Logo

Atle Torp (akto) sin kino *The End*

Skriv et svar
09.01.2006 09.58.50 #76 av 396
Postet av: lostfields
Hei

Jeg har tenkt litt på bakprojektering, hovedgrunnen til dette er fordi at rommet er såpass langt (6m fra vegg til vegg hvor sofa er plassert helt bakerst) og da kunne det vært rimelig greit med denne løsningen.

Problemet er at de lerretene jeg har funnet frem er rimelige dyre. Hva bør jeg investere i? Nedtrekkbart bakprojekteringslerret er vel fy fy slik som jeg har sett på nettet?

Ved bruk av speil kunne jeg kanskje få noe fastmontert men uansett har jeg null peil på slike lerret (og lerret ellers, blir mitt første). Er det noe spesielt jeg bør se etter ved slike bakprojekteringslerret? Eller skal jeg rett og slett går for vanlig? men da blir det rundt 10m kabler til prosjektor og det er jo en god lengde...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.01.2006 10.11.44 #77 av 396
Postet av: Atle Torp
Ved bakprojektering må man passe på at man ikke får Hot-Spoting, dvs at du kan se ett sterkere lys der direktestrålingen fra projektorpæra blir. Da får man ett ujevnt bilde. Lerreter som tar seg av det er meget bra, men dessverre forferdelig dyre. Men for 10.000,- kan man få ett som er brukbart. Jeg kjøpte mitt brukt, men nypris på det var 50.000,- :shock:

Fordelen er at du får ett bilde som få kan matche med frontprojektering, og at man fjerner en del støy.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.01.2006 12.16.29 #78 av 396
Postet av: Jimmern
"akto" skrev:Da var jeg ferdig med platåene til plassene bak. Synes det ble bra jeg :-D


Utrolig gjennomørt! Kongeoppsett!

Jeg skal også ha 2 stolrader i min kino. Hvordan har du plassert side/bakhøytalerne dine i forhold til disse to radene? Hvor lang er veggen hvor disse høytalerne er plassert, og hvor langt fra lerret er disse montert? Jeg sliter med plasseringa mi siden jeg har et kjellervindu på den ene veggen som ligger midt i løypa hvor jeg hadde håpet å få sidehøytalerne. Det ser ut som om jeg må plassere mine ca 4,80 m fra lerretveggen (Veggen er totalt 6 m). Synes du dette høres FOR langt bak ut? Har starta en tråd om dette i går, men ikke fått noen svar... Elektrikkern kommer om 15 minutter, så da må jeg ha tatt en avgjørelse med tanke på skjultanlegget.... :D Ville blitt glad for plasseringstips ang dette... Nok en gang; Grattis med kanonkino!!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.01.2006 12.24.12 #79 av 396
Postet av: RoKo
Hei!

Jeg for min del ville nok holdt meg lengre fremme i rommet, men dersom lerretet er stort nok (2,3m bredt ++) går dette sikkert bra. Du vil uansett få grei akustikk bak i rommet med den siste meteren.

Men som sagt - 50-100 cm lengre frem er vel kanskje mer gunstig.

Edit: leste innlegget ALT for dårlig... litt stresset her... :-)
www.aperitif.no - det ultimate sted for mat og vin!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.01.2006 12.25.50 #80 av 396
Postet av: Atle Torp
Du har akkurat samme målene som meg, jeg har også min RHT så langt bak. Jeg synes det blir BEDRE enn å ha de helt inn i øra... Gå for det du tenker på, det blir perfekt!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.01.2006 13.04.10 #81 av 396
Postet av: Jimmern
"akto" skrev:Du har akkurat samme målene som meg, jeg har også min RHT så langt bak. Jeg synes det blir BEDRE enn å ha de helt inn i øra... Gå for det du tenker på, det blir perfekt!


Hjertelig :) Da er elektrikker informert, og de første skjulte rør begynner å krype både høyt og lavt... Gleder meg vanvittig. Har jo smygtitta nokså mye på oppsettet ditt, og jeg registrerte at høytalerne dine var plassert nokså langt bak. Jeg går for samme "mal", og vil garantert bli en happy mann om 14 dagers tid.....

Takk for kjapt svar :wink:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.01.2006 21.06.30 #82 av 396
Postet av: Typhoon7
Hva vurderer du å erstatte Elactraene med?

Ser du har lagt de ut for salg.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.01.2006 21.22.02 #83 av 396
Postet av: Vector
Han har vist snakka om noe ML greier som han skal prøve nå. Men det er ingen ting sikkert sier han....Er vel greit å prøve før noe er sikkert ;) Der støtter jeg deg akto!
Mvh Vector
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.01.2006 21.24.20 #84 av 396
Postet av: Typhoon7
"Lund" skrev:Han har vist snakka om noe ML greier som han skal prøve nå.


Spennende.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.01.2006 21.40.09 #85 av 396
Postet av: Atle Torp
Jeg har fått elektrostatspøkelset på besøk (takk skal du f*** meg ha Roko ;) )

Martin Logan Aeon I





Har mulighet for å teste de i kinoen før jeg kjøper, og det er bare gull. Jer er så utrolig facinert av overgang mellom diskant og mellomtone.

Alt betinger at jeg får solgt Electraene. Får jeg ikke solgt de, så er det også greit. Er jo utrolig fornøyd slik jeg har det nå. Men idèer må prøves ut :-D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.01.2006 21.42.35 #86 av 396
Postet av: Vector
Består ML av mellomtone? Er det ikke bare elektrostatene?
Mvh Vector
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.01.2006 21.49.09 #87 av 396
Postet av: Atle Torp
Jo, stemmer det. Det er jo bare ett panel, som spiller fra 450 Hz og oppover. Så ligger det en 8" basser i bunn, og en ambient diskant i bakkant, som stråler bakover
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.01.2006 21.52.21 #88 av 396
Postet av: RoKo
"akto" skrev:Jeg har fått elektrostatspøkelset på besøk (takk skal du f*** meg ha Roko ;) )
Å, det var da bare hyggelig... :lol:
Regner nå selvsagt med å ønske deg velkommen i klubben ganske snart... hehe...
www.aperitif.no - det ultimate sted for mat og vin!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.01.2006 22.00.11 #89 av 396
Postet av: Atle Torp
Vi får håpe det. Jeg har fått sykt mange henvendelser, er nå oppe i 11 stykker. Noen fra hifisentralen, noen herifra og noen fra avforum.

Kanskje prisen er for lav ;)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.01.2006 22.43.44 #90 av 396
Postet av: kid
Mange som betaler to tusen ekstra bare for å si de har stått i kinoen til akto.. haha :wink:
Denon 3806, B&W 604 S3, B&W LCR 600, B&W 600 S3, TaraLabs, Supra, Panasonic PT-AE700
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar