Logo

Atle Torp (akto) sin kino *The End*

Skriv et svar
11.11.2005 10.26.51 #31 av 396
Postet av: boly
Det er vell bare og hive seg på bølgen, grattis med seriøs kino.

Regner med at det ligger an til lange kvelder i kinoen.

Misunnelig jeg? neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeei da :wink:
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.11.2005 22.10.06 #32 av 396
Postet av: Atle Torp
Takk alle sammen.

Her er ett lite stemningsbilde av takkonstruksjonen ved lerretet,
hvor veggpanelene møter lyslisten som går på tvers av rommet over lerretet.
Fy for en jobb å lage de panelene, for å få det på millimeteren riktig.
Panelene er ikke helt ferdig, så hvis dere ser noen uregelmessigheter så er det bare det.
Gikk tom for stifter skjønner dere... Har brukt 2000 stifter hittil, har igjen å lage 8 paneler.
Det er forresten plass til 16 stk 15" bassere ;)

Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.11.2005 11.00.56 #33 av 396
Postet av: Typhoon7
Dette ser ut til å bli helt rått.

Hjemmekinoen din har potensiale til i bli en av de aller beste som er presentert på forumet.

Jeg liker fargevalgene dine.
Dette er helt klart en kino jeg har lyst å oppleve en gang jeg er i Oslo. Den tidligere invitasjonen er allerede lagret i bakhodet.

I tillegg er det ikke noe å utsette på utstyret som skal inn i denne kinoen.

Merker jeg misunner deg muligheten til dedikert hjemmekinorom.

Gratulerer så langt.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.11.2005 11.47.28 #34 av 396
Postet av: Snickers-is
En ikke ukjennt kar fra Arendal fortalte meg i går at det er noe skikkelig gromt på gang her. Det er vel sånn jeg tolker det utifra bildene også, så dette blir virkelig spennende!

Vi har forresten vært og kikket på nye lokaler til firmaet, noe som gjør at det kan være muligheter her etter hvert også. I tillegg er det jo mulig å bygge en rekke demorom der nede også (med skikkelig størrelse og takhøyde). Må si jeg klør mer og mer når jeg ser andre få resultater.

Sleng ut noen fler bilder da! Du må jo bruke fotoapparatet ditt litt ;)
MVH
Jørn Rune Kviserud

Mine mer eller mindre bransjerelaterte engasjemenenter:
Midgard Audio
Creative HiFi
CNC Xpress
AV expo
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.11.2005 12.45.57 #35 av 396
Postet av: Atle Torp
Takk for det gutta!

Invitasjonen står ved lag den :-D

Snickers: Ta en titt på disse elementene: http://www.usspeaker.com/rcf%20-%20L15P540-1.htm

Er det mulig å få noe gøy ut fra de? Da tenker jeg på skikkelig punch, i frekvensområdet til basstromme. Kan få kjøpt 3 stk for 500,- (egentlig 4, men den siste må recones, ca pris på den jobben var vel 1100,-) Trenger svar før kl 1600 i dag ;)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.11.2005 13.03.25 #36 av 396
Postet av: Snickers-is
For å si det sånn så er nok dette basser du ikke kan forvente at spiller noe særlig under 40 Hz. Å si noe særlig mer er ikke så lett da det mangler viktige parametre som Mms , Rms og Cms osv. Disse kan påvirke frekvensgangen så mye at det er uinteressant å gjøre simmuleringer basert på de oppgitte parametrene.

Om de egner seg til ditt bruk kommer jo da an på hvordan det hele skal syes sammen. Ikke forvent dypbass fra dem, og de må deles for ikke å kollapse ved lave frekvenser. Over 50 Hz kan du sikkert med letthet klare 130 dB. Da spørs det om du finner en bunn som klarer å henge med på dette ned til 20 Hz.

De er jo rimelig effektive, noe som er en fordel. Med 4 stk koblet i mono kan du ytterligere øke med 6 dB.

Personlig ville jeg satset på å finne elementer som klarer seg bra helt ned til 20 Hz, men som har riktig avrulling helt fra 80-100Hz. Da slipper du å ha dobbelt så mange store kasser i kinoen også, og det hele er lettere å få til å funke som det skal.
MVH
Jørn Rune Kviserud

Mine mer eller mindre bransjerelaterte engasjemenenter:
Midgard Audio
Creative HiFi
CNC Xpress
AV expo
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.11.2005 14.14.43 #37 av 396
Postet av: Atle Torp
Ok, takk for info Isen. Da tror jeg jeg venter med å kjøpe til Flageborg har vært her med sin mobile PA-rigg ;) . Da tipper jeg at vi får satt ting på plass... Gøy å høre om det funker i mitt rom uansett. Har jo SVS'en da, den tar seg av dypbassen i kinoen.

Det jeg er på jakt etter er det trykket fra 50Hz og oppover som en del bassere klarer å produsere. Jeg vil blø fra øra, for f... ;) Hvis du husker det Klipsch oppsettet vi hørte på forige forumtreff, med de to RW15, så er det det trykket jeg vil ha....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.11.2005 20.12.52 #38 av 396
Postet av: Snickers-is
Da anbefaler jeg deg to eller fire stk gode studiobasser. Helst 18".
MVH
Jørn Rune Kviserud

Mine mer eller mindre bransjerelaterte engasjemenenter:
Midgard Audio
Creative HiFi
CNC Xpress
AV expo
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.11.2005 00.33.51 #39 av 396
Postet av: Snickers-is
Bilder!!!!!????

Jeg har forslag til basser, men det er ikke billig:
4xVolt RV4504
X-max 10mm (20mm p-p)
Størrelse 18"
Flytter ca 2,4 liter luft
Vil gi deg respons ned til ca 15Hz
Vil banke alt SVS noen sinne har vurdert å lage.
Du må regne med kasse på over 200 liter pr element og 4x10cm porter.
Pris pr element er ca 5000,-/stk.
For å drive det bør du vurdere for eksempel 4x Oberon 6.1 (de skal passe bra utifra simmuleringene jeg har gjort).

De ser slik ut:




Om du har god tid har jeg en variant av denne på tegnebordet:




På grunn av sandwichmembranet har den flettet kevelar på fremsiden og papir som ser slik ut på baksiden:



Det er snakk om en videreutvikling av "Inferno"-prosjektet med et element med større slaglengde og tilhørende slave. Det blir da trolig en 15" som egner seg til å spille helt fra under 20 Hz og opp til ca 100 om man skulle ha behov for det. Membranet er ekstremt stivt, magnetene veier så mye at hele elementet havner på godt over 20 kg, og slaglengden blir på rundt 5cm linjært.

Edit: Vi skal selvsagt ha sort kevelarmembran ;)
MVH
Jørn Rune Kviserud

Mine mer eller mindre bransjerelaterte engasjemenenter:
Midgard Audio
Creative HiFi
CNC Xpress
AV expo
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.11.2005 10.18.28 #40 av 396
Postet av: Atle Torp
Utrolig gode forslag Snickers, som jeg selvfølgelig skal vurdere når jeg vinner i Lotto ;) Hadde jeg ikke byttet jobb, skulle jeg jaggu gjort det, bare for å teste :-D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.11.2005 23.18.03 #41 av 396
Postet av: Atle Torp
Ja da her jeg kommet litt lenger. Beklager de dårlige bildene,
men det er ikke lett å få autofokus til å fokusere på svart,
og manuel fokus er vanskelig når en har -1 på hvert øye.
Brillene mine mistet jeg for 2 år siden...

5000 stifter, 40 meter glattkant, 14 m2 fløyelsstoff, 14 m2 skumstoff,
10 meter borrelås og en haug med skruer har gått med for å
lage disse panelene, som alle kan tas av.
Fy i hel...te for en jobb. Men jeg ble fornøyd med resultatet :-D .
Det kan se ut som om det er forskjellig farge på panelene,
men det er det ikke. Bare en optisk illusjon.



Her har jeg laget kabelgjennomføringer for høyttalere og strømkabler til
receiver og CD-spiller. Lar strømkablene gå adskilt fra høyttalerkablene.
Fikk samtidig brutt litt med det svarte



Her ser dere bakveggen. Jeg hadde planer om å lakkere spottene grå,
men det ble stilig med hvitt, og det blir en fin kontrast mot det sorte.
Det kommer tynne lister i svart for å skjule skjøtene i stoffet.

Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.11.2005 23.24.08 #42 av 396
Postet av: Snickers-is
Fy feite, dette blir bra!

Når er den offisielle åpningen?
MVH
Jørn Rune Kviserud

Mine mer eller mindre bransjerelaterte engasjemenenter:
Midgard Audio
Creative HiFi
CNC Xpress
AV expo
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.11.2005 23.34.58 #43 av 396
Postet av: Atle Torp
Takk for det!

Tror det blir etter forumtreffet, uka etter kanskje.
Flageborg kommer til helgen, da skal det tunes :-D
Så blir det å gjøre ferdig alt småpirk, og få bestillt noen til å stille
inn Barcoen. Da skulle det være ferdig.

Etter det blir det barnerommet som skal til pers ;)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.11.2005 05.58.54 #44 av 396
Postet av: Typhoon7
Imponerende :shock:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.11.2005 17.06.06 #45 av 396
Postet av: Atle Torp
Ja....

Da var jeg ferdig :-D



Da var jeg endelig ferdig i kinoen. Etter ca 350 byggetimer kan jeg endelig sette meg ned i en dedikert kino, hvor rommet er bygget med kun en tanke i hodet, optimalt for lyd og bilde.

Byggekostnaden har vært en del høyere enn jeg beregnet, men budsjettsprekk er jo heller regelen enn unntaket i Norge for tiden.

Rommet, eller rommene er bygget som ett rom, hvor frontveggen består av reisverk med løse paneler. Bak disse panelene kan jeg jobbe med det akustiske, uten å forandre på veggen. Det er heller ikke synlig fra kinosalen. Total størrelse er 35 m2, hvor kinorommet tar 23 m2 av arealet. Det er dimensjonert med 5 sitteplasser, hvor de bakre to plassene er 1 setere fra Ekornes Pegasus. Både sofa og stoler er i stressless utgave, men aktive nakkestøtter. Det sikker god ryggkomfort når man skal gjennom ett tett program med filmer. Grunnen til at det er valgt å bruke 3 seteren foran er fordi jeg skal ha ett sweet spot når man skal nyte musikk. Det er helt avgjørende for meg, musikken er viktig.

Tilbake til rommet. Rommet er hel-isolert med 10 cm glava mellom reisverk. Mellom reisverk og murveggen, som er ca 30 cm tykk, er det en 5 cm luftspalte, hvor jeg har ett lag med tjærepapp. Det tar mye av resonansen i rommet, uten å dempe for mye. Det hadde vært bortkastet å dempe mer enn nødvendig, da måtte jeg hatt mer forsterkerkraft. Nå holder det fint med 2 x 150 Watt på hver front.

Videre er det en 3 cm luftspalte mellom stoffet i taket og selve betongen. Det demper førsterefleksjoner fra samtlige høyttalere. Det er også stoff på veggene av samme grunn. Brysningspanelen er 4 cm tykk, og består av staver som går like langt ut som inn over en 5 cm lengde. Det bryter lyden på en effektiv måte, og det blir ikke slitsomt å spille 120 db her inne, selv om jeg aldri spiller så høyt normalt. Men det er gøy å kunne spille Rammstein gørrhøyt uten å få problemer med plagsom forvrengning eller ødelagt dynamikk.

Det har gått med 120 meter 2”x4”, 70 meter lekter, 80 meter listverk, 70 m2 sponplater, 60 m2 teppe og stoff, 16 m2 fløyelstoff, 200 meter kabel av ymse slag, masse el-materiell, 30 liter maling, 6000 stifter, og ett hav av skruer og spiker. Malingen som er brukt er Jotun 6500, en gråfarge som er optimal for å oppnå godt sortnivå.

2/3 av øvre sidevegger er bygget skrå, både for å ha fjernstyrt, soneinndelt spotlights, og fordi skråvegger er perfekt med tanke på akustikk. Vinduet bak i rommet har en tilpasset blendingsplate med 100% lystett stoff. Teknisk rom er også blendet, og med bakprojeksjonsplata fra Stewart vil veggen se svart ut til man setter bilde på den. Da får man en dynamikk og ett sortnivå man ikke klarer å oppnå med frontprojeksjon. Subwooferen fra SVS står sammen med ett basstårn med 4 stk 15” fra RCF. Da blir spredningen på bassen meget god. 15” står i en åpen løsning, og går kun på tunggang. Dette er for å oppnå ett fundament i lydtrykk på film, men brukes selvsagt ikke på musikk. All elektronikk befinner seg i det tekniske rommet, for å ikke forstyrre inntrykkene man er ute etter på film. Da er det i tillegg helt stille i rommet man sitter i, det synes jeg er viktig.

Hvis det skulle være av interesse, så spiller systemet med ett utrolig lydtrykk ned til 16 Hz. Det er nok til at hele huset beveger seg, og det er ikke en metafor, men ett faktisk forhold.

Håper det faller i smak, og kommentarer setter jeg stor pris på. Hvis noen skulle ønske en demo, så er det bare å kontakte meg. Kontakt med likesinnede er en av de tingene som er det beste med denne hobbyen.










Utstyr:
Høyttalere (7.1)
2 x JmLab Electra 936 (front)
1 x JmLab Cobalt CC901 (senter)
4 x JmLab Cobalt SR800s (surround)
1 x SVS PB12-Ultra/2 (sub)
Denon 2106
2 x Vincent SP 331
Supra + + +

Bilde
Optoma Themescene H56 (projektor)
Barco BD801s (CRT projektor, ikke koblet opp)
Lerett : Stewart AeroPlex
BenQ T701 17" LCD for justering av kino
Div kabler

Kilder
DVD Yamaha S-2300 DVD-Audio/SACD
X-Box moddet med ca 50 spill

HTPC:
ASUS P4P800-E Deluxe
ASUS 6600GT
Accent 400 kabinett
P4 3.0 GHz
Zalman, silentX
M-Audio Rev 7.1
win xp pro
blåtann tastatur og mus
Theatertec DVD avspiller
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar