Logo

Hjemme hos Devil.

Skriv et svar
26.01.2009 21.16.23 #91 av 111
Postet av: DevilEj
Siden vi for tiden er beredskapshjem og har to jenter på 2 og 4 år boende hos her har det gått opp for oss at vi ikke kan ha en høyttaler som Avanti 5 stående fremme til enhver tid. Kabinettene er rett og slett for sårbare for mengden leker som blir liggende, og iblant kastet rundt i stua av 2-åringen. Etter å ha diskutert dette litt frem og tilbake igår fant vi ut at det vi trenger er et par eldre (10-15 år gamle) høyttalere som holder høy kvalitet uten at det er noen krise at det kommer et par riper i dem.
Vi vet aldri fra gang til gang hvilke barn som flytter inn eller hvor lenge dem blir, så neste gang kan det godt være en 12 åring. Da er det bare å stue vekk det gamle høyttalerparet for å gi Avantiene hedersplassen for en periode igjen. Å selge dem kommer derfor ikke på tale.
Noen som vet om et par gode gamle høyttalere som kan kvalifisere?? Gjerne en toppht fra midten på 90`tallet. Et par riper i kabinettet har ingen betydning, men jeg er ikke villig til å bruke en formue på dette da jeg ikke regner med å kunne selge dem igjen

Har tenkt på f.eks Kef Reference, B&W CDM9NT etc...... Type Proson o.l er ikke interessant
Jeg er blitt Ayonisert

Revolver Audio Reply Turntable
Ayon CD-1 -->
Ayon Polaris II -->
Ayon Typhon -->
Audio Physic Avanti 5
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.01.2009 10.31.16 #92 av 111
Postet av: DevilEj
I min søken etter en høyttaler jeg kan bruke i hifioppsettet som tåler ivrige barnefingre har jeg snakket litt med Roger på SoundWave. Det jeg leter etter er en billig men god høyttaler som jeg ikke trenger å være redd for finishen på. Han syntes derfor at jeg burde teste Swans Diva 6.2F, men siden de ikke var på lager i øyeblikket fikk jeg med en 5.2F hjem så lenge. Blir spennende å høre hva disse kan bidra med sammen med Ayon rørelektronikk.



Jeg er blitt Ayonisert

Revolver Audio Reply Turntable
Ayon CD-1 -->
Ayon Polaris II -->
Ayon Typhon -->
Audio Physic Avanti 5
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.02.2009 21.20.11 #93 av 111
Postet av: Msport
Har du fått prøvd ut Mirage OMD-5 bak enda?

Fikk med meg at Swans'ene ble værende i stua. De er rett ut et sikkelig flott stykke høyttalere i sin prisklasse. Hadde jeg ikke fornyet meg med B&W 683 for en måned siden, skulle jeg nok sett i den veien en tur og lånt et øre til dem.
Pioneer PDP-5080XA # Onkyo TX-SR875 # Emotiva XPA-5
Panasonic DMP-BD60 # Logitech Squeezebox Duet # Project Debut III
B&W DM683 # B&W HTM61 # Focal Dôme x 4 # SVS! PB12-Plus
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.02.2009 09.50.23 #94 av 111
Postet av: DevilEj
Jeg var litt skeptisk til Diva 5.2 når jeg fikk dem hjem, men etter å ha hatt dem i et par uker må jeg innrømme at det er de absolutt beste høyttalerene i denne prisklassen jeg har testet. At Swans klarer å produsere denne kvaliteten og finishen i prisområdet mellom 10 og 15 000 er et under for meg, uansett om de er produsert i Kina (hvilket et stort antall andre høyttalere i denne prisklassen også blir) Roger fikk derfor ikke tilbake Divaene sine :D

Angående testing av Mirage OMD-5
Det har dessverre gått litt i ett i det siste. Kom hjem natt til lørdag, og gikk rett på vakt på jobb. Har stort sett jobbet siden........
Skal prøve å få hengt dem opp innen avf treffet i helgen, men har ikke helt bestemt meg for om jeg skal gå for 5.1 + presence eller 7.1 enda. Precence frister, men jeg er redd for at tapet av surr.back skal være større enn effekten av precence. Ikke så enkelt å teste dette da høyttalerene må på vegg
Jeg er blitt Ayonisert

Revolver Audio Reply Turntable
Ayon CD-1 -->
Ayon Polaris II -->
Ayon Typhon -->
Audio Physic Avanti 5
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.02.2009 09.54.15 #95 av 111
Postet av: Torja
Dette med presence skal være vindunderlig etter de som har prøvd, så det kunne være spennende med en tilbakemelding fra deg om du prøver litt begge deler(7.1 og 5.1 presence). Hva er best?
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.02.2009 07.13.58 #96 av 111
Postet av: DevilEj
Jeg testet det når jeg hadde kinoen. Kom da frem til at presence hadde klare fordeler, men ikke oppveide hullet som ble skapt på bakvegg. Rommet jeg bruker nå er mye mindre, så behovet for 4 bakhøyttalere er ikke like stort.
Jeg er blitt Ayonisert

Revolver Audio Reply Turntable
Ayon CD-1 -->
Ayon Polaris II -->
Ayon Typhon -->
Audio Physic Avanti 5
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.03.2009 20.44.54 #97 av 111
Postet av: DevilEj
Etter å ha testet litt frem og tilbake mellom 7.1, 5.1 og presence har jeg kommet frem til at fordelene med presence ikke oppveier tapet av surr.back kanalene. Med Mirage OMD-5 i hus håpet jeg det gode spredningsmønstret disse har skulle kompensere for tapet av 2 bakhøyttalere, men etter endel testing finner jeg ingen forskjell på lydopplevelsen fra Mirage enn det jeg opplevde fra Focal Dome. Litt skuffende da jeg forventet litt mer av konstruksjonsprinsippet på disse. På den annen side gjør det den 30% billigere Focal Dome til et veldig godt kjøp
Jeg er blitt Ayonisert

Revolver Audio Reply Turntable
Ayon CD-1 -->
Ayon Polaris II -->
Ayon Typhon -->
Audio Physic Avanti 5
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.03.2009 21.01.17 #98 av 111
Postet av: DevilEj
Ettersom det viste seg å være litt leveringstid på Diva F5.2 har jeg bestemt meg for å teste ut Swans D2.1SE så lenge. Det er virkelig imponerende hva denne produsenten kan levere av god kvalitet for en såpass lav sum penger
Jeg er blitt Ayonisert

Revolver Audio Reply Turntable
Ayon CD-1 -->
Ayon Polaris II -->
Ayon Typhon -->
Audio Physic Avanti 5
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.03.2009 21.39.50 #99 av 111
Postet av: Msport
Må bare takk for en hyggelig demo i går. Tiden fløy vel fort i fra meg/oss... Sjelden man opplever at tiden flyr slik av gårde! Har nok noe med et flott utstyr og et hyggelig vertskap :D

Skal jeg peke på en ting som imponerte meg, så må det være Swans D2.1SE. Synes dem skapte et stort og behagelig rom. Det er jo ikke noe dårlig "drivverk" som står bak dem. Nå vet jeg ikke hva dem yter med betydelig billigere utstyr. Som jeg sa til deg i går, den tv kroken din fikk jeg veldig sansen for. Des mer jeg tenkte på det, så er det egentlig en genial løsning hvor man for brukt utstyret mye. Tipper det blir noe liknende hjemme med årene.

Sitter med en pappeske ved siden av meg med Focal Dome. Plukket ut en av dem i sted for å se på den. Hadde forventet meg ei "lett plastkule", det var ikke det jeg fikk ut av esken.... Synes dem var relativt massive og med en flott finish. Jeg er fornøyd med kjøpet fra deg så langt. Nå er det bare å få dem opp. Har hengt en tegnestift i taket over meg med ei snor og forsøker å finne ut hvor dem skal henge med skjema over Dolby sine anbefallinger av plassering ved Dolby ProLogic IIx. Har et lite problem og det er at avstanden blir ikke helt lik hvis det skal se symetrisk ut i taket. Det for bare stå til og håpe romkorreksjonen retter ut det meste av feil det vil føre med seg.

Igjen, takk for en hyggelig demo og handel.
Pioneer PDP-5080XA # Onkyo TX-SR875 # Emotiva XPA-5
Panasonic DMP-BD60 # Logitech Squeezebox Duet # Project Debut III
B&W DM683 # B&W HTM61 # Focal Dôme x 4 # SVS! PB12-Plus
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.03.2009 10.57.37 #100 av 111
Postet av: DevilEj
Veldig hyggelig at du tok deg tid til å lytte litt når du først var innom :D Litt dårlig tid ble det, men ta deg gjerne en tur igjen ved en senere anldning.
Når det gjelder Swans D2.1Se opplever jeg det samme som deg. De tegner opp et enormt rom som strekker seg langt utover husets vegger, og man kan peke ut hver eneste liten detalj i lydbildet. Det er stor fare for at jeg velger å gå for disse istedenfor de gulvstående 5.2F
Jeg er blitt Ayonisert

Revolver Audio Reply Turntable
Ayon CD-1 -->
Ayon Polaris II -->
Ayon Typhon -->
Audio Physic Avanti 5
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.03.2009 14.06.38 #101 av 111
Postet av: DevilEj
Etter å ha testet Diva 5.2F og D2.1SE en periode endte det med at jeg kjøpte stativhøyttalerene. Diva 5.2 er utrolig gode til prisen, og er noe av det beste jeg har hatt hjemme i prisklassen 10k, men likevel har de 1000 kroner dyrere stativhøyttalerene enda et par hakk bedre diskant og mellomtone. I bunnen kan de selvfølgelig ikke konkurere med 5.2F, men etter test kom jeg frem til at jeg var villig til å ofre dette til fordel for et større rom i musikken. At jeg også i utgangspunktet var på utkikk etter et par stativhøyttalere veide selvfølgelig også en del iforhold til avgjørelsen.

Fordelen et par stativhøyttalere har mot tilsvarende prisede gulvstående er at kabinettene er billigere å produsere, og pengene kan da brukes på elementer og delefilter isteden. Her er Swans intet unntak, men ettersom man som sagt må ofre noen Hz i bunnen er det en smakssak da jeg varmt anbefaler begge disse modellene.
Jeg er blitt Ayonisert

Revolver Audio Reply Turntable
Ayon CD-1 -->
Ayon Polaris II -->
Ayon Typhon -->
Audio Physic Avanti 5
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.03.2009 17.22.10 #102 av 111
Postet av: Torja
Subb skal man alikavel bruke i bunn, eller..?
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.03.2009 19.23.39 #103 av 111
Postet av: DevilEj
Dette blir jo smak og behag. Selv foretrekker jeg å ikke bruke sub i hifioppsettet.
I surroundrommet bruker jeg 2 stk Swans Sub5000 sammen med Avantgard Solo på musikk
Jeg er blitt Ayonisert

Revolver Audio Reply Turntable
Ayon CD-1 -->
Ayon Polaris II -->
Ayon Typhon -->
Audio Physic Avanti 5
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.03.2009 22.15.10 #104 av 111
Postet av: Torja
"DevilEj" skrev:Dette blir jo smak og behag. Selv foretrekker jeg å ikke bruke sub i hifioppsettet.
I surroundrommet bruker jeg 2 stk Swans Sub5000 sammen med Avantgard Solo på musikk

2 stk swans sub i rest my case.. :wink:
Det skal være noe voldsomme høytalere som skal kunne erstatte et par sub i de absolutt dypeste toner, men dette kommer jo an på budsjett selvsakt... :roll:
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.03.2009 13.14.45 #105 av 111
Postet av: DevilEj
Etter mange år med denne hobbyen er min erfaring at det å integrere sub i et 2-kanals oppsett på en god nok måte er nesten umulig om man ikke bruker en pre med dedikert sub-utgang. Det kan fungerer greit på noe musikk, mens det på annen blir bare tull. I surroundoppsettet tar Yamaha Z7 seg av signalene til både suber og fronter, og romkorreksjonen styrer integreringen. I dette oppsettet hvor 2-kanaler er andrepri er det ok.
I Ayon-oppsettet er jeg derimot lite sugen på å bytte ut min Polaris II med en eller annen form for billig receiver da det ville senke lydkvalieteten betraktelig. Skal sub være vellykket må man ha aktiv deling og romkorreksjon, noe som igjen forstyrrer signalveien. Jeg velger derfor å ikke bruke sub i stereo-oppsettet. Det handler om å skippe de dypeste tonene for å heve totalopplevelsen.
Håper dette ble forståelig
Jeg er blitt Ayonisert

Revolver Audio Reply Turntable
Ayon CD-1 -->
Ayon Polaris II -->
Ayon Typhon -->
Audio Physic Avanti 5
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar