JonPon
Aktiv
E-post
Til høsten har jeg tenkt å kjøpe meg ny tv og valget har falt på LCD siden den skal bli brukt mye til HTPC og Xbox 360. Har tenkt en del på om jeg skal ha en 720 eller 1080 tv.
Ut fra litt funderinger har jeg følgende motforestillinger på en full HD skjerm:
1. Det vil aldri (neppe i uoverskuelig fremtid ihvertfall) komme tv sendinger i full HD (1080p), noe som gjør at alt må oppskaleres (ikke bra).
2. Da det fortsatt vil være noen år igjen med SD sendinger innbiller jeg meg at det bli bli bedre bilde på en 720 enn 1080 tv (mindre oppskalering).
3. Det er bare med HD-DVD og BluRay man får full utnyttelse av 1080 (ja, og PS3 da men det er ikke så viktig). Jeg har sett HD-DVD film på en 720 tv og syns det ser bra (nok) ut.
4. Jeg har tenkt meg en 40", og ifølge guruene her inne ser man ikke særlig forskjell på 720 og 1080 før man har 50" eller større..
5. De er litt dyre enda, vil heller legge godt med penger i en bra 720 tv i stedet for en "billig" 1080 tv.
Dette er bare noen tanker jeg har gjort meg opp som på ingen måte må oppfattes som fakta. Hadde vært fint om noen kunne komme med noen innspill ang tema. Tar jeg helt feil eller har jeg rett i noe av det?
-Jon
orso
Meget Kunnskapsrik
E-post
"JonPon" skrev:Til høsten har jeg tenkt å kjøpe meg ny tv og valget har falt på LCD siden den skal bli brukt mye til HTPC og Xbox 360. Har tenkt en del på om jeg skal ha en 720 eller 1080 tv.
Ut fra litt funderinger har jeg følgende motforestillinger på en full HD skjerm:
1. Det vil aldri (neppe i uoverskuelig fremtid ihvertfall) komme tv sendinger i full HD (1080p), noe som gjør at alt må oppskaleres (ikke bra).
2. Da det fortsatt vil være noen år igjen med SD sendinger innbiller jeg meg at det bli bli bedre bilde på en 720 enn 1080 tv (mindre oppskalering).
3. Det er bare med HD-DVD og BluRay man får full utnyttelse av 1080 (ja, og PS3 da men det er ikke så viktig). Jeg har sett HD-DVD film på en 720 tv og syns det ser bra (nok) ut.
4. Jeg har tenkt meg en 40", og ifølge guruene her inne ser man ikke særlig forskjell på 720 og 1080 før man har 50" eller større..
5. De er litt dyre enda, vil heller legge godt med penger i en bra 720 tv i stedet for en "billig" 1080 tv.
Dette er bare noen tanker jeg har gjort meg opp som på ingen måte må oppfattes som fakta. Hadde vært fint om noen kunne komme med noen innspill ang tema. Tar jeg helt feil eller har jeg rett i noe av det?
-Jon
Her sitter du forsåvidt med svarene selv.
1. Det stemmer.
2. Stemmer også hvis ikke bildeprosessoren i en 1080p skjerm holder meget høy standard.
3. Først og fremst med HD DVD og Blue-Ray og PC materiale i tillegg.
4. Sitter du 1.5 m fra skjermen på en 40" ser du kanskje forskjell. Med normal sitteavstand, ser du ingen forskjell. Med 100" lerret derimot...
5. Ja, andre egenskaper enn oppløsning er viktigere.
Til HTPC bruk kan det være veldig greit med en skjerm som gir 1:1 pixelmapping.
olliver
Aktiv
E-post
jeg funderer også litt på 720p eller 1080p,jeg har en sittevstand på ca.4.5 til 5 meter,vil jeg da se noen merkbar forskjell på en 46"?
det står mellom Sony KDL-46D3000 eller 46W2000
Sony KDL-46D3000 frister noe fælt,den har bl.a 24p true cinema,3xHDMI og lekkert design..men oppløsninga er 1366x768 men til gjengjeld har den 100hz
Sony KDL-46W2000 har ikke 24p,har 2xHDMI og har litt kjedelig design..men den har igjen 1080p..de har samme dynamiske kontrast,men skjermkontrast er 1800:1 på W2000 mot 1600:1 på D3000
hvilken av disse hadde vært klokest valg synes dere?
orso
Meget Kunnskapsrik
E-post
"olliver" skrev:jeg funderer også litt på 720p eller 1080p,jeg har en sittevstand på ca.4.5 til 5 meter,vil jeg da se noen merkbar forskjell på en 46"?
Nei, det vil du ikke. Sansynligvis null forskjell. Eneste fordelen er at skjermen slipper å nedskalere med 1080p materiale, men å nedskalere er en lettere jobb enn å oppskalere. Så da må finne ut hva du bruker skjermen mest til; SD og 720P eller 1080p.
Anbefaler plasma jeg, som vanlig. LCD begynner å komme seg, men er for meg fortsatt først og fremst en dataskjerm.
kjelle
Bilstereoekspert
E-post
kan ikke si meg mer enig
Onkyo807,Pioneer bdb 51FD,LG 60PS8000,Klipsch Synergy F3,C3,B3,S3 surroundhøyttalere ,XTZ 10" * 2 ,PS3,XBOX360,Monster Kabler.
olliver
Aktiv
E-post
Anbefaler plasma jeg, som vanlig. LCD begynner å komme seg, men er for meg fortsatt først og fremst en dataskjerm.
jeg har så mye dagslys som slipper inn+at vi har flere måneder med lys døgnet rundt,så LCD er nok mest gunstig for meg.
monitor
Prisjeger og frihetskjemper
E-post
"olliver" skrev:Anbefaler plasma jeg, som vanlig. LCD begynner å komme seg, men er for meg fortsatt først og fremst en dataskjerm.
jeg har så mye dagslys som slipper inn+at vi har flere måneder med lys døgnet rundt,så LCD er nok mest gunstig for meg.
Synes ikke at argumentet holder om du skal ha en større skjerm.
Selvom jeg mener (i motsetning til mange andre) at LCD kommer til å vinne den første kampen på 52" til slutt av mange sammensatte årsaker(kamp nr.2 tapes mot SED), så er plasma "Kongen" fra 42" og oppover per idag. Om man bor langt nord, så er dessuten plasma + gardiner en bedre og billigere løsning enn LCD uten gardiner. Med en avstanden du har til tv-en, så ville jeg har gått for en 50" plasma fra Panasonic sin nye serie, eller vente til Pioneer kommer med sin nye serie. Om det blir for dyrt, så kjøper du Pioneer 507XA, når alle forhandlere skal kvitte seg med den....
orso
Meget Kunnskapsrik
E-post
Jeg har en haug med vinduer og mye dagslys, ment det går fint med plasma for det. Litt gjenskinn er det på dagtid, men det er stort sett bare med mørke partier. Skal jeg f.eks se en film med mye mørke scener når det er lyst, så er det jo bare å trekke for gardinene. Vil også anbefale deg 50" til den avstanden. Pioneer sin kommende serie blir kanon.
monitor
Prisjeger og frihetskjemper
E-post
"bomholt" skrev:Jeg har en haug med vinduer og mye dagslys, ment det går fint med plasma for det. Litt gjenskinn er det på dagtid, men det er stort sett bare med mørke partier. Skal jeg f.eks se en film med mye mørke scener når det er lyst, så er det jo bare å trekke for gardinene. Vil også anbefale deg 50" til den avstanden. Pioneer sin kommende serie blir kanon.
Enig. De MÅ levere. Men også Panasonic med sin nye Y/Z serie MÅ levere. Hvis de ikke gjør det så vil flere velge LCD.
Bekymringen er egentlig hvor bra 50" panasonic PV70 er i virkeligheten.
OM Panasonic velger å kompromisse, slik at kvaliteten "overall" er dårligere enn på PV60/PV600 serien, så melder de seg i praksis ut av kampen, og går Philips sin vei ( WAF er høy med Philips i markert ramme i svart pianolakk, men billed/komponentkvaliteten er ikke optimal). det kan hende at PV600 serien var bedre på komponentbiten.
ETT sted må disse selskapene hente sin fortjeneste. Jeg håper ikke at de betyr dårligere komponenter på noen områder...
olliver
Aktiv
E-post
har lenge hatt den kommende pioneer i tankene,har hørt og lest mye bra om den,har nå bestemt meg å vente litt enda med kjøp av ny tv..720p versjon kommer ut nå i juni,men den kommer sikkert ikke til norge før til høsten..men man klarer nok å vente såpass
litt om nye pioneer:
The TVs all come in 42- and 50-inch sizes, with a 60-inch high-end model as well. At the top end, the screens promise a staggering contrast ratio of 20,000:1 and 1080p resolutions. These screens will be on sale from September. There are also a number of 720p screens with contrast ratios of 16,000:1, which will be available from June. No prices just yet, but don't expect your bank manager to be happy.
Pioneer showed a demo model of its new screens against their previous model, and the difference in black level was striking. If you are about to splash a boat-load of cash on a new screen, you'll definitely want to have a look at these beauties.
1080p versjonen kommer nok til å koste skjorta,men jeg er spent på hva prisen blir på 720p..hva tror dere?
orso
Meget Kunnskapsrik
E-post
"olliver" skrev:har lenge hatt den kommende pioneer i tankene,har hørt og lest mye bra om den,har nå bestemt meg å vente litt enda med kjøp av ny tv..720p versjon kommer ut nå i juni,men den kommer sikkert ikke til norge før til høsten..men man klarer nok å vente såpass
litt om nye pioneer:
The TVs all come in 42- and 50-inch sizes, with a 60-inch high-end model as well. At the top end, the screens promise a staggering contrast ratio of 20,000:1 and 1080p resolutions. These screens will be on sale from September. There are also a number of 720p screens with contrast ratios of 16,000:1, which will be available from June. No prices just yet, but don't expect your bank manager to be happy.
Pioneer showed a demo model of its new screens against their previous model, and the difference in black level was striking. If you are about to splash a boat-load of cash on a new screen, you'll definitely want to have a look at these beauties.
1080p versjonen kommer nok til å koste skjorta,men jeg er spent på hva prisen blir på 720p..hva tror dere?
Det tror jeg du gjør veldig lurt i. Dett blir en skjerm som tar et godt sprang innenfor plasma teknologien. Pioneer har ligget bak Panasonic når det gjelder kontrast og sortnivå, men nå dra de skikkelig ifra. I tillegg så har Pioneer vært et hak bedre enn Panasonic på fargegjengivelse og bildeprosessering. De er også kjent for å ha mindre gjenskinn.
Vet ikke hva prisen blir for 720p modellen(e), men det finnes en dedikert tråd på dette forumet om de kommende Pioneer modellene. Følg med der. Mener at 720p modellene kommer først.