Logo

Koble hi-fi forsterker til hjemmekino receiver?

Skriv et svar
26.09.2005 07.24.04 #16 av 40
Postet av: Alas
For å si det slik, man vil mest sannsynlig få en større lydforbedring ved å legge pengene i en integrert to-kanals-forsterker, enn i en to-kanals-effekt-forsterker. Dette fordi forforsterkerdelen i en reciever mest sannsynlig ikke kan måle seg med en som sitter i en integrert forsterker. Så klart med enkelte forbehold.

Videre kjøper jeg det med digitalt display, men setter man volumkontrollen rett opp, er det ikke noe problem å finne det igjen. Husk, recieveren kan også heve og senke signalet i inntil x-db.

Og det med redselen for å bytte kilde mens forsterkeren står på full pupp er jo egentlig ikke noe problem. Det er jo bare å venne seg til å skru volumet helt ned før man skifter kilde, noe som egentlig alle burde gjøre.

Men en prosessor inngang gjør det hele litt lettere ja.

Mvh
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.09.2005 13.25.02 #17 av 40
Postet av: orso
Ok, så jeg konkluderer med at stereoforsterker er å foretrekke framfor effektforsterker. Men er det egentlig en god løsning å la stereoforsterkeren drive fronthøytalerne og receiveren de andre? Vil det fungere bra i surround? Kan jo selvfølgelig også bruke bananplugger og skifte kablene mellom stereoforsterker og receiver.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.09.2005 14.52.48 #18 av 40
Postet av: pnerbye
Det er ikke slik at det ikke finnes surroundreceivere som kan levere god lyd i stereo. Hvorfor ikke satse på en slik?

Arcam og Marantz er feks kjent for å gi god stereolyd og musikkglede.
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.09.2005 17.44.46 #19 av 40
Postet av: Alas
"pnerbye" skrev:Det er ikke slik at det ikke finnes surroundreceivere som kan levere god lyd i stereo. Hvorfor ikke satse på en slik?

Arcam og Marantz er feks kjent for å gi god stereolyd og musikkglede.


Man må betydelig opp i pris for å få en flerkanalsforsterker som lydmessig matcher en integrert stereoforsterker til 8-10k, når vi snakker om stereo. Du må nok fram med gangetabellen tror jeg........

Men det er derimot ikke sagt at f.eks Arcam og Marantz er dårlige på stereo-lyd, men der blir enda bedre med en rein to-kanals sak på stereo. Tro meg.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.09.2005 20.07.34 #20 av 40
Postet av: pnerbye
"Alas" skrev:
"pnerbye" skrev:Det er ikke slik at det ikke finnes surroundreceivere som kan levere god lyd i stereo. Hvorfor ikke satse på en slik?

Arcam og Marantz er feks kjent for å gi god stereolyd og musikkglede.


Man må betydelig opp i pris for å få en flerkanalsforsterker som lydmessig matcher en integrert stereoforsterker til 8-10k, når vi snakker om stereo. Du må nok fram med gangetabellen tror jeg........

Men det er derimot ikke sagt at f.eks Arcam og Marantz er dårlige på stereo-lyd, men der blir enda bedre med en rein to-kanals sak på stereo. Tro meg.


For hjemmekinofrelste som meg betyr ikke stereo så mye at den forskjellen er verdt penger! :)
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.09.2005 20.30.10 #21 av 40
Postet av: orso
Når man må betale minste 15k for en surround forsterker som spiller like bra i stereo som f.eks Rotel RA-03 som koster under 6K, så skjønner man at man får langt mer for pengene ved å kjøpe en stereoforsterker.
Man pleier og si at man må gange med 3 for å en surround forsterker som spiller like bra i stereo som en stereoforsterker. Og en dvd spiller ganger man med 2 for å få en tilsvarende lydkvalitet som på en cd spiller.
Så en ny surround forsterker tror jeg ikke er aktuelt.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.09.2005 20.59.28 #22 av 40
Postet av: fhl
Siden du holder til i Bergen, kan du ta deg en tur innom Audio Design og se om Roald har noe brukte forsterkere.

Frode
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.09.2005 13.18.26 #23 av 40
Postet av: orso
"fhl" skrev:Siden du holder til i Bergen, kan du ta deg en tur innom Audio Design og se om Roald har noe brukte forsterkere.

Frode

Audio Design? Har ikke hørt om den butikken. Hvor ligger den?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.09.2005 13.52.20 #24 av 40
Postet av: fhl
Det står en artikkel om butikken her: http://www.audiophile.no/Publisering.asp?Id=116

Frode
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.09.2005 20.18.06 #25 av 40
Postet av: orso
"Alas" skrev:Som forslag til en integrert forsterker vil jeg si Cayin 252B. Den har fått kjempekritiker over alt og den har kjempekrefter, nok til å drive høyttalerne dine både på film og på musikk.

Prosessor-inngang er en fordel, men det er jo bare å stille volumhjulet i "kl. 12" posisjon eller noe hver gang man ser film også stille inn reciever etter det.

Mvh


Noen som vet om Cayin selges i Bergen noen steder? Må jo høre før jeg kjøper. Forøvrig noen som kjenner til forsterkere av cyrus?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.09.2005 21.22.12 #26 av 40
Postet av: Alas
"bomholt" skrev:
"Alas" skrev:Som forslag til en integrert forsterker vil jeg si Cayin 252B. Den har fått kjempekritiker over alt og den har kjempekrefter, nok til å drive høyttalerne dine både på film og på musikk.

Prosessor-inngang er en fordel, men det er jo bare å stille volumhjulet i "kl. 12" posisjon eller noe hver gang man ser film også stille inn reciever etter det.

Mvh


Noen som vet om Cayin selges i Bergen noen steder? Må jo høre før jeg kjøper. Forøvrig noen som kjenner til forsterkere av cyrus?


Er ikke sikker, men jeg lurer på om Audio Design kan skaffe dem, ellers er det NAT som fører dem i Norge.

Cyrus har jeg ikke hørt på, men jeg har hørt noe bra om dem. Ikke at man skal tro alt man hører. Tror du gjør meget lurt i å lytte før kjøp!!

Mvh
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.10.2005 16.34.50 #27 av 40
Postet av: orso
Har vært en runde og lyttet nå. Thule IA 75B ble nevnt som et alternativ, men hva med Thule IA100? Den har også prosessorinngang.
Skal også skifte høytalerne i samme slengen. Et alternativ er Dali Ikon 7, Dali Ikon vokal 2 senter og Dali Ikon 1 bakhøyttaler.
Andre alternativ er B&W 704, B&W htm7 senter og B&W dm601s3 bakhøyttaler. Dette alternativet sprenger budsjettet, men er det verdt pengene er det aktuelt. Kan f.eks vente med innkjøp av cd-spiller.
Noen kommentarer på høyttaler valg?
Tenker først og fremst på Thule IA100 som stereoforsterker til begge alternativene.
Er det dumt å kjøpe en så "rimelig" forsterker som IA100 til B&W 704? B&W 704 er ikke tungtdrevne og det er nok krefter i IA100, men burde man gå for en dyrere forsterker? F.eks en forsterker som har balanserte utganger. Hørte også på Denon PMA 2000AE til både Dali og B&W, men synes faktisk ikke at det låt noe bedre. Dette til tross for den er over dobbelt så dyr som Thule IA100.
Hadde satt pris på tilbakemeldinger.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.10.2005 18.26.39 #28 av 40
Postet av: Karl_Erik
"bomholt" skrev:Har vært en runde og lyttet nå. Thule IA 75B ble nevnt som et alternativ, men hva med Thule IA100? Den har også prosessorinngang.


Nja, mulig at det6 har vært noen oppgraderinger av IA100 siden sist jeg sjekket dette, men såvidt jeg vet består "prosessorinngangen" på IA100 av en bryter på baksiden av apparratet, og det blir for tungvint for folk flest. Om det blir tungvint for deg også, er vel egentlig bare du selv som kan avgjøre.
Selv er jeg ikke i tvil om at jeg heller ville gått for IA75B av disse to.
Jeg har ikke hørt verken IA75B eller IA100, men har derimot prøvd IA255B, og den er veldig bra.


Mvh
Karl Erik
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.10.2005 20.24.23 #29 av 40
Postet av: orso
Stemmer at IA100 har en bryter på baksiden. Synes ikke det er så farlig. Usikker på om IA75 har nok krefter til å drive de nevnte høyttalerne. Ble forøvrig fortalt at man må bruke de balanserte utgangene på IA75 for at den skal låte bedre enn IA100. En cd-spiller med balanserte utganger koster flesk. Har aldri hørt anlegg med balansert forsterkerkretsløp, så jeg vet ikke hvor mye det er å vinne på det. Takk for all tilbakemelding Karl Erik.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.11.2005 13.15.41 #30 av 40
Postet av: orso
Nå er jammen usikker på hva jeg skal gjøre. Har lyst til å kjøpe B&W 703. Thule IA150 passer veldig bra til disse. Jeg trodde den hadde prosessorinngang, men det viser seg at den ikke har det. Dvs. at jeg må låse volumet hver gang jeg skal se film/TV i surround. IA100 har denne funksjonen, men er ikke kraftig nok til å drive 703. Hva gjør jeg?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar