Logo

”C8” – Norges minste(?) familiekino.

Skriv et svar
31.01.2009 17.20.20 #136 av 191
Postet av: roffe
"Rune" skrev:Hvordan skal du plassere senter? Husk du bør plassere senter helt oppunder lerretkanten hvis det ikke skal oppleves som at lyden kommer under lerretet fra. (i noen oppsett syns jeg nesten lyden kommer distraherende langt ned i forhold til lerret) .

Planen er to sentere, en over og en under lerretet. Men det kommer ikke i første omgang, for høyttalerne er et "gjør det selv"-prosjekt i seg selv.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.02.2009 17.17.19 #137 av 191
Postet av: roffe
Med lerretet på plass var det klart for de siste akustikkrammene. Første steg, de to mest kompliserte rammene tok en del tid.



Deretter avsluttet jeg med de to i midten. Det gikk ganske raskt. Legg merk til forskjellen mellom bildet over og det neste. Det over er hvitbalansejustert i raw-format.



Så satte jeg inn en stol, og da synes jeg helheten begynte å komme seg.



Dette bildet er litt morsomt. Det viser en ganske realistisk avstand mellom stolen og racket, men rommet virker mye bredere enn i virkeligheten og lerretet mer langstrakt. Samme med bredden på stolen. Dette kommer som vanlig av vidvinkelobjektivet.



Et nytt bilde fra denne vinkelen som gir så enorm romfølelse. Et bilde kan lyve mer enn 1000 ord, sies det, og det stemmer sikkert. ;-)
8 kvadratmeter er fortsatt 8 kvadratmeter.

Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.02.2009 17.25.47 #138 av 191
Postet av: eksu
Stilig og delikat. Forskjellen på de 2 første bildene kan vel nesten sammenlignes med en kalibrert og en projektor som ikke er kalibrert. :wink:
Epson | Panasonic | Denon | Emotiva | SVS
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.02.2009 18.02.17 #139 av 191
Postet av: roffe
"eksu" skrev:Stilig og delikat. Forskjellen på de 2 første bildene kan vel nesten sammenlignes med en kalibrert og en projektor som ikke er kalibrert. :wink:

Takk skal du ha.

Jeg ser vel nå at sannheten ligger et sted midt i mellom, for det virkelige inntrykket er nok varmere enn det første bildet, siden lyset i rommet er ganske varmt.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.02.2009 20.02.47 #140 av 191
Postet av: 900sl
Dette begyner virkelig å bli lekkert! Snart premierefilm?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.02.2009 22.41.12 #141 av 191
Postet av: roffe
"900sl" skrev:Dette begyner virkelig å bli lekkert! Snart premierefilm?

Takk.

Når projektor og lyd er på plass er det premiere. ;-)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.02.2009 22.43.53 #142 av 191
Postet av: Rune
Det innebygde lerretet ble flott. Litt morsomt at på ene bildet ser det ut som det er 3 meter fra stol til lerret, mens på det andre bildet ser det ut som 1 meter. Tror nesten man må oppleve rommet for å forstå størrelsen.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.02.2009 22.46.58 #143 av 191
Postet av: roffe
Ser du hva som er nytt i forhold til forrige bildeserie? Løsningen står nedenfor bildene.





Som de fleste sikkert har skjønt, så har jeg lagt teppe. Grunnen er delvis akustikk, men også fordi det gir en lunere følelse i rommet. Teppet er kun 3mm tykt med tekstilbakside og slipper gulvvarmen fint gjennom.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.02.2009 09.17.32 #144 av 191
Postet av: Torja
Hvordan syns du dempningen er blitt i rommet nå? Svarer det til forventningene..

PS; flott rom :wink:
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.02.2009 09.28.45 #145 av 191
Postet av: roffe
"Torja" skrev:Hvordan syns du dempningen er blitt i rommet nå? Svarer det til forventningene..

PS; flott rom :wink:

Takk. :-)

Teppet bidro mindre til akustikken enn håpet, men i forhold til de postede bildene skal det fortsatt inn møbler, samt at plattformen skal få fronter, så akustikken vil nok endre seg. Det viktigste er nok likevel at disse småhøyttalernes plassering på ingen måte representerer plasseringen til den ferdige løsningen. Derfor er jeg litt avventende og gjør ingen uplanlagte grep for akustikken ennå.

Teppet kommer uansett til å bli, for det er bedre å gå på og gir en lunere følelse uavhengig av akustikken.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.02.2009 11.45.21 #146 av 191
Postet av: Jorn.Finnerud
Hvilket oppsett skal du ha på høyttalerfronten?
Vennlig hilsen Jørn, redaktør i magasinet Watt
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.02.2009 12.09.16 #147 av 191
Postet av: roffe
"Jorn.Finnerud" skrev:Hvilket oppsett skal du ha på høyttalerfronten?

Til å begynne med blir det "bodvare" i front, altså noe gamle greier jeg har liggende kombinert med en billig senter. Skal bygge meg noen selvbygghøyttalere etterhvert, men venter på noen deler. Det blir uansett stativhøyttalere i dette rommet.
Bakhøyttalerne er innfelte saker (4 stk for fullt 7.1-oppsett) fra Dayton med 5 1/4-toms kevlarelementer og en pivoterende (vinklbar) tekstildome.
Subløsningen blir også selvbygg.

Det er mye jobb med dette, men hobby er hobby, og selvgjort er ofte velgjort. ;-) Det er dessuten begrenset med penger i kassa, og inntil videre så er det vel først og fremst en ny surroundreceiver som står på programmet. Må bare bestemme meg for hva jeg skal gå for.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.02.2009 12.28.37 #148 av 191
Postet av: Torja
Ny surondreceiver, kan jeg prøve å gjette på at det blir noe ala Yamaha? All den tid Hjemmekino redaksjonen sverger til dettte... :wink:
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.02.2009 12.43.40 #149 av 191
Postet av: roffe
"Torja" skrev:Ny surondreceiver, kan jeg prøve å gjette på at det blir noe ala Yamaha? All den tid Hjemmekino redaksjonen sverger til dettte... :wink:

Nei, det er faktisk sant at jeg ikke har bestemt meg, jeg har faktisk litt begrenset budsjett oppe i alt dette. Yamaha er et alternativ, men etter at jeg fant ut at RX-V1900 ikke hadde individuell innstilling av delefrekvenser for høyttalerne (ønsker litt høyere delefrekvens for bakhøyttalerne enn for frontene), og RX-V3900 kommer ut litt over mitt budsjett, så titter jeg andre steder også (fra Yamaha er det nok RX-V3900 som er mest aktuell). Onkyo er ett alternativ, men de har en litt streng låsing av de manuelle innstillingene når man har kjørt den automatiske romkorreksjonen. Denon har masse features, men tilsynelatende slapp lyd i henhold til testene. Pioneer og Harman Kardon har jeg ikke tittet så nøye på ennå, men de er heller ikke ute av dansen.

Den første tiden kommer jeg nok til å kjøre på min gode, gamle Arcam AVR-300 (som er uten HDMI). Det er noe med å forsøke å tune lyden optimalt UTEN romkorreksjon først, så tror jeg mye er gjort før jeg skal inn med romkorreksjon i form av ny receiver.

Men aller først må jeg bli ferdig med alt, inkludert en del høyttalere. Viktigere å skaffe seg det man ikke har først, så kan jeg begynne oppgraderingene etterhvert. :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.02.2009 13.16.59 #150 av 191
Postet av: Torja
Tør jeg be deg vurdere Denon alikavel, på tross av så kalt slapp lyd, kansje den imponerer alikavel? Hvis du skal senere skal bruke effekt forsterkere tror jeg nesten ikke du kommer uttenom...
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar