Logo

”C8” – Norges minste(?) familiekino.

Skriv et svar
26.11.2008 21.34.56 #31 av 191
Postet av: roffe
Neida, McCracken, du er ikke på jordet. Det skal med tid og stunder bli innfelt "utstyrsskap" inn under kjellertrappa som kommer ned i naborommet.

Foreløpig er det bare reisverket som blir modifisert og klargjort. Hullet i veggen blir ikke fullført før oppussingen av naborommet (et gangareal i kjelleren) er i gang og gulvet er ferdig der.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.11.2008 22.34.58 #32 av 191
Postet av: kamelon
Utrolig stilig!Gir virkelig inspirasjon for oss med liten plass i heimen :D
Jeg synes også det er flotte farger du har valgt. Begynner å bli litt lei av disse sorte bat-cavene
over alt :D Men for all del, skjønner fordelene med et sort hull. Men tipper dette blir skikkelig flott!
Pøs på med bilder :D
I think football always should be played on grass...Bob Marley
Min kino: http://min.hjemmekino.no/cinema.aspx?id=123
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.11.2008 08.03.19 #33 av 191
Postet av: roffe
Takk for det, kamelon. Det kan virke som noe av det mest kontroversielle kompromisset jeg har gjort nettopp er fargevalget, altså at jeg har valgt bort sort på tak og vegger. For meg handler det om å gjøre et lite rom trivelig. Et trangt, sort rom blir veldig dystert og klaustofobisk.

For meg er ikke dette så kontroversielt. Et tak blir fort sort med et par strøk maling hvis jeg skulle ombestemme meg og få lyst til å gjøre det på den måten etter at jeg er ferdig.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.11.2008 08.14.32 #34 av 191
Postet av: roffe
For dem som følger med, så kommer det til å skje lite til over helgen. Nå er det nemlig fjelltur med gutta på gang, og da blir det naturlig nok lite fremdrift her. Kommer sterkere tilbake til uka.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.12.2008 22.14.50 #35 av 191
Postet av: roffe
Så er jeg i gang med gulvet. Jeg ble ikke ferdig med hele undergulvet i en arbeidsøkt, men det gikk faktisk ganske raskt å legge dette. Det kan tydelig sees at vegger og gulv ikke møter hverandre i perfekt rektangulære flater. Men dette kommer neppe til å synes i det ferdige rommet.



Noen lurer sikkert på hva de tre lagene er. Fra nederst til øverst:
[list]
[*] Fiberduk, anbefalt av Glava under slik knotteplast på betong for å dempe evt trinnlyd der ujevnheter i betongen gjør at det er litt svikt.[/*:m]
[*] Knotteplast (ikke Glava sin som er blå, men en med samme funksjon fra Pergo) som gir et ca 2-3 mm tykt luftskikt mellom fuktsperren og betongen, slik at betongen får puste litt. Det blir utlufting fra undersiden av gulvet og opp mellom spikerslagene i betongveggene. Det er et viktig poeng for meg at alle betongflater får puste.[/*:m]
[*] 22mm gulvspon, anbefalt som underlag av elektrikeren som skal legge gulvvarme under laminaten.[/*:m][/list:u]
Her er et bilde i en litt annen vinkel. Det begynner kanskje å bli tydeligere at det er et innbygget ”rack” som er planlagt i treveggen. :-D

Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.12.2008 22.42.48 #36 av 191
Postet av: 900sl
Her skjer det saker og ting ser jeg. Spennende å følge med. Blir det lys eller mørkt fargevalg på vegger og tak?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.12.2008 22.48.00 #37 av 191
Postet av: roffe
"900sl" skrev:Her skjer det saker og ting ser jeg. Spennende å følge med. Blir det lys eller mørkt fargevalg på vegger og tak?

Planen var ganske mørk, men det blir nok noe lysere enn opprinnelig planlagt. Likevel vil jeg ikke kalle noen av fargene i rommet for lyse, selv om det blir lite som blir helsvart.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.12.2008 21.49.42 #38 av 191
Postet av: roffe
Så er undergulvet lagt. Gulvpappen står klar og skal legges under gulvvarmemattene. Det gjøres av elektrikeren.



I tillegg er taket nå malt i et strøk til. Gjenskinnet er mest fordi malingen akkurat er påført da bildet ble tatt. Den blir mattere.

Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.12.2008 22.39.56 #39 av 191
Postet av: Anfield
Ser man det. Her er det jo fremgang å spore.... :twisted:

Neida, spennende å se at du faktisk nå (endelig) får satt alle timer med tankearbeid ut i praksis. Skal bli spennende å se resultatet når det nærmer seg slutten...
Er på nytt på jakt etter HIFI-gleden.....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.12.2008 11.35.03 #40 av 191
Postet av: roffe
"Anfield" skrev:Ser man det. Her er det jo fremgang å spore.... :twisted:

Neida, spennende å se at du faktisk nå (endelig) får satt alle timer med tankearbeid ut i praksis. Skal bli spennende å se resultatet når det nærmer seg slutten...

Er spent selv, jeg. :-)

Det vanskeligste i årene jeg har vært i tenkeboksen har ikke vært å komme på lure løsninger, men å ta valgene man vet er kompromisser i forhold til det optimale. Det som har skjedd i år er at jeg bestemte meg for at det er verdt bryet å forsøke. Håpet (hvor realistisk det er vet jeg ikke) er at jeg skal klare å lage noe som overrasker enkelte i forhold til hva man kan få til i et så lite rom...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.12.2008 17.28.08 #41 av 191
Postet av: roffe
Den gamle bodveggen har ikke akkurat vært det stiveste eller tetteste jeg har sett av vegger. Her kommer en av de kompromissene jeg har tenkt mest på.

Jeg kunne ikke bygge rom-i-rom eller fore ut med doble gipsplater. Jeg bestemte at det ville stjele for mye bredde. Derfor har jeg valgt å i det minste forsøke å stive av og tette denne veggen. For å ikke bygge ut veggen mer enn jeg må, har jeg valgt å avstive de ”segmentene” av veggen mellom de originale stenderne ved å lime inn tilskårede gipsplater og tette langs kanten. Tettingen er jo litt tragikomisk sånn i etterkant. I et anfall av eksperimentell lyst ville jeg forsøke byggeskum istedenfor fugemasse. Resultatet ser dere under. Fugemasse ekspanderer til dobbelt størrelse med en gang… og deretter ekspanderer det til det doble av det igjen på noen minutter. Det blir MYE stivnet skum, og jeg må skjære bort en hel del…



Etter å ha konstatert dette, gikk jeg litt i tenkeboksen på resten av veggen, samt at jeg må vente med deler av veggen til elektrikeren har gjort sine første grep i rommet. I mellomtiden laget jeg noen bokser jeg får bruk for senere i prosjektet.

Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.12.2008 14.21.35 #42 av 191
Postet av: roffe
Nå fikk jeg akkurat melding om at min Logitech Squeezebox Classic nr 2 er på vei. Den skal levere musikk i hjemmekinoen. :-)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.12.2008 21.25.00 #43 av 191
Postet av: roffe
Jeg er ikke den som bruker eksterne håndverkere for ofte, men når det er snakk om å få lagt nye kurser, varmekabler og annet som er skjult, så tyr jeg til profesjonelle. Jeg har jo innhentet tilbud og gjort mitt valg, men har kun fått et overslag i kroner, ikke i timer. Jeg har nå forstått at dette med elektrikerarbeidet ikke er ferdig på et par dager. Hadde i grunn trodd at dette skulle være kjapt unnagjort, men det ble altså mest strukket rør ved dette besøket, mens varmemattene i gulvet ikke er ferdig før ved neste besøk. Sånn er livet.


Legg merke til at jeg på dette bildet har begynt å lage mine egne spikerslag etter CC60-standard ved å legge inn nye bord her på samme måte som ellers i rommet.

Legger ved et bilde til fra en bittelitt annerledes vinkel.

Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.12.2008 08.44.35 #44 av 191
Postet av: roffe
Elektrikeren har lagt gulvvarmen. Et lag ullpapp under, og så mattene som kan sees på dette bildet. Det er et lag med 0,2 mm plast oppå mattene for å beskytte dem mot bevegelser i gulvet over. Dessverre ble ikke termostaten installert samtidig med mattene, så varmen i rommet er ikke aktiv ennå på dette bildet.



Siden jeg ikke fikk gjort noe i rommet før gulvet var lagt, var det bare å sette i gang med å legge gulv. Det gikk relativt raskt.



Her er et bilde til som kanskje viser mønsteret i gulvet litt bedre. For dem som husker paletten til hjemmekinoen, så er ikke grunnfargen i gulvet så langt unna.

Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.12.2008 10.01.03 #45 av 191
Postet av: eksu
Ser meget bra ut. :D
Epson | Panasonic | Denon | Emotiva | SVS
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar