Logo

Koble hi-fi forsterker til hjemmekino receiver?

Skriv et svar
25.09.2005 14.55.05 #1 av 40
Postet av: orso
Har med tid og stunder funnet ut at hjemmekino anlegget mitt ikke spiller all verden på musikk. Har en Yamaha RX-V650 som receiver, Pioneer 454 som DVD og høytalere fra Tannoy. Har i grunnen ikke plass til ha separat hi-fi anlegg og hjemmekino. Kun derfor tenke meg å kjøpe en integrert forsterker og cd spiller og bruke de sammen med fronthøytalerne som jeg har (Tannoy MX4).
Er det mulig å koble en integrert hi-fi forsterker med Yamaha receiveren? Eller må jeg skifte kablene fra front høytalerne mellom receiveren og hi-fi forsterkeren? Det siste blir jo litt tungvint.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.09.2005 18.10.29 #2 av 40
Postet av: arntos
Hva har du tenkt å kjøpe da?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.09.2005 18.21.12 #3 av 40
Postet av: Karl_Erik
"bomholt" skrev:
Er det mulig å koble en integrert hi-fi forsterker med Yamaha receiveren? Eller må jeg skifte kablene fra front høytalerne mellom receiveren og hi-fi forsterkeren? Det siste blir jo litt tungvint.


Hei. Det går velidg fint å koble disse sammen, siden RX-V650 har pre-out. Det du gjør er å sende L/R-frontkanal ut via pre-out, og inn i en ledig inngang på den integrerte stereoforsterkeren. Det er en veldig stor fordel hvis denne forsterkeren har prosessorinngang, men ingen forutsetning.

Hvor my har du tenkt å bruke på stereoforsterker?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.09.2005 18.36.00 #4 av 40
Postet av: orso
Usikker på hvor mye jeg vil bruke. Tenker minst 6000 kr. Har hørt på en modell av Harmon Kardon som jeg synes var grei, men kanskje ikke helt min type. Hørte på en Marantz som utrolig fin med rolig musikk, men dårlig på bass lyd. Den som imponert meg mest var Rotel RA03 sammen med Rotel RCD02. Dette til tross for at høytalerne som ble brukt med denne kombinasjonen bare kostet 3000 kr (infinity beta 20).
Så RA03 er aktuell, men kan også være villig til å strekke meg lenger hvis det gir valuta for pengene. Vet at Rotel også har 2 forsterkere i 10-serien.
Men la oss si et tak på ca. 10000 kr, men da bør det være markant forskjell fra en som koster 6-8000 kr. Kommer sikkert til å oppgradere høytalerne etter hvert også.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.09.2005 18.48.11 #5 av 40
Postet av: Even Sundgot
tror det er ein fordel å ha samme merke på recever å stereo forsterker...i lydmessig.. :D
Mvh
Even Sundgot

Denon avr 2106 Denon Dvd 1940 Vincent sp-331 Vincent sp-996
yamaha ns-777 Yamaha ns-c444 Yamaha Ns-333 DIY Svs sb12
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.09.2005 19.01.47 #6 av 40
Postet av: Karl_Erik
Som sagt ville jag absolutt ha valgt en stereoforsterker som har prosessorinngang. I det prisområdet du antyder (8-10.000,-) er det ikke så mange å velge mellom, og Rotel har ingen modeller med prosessorinngang. Arcam DiVA A80 til 9k har det. Det samme gjelder for en ny modell fra Thule som er på gang - IA75B.
Ellers er det selvfølgelig endel gode kjøp på bruktmarkedet for tiden.

Når det gjleder om reciever og stereoforsterker bør ha samme merke, ville jeg ikke lagt noe vekt på det i det hele tatt.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.09.2005 19.30.12 #7 av 40
Postet av: Even Sundgot
"Karl_Erik" skrev:Som sagt ville jag absolutt ha valgt en stereoforsterker som har prosessorinngang. I det prisområdet du antyder (8-10.000,-) er det ikke så mange å velge mellom, og Rotel har ingen modeller med prosessorinngang. Arcam DiVA A80 til 9k har det. Det samme gjelder for en ny modell fra Thule som er på gang - IA75B.
Ellers er det selvfølgelig endel gode kjøp på bruktmarkedet for tiden.

Når det gjleder om reciever og stereoforsterker bør ha samme merke, ville jeg ikke lagt noe vekt på det i det hele tatt.


men når du skal opp i so høge priser er det ikkje like greit å berre kjøpe en efektforsterker da? :D
Mvh
Even Sundgot

Denon avr 2106 Denon Dvd 1940 Vincent sp-331 Vincent sp-996
yamaha ns-777 Yamaha ns-c444 Yamaha Ns-333 DIY Svs sb12
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.09.2005 19.30.17 #8 av 40
Postet av: Karl_Erik
Kom forresten på en annen modell - Denon sin nye PMA 1500 AE kommer på 7.000,- i Norge, og er vel såvidt jeg vet den rimeligste stereoforstgerkeren med prosessorinngang på markedet. Her er en link til denne modellen hos Hifiklubben i Danmark http://www.hifiklubben.com/no/produkter/stereo/forsterkere/detail/DENON_PMA1500mkII_Integrert_forsterker.htm?id=5433:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.09.2005 19.37.28 #9 av 40
Postet av: Karl_Erik
"Even Sundgot" skrev:
"Karl_Erik" skrev:

men når du skal opp i so høge priser er det ikkje like greit å berre kjøpe en efektforsterker da? :D


Tjahh, det kan helt opplagt diskuteres hva som gir mest utbytte av å kjøpe en integrert forsterker for 8-10.000,-, eller å bruke det samme beløpet på en stereo effektforsterker. På en måte ville jeg nesten ha snudd spørsmålet ditt litt på hodet, og antgydet at siden han ikke skal bruke mer enn dette beløpet, kan det være like greit å kjøpe en effektforsterker.

Men ulempen med dette valget er selvfølgelig at han må leve med de begrensningene som forforsterkeren i en Yamaha RX-V650 gir. Jeg har ikke selv erfaringer med denne modellen, men i min Yamaha DSP-AZ2 er forforsterkeren et svakere ledd enn effektforsterkeren i stereo.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.09.2005 19.41.48 #10 av 40
Postet av: Even Sundgot
ja der sier du noko.. :D
Mvh
Even Sundgot

Denon avr 2106 Denon Dvd 1940 Vincent sp-331 Vincent sp-996
yamaha ns-777 Yamaha ns-c444 Yamaha Ns-333 DIY Svs sb12
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.09.2005 19.43.51 #11 av 40
Postet av: Alas
Som forslag til en integrert forsterker vil jeg si Cayin 252B. Den har fått kjempekritiker over alt og den har kjempekrefter, nok til å drive høyttalerne dine både på film og på musikk.

Prosessor-inngang er en fordel, men det er jo bare å stille volumhjulet i "kl. 12" posisjon eller noe hver gang man ser film også stille inn reciever etter det.

Mvh
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.09.2005 19.50.34 #12 av 40
Postet av: Karl_Erik
"Alas" skrev:
Prosessor-inngang er en fordel, men det er jo bare å stille volumhjulet i "kl. 12" posisjon eller noe hver gang man ser film også stille inn reciever etter det.
Mvh


Sant nok. Pluss at man må huske å stille tilbake volumkontrollen FØR man skifter til en annen inngang. Eller å håpe at ikke noen høyttalerelementer elle ekteskap ryker hvis man likevel skulle glemme det ... :wink:

Mvh
Karl Erik Sylthe
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.09.2005 19.59.08 #13 av 40
Postet av: pnerbye
Hva med denne klasse A-forsterkeren fra XTZ?

http://www.fyndborsen.se/produkt.php?main!filter!Prodnr=10444
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.09.2005 20.43.20 #14 av 40
Postet av: orso
Mange gode forslag her, takk for det. Effektforsterker er jo en mulighet, men det bør altså være stereo effektforsterker og ikke flerkanalsforsterker? Hva er fordelen med en prossersorinngang (har ikke hørt om det før).
Som sagt er jeg usikker på pris. Ikke umulig at jeg er villig til betale mer enn de nevnte 10. Meningen er i alle fall at det skal spille musikk tilfredstillende. En fordel med integrert stereoforsterker er at jeg kan bruke den i rent stereoanlegg senere hvis jeg får mer plass. Men det kan jeg jo med effekt stereoforsterken også, når jeg tenker meg om. Må da kjøpe en forforsterker.
Hmmm... ikke lett dette.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.09.2005 06.46.28 #15 av 40
Postet av: Karl_Erik
"bomholt" skrev:Effektforsterker er jo en mulighet, men det bør altså være stereo effektforsterker og ikke flerkanalsforsterker?


Hvis formålet er å gi best mulig lydforbedring i stereo, er det jo de to frontkanalene du må legge pengene i. Derfor er en stereo effektforsterker det riktige valget i dette tilfellet.
Du kan også velge å suppere receiveren med en multikanals effektforsterker, men da koster det mer for samme kvalitet.

"bomholt" skrev:Hva er fordelen med en prossersorinngang (har ikke hørt om det før).


Fordelen med en prosessorinngang er kort fortalt at den integrerte forsterkeren da oppfører seg som en effektforsterker. Når denne inngangen velges fra fjernkontroll eller inngangsvelger på frontpanelet, vil enten signalet kjøres direkte til effektforsterkerdelen utenom volumkontrollen, eller volumkontrollen vil bli satt på et forhåndsvalgt nivå rundt ca. 0dB og være låst der.

Hvis den integrerte forsterkeren IKKE har en prosessorinngang, kan du som Alas er inne på sette volumkontrollen til et nivå som er rundt 0dB (ingen demping/forsterking), og kalibrere de øvrige kanalene ut fra dette nivået. Du må da passe på at det samme nivået er satt på stereoforsterkeren hver gang du skal lytte til surround.
I tillegg til at dette er tungvint, har det den ulempen at det er veldig fort gjort å glemme å skru ned igjen volumkontrollen når du skifter over til en annen kilde på stereofrosterkeren. Å plutselig få f.eks. Radio1 spyttet ut over anlegget i 0dB kan være en ganske heftig opplevelse, for å si det sånn.

Hva man legger vekt på, er selvfølgelig veldig individuelt. Personlig mnener jeg at det er tre vilkår som bør være oppfylt for at det skal være noenlunde fornuftig å velge en integrert stereoforsterker UTEN prosessorinngang hvis den skal kombineres med en surroundreceiver:

1. Den bør ha andre kvaliteter som er betydelige sammenlignet med tilgjengelige modeller som har prosessorinngang.
2. Det bør være bare`en enkelt person som betjener anlegget. Er det snakk om et "stueanlegg" som betjenes av hele familien, kan du bare glemme en slik løsning uten at den har prosessorinngang.
3. Den integrerte forsterkeren bør som et minimum har digital volumvisning i display, siden du er avhengig av å stille inn volumkontrollen på et eksakt, fast nivå. Å bare stille den på "klokka tolv" gir en for upresis innbyrdes kalibrering av kanalene.

Jeg vil vel ganske enkelt si at det å benytte en integrert forsterker UTEN prosessorinngang til dette formålet er noe man helst gjør hvis man har denne forsterkeren fra før - det er ikke noe man vanligvis vleger seg inn i.


Mvh
Karl Erik Sylthe
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar