Logo

Hafrsfjords Sorte Hull

Skriv et svar
05.12.2004 00.16.55 #1 av 26
Postet av: perbear
Inspirert av alle entusiastiske hjemmekinoene som er presentert på disse sidene, føler jeg trangen til selv å bidra :D

Huset er et nybygd vertikaltdelt tomannsbolig hvor hjemmekinoen er under oppbygging i kjelleren og er lovet ferdig til Jul (jeg har heldigvis ikke sagt hvilken Jul :wink: ).

Rommet er rektangulært med et kjellervindu på den ene kortveggen. Den motsatte kortveggen støter mot en bod hvor jeg skal ha prosjektøren, fordi jeg ikke vil ha viftestøy. Dessuten er rommet lite, 13m2 før lydisolering, så fjerning av prosjektør vil gi litt bedre plass til de fem sitteplassene i kinosalen.

Veggen mot naboen er av betong, så langs den har jeg har lektet (48x48) ca 50 mm fra betongen, og isolert med 100 mm glava. Idag satte jeg på de to første gipsplatene. Skal ha to lag gips mot naboen, samt fuging i alle sprekker. De andre veggene har bare et lag gips.

Til taket har jeg skaffet 50 mm tykke sorte 60x120 cm akustikkplater fra Rockwool som legges på metallskinner (samme type som brukes i kontorhimlinger) for dels å bedre akustikken i rommet, dels dempe lyden opp til soverommet over.

Utenpå gipsveggene skal jeg lime på samme type akustikkplater som jeg har i taket. De blir etter planen festet med tapetlim. Platene blir malt på sidekantene før montering slik at de ikke støver. Jeg har beregnet ca 20 kvadrat plater til ca 30 m2 veggflate slik at jeg dekker ca 60-70 % av veggene. Jeg hadde opprinnelig tenkt å dekke alt av veggflate, men selgern av lydplatene sa at i deres dokumentasjon ble det anbefalt å bare dekke deler av veggene. Resten av veggen svartmales (lady matt).

Lerretet blir trolig bare en plate som hengsles i taket over kjellervindu og felles ned for samtidig blende vinduet. Har beregnet at jeg skal ha et 2m bredt lerret, men prosjektøren min har ikke zoomlinse, så det kan være jeg må kjøre større lerret enn optimalt (eller bytte ut min nåværende prosjektør). Lurer på om det skal være hvitt eller grått :roll:

Utstyrsliste:
Forsterker Denon AVC 3020 - sort, samt 7. kanal i huset - en gammel NAD effektforsterker (for senterkanal)
Dolby Digital dekoder (3020 har kun prologic) - Creative Audigy 2NX - grå
Fronthøyttalere - Proson, billige men de får gjøre nytten foreløpig - skal males sorte
(Resten er nedpakket så jeg har ikke modellbetegnelsene - skal rette det etter hvert)
Prosjektør ASK Impression 1280 SXGA - grå
DVD spiller Pioneer 636 - sort
Senterhøyttaler Infinity - sort
Bakhøyttalere Infinity - sorte

På ønskelisten står:

Subwoofer Yamaha 1000W! (må jo teste all lydisolasjonen :D )
Sidehøyttalere Gale 3060 - sort
Ny 7.1 forsterker, muligens Denon 2805? Tips mottas med takk!

Når det gjelder det visuelle så langt er det mest stendere og glava.

Mvh Per IMGP2390-red.JPG IMGP2390-red.JPG ( 51,708984375 KB) Vist 6154 ganger
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.12.2004 15.35.39 #2 av 26
Postet av: perbear
Her er det første laget med gipsplater i lydveggen mot naboen under montering. Jeg har fått hjelp av min datter med monteringen. IMGP2392-redusert.JPG IMGP2392-redusert.JPG ( 55,7626953125 KB) Vist 6153 ganger
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.12.2004 16.50.32 #3 av 26
Postet av: Alas
Skal bli artig å se det ferdige rommet. Fortsett med slike små oppdateringer. Virkelig interessant å se hvordan prosjektet tar form.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.12.2004 19.27.31 #4 av 26
Postet av: ness
Mange bilder og ei god oppfølging er etter min smak g-r-e-a-t.

Skal bli interessant å sjå framgangen.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.12.2004 19.37.41 #5 av 26
Postet av: perbear
Jeg har problem med prosjektøren min. Den bråker sånn at den må stå i "maskinrommet", dvs. kottet vegg-i-vegg med kinoen. Men den mangler zoom linse så bildet blir for stort!

Valget blir foreløpig å skalere, men det er jo teit å ha en 1280x1024 prosjektør på 800 x 600 oppløsning, så nå har jeg satt prosjektøren til salgs her på hjemmekino.no med ønske om et fornuftig bud - har satt på makspris - jeg synes ikke jeg kan ta mer :wink:

Ellers tror jeg at jeg trenger romkalibrering (eng. Room equalizing) så jeg lurer på om jeg skal kvitte meg med Denon forsterkeren og spare til en Yamaha RX-V650.

Er også på jakt etter en passende aktiv sub som går skikkelig lavt 8)

Men først må jeg få rommet ferdig - det er fortsatt masse kløstoff som skal trykkes på plass :cry:

Dagen etter: Er nå ferdig med begge lagene med gips inn mot naboen - samt all glava! Desverre så er det masse Rockwool i akustikkplatene, men den tid den sorg. Muligens får jeg på plass resten av gipsplatene i morgen.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.12.2004 18.24.04 #6 av 26
Postet av: perbear
Fikk på de siste gipsplatene på veggen mot naboen. Gikk utrolig mye akrylmasse (og skruer :lol: ) :wink: IMGP2409-red.JPG IMGP2409-red.JPG ( 57,8876953125 KB) Vist 6054 ganger IMGP2406-red.JPG IMGP2406-red.JPG ( 93,3330078125 KB) Vist 6056 ganger
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.01.2005 13.37.18 #7 av 26
Postet av: perbear
Jeg har nå brukt brukt mye tid på å vurdere ny forsterker samt prosjektør - kjekt og lite produktivt :D Mer om det når elektronikken skal monteres.

Selve kinorommet går seinere enn jeg hadde beregnet. Det var en overraskelse - :o - men det går ihvertfall framover.

I dag har jeg tatt meg fri for å bygge AV skapet hvor forsterker og signalkilder (inkl. DVD filmer) skal stå. Jeg har en arkitekt-tabbe av et avløpsrør stikkende inn i et hjørne i kinorommet. Skapet blir derfor bygd så det dekker røret. I tillegg er det ventilasjonsutsug samme sted så jeg får god utlufting av skapet. Jeg lar det øverste av skapet, med kloakkrør :) være lydfelle slik at kinolyden inn til resten av ventilasjonen blir dempet. Vet ikke om det er nødvendig, men kloakkrøret hindrer meg uansett fra å bruke plassen til noe fornuftig.
Siden jeg får utsug inni skapet, gjør jeg det tett med unntak av lufteåpning nederst som tar inn luft fra kinorommet. Slik får jeg forhåpentligvis nok sirkulasjon til kjøling av elektronikken i skapet.

Prosjektøren kommer i eget rom, så det trengs forhåpentligvis ikke ekstra vifter i skapet - jeg hater viftestøy :evil:

Selve skapet blir stedbygd, av gamle Ivar-hyller fra Ikea, samt sponplater og stendere. Skapdør blir trolig av glass - muligens en PAX skapdør fra Ikea - det ser ut til å passe bra inn. Eventuelt blir det en skapdør i tre med pålimt glass fra et gammelt stereorack. Jeg lager også en serviceluke på siden for å forenkle kabling.

På bildet limer jeg kantene på akustikkplatene fra Rockwool med tapetlim. Kunne også brukt maling, men jeg hadde noe tapetlim til overs som var grei å bruke.

Jeg stablet platene oppå hverandre slik at jeg fikk minst mulig lim på fremsiden av platene. Uheldigvis glemte jeg å ta dem fra hverandre før limen størknet, så nå må jeg skjære dem løs - det ødelegger litt av vitsen med å lime - hensikten er jo å få en sterk støvfri kant - men når jeg kutter forsiktig med skarp kniv så går å få dem fra hverandre uten at jeg lager mye nytt støv :? .

Bilder av skapet kommer snart. Mvh Per IMGP2583-red.JPG IMGP2583-red.JPG ( 85,3095703125 KB) Vist 5909 ganger
Slepp'kje ud den magiske røygen...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.01.2005 12.01.35 #8 av 26
Postet av: Tiger
Kjekt prosjekt å følge med på. Har det skjedd noe nytt?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.01.2005 10.16.20 #9 av 26
Postet av: perbear
Litt har det skjedd, men ikke mye. Jeg har fått ferdig det meste på AV skapet. Har tatt noen bilder men hadde tenkt å legge de ut sammen med bilder av skapet ferdig sparklet og malt. Har satt på listing rundt døråpningen og endelig bestemt meg for skapdør og dimensjon. Det blir en PAX glassdør med aluminiumsramme fra Ikea som danner fronten, her er link:
http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/s ... 0366*10375

Ellers har jeg bestemt meg for å kjøpe en ny projektor og en Yamaha RX-V1500 i sort så snart jeg får råd. Har fått bra pris fra Nett&Data hvor jeg bl.a. kjøpte DVE (kalibreringsDVD) samt div. datautstyr. Men jeg har en gammel kjenning som driver HiFi butikk så jeg har litt problemer med å velge leverandør - kommer nok til å kjøpe litt fra begge :) Har lagt spørsmål angående valg av ny prosjektør samt størrelse på lerret ut på forumet og så langt har jeg fått god hjelp. I helgen blir det forhåpentlig sparkling og sliping...
Slepp'kje ud den magiske røygen...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.01.2005 14.33.26 #10 av 26
Postet av: Typhoon7
Dette ser meget bra ut.

Artig å følge med på prosjektet ditt.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.01.2005 18.29.57 #11 av 26
Postet av: perbear
Denne helga fikk jeg sparklet et par strøk på AV skapet samt montert vinkellist for akustikkplatene i taket.

Platene i taket blir nå montert ca 10-15 mm under gipshimlingen. Akustikkplatene er 50mm tykke, så jeg laget en avstandskloss på 60mm. Den brukte jeg for å ha rett høyde på vinkellistene mens jeg spikret dem fast med spikerpistol. Jeg satte også i noen skruer for sikkerhets skyld - ugreit hvis platene detter ned :oops:

Det blir trolig et par sorte rullegardiner i taket fremfor vinduet for å blende det, så i en 10-15 cm bred stripe over vidnuet blir det ingen akustikkplater. Ellers blir taket dekket.

Planlegger nå å spraye sortmalingen. Min datter foreslo Mr. Bean metoden...det hadde vært artig å prøvd :lol: men jeg slo det fra meg. Får heller ta et gjensyn med Mr. Bean i hjemmekinoen når den er ferdig :D IMGP2592komp.JPG IMGP2592komp.JPG ( 56,2177734375 KB) Vist 5722 ganger IMGP2594komp.JPG IMGP2594komp.JPG ( 57,5673828125 KB) Vist 5723 ganger IMGP2596komp.JPG IMGP2596komp.JPG ( 62,2841796875 KB) Vist 5718 ganger
Slepp'kje ud den magiske røygen...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.01.2005 22.24.12 #12 av 26
Postet av: perbear
Etter at vinkellistene var festet til veggene, ble løse langsgående T-skinner kappet til og lagt oppå vinkellistene. Deretter ble platene tredd inn slik at de hvilte på vinkellist og T-list, med en tverrgående T-list mellom hver plate.

Det var i utgangspunktet enkelt, men listene jeg hadde var rester, så ingen :shock: passet direkte i slissene slik de skulle. Alle festesporene måtte slipes ned for å gå ihop.

Men jeg ble jo ferdig med taket til slutt :lol: Det måtte jo feires, så igår bestilte jeg ny Panasonic AE700 prosjektør hos Nettdata.no, etter godkjenning/påtrykk fra samboen, så nå nærmer det seg slutten.

Nå skal jeg i gang med å feste akustikkplater på veggene (med unntak av lerretsveggen) og deretter er det fram med sortmaling og malesprøyte.
:!: Hvis noen har erfaring med bruk av malingsprøyte (høytrykk) på Lady matt, så er jeg takknemlig for alle tips :idea: IMGP2604-k.JPG IMGP2604-k.JPG ( 84,5009765625 KB) Vist 5608 ganger IMGP2603-k.JPG IMGP2603-k.JPG ( 55,724609375 KB) Vist 5602 ganger IMGP2605-k.JPG IMGP2605-k.JPG ( 60,9697265625 KB) Vist 5602 ganger
Slepp'kje ud den magiske røygen...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.01.2005 22.26.22 #13 av 26
Postet av: Typhoon7
Artig å følge med på prosjektet.

Ser jo ut til å bli en flott hjemmekino. :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.01.2005 13.12.05 #14 av 26
Postet av: sax
Noen oppdateringer snart. :?: Meget spennende prosjekt dette her :wink:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.02.2005 22.33.33 #15 av 26
Postet av: perbear
Jippi! Idag fikk jeg sprøytemalt første strøket med sort. Endelig begynner det å ligne på noe :D

Men jeg får vel ta det i rett rekkefølge:
Etter min forrige posting så har jeg montert akustikkplater på tre av veggene (de som mangler lerret). Ca 60-70% av veggen er dekket med samme 50mm Rockwool plater som er brukt i taket.

Jeg skrudde fast en trelekt på 48x48mm horisontalt 30cm over gulvet med en lengde som gikk opp i antall plater (180 og 240 cm avh. av veggens lengde). På lekten festet jeg en vinkellist og opp fra hver ende satte jeg på en 50mm bred u-profil.

Så satte jeg i akustikkplatene med de samme T-skinnene som jeg brukte i taket mellom skjøtene. Til slutt monterte jeg en 48x48 lekter med vinkel list horisontalt øverst for å holde plater og T-skinner på plass.

Den øverste lekteren går langs hele veggen. Oppå den skal det gå kabler til høyttalere m.m. (ikke 230V, den ligger langs gulvet pga faren for å indusere støy i signalledninger) På lekteren skrur jeg på en treplanke som er 4-5cm bredere en lekterne for å skjule kablene. Da blir det fint (ihvertfall OK :wink: ) samtidig veldig praktisk :D

Det blir tilsvarende treplanke på den nedre lekteren på hver vegg. Den vil stikke ned 4-5cm under lekterne. Bak den kommer det etter hvert indirekte belysning som lyser opp teppet inntil veggen - kanskje med fjernstyrt dimmer sammenkoblet med resten av anlegget slik at lyset dimmes når filmen startes 8)

Jeg har montert dør fra Ikea på AV skapet, men jeg trenger noen pakninger for å få luft til å trekkes gjennom hele skapet helt fra bunnen. Tror jeg muligens kan finne noe hos Knoksen.

Så igår testet jeg en luftfri høytrykk malesprøyte. Etter litt justering og testing funket det bra og jeg fikk malt skapet innvendig. Idag tok jeg selve rommet. Begynte med de kvite T-listene og vinkellistene i taket, deretter tok jeg listene på veggene. Til slutt tok jeg resten. Det gikk ca 2,5l Lady, matt oppblandet med ca 30% vann for å få en fin sprøytekonsistens. Blandet malingen med samboerens mixmaster - det tålte den ikke, så nå må deler av subwooferbudsjettet dekke en ny Kenwood eller noe :oops: Jaja, hva er en pølse i slaktetida?

I morgen blir det 2.strøk, så er det legging av teppe og montering av sort rullegardin og sorte sidegardiner, deretter kobling av sterkstrøm og svakstrøm. IMGP2607k.JPG IMGP2607k.JPG ( 50,572265625 KB) Vist 5403 ganger IMGP2609k.JPG IMGP2609k.JPG ( 61,27734375 KB) Vist 5404 ganger IMGP2613k.JPG IMGP2613k.JPG ( 62,8759765625 KB) Vist 5394 ganger IMGP2614k.JPG IMGP2614k.JPG ( 70,3759765625 KB) Vist 5403 ganger IMGP2617k.JPG IMGP2617k.JPG ( 45,896484375 KB) Vist 5405 ganger
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar