Logo

Plasma uten innebygd tuner

Skriv et svar
24.03.2005 09.02.12 #1 av 19
Postet av: Kvartsli
Hallo! Jeg er på utkikk etter en plasma uten innebygd tuner som er HD-klar. Har pt kun funnet at Fujitsu kan levere disse. Finner utrolig lite omtale av Fujitsus plasma-TVer ute på nettet. Er det noen som har kunnskap om:
FUJITSU P42HHA30ESM.

Mvh Kvartsli
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.03.2005 11.54.35 #2 av 19
Postet av: wotg
Fujitsu bruker vel ALIS teknologi på sine paneler? Derfor er skjermene egentlig ikke HD klare.
Sjekk heller ut Panasonic TH-42PHW7
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.03.2005 17.49.07 #3 av 19
Postet av: raymondolsen
:wotg
Hva mener du med at ALiS panelene egentlig ikke er HD klare? Har nettopp kjøpt denne http://hjemmekino.no/database/tvinfo.aspx?katalognr=95 og denne tilfredsstiller vel kravene både hva oppløsning og innganger angår?

:Kvartsli
Ikke mye info om disse på nettet nei. Formoder at du har sett skjermen på Hi-Fi Klubben og dermed har lest infoen på deres sider. Finner ikke skjerm med eksakt samme betegnelse på Fujitsus sider. Det nærmeste jeg kommer er denne http://www.fujitsu-general.co.uk/plasma ... asheet.pdf med ES og ikke ESM til slutt.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.03.2005 20.00.38 #4 av 19
Postet av: Kvartsli
Takk for svar! Var på hjemmsiden til Klubben, ja, og ringte til dem også.
Har også sjekket ut en skjerm fra Pioneer: PDP-43MXE1, men denne er ikke HD-klar. Hvor god er evt denne fra Pioneer sammenlignet med Fujitusu sin og evt den ovennevnte fra Panasonic. Den så i utgangspunktet bra ut. Hvor mye vekt mener dere jeg bør legge i dette med HD. Har parabol, og ser ca 80% på TV kontra DVD. Kjøper jeg en TV nå er det for å ha den til den takker for seg. Pioneer reklamerer jo med en levetid som overgår alle andre. Men skal jeg ha Pioneer m/HD må jeg ha med tuner.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.03.2005 20.53.02 #5 av 19
Postet av: Rune
Denne Fujitsu skjermen tilfredstiller ikke HD-ready kravene grunnet at den ikke har en DVI eller HDMI inngang som er HDCP klar.

På den annen side så vet jeg ikke om noen skjermer uten tuner som gjør dette. (muligens noen av LG skjermen har fått HDCP via DVI)

Når det gjelder om HD-ready er et must på en skjerm så kan du lese hva jeg skriver om dette i TV guiden:
http://www.hjemmekino.no/guide/tv_tips.asp#hdready
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.03.2005 21.53.26 #6 av 19
Postet av: wotg
Vel et ALIS panel er litt juks med tall. Det står at oppløsningen er 1024x1024, men den er i virkeligheten kun 1024x512. Grunnen til at et ALIS panel er oppgitt som 1024x1024 er fordi bilder er interlaced, altså ikke progressivt. linjene tegnes altså opp som et halvt bilde først (annen vær linje) og så tegnes den andre halvdelen opp, akkurat slik som en vanlig CRT tv. Progressivt betyr at bildet tegnes ovenfra og ned en linje av gangen, som på en pc LCD skjerm.
Du vil f.eks ha liten nytte av en scaler med en slik skjerm.
Men bevares til vanlig tv titting er ALIS panelene kjempe bra.
Med vil du ha en høyoppløst skjerm med topp bilde så anbefaler jeg fortsatt Panasonic TH-42PHW7. Husk bare at denne kun støtter NTSC og ikke PAL via DVI og HDMI.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.03.2005 22.39.44 #7 av 19
Postet av: Kvartsli
"wotg" skrev:Vel et ALIS panel er litt juks med tall. Det står at oppløsningen er 1024x1024, men den er i virkeligheten kun 1024x512. Grunnen til at et ALIS panel er oppgitt som 1024x1024 er fordi bilder er interlaced, altså ikke progressivt. linjene tegnes altså opp som et halvt bilde først (annen vær linje) og så tegnes den andre halvdelen opp, akkurat slik som en vanlig CRT tv. Progressivt betyr at bildet tegnes ovenfra og ned en linje av gangen, som på en pc LCD skjerm.
Du vil f.eks ha liten nytte av en scaler med en slik skjerm.
Men bevares til vanlig tv titting er ALIS panelene kjempe bra.
Med vil du ha en høyoppløst skjerm med topp bilde så anbefaler jeg fortsatt Panasonic TH-42PHW7. Husk bare at denne kun støtter NTSC og ikke PAL via DVI og HDMI.


Ooopsss!
Her ble det litt mye for en stakkar!
Kan vi ta dette litt rolig! Tror jeg har forstått at DVI er digital video inngang som tar digitale signaler, men resten ble litt gresk for meg. HDMI, HDCP, NTSC og ikke PAL via DVI og HDMI. Kan du være så snill og forklare litt mere grundig.
Og selv om en skjerm ikke har DVI er den ikke HD-kompatibel......?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.03.2005 00.52.19 #8 av 19
Postet av: wotg
Ok here it goes:
PAL = Europeisk kringastings standard
NTSC = Amerikansk krinkastings standard
DVI og HDMI er digitale standarer for bilde overføring, HDMI kan også overføre lyd HDMI 1,1.
HDCP er en kryperings "nøkkel" Som må være tilstede i begge ender av kjeden. F.eks DVD spiller og skjerm. Det finnes idag skjermer med DVI kontakt som ikke har HDCP godkjenning, DVI inngangen kan da bare brukes til å overføre datagrafikk.
ja mange skjermer som ikke er HD ready har DVI kontakt.
Panasonic sin 7 serie er heller ikke ordentlig HD ready da de ikke støtter PAL oppfriskningshastighet (refreshrate) som er på 50hz.
Men de støtter NTSC refresh rate som er på 60Hz.
Men har man en scaler eller HTPC kan man gå uten om dette da en scaler selv lar deg velge refreshrate uavhengig av video standard (PAL/NTSC/SECAM)
Håper dette hjalp :lol:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.03.2005 10.22.40 #9 av 19
Postet av: Kvartsli
"wotg" skrev:Ok here it goes:
PAL = Europeisk kringastings standard
NTSC = Amerikansk krinkastings standard
DVI og HDMI er digitale standarer for bilde overføring, HDMI kan også overføre lyd HDMI 1,1.
HDCP er en kryperings "nøkkel" Som må være tilstede i begge ender av kjeden. F.eks DVD spiller og skjerm. Det finnes idag skjermer med DVI kontakt som ikke har HDCP godkjenning, DVI inngangen kan da bare brukes til å overføre datagrafikk.
ja mange skjermer som ikke er HD ready har DVI kontakt.
Panasonic sin 7 serie er heller ikke ordentlig HD ready da de ikke støtter PAL oppfriskningshastighet (refreshrate) som er på 50hz.
Men de støtter NTSC refresh rate som er på 60Hz.
Men har man en scaler eller HTPC kan man gå uten om dette da en scaler selv lar deg velge refreshrate uavhengig av video standard (PAL/NTSC/SECAM)
Håper dette hjalp :lol:


Takk for "delvis" oppklarende svar.
Betyr dette i klartekst at jeg ved valg av en av de ovennevnte skjermene ikke vil få 100% utbytte av fremditige HD-sendinger. Vil det være like bra da å gå på en skjerm som ikke er HD-klar, feks Pioneer PDP-43MXE1 som koster ca 26.000,- kontra Fujitsu til 32.000,- eller Panasonic. Panasonicen er vel ganske mye dyrere. Fant noen priser fra november, da lå den vel på 65.000,-.
For vanlig TV-titting via parabol (når HD-TV er klart) er det da nødvendig at skjermen har DVI/HDMI eller gjelder dette kun ved DVD-avspilling??
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.03.2005 10.44.52 #10 av 19
Postet av: Rune
Problemet ligger i hvis man får en skjerm med som ikke takler HDCP og f.eks alle fremtidige HDTV sendinger krever HDCP godkjent utstyr. Da vil man ikke i det hele tatt få se sendingene. Det samme kan skje ved Blue-Ray /HD-DVD men det er ikke bestemt enda.

Du kan lese mer om dette her:
http://www.hometheaterhifi.com/volume_1 ... -2004.html


Når det gjelder de skjermen du nevnte så er det kun skjermer med oppløsning på 1920 x 1080 som vil gi 100% utnyttelse av HDTV. (plasma starter på ca 400k og LCD starter på rundt 80k med denne oppløsningen) I tabellen på denne siden ser du hvor mye som går tapt på de forskjellige oppløsningene:
http://www.hjemmekino.no/guide/tv_tips.asp#hdready
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.03.2005 13.00.05 #11 av 19
Postet av: wotg
Ok litt mere blabla :wink:
Fordelen med en høyoppløst skjerm (1024x768) er åpenbar allerede i dag.
Pal har nemlig en oppløsning på 625 linjer. Altså flere enn de 480 linjene en lavoppløst plasmaskjerm har.
En ting til som er viktig med plasmaskjermer og grunnen til at jeg anbefaler 7 serien til Panasonic er at disse skjermene har "11" bits fargeteknologi. De fleste andre skjermene som er nevt her har 8 bits teknologi, noe som fører til mye graderinger.
Hvis du har mulighet til å se skjermene du vurderer i levende live før du bestemmer deg tror jeg det vil bli lettere for deg å forstå og se forskjellene de forskjellige oppløsningene og bit teknologiene representerer.
Til sist må jeg bare minne om at Panasonic lager en lavoppløst versjon av TH-42PHD7 kalt TH-42PWD7, det finnes også en 37" kalt TH-37PWD7.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.03.2005 16.27.52 #12 av 19
Postet av: orso
"wotg" skrev:Ok litt mere blabla :wink:
Fordelen med en høyoppløst skjerm (1024x768) er åpenbar allerede i dag.
Pal har nemlig en oppløsning på 625 linjer. Altså flere enn de 480 linjene en lavoppløst plasmaskjerm har.
En ting til som er viktig med plasmaskjermer og grunnen til at jeg anbefaler 7 serien til Panasonic er at disse skjermene har "11" bits fargeteknologi. De fleste andre skjermene som er nevt her har 8 bits teknologi, noe som fører til mye graderinger.
Hvis du har mulighet til å se skjermene du vurderer i levende live før du bestemmer deg tror jeg det vil bli lettere for deg å forstå og se forskjellene de forskjellige oppløsningene og bit teknologiene representerer.
Til sist må jeg bare minne om at Panasonic lager en lavoppløst versjon av TH-42PHD7 kalt TH-42PWD7, det finnes også en 37" kalt TH-37PWD7.

Høres ut som om du har god peiling på dette. Jeg kjenner ikke til de Panasonic skjermene du nevner, men lurer på hva du synes om specs. til de kommende modellene :Panasonic TH-37PV500 og TH-42PV500
Vurderer å kjøpe en av disse modellene. Noen anbefalinger? Andre modeller som jeg bør vurdere?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.03.2005 16.53.20 #13 av 19
Postet av: wotg
Absolutt spennende skjermer det der, de kommer vel i mai hvis jeg ikke tar feil. Skjermene er HD klare og har HDMI inngang som takler PAL såvidt jeg har skjønt. Men skjermene har jo innebygget tuner og høytalere så de tar jo litt mere plass i høyden og sikkert også i dybden.
Personlig venter jeg på skattepengene :D da skal de bli ny skjerm på meg. Såfremt det ikke kommer noen super nyheter i løpet av sommeren kommer jeg til å bestille meg en TH-42PHD7 i sølv, med HDMI og BNC component kort og den nye DVDO HD+ scaleren med HDMI innganger *gleder seg* men for nå så får min Benq PE8700+ gjøre jobben.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.03.2005 21.23.10 #14 av 19
Postet av: Kvartsli
Tror at ting begynner å falle litt på plass nå.
Ser at det kan være vanskelig å få fatt i en 100% HD-klar plasma uten tuner. Det største problemet er om det er DVI eller HDMI-inngang. Så visst jeg har forstått dette rett, så er HDMI det samme som DVI bortsett fra at det ligger et 5.1 lydspor her også.....(sånn cirka). Og visst min surroundreciever (Arcam AVR 200) heller ikke har DVI/HDMI så er det heller ikke noe poeng at skjermen har det, da de digitale signalene vil stoppe i recieveren.
Har jeg rett så langt.....?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.03.2005 22.48.02 #15 av 19
Postet av: wotg
Sjekk ut http://www.hdmi.org og http://www.ddwg.org
HDMI kan i tillegg til å føre digitale bildesignaler også føre lydsignaler.
Drit i vilke innganger amp`en din har, en DVI eller HDMI inngang er absolutt ikke dumt å ha. Bare sørg for at den støtter HDCP. Sjekk http://www.digitalconnection.com/FAQ/HDTV_12.asp
Det finnes endel tråder om dette på forskjellige forum, men jeg er ikke sikker på om det er lov til å linke til andre forum så du får søke selv, evt send meg en PM.
Kim
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar