Logo

Kentis hjemmekino

Skriv et svar
29.10.2008 07.06.46 #31 av 117
Postet av: roffe
Utrolig lekre, de ZU-høyttalerne. Hva heter akkurat den modellen?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.10.2008 19.53.18 #32 av 117
Postet av: kenti
Takk for hyggelige kommentarer, gutter. Helt ferdig blir man nok aldri nei, Typhoon7 ;)

Høyttalerne heter Zu Presence, roffe:
http://www.zuaudio.com/loudspeakers.html?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=39&category_id=1.

Driver å tenker litt rundt dette med å bytte ut senterhøyttaleren, men det blir nok ikke i år. Tror at Avantgarde Solo vil passe godt sammen med spillestilen til nåværende fronter. Har jo hørt denne flere ganger hos Atle, og vet at den leverer varene.
Med vennlig hilsen
Kent-Erik Tøllefsen
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.10.2008 20.48.21 #33 av 117
Postet av: Atle Torp
Leverer varene som i 119dB på siste skytescenen i Open Range - fullfrekvent!
Med vennlig hilsen
Atle Kildahl Torp
Fotograf / Skribent i magasinet Hjemmekino
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.10.2008 21.36.34 #34 av 117
Postet av: SVS Inderoy
Har hjemmekino noen gang testet ZU ?

Skulle jo kjøpt de i ferrari rød :-D hehe
Yamaha-Doxa-Sherbourne-Cambridge Audio-Panasonic-PS3
Swans Diva 6.2f - Swans 1.1C - RS-52.
2 stykk SVS PC13 Ultra
2 stykk XTZ W12.16 + SVS EQ1
BetterCabels, Van den Hul og Monster
( harmen/kardon på avforum)
http://www.svsound.com/animation.cfm
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.10.2008 21.40.10 #35 av 117
Postet av: Rune
"SVS Inderøy" skrev:Har hjemmekino noen gang testet ZU ?


Kent testet disse for noen nr siden. Det er derfor han ble frelst og tømte sparekontoen :-)
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.10.2008 23.19.11 #36 av 117
Postet av: Atle Torp
Dette er en ekstrem høyttaler, som man enten elsker eller hater. For oss som liker dynamikk er dette himmelen. De som møter verden med rosa tøfler vil nok betenke seg.
Med vennlig hilsen
Atle Kildahl Torp
Fotograf / Skribent i magasinet Hjemmekino
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.10.2008 09.40.37 #37 av 117
Postet av: Anfield
"Atle Torp" skrev:Dette er en ekstrem høyttaler, som man enten elsker eller hater. For oss som liker dynamikk er dette himmelen. De som møter verden med rosa tøfler vil nok betenke seg.


Hehe, ute og maler med bred pensel i dag, Atle.... :mrgreen: Det finnes jo de som ønsker en mellomting her også.
Er på nytt på jakt etter HIFI-gleden.....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.10.2008 09.54.10 #38 av 117
Postet av: Atle Torp
Jeg maler [u]alltid[/u] med rull ;)
Med vennlig hilsen
Atle Kildahl Torp
Fotograf / Skribent i magasinet Hjemmekino
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.01.2009 12.17.36 #39 av 117
Postet av: kenti


I dag ble ny hjemmekinoreceiver bestilt, og valget falt på Yamaha RX-V3900 etter å ha testet den litt her hjemme, samt sammenliknet den mot Pioneer LX81, Denon 4308, Onkyo 906 og 876.

Har en stund vært i tvil om jeg skulle gå for Z7 eller 3900, men etter å ha fått skikkelig oversikt over forskjellene mellom disse var det ikke tvil om at 3900 er det mest fornuftige valget til mitt bruk. Det jeg var ute etter er en receiver som kun skal brukes til film, og som kun trenger å gi strøm til bakhøyttalerne. Valget var derfor enkelt.

Hovedforskjellene mellom Z7 og 3900:
[list]
[*]Z7 har noe større strømforsyning - ikke relevant[/*:m]
[*]Z7 har noen av de samme forforsterkeregenskapene som Z11 i pure direct = bedre på musikk i to kanaler - ikke relevant[/*:m]
[*]Gullbalagte ut/innganger - ikke så viktig[/*:m]
[*]Z7 er basert på samme konstruksjonsprinsipp som Z11 - ikke så viktig[/*:m][/list:u]Det viktige er at prosessormessig og komponentmessig er de like. Og iom at Z7 heller ikke kan kjøre Presence + surr.back, ser jeg ingen grunn til å velge denne foran 3900 - som gjør en formidabel jobb til film.
Med vennlig hilsen
Kent-Erik Tøllefsen
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.01.2009 13.24.55 #40 av 117
Postet av: roffe
En herlig receiver du har valgt, Kenti.

Hva gjorde at modellene fra Pioneer, Denon og Onkyo falt utenfor?
Jeg ser jo at du er i noenlunde samme situasjon som meg mhp. at du kun kommer til å bruke effektdelen på bakhøyttalerne, og derfor sikkert har vektlagt features, digitalprosessering og kvaliteten på analog signalbehandling.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.01.2009 19.44.42 #41 av 117
Postet av: DevilEj
Gratulerer. Driver å vurderer litt selv om dagen, men tviler på at det er noe serlig å hente fra 3800 til 3900. Pure Direct med video er nok den største forskjellen.
Tenker hardt på Z7 eller Z11
Jeg er blitt Ayonisert

Revolver Audio Reply Turntable
Ayon CD-1 -->
Ayon Polaris II -->
Ayon Typhon -->
Audio Physic Avanti 5
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.01.2009 00.19.34 #42 av 117
Postet av: kenti
"roffe" skrev:En herlig receiver du har valgt, Kenti.

Hva gjorde at modellene fra Pioneer, Denon og Onkyo falt utenfor?
Jeg ser jo at du er i noenlunde samme situasjon som meg mhp. at du kun kommer til å bruke effektdelen på bakhøyttalerne, og derfor sikkert har vektlagt features, digitalprosessering og kvaliteten på analog signalbehandling.


Takk, Roffe. Herlig receiver ja ;)

Denon ble for slapp i fisken i mine ører. Uengasjerende rett og slett.
Onkyo blir litt for snill når man sammenlikner med Yamaha. Får ikke samme dynamikken eller friskheten som Yamaha varter opp med. Dessuten er jeg lite begistret for romkorreksjon som er hermetisk lukket - altså ikke mulig å gjøre noe med etter at den er kjørt. På dette området er jo Yamahas YPAO overlegen Audyssey slik det er implementert i Onkyo.
Pioneeren låt bedre på Pio-høyttalerne i redaksjonen enn den gjorde i mitt oppsett på mine høyttalere i mitt rom, mens 3900 gjorde en overbevisende jobb hos meg. Så valget ble omsider enkelt etter at jeg ressonerte meg fram til at Z7 ikke lenger var aktuell.

Som du sier var prosessering etc avgjørende for valget.
Med vennlig hilsen
Kent-Erik Tøllefsen
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.01.2009 00.27.08 #43 av 117
Postet av: kenti
"DevilEj" skrev:Gratulerer. Driver å vurderer litt selv om dagen, men tviler på at det er noe serlig å hente fra 3800 til 3900. Pure Direct med video er nok den største forskjellen.
Tenker hardt på Z7 eller Z11

Nå skal jeg ikke anta for mye, men tviler på at forskjellen er som natt og dag mellom 3800/3900.

Slik jeg ser det vurderer man enten 3900/Z7 ELLER Z11. Du skal skal vel ha en receiver til filmstua di, som jeg antar du ikke skal kjøre mer enn 7.1 kanaler i. Er vel unødvendig at jeg sier hvilken jeg ville valgt om jeg var deg ;)
Med vennlig hilsen
Kent-Erik Tøllefsen
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.01.2009 08.50.11 #44 av 117
Postet av: roffe
"kenti" skrev:
"roffe" skrev:En herlig receiver du har valgt, Kenti.

Hva gjorde at modellene fra Pioneer, Denon og Onkyo falt utenfor?
Jeg ser jo at du er i noenlunde samme situasjon som meg mhp. at du kun kommer til å bruke effektdelen på bakhøyttalerne, og derfor sikkert har vektlagt features, digitalprosessering og kvaliteten på analog signalbehandling.


Takk, Roffe. Herlig receiver ja ;)

Denon ble for slapp i fisken i mine ører. Uengasjerende rett og slett.
Onkyo blir litt for snill når man sammenlikner med Yamaha. Får ikke samme dynamikken eller friskheten som Yamaha varter opp med. Dessuten er jeg lite begistret for romkorreksjon som er hermetisk lukket - altså ikke mulig å gjøre noe med etter at den er kjørt. På dette området er jo Yamahas YPAO overlegen Audyssey slik det er implementert i Onkyo.
Pioneeren låt bedre på Pio-høyttalerne i redaksjonen enn den gjorde i mitt oppsett på mine høyttalere i mitt rom, mens 3900 gjorde en overbevisende jobb hos meg. Så valget ble omsider enkelt etter at jeg ressonerte meg fram til at Z7 ikke lenger var aktuell.

Som du sier var prosessering etc avgjørende for valget.

Slike ting som begrensninger i forhold til å sette opp romkorreksjon, fleksibilitet mhp. delefrekvenser i bassmanagement osv. er det vanskelig å lese seg til både i tester og i produktmarkedsføring. Man må ofte ned på brukermanualen og også der lese mellom linjene dersom man skal finne ut hva man IKKE kan gjøre.

Takk for opplysningene, Kenti. Jeg trodde kanskje "slappheten" til Denon og "snillheten" til Onkyo lå primært i effekttrinnene. At Onkyo har begrenset fleksibilitet mhp. manuelle romkorreksjonsinnstillinger var jeg ikke klar over. Nå får jeg gå i tenkeboksen igjen. ;-)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.01.2009 19.16.05 #45 av 117
Postet av: kenti
Henrykt over AB-testingen av Yamahas presence hos akto for noen dager siden bestemte jeg meg for selv å teste ut dette hjemme. Hvis jeg får et like bra løft (bokstavelig talt) i lyden velger jeg glatt bort surround back til fordel for front presence. Jeg synes at prosesseringen Yamaha gjør sammen med Klipsch RS-52 er såpass bra og omfavnende her at jeg rett og slett ikke føler behovet for surr.back.

Inspirert av konstuksjonen på mine fronthøyttalere måtte jeg selvfølgelig ha Tannoy Arena :) Jeg skulle egentlig hatt de i sort, men grunnet en glipp endte jeg isteden opp med et par sølv/grå. Serviceinnstilte som de var slo de av på prisen pga denne feilen, så jeg valgte å ta de med meg. De matcher om ikke annet lerretet mitt, og teksturen/materialet på frontene mine gjør at disse ikke ser 100% sort ut, så jeg tror det skal gå greit. I verste fall blir de degradert til et par rimelig greie pc-høyttalere.

Har også veggstativer slik at de kan monteres skikkelig på veggen, disse vises ikke på bildet. I kveld blir det ganske sannsynlig montering :)


Tannoy Arena presence - plassert på toppen av Zu Presence.
Med vennlig hilsen
Kent-Erik Tøllefsen
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar