Logo

Plasma med PC som kilde for bildevisning. Problem ?

Skriv et svar
18.05.2007 19.53.47 #1 av 5
Postet av: gglunde
Jeg har nesten bestemt meg for å kjøpe Plasma da film og vanlig TV-titting er hovedanvendelsen. MEN jeg har et ønske om å kunne vise digitale bilder i god kvalitet med PC som kilde (evt. også avspille video i HD-kvalitet fra PC). Er det noen som har erfaring med dette – hvordan blir kvaliteten ?
Jeg er klar over at bildet blir noe skarpere på LCD, men sortnivå, kontrast og fargegjengivelse er normalt sett vel så viktigere parametere for bildegjengivelse. Har fått en del varierende svar i butikker. Noen sier at det en del Plasma-skjermer takler PC-signaler dårlig, hva nå de legger i det.
Aktuelle modeller er Pioneer PDP-427 eller Panasonic 42PV700.

Takknemlig for svar.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.05.2007 20.25.59 #2 av 5
Postet av: Rikky
Det som først og fremst blir tatt opp med plasma er innbrenningsproblemene. På nye skjermer er dette problemet vesentlig redusert, og vil kun dukke opp ved lengre visning av statiske bilder. Vanlig bildevisning er ikke noe problem.

Et annet problem er dette med oppløsning. 42"-skjermer som de du nevner har 4:3-oppløsning (1024*768, avlange pixler), noe som vil by på problemer pga gale proporsjoner ettersom det skarpeste bildet oppnås ved bruk av riktig oppløsning fra PC. Hvis programmet du bruker for bildefremvisning kan strekke bilden i bredden er saken biff, men du bør være oppmerksom på dette. Hvis du tar steget opp til 50" slipper du dette. Slik strekking må også gjøres på film, til "vanlig bruk" (desktop osv) lar ikke dette seg gjøre.

Mange flatskjermer har dessuten mangelfull støtte for riktig oppløsning fra PC. Begge skjermene du nevner har så vidt jeg vet støtte for riktig oppløsning og 1:1 pixelmapping via VGA, men ikke via HDMI. VGA vil da fungere tilfredsstillende.

Velkommen til forumet, forresten! :)
18.05.2007 20.28.41 #3 av 5
Postet av: monitor
Har ikke noe entydig svar: Det er ulike egenskaper vi snakker om her:
generellt sett så er Pioneer et hakk over Panasonic mht. bildekvalitet, men ifht. pris så får du langt mere for panasonic.

Fordi du melder om behovet for å fremvise stilbilder så hadde JEG gått for panasonic, fordi den har bedre funksjoner for slikt.

Det er dog langt flere faktorer som spiller inn: Hvor skal tv-en stå? Har du seperate høytalere? Skal du se mye på tv på dagtid?

Pioneer er noe mindre følsom for refleksjoner, men du får kun det beste bilde: Andre funksjoner koster: Høytalere, færre funksjoner...

PV600 har til og med en egen slott for bildebrikker!!

Ellers så er støtter jeg forrige innlegg.

Jeg er jo ikke akkurat nymotens mann: jeg ser på forholdet mellom pris og kvalitet og da er pt. en 50" pv600 fra Panasonic favoritten!!. Synd at den er så stygg!!
19.05.2007 10.23.25 #4 av 5
Postet av: gglunde
Takk for svar.

50” er uaktuelt på grunn av plass og betraktningsavstand. :-)
Minnekortleser er heller ikke særlig relevant da jeg gjør etterarbeiding av bilder og derfor har dem lagret på PCen.
Har fått bekreftet at visning via HDMI gir strekt bilde, i hvert fall på Panasonic.

Jeg har litt problem med å forstå dette med 1-1 pixel-mapping og plasma–skjermer med 1024*768 oppløsning.

Når man kopler til en PC satt opp med en oppløsning på f.eks 720*1280, da må vel plasma-skjermen uansett gjøre en skalering i hvert fall horisontalt ? Dette gjelder uansett om man kopler til via VGA eller HDMI ?
Åpenbart er det ikke slik, men som sagt jeg forstår ikke hvorfor.

En annen ting, ved tilkopling av andre HD-kilder via HDMI, vil ikke skjermen da også måtte gjøre en skalering ?

Hører gjerne fra andre som har erfaring med visning av bilder på nevnte skjermer.
19.05.2007 18.17.57 #5 av 5
Postet av: Rikky
"gglunde" skrev:Når man kopler til en PC satt opp med en oppløsning på f.eks 720*1280, da må vel plasma-skjermen uansett gjøre en skalering i hvert fall horisontalt ?

Ja, skjermen må alltid skalere hvis den mottar et signal i feil oppløsning. Det er nettopp dette vi vil unngå, ettersom denne skaleringen er overflødig ettersom PC-en tar seg av nødvendig skalering. Hvis du har en LCD-skjerm vil du se at skriften blir uklar med feil oppløsning. Bildevisning vil fungere greit selv med en ekstra skalering i TV-en, men jeg ville ikke kjøpt en TV til PC-bruk med mindre planen var å kjøre 1:1 pixelmapping.

Det står mye nyttig om pixelmapping på denne siden.
Skriv et svar