sony og Philips.
Har sett Samsung LCDen din på Hifi klubben med HD og det har ikke imponert meg. HD på Panasonic og Pioneer har derimot imponert med mye mer. Så også HD på Bonus Expert på en Pioneer 506 og på en Samsung LCD ved siden av hverandre. Det var klar seier til Pioneer. Med sterke farger slet Samsungen med å vise naturlige farger. Pioneeren hadde også vesentlig mer dybde.
Så jeg skjønner ikke de som sier at LCD er fremtiden fordi HD er bedre på en LCD.
Det er beste er å finne ut hva du liker best, jeg har sagt mitt.
Ardous
Aktiv
E-post
Hei.
Lcd vs plasma, kommer vel mest an på hva du skal bruke den til.
Hvis du generelt ser film så er plasma helt ok til det, men hvis du ser mye tv og slikt så kan det vere fordel å velge lcd, da plasma kan "brenne" fast bilder som blir stående lenge,som f.eks Tv3 og TVN logoer som kanalene har oppe i hjørnet, samme gjelder hvis man spiller spill som har layout som ikke forandrer seg.
Kan da ende opp med "ghost" av logo osv.
Skal en god del til før man "brenner" fast bildet, men det kan skje.
Har en kammerat som jobber med overvåknings oppsett og slikt, de hadde begynt å bruke mere LCD da plasma de bruke før, begynte å "ghoste" veldig over tid.
Med der er det jo konstant det samma bildet som er på til hver tid hele døgnet.
-Ardous-
incubus
Aktiv
E-post
Må nesten få svare på det siste innlegget vedr. innbrenning på plasma. Har selv en Panasonic TH37 et eller annet og den er brukt MYE, både tv og DVD. Har også hatt dvd menyer stående på i timesvis - NULL, NIX innbrenning ! Tror ikke dette er et problem whatsoever så lenge du kjøper et relativt ok merke til en relativt ok pris.
Kim
Aktiv
E-post
At plasma bare er "helt ok" til film er tull å si, plasma er helt overlegent til film med sine naturlige bilder og latterlig lave responstid.
LCD derimot kan ofte bli unaturlig skarpt på film og høyere responstid enn plasma (dog denne har blitt betydelig lavere med tiden).
Å se TV er også i Plasmas favør når det gjelder størrelser på over 40" imho.
Da bildet blir mer naturlig og ikke like skarpt som LCD, noe kanskje grunnet lavere oppløsning på Plasmas noe kjente 1024x768 mot LCD's 1366x768.
Derimot, om du velger å koble TVn din til PC og spill-konsoller så er en LCD-tv med god responstid og høy oppløsning et godt valg.
Men til hovedsaklig tv\film-bruk så er Plasma en klar favoritt imho.
Edit: Med tanke på "ghost" så har Pioneer sin xx6 serie noen småproblemer med ghosting, har 436 selv og jeg opplever ikke logoer som noe særlig problem, men det er der...
Når jeg kobler den til PCn og viser mye statiske bilder så kan det henge igjen litt.
Dette går fort bort igjen, og har man klart å sovne foran TVn med ett statisk bilde på skjermen,- så er det bare å se en film så går det bort.
Ardous
Aktiv
E-post
Voldsomt hva folk skal gå i forsvar. var ikke ute etter å sverte plasma, bare legger ut fakta, like mye negatit om lcd for den del, kan godt legge et lass med dritt om crt, projector, lcd ++, men var ikke poenget her..
Var ikke noe negativt ment med å skrive "helt ok" å se film på(virker som en fikk hetta dog), ville bare får frem hva som "KAN" vere negativt, ikke hva som er negativt.
Med "ghosting" så mener jeg bilde som er brent fast, f.eks tv3 logo som sitter igjen i hjørnet *ETTTER* at du har skifta kanal, ikke fult bilde av logoen men mere en skygge, presiserer igjen at det det skal en det til og at det IKKE behøvelig kommer til å skje, men sier at det er noe som KAN skje.
Å ha en meny en natt trenger ikke behøvelig å betyde noe, men KAN(LES *KAN*!!!!!!!) komme ghost hvis det blir over lang tid.
kritiserer ikke plasma i det heletatt, ville bare få frem hva som *KAN* vere et problem, sier ikke at det vil skje, men det er et problem som har vert kjent hos plasma siden de kom, og de han enda ikke full kontroll på problemet,
Kan godt ha en plasma skjerm i x-antall år, men med det samma bildet(logo, spill menyer osv) over lang tid, så KAN det skje.(aldri sagt det vil skje)
Vurderte selv og kjøpe plasma, da det er mye billigere en lcd, men gadd ikke ta sjangse da "huset" ser en del på tv...
Jeg er kresen, men er bare slik jeg er.....
-Ardous-