Logo

Torja sitt hjemmekino anlegg

Skriv et svar
29.03.2006 06.50.04 #16 av 74
Postet av: Berit
Hjemmekinoen er oppdatert! :D

http://min.hjemmekino.no/Torja/
Hjemmekino.no - På nett siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.06.2006 23.38.00 #17 av 74
Postet av: Torja
Har nylig oppgradert hjemmekinoen i stua med projektor. Har sett på flere, først og fremst DLP projektorer, da jeg har vært i forskjellige butikk lokaler og sett på disse her. Har funnet ut at jeg er relativt lite følsom for RGB flimmer, så tok sjansen på DLP framfor LCD. Har ikke angret på dette. Ut i fra det jeg har lest skal faktisk kontrast og ikke minst at rasteret mellom punktene er ca 14 % i forhold til LCD ca 40 %, være i favør av DLP. Bedre opplevd dybde og sortnivå med flere detaljer i bildet. Ikke det at LCD er noe dårlig, men er man lite plaget av DLP sine svakheter så ville man tro at det beste bilde ligger her. Nåja, prisforskjellen mellom DLP og LCD er stor, spesielt hvis man ønsker høyoppløste bilder.

Her har aktuelle kandidater for meg vært Mitsubishi HC3000, Optoma HD72i, BenQ PE7700 og altså LG AN110. Pga kasteavstand, lerret størrelse og problemer med offset så har jeg lurt lenge på LG sin projektor. De få tester som har vært å finne, har vært relativt positive i forhold til bildestøy. Med vertikal lense skift og muligheter for å forflytte denne sidelengs på et bord syns jeg den var en aktuell kandidat for meg. Da prisen så plutselig falt syns jeg den er et funn. Nå ligger den under 14000,- og som høyoppløst DLP med vertikal lense skift må det være årets DLP?

Hjemmekinoen har absolutt fått seg et løft. Nå får Berit flytte meg til hjemmekino med projektor. He, he. Det neste blir vel selvbygg og eget dedikert hjemmekino rom. Stadig forandringer på utstyrsfronten. Dette trodde jeg ikke på selv for et par år siden.

Utstyr/nyanskaffelser:
[list]Projektor: LG AN110 DLP
Lerret: DreamScreen BrightWhite Frame 16:9 170 cm/77"

Kabel: Real Cable Innovation series HDMI 10 meter (DVD spiller til projektor)
Clas Ohlson komponent kabel 10 meter (fra hardisk dvd opptaker til projektor)
Clas Ohlson supervideo kabel 10 meter (fra X-Box til projektor)
DVI-D kabel (fra DVD spiller til Plasma skjerm)

Ny DVD spiller: Denon DVD-3910
[/list:u]
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.06.2006 23.40.01 #18 av 74
Postet av: Torja
Noen bilder til...
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.06.2006 08.47.21 #19 av 74
Postet av: Berit
Hjemmekinoen er oppdatert!

http://min.hjemmekino.no/Torja/
Hjemmekino.no - På nett siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.04.2007 23.25.54 #20 av 74
Postet av: Torja
Nylig godt til anskaffelse av Thule SPACE PA250BmkII effekt forsterker. Dette er en såkalt hybrid stereo/hjemmekino forsterker med 2 x 250w eller 5 x 100w.
Klubben hadde lagt en utstillings modell ut for salg, og for den nette sum av 14998,- ble den min.
Har hørt mye på Thule tidligere. Spesielt med høytalerne fra Dali IKON serien der den er utrolig behagelig å høre på. Varm, punsj i bassen og samtidig detaljert. Jeg syns den også gjør en svært god jobb med Consept 8.

Personlig kunne jeg godt tenkt meg å kombinere Thule med IKON. Så nye høytalere kan være et faktum til høsten etter å ha flyttet fra den vesle leiligheten jeg bor i nå. Har lyttet noe til andre kombinasjoner og ikke vært like fornøyd som med Thule. Noen kompromisser blir det alikavel.
Først og fremst ligger det i hybrid funksjonen. Hvis du ikke bruker en Thule preamp, men som meg kobler den direkte til Denon receiver, må du gjøre et valg. Skal du bruke stereo inngangene for å få 250w på frontene eller som en hjemmekino forsterker med fem kanaler og 100w på alle. Stereo inngangene er nemlig separert fysisk fra multikanal inngangene og uten en preamp som kan koble opp begge samtidig må du altså velge hva du vil bruke. Hvis du ikke vil inn bak forsterkeren for å bytte ledninger hele tiden.

Du kan lese mer her om denne effekt forsterkeren på audiophile.no. http://www.audiophile.no/Publisering.asp?Id=74

Jeg har ikke plass i det vesle IKEA møbelet mitt for denne effektforsterkeren, så jeg plasserer den på en hylle bak rakket. Må til og med snu den med baksiden ut for å få den ene høytaler kabelen til å bli lang nok. Litt spartansk, men så er det kreftene og lyden jeg er ute etter og ikke det estetiske i denne omgangen(skal nok bli en ordnings bare jeg får flyttet). Til gjengjeld er det enkelt å administrere ledninger.

Det viser seg at det bare er å slå på Receiveren og kommunikasjon med effekt og receiver er et faktum. Lyd blir det ikke alikavel da det var litt vanskelig å se om jeg hadde slått på riktig med rett inngang på Thulen. All den tid fronten peker inn mot vegen, men jeg fikk det til slutt til(med et lite speil).

Jeg har aldri hatt effektforsterker tidligere, så det var en deilig følelse da lyden strømmet mot meg i stereo. I første omgang opplevdes lyden som nøytral uten å være kjedelig. Slett ikke mørk på noen måte og detaljene fra CD’n til Gåte var slik jeg husker det fra tidligere seanser på klubben. Gitarer og mans stemmer fikk det skikkelige raspet og vokalisten Gunnhild har råheten og oppløsningen i stemmen som jeg kan like. Lyden er lik enten jeg spiller høyt eller lavt. Dette er jo bra.

Prøver litt tv lyd med Dolby prologic IIx og SACD med Silje Nergaard. For å sjekke ut om det blir veldig forskjell mellom de store frontene og de andre høytalerne i surond. Det første som slår meg er hvor mye kraftigere og tydeligere senter høytaleren plutselig har blitt. Akkurat som om Denon forsterkeren har fått for lite å gjøre. Her må nok en ny kalibrering til tenker jeg. Men ellers syns jeg ikke lydbildet preges av noen endret klang signatur fra Thule, og det later til at den nøytraliteten jeg opplevde i første omgang gjør at dette fungerer fint sammen med Denon. Veldig bra. Her må det testes mer, men denne Thule forsterkeren blir nok permanent i mitt oppsett. :D Thule 007.jpg Thule 007.jpg ( 306,44921875 KB) Vist 1072 ganger Thule 003.jpg Thule 003.jpg ( 308,3505859375 KB) Vist 1072 ganger Thule 008.jpg Thule 008.jpg ( 325,6005859375 KB) Vist 1071 ganger
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.04.2007 08.21.35 #21 av 74
Postet av: orso
Kjekt å se flere Thule eiere. Ser at du bruker Thulen som 2 x 250w til frontene. Jeg bruker også min integrerte på samme måte (2 x 350w) og så setter jeg volumet på et fast punkt. Det siste slipper selvfølgelig du. Ser at Thule forforsterkere ligger på bruktbørsen av og til.
http://www.finn.no/finn/bap/object?finn ... os=1&tot=7

http://www.bmh.no/shop/index.php?page=s ... &Itemid=15

Men vær litt forsiktig med å kjøpe Thule produkter som er kjøpt før hifi klubben overtok agenturet. Da var det mye tull med de. Kondensatorene tørket fort ut og de slet også med strømforsyningen. Vet hva jeg snakker om da jeg nylig måtte skifte hele hovedkortet i min. :cry:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.08.2007 19.40.10 #22 av 74
Postet av: Torja
Har flyttet og ny kino framtrer.

For å bedre kontrast har jeg malt veggen med lerrete med mørk grå farge.

Har godt til anskaffelse av Pioneer Lx60 250GB hardisk opptaker. Kjøpte denne gjnnom Pixmania og er relativt fornøyd. Ingen norsk/nordisk bruker manual fulgte med. Faktisk ingen engelsk heller. Ikke noe stort problem, da Pioneer.no har en brukermanual som kan lastes ned. Men det er litt sært fra Pixmania da. De ville ikke skaffe en, på forespørsel i ettertid på e-mail. Måtte selv laste ned via pioneer sine hjemmesider og da hadde de norsk versjon.

Det fulge med manualer, da. Men på alle språk bortsett fra engelsk og nordisk.

Fordelen med denne opptakeren er at den har USB inngang på front. Kjempe fordel for de som vil se bilder og musikk på en f.eks. minnepinne.
Har prøvd å det fungerer.

Lyst til å oppskalere til 1080 P ikke noe problem med denne opptakeren.
Ingen optisk utgang men digital koaksial utgang, for lyd.
Bestilte via Pixmania og det har godt bra. Ingen nordisk manual, eller engelsk for den saks skyld.

6 eksemplarer av pakkseddel fulgte med både på spiller og HDMI kabel. Litt av en papirmølle. Ny Hardisk opptaker 005.jpg Ny Hardisk opptaker 005.jpg ( 151,5048828125 KB) Vist 832 ganger Ny Hardisk opptaker 002.jpg Ny Hardisk opptaker 002.jpg ( 265,7646484375 KB) Vist 835 ganger Ny Hardisk opptaker 003.jpg Ny Hardisk opptaker 003.jpg ( 270,5859375 KB) Vist 833 ganger Ny Hardisk opptaker 004.jpg Ny Hardisk opptaker 004.jpg ( 328,0732421875 KB) Vist 830 ganger Front Pioneer DVR-LX60.jpg Front Pioneer DVR-LX60.jpg ( 254,990234375 KB) Vist 830 ganger
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.08.2007 19.58.29 #23 av 74
Postet av: Rune
Flott spiller. Vurdere denne selv. Når jeg får flatskjermen må jeg bytte ut den eldste uten komponent og da er LX60 et fristende valg. Mulig det blir 2 slik at jeg får fjernet 530 slik at alle 3 opptakerne er med HDMI.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.08.2007 23.40.30 #24 av 74
Postet av: Torja
Dette er en utseende messig flott spiller. Gode spesifikasjoner og god lagringskapasitet. Den har HDMI ut, med opptil 1080P. I tillegg til sedvanlige inganger på front som f.eks. S-video og DV video for div video kamera, har den også USB port forran.

Den har støtte for det meste, inklusive DivX og DVDRam disker. Så denne kan man trykt anbefale. Støtter også f.eks WMA formatet til microsoft. Kan også koble til en PictBridge kompatibel skriver. Kan også bruke USB til å koble til PC for overføring av Mp3, WMA filer.

Den har også norsk menysystem. Menyene er forøvrig bygd opp på samme måte som de andre Pioneer dvdopptakerne.

Fjernkontrollen er dog litt anderledes. Noen få store knapper til de mest brukte aplikasjonene. Med et skyvedeksel som skjuler f.eks alle tall tastene. Legg merke til at det er ingen "Open/Close" knapp på fjernkontrollen. Men man må jo bort til spilleren når man ønsker å legge i ny plate uansett. Det er nok litt i Pioneer sin ånd, ingen lys i denne fjernkontrollen heller. De burde implementere dette mere. Blir fort litt fomling i kinomørket, hvis man ikke skaffer seg en programmerbar med lys.

Bildekvaliteten til min LG AN-110 projektor via HDMI er upåklagelig og jeg finner 1080i signalet som svært godt. Pioneer DVR-LX60 002.jpg Pioneer DVR-LX60 002.jpg ( 231,9296875 KB) Vist 820 ganger
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.08.2007 18.23.41 #25 av 74
Postet av: Torja
Fikk kjøpt og hengt opp de siste to IKON W2 vegghøytalere som var planlagt i sommer. Det gjør meg igjen 7:1 kompatibel, og jeg må si at når jeg lytter nå, så har jeg savnet dette sterkt.

Lyden oppleves som fyldigere og med mer substans bak og forran enn tidligere.

I tillegg har jeg oppgradert til HDDVD. Toshiba HD-XE1 er innkjøpt til 5999 + frakt fra Pixmania 126,- Tok nøyaktig en uke å sende denne etter bestilling.

Dette er en oppgradering av først og fremst DVD bildeframvisningen. HD-EX1 med sin bildeprosessor REON VX gir simpelthen superbe bilder av DVD matrialet og det kan jeg skrive under på. Lyden via den optiske kabelen er ikke å forakte heller, men det kan også være litt påvirket av den førnevnte oppgraderingen til 7:1. Syns ikke bildeframvisningen via DENON 3910 har vært så i toppklasse samenlignet med f.eks PS3. Likte bilde så mye bedre via PS3 at jeg har begynt å bruke denne som dvd framviser i tillegg til blu-ray. Spesielt etter oppgraderingene. Bedre sortnivå, ikke denne iriterende overscannen som av og til framtrer på denon, og mer mettete farger.

Nå tar Toshiba over mye av denne rollen. Den gjør ikke noe galt. Bildene er flotte og jeg syns lyden er god og fyldig, med god bruk av bak kanaler da spesielt på HDDVD. (Pianisten fulgte med som bonus film i HDDVD sammen med spilleren).

Jeg vet dette kansje er litt kjærringa mot strømmen nå som skepsisen i HDDVD leiren sprer seg i forhold til formatkrigen, men posetivt er en meget god dvd spiller, en HDDVD spiller som bonus og snart strømmer kansje markede over av "billige" HDDVD utgivelser?

Hvem kan spå..? :roll: Tosiba HD-DVD spiller 004.jpg Tosiba HD-DVD spiller 004.jpg ( 252,505859375 KB) Vist 743 ganger Tosiba HD-DVD spiller 001.jpg Tosiba HD-DVD spiller 001.jpg ( 379,4091796875 KB) Vist 742 ganger Nybilder 15.August 001.jpg Nybilder 15.August 001.jpg ( 174,5322265625 KB) Vist 744 ganger Tosiba HD-DVD spiller 005.jpg Tosiba HD-DVD spiller 005.jpg ( 91,619140625 KB) Vist 733 ganger
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.08.2007 19.00.49 #26 av 74
Postet av: Rune
Gratulerer med flott spiller.

Som DVD spiller er nok denne betraktelig bedre enn E1. Har selv E1 og denne uken har jeg fått HQV testdisker, og de finner en rekke svakheter med bildebehandlingen med E1. Faktisk virker det som min DVR-645 er bedre enn E1 på enkelte ting. (deinterlacing) (det skal sant sies at den også virker bedr en min DV-696.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.08.2007 19.20.58 #27 av 74
Postet av: orso
Grattis med ny spiller. Du bruker kanskje ikke spillerne til Panasonic plasmaen? Merker at mange spillere har gitt meg makroblokking på Panasonicen min. Dette er et problem med b.la. faroudja. Lurer på om dette løses seg med de nyere bildebrikkene.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.08.2007 19.37.20 #28 av 74
Postet av: Torja
Nei her er det dedikert hjemmekino rom med kun projektor. En eller annen gang forhåpentlig før jul, skal jeg skaffe meg en 1080P PJ. Da vil HDDVD og Blu-Ray spillerne bli benyttet mot denne og vanlig dvd + tv signaler mot LG?
:wink:
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.08.2007 19.38.49 #29 av 74
Postet av: Rune
off topic: Ditt innkjøp fikk det til å tippe mer i favør av HD DVD:
http://min.hjemmekino.no/Default.aspx?v ... statistikk
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.08.2007 19.49.35 #30 av 74
Postet av: Torja
"Rune" skrev:off topic: Ditt innkjøp fikk det til å tippe mer i favør av HD DVD:
http://min.hjemmekino.no/Default.aspx?v ... statistikk


Ha, ha... :mrgreen: Bare hyggelig å være med å påvirke statestikk.

Mer off topic sitter her og nyyter min Peter Gabriel "Growing up" på DVD og bildet er suberb via Toshiba spilleren. En nytelse både og se og lytte til. Det har vært anmerket at denne spilleren kan bråke litt. Jeg syns den er langt mer stillere enn PS3. En vifte kan høres når jeg legger øret inntil, men det gjør jeg jo ikke nå.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar