Logo

Tips for TV: Panasonic TH37PV500E eller Samsung LE-40M61B

Skriv et svar
15.11.2005 10.14.10 #1 av 8
Postet av: Eirik1
Skal anskaffe meg en ny TV, og vurderer nå en av de to ovennevnte TVene.

- Stuen er relativt smal: ca. 3 meter fra sofa til skjermen. (Har hørt at Samsungen bør ha litt avstand, er dette tilstrekkelig?)
- I praksis blir det mest TV gjennom analog kabel (slik at det er fordelaktig med et godt TV-bilde). Blir nok også noe DVD (Denon 1920 via HDMI eller komponentkabel), men klart mindre enn TV.
- Vil også koble til en PC (VGA) for å se filmer fra denne. Muligens også noe surfing / visning av stillbilder.

Ser man bortifra prisforskjellene, hvilken TV er da mest aktuell (er klar over at det er forskjellig teknologi LCD og plasma)? Ønsker en god seeropplevelse utifra ovennevnte forhold. Kan også nevne at det er en 3-åring i huset som er forholdsvis rolig, men som nok kan komme til å ta på skjermen innimellom, osv.

Takker for innspill.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.11.2005 11.13.32 #2 av 8
Postet av: EHE
Jeg har ikke sett PV500E, men har nettopp fått LE-40M61 i hus og er så langt svært fornøyd. Jeg har selv en stuekrok på omtrent samme størrelse som den du beskriver og størrelsen er ikke noe problem.

TV'en takler analoge signaler fra kabelnettet bra og de beste kanalene var nesten helt på høyde med de signalene jeg fikk fra digital dekoder.
DVD film over component inngangen ble svært bra.

Jeg ble utrolig imponert over kvaliteten på bildet fra VGA kontakten. Det var ingen tegn til støy og bildet var knivskarpt. Jeg vurderte lenge en annen TV fordi jeg gjerne ville ha en ekstra DVI forbindelse til PC, men her gjør faktisk VGA like bra jobb.

En annen faktor som kan være viktig er skrift størrelse hvis du vil bruke TV'en som PC skjerm. Skal du surfe på internett og klare å lese tekst sider på 3 meters avstand er faktisk 40 " minimum.
15.11.2005 11.21.47 #3 av 8
Postet av: sollie
Jeg har nå bestilt meg samsung modellen etter en hel del titting de siste månedene. var først på nippet til å kjøpe pa 50 modellen men det kokte bort, så så vi en del på samsung sin 51 modell og tilslutt nå 61 modellen.(Se andre poster)
Og til den prisen vi fikk den til var saken klar.(se annen post)
Sitte avstand er ca 3-3,5 m i stua våres og det blir nok en del vanlig tv titting og mye film, og kanskje konsoll etter hvert. Gleder meg.
15.11.2005 11.24.35 #4 av 8
til EHE
Hvordan dvd spiller har du og hvilke comp kabler bruker du???
Godt å se at folk er fornøyd med kassa da.
15.11.2005 15.40.18 #5 av 8
Postet av: EHE
Svar til Sollie:

Signalkilden er en Sharp DVHR350S DVD opptaker med komponentkabel
fra Clas Ohlson (1,5 m lang). Dvs langt fra high end.

Jeg satser på å vente på at HD-DVD eller Blue Ray blir tilgjengelig før jeg gjør noe med instrumentparken.
15.11.2005 22.45.44 #6 av 8
Postet av: Ken
I denne prisklassen så kan du også ta en titt på Sony KLV-V40 eller KLV-S40. Jeg har selv en KLV-V40 med en HTPC med DVI-HDMI som gir et strålende bilde. Jeg ser at du har tenkt å kjøre PC via VGA, noe faktisk S40 men IKKE V40 har utrolig nok! For meg spilte det liten rolle da målet var å bruke HTPC, men så vet du det.

Ser også at din side har kommentert at ikke V40 har VGA inngang mens S40 har! Jeg har testet å se Video fra min bærbare via S-Video og det ser også greit ut sammenlignet med VGA på S32 til en venn av meg hvor vi kunne kjøre VGA (litt annet oppsett med driveren bare, ellers samme resultat på film som var WMVHD-klipp)....

UPDATE: Jeg klarer ikke med skjermkortet i den bærbare å kjøre annet enn 4:3 oppløsning, men dette kan sikkert ordnes med PowerStrip eller annen programvare, hvis da ikke AV6 S-Video ikke støtter annet enn 4:3. TV'en kan selvsagt kjøre 14:9, Zoom, Wide eller Smart. Bildet ser bra ut! Faktisk mye bedre enn hva jeg hadde trodd.

Se også:
http://forum.hjemmekino.no/viewtopic.php?p=24819
mvh
Ken

| Sony KLV-V40A10E | Xbox 360 Premium | IBM ThinkCentre 3Ghz | ATI Radeon X800 512MB DVI-D HDMI | PS 2 | Logitech Z-5500 | Kommer: Denon 3806, SVS PB10, SVS SBS-01 Surround |
16.11.2005 02.23.03 #7 av 8
Postet av: Potetgullmannen
Hei,
jeg har Samsung LE40M61 og det har blitt en del titting nå de siste dagene :)

TV via analog kabel - bedre enn jeg fryktet. Faktisk overraskende bra etter litt instillinger på lys/kontrast osv... "Så bra bilde!", sa kona. (Og på TV titting er hun jury, hun ser mere TV enn meg).

DVD via HDMI, oppskalert til 720p fra en Denon DVD 1920. Helt, helt utrolig i mine øyne. Gjorde noen fininnstilliner (brukte THX optimizeren fra Star Wars I), og det ble enda bedre. Det er så lekkert!

PC via VGA - utrolig bra bilde. Det står planke på skjermen, fjellstøtt, razor sharp, lett å lese tekst. PC via en DVI overgang? Savner det ikke, skjønner at Samsung ikke har prioritert å få det til når bildet via VGA er av denne klassen.

Xbox (1) via SVHS - tja, burde vel kanskje hatt komponent eller RGB scart. Men det ser bra ut via SVHS ledning også. Noen spill avsløres mere grafikkmessig (jaggies) på en så stor TV når bildet blåses opp, mens andre ser bedre ut enn på gamle TV'n. Men gleden av å spille på så stor skjerm (f.eks bilspill) er så stor at det negative forsvinner. Men gud bedre som jeg gleder meg til Xbox360 som er som lagd for denne TV'n!

Så,
faren min har Panasonic TH42PV500. Går ut fra den er i store trekk lik 37 tommeren.

Har her sett TV via husantenne på taket og via parabol. Tja... veldig bra. Bedre enn Samsungen? Bedre når det var fra parabol.

DVD via Panasonic DVD opptaker 6000 kr klassen, RGB scart kabel. Bra kvalitet på kabel slik jeg forstår det. Bildet her er veldig, veldig bra. Ble ikke blåst direkte overende. Men mulig jeg bør koble til min egen spiller og kabel for direkte sammenligning med Samsungen.

PC inn via VGA. Her vinner Samsungen klart over panasonic TV'n. Vi så på ferebilder først med samsungen fra bærbar PC hjemme og tok direkte turen over til fattern etterpå for å vise de fram på hans panasonic... Og det ble sånn at jeg var litt irritert over at jeg ikke heller inviterte han over til oss i stedet slik at han fikk sett bildene på vår TV her. Synes Samsungen var klart bedre.

Sitteavstand hos meg, ca 3 meter (eller snauere) har ikke målt direkte. Men tro meg, 3 meter er nok. Jeg ville ikke hatt 37 tommer her. Er nok litt bortskjemt med stort bilde fra prosjektor, så noe mindre enn 40 tommer for meg, ville følt lite. Skulle gjerne hatt denne Samsungen en par tommer større og :-)
Samme sitteavstand til panasonicen også der vi testet den.
16.11.2005 08.47.17 #8 av 8
Fett, gleder meg mer og mer til den kommer.
Lurer på om jeg må kjøpe ny spiller også, har en marantz dv 6400, inekn hdmi eller ps på den modellen. Time will show..
Skriv et svar