Logo

orsos hjemmekino- Gradient Revolution MKII i hus

Skriv et svar
20.06.2008 17.20.22 #31 av 98
Postet av: orso
Kjøpte denne da jeg etterhvert vil trenge ren effektforsterker til Audio Notene når de ender opp som bakhøyttalere. Da kutter jeg nemlig ut surroundreceiver og kobler rett fra HTPC til effektrinn.

Audio Note AX-2 er lettdrevne og jeg regnet ikke med å merke noe særlig forskjell. Men her fikk jeg meg en overraskelse da jeg koblet opp. Et større lydbildet ble malt framfor meg. Og den aller største forskjellen ligger i kontrollen. Instrumenter og stemmer blir servert med knall kontroll og foreløpig inntrykk er at det også er bedre bassgjengivelse. Dette med bedre kontroll fører til at mikrodetaljer kommer tydeligere frem.
I tillegg er den faktisk meget pen. Den har fire høyttaler utganger og det ser ut til at den også kan fungere som fire kanals effekt.
Dette må være det største kuppet jeg har gjort. Bestilte den hos Nysound. Frakten er høyerer enn prisen på forsterkeren. Norsk moms vil komme i tillegg, men jeg tror ikke jeg kommer mye over 2000 kr totalt her. Løp og kjøp dersom du trenger mer effekt!

Slenger med et par bilder til. IMG_0399 (Small).JPG IMG_0399 (Small).JPG ( 44,8515625 KB) Vist 531 ganger IMG_0402 (Small).JPG IMG_0402 (Small).JPG ( 31,2021484375 KB) Vist 523 ganger
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.06.2008 18.21.10 #32 av 98
Postet av: Torja
Ser veldig bra ut, gratulere...
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.06.2008 18.32.26 #33 av 98
Postet av: Typhoon7
2k? Det må jo være et meget godt kjøp. Grattis.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.09.2008 19.41.51 #34 av 98
Postet av: Typhoon7
Er det noe nytt å spore fra Bergen? Nye ting på vei ut eller inn?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.09.2008 20.35.09 #35 av 98
Postet av: orso
Høyttaler prosjektet går det tregt med. Kan vel røpe såpass mye at veldig mye tyder på jeg kjøper fra Kviserud (han som står bak Midgard). Jeg har ørene åpne for andre ting, men det skal mye til om jeg ikke går for dette. Det er da snakk om høyttalere med aktiv deling og innebyggete forsterkere. Det blir høyttalere der det vedlagt kontrollert spredning for å unngå mest mulig romproblemer. Bassen blir sansynligvis hybrid dipol som innebærer at man kan velge lukket kasse eller dipol. Alt etter hva som fungerer best i rommet. Det vil også bli svært god lydkorreksjon (DSP) og romkorreksjon. Både internt i høyttalerne og Audiolense som finpussen. Heldigvis får jeg dette satt ferdig opp hjemme hos meg....

Ellers har jeg fått HTPC og har kjøpt meg en B&O ICE effektforsterker (2 stykk 125ASX2 moduler). HTPC har vært utfordrende. Til musikk har alt fungert stålende og det er herlig å ha musikken på harddisk. Til film har det vært litt problemer med Vista. Derfor sendes nå HTPCen tilbake til petre for litt oppgradering.

Her er noen bilder. Har forresten også endret på hele oppstillingen i stuen igjen.








Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.09.2008 20.51.28 #36 av 98
Postet av: Typhoon7
Du må oppdatere oss når det skjer noe på høytalerfronten. Det kan bli spennende.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.01.2009 22.16.54 #37 av 98
Postet av: orso
Nå har det en stund sett slik ut i front.


Og slik bak. Teppet over skinnsofaen utgjorde faktisk stor forskjell. I bakgrunnen står et mikrofonstativ som er kjøpt inn siden jeg har begynt å bruke Audiolense.


På siden er det hjørne og det er behandlet bra med ulike akustiske tiltak.


Hjørnene skal man heller ikke glemme.



Overgangen til HTPC har vært litt kronglete. Måtte skifte hovedkort flere ganger. Men nå fungerer alt veldig bra. Utrolig deilig å ha musikken på harddisk. Logitech Harmony One fungerer som fjernkontroll til både komponentene og delvis til HTPCen. Må plundre litt mer for å få fjernkontrollen til å fungerer 100% med HTPCen og sammen med aktiviteter. Kommer jeg ikke i mål her, kommer jeg til å kjøpe en Ipod Touch. I tillegg har jeg det flotte trådløse Logitech tastaturet. Jeg slet litt med forbindelsen en stund med tastaturet, men det er nå en saga blott etter at jeg kjøpte en USB forlenger til blåtann adapteret.



Krixene er gode stativhøyttalere, men den store bassen gir de selvfølgelig ikke.

Det har vært et savn. Men nå kommer noen nye høyttalere inn døren i neste uke. Det gleder jeg meg skikkelig til.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.01.2009 11.59.04 #38 av 98
Postet av: AndreWerdenskrieg
Det blir spennende å lese dine inntrykk av nye höyttalere. Skal Kviserud bygge höyttalere for deg, eller modifisere?
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.01.2009 17.51.42 #39 av 98
Postet av: orso
Kviserud skal bygge helt nye høyttalere, men det er ikke de som er på vei nå. Håper å få Midgard høyttalerne før sommeren. Det blir en litt annen klasse enn de som er på vei nå, men tror jeg skal leve greit med svenskene en periode. Alltid spennende med noe nytt.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.01.2009 19.40.59 #40 av 98
Postet av: AndreWerdenskrieg
"orso" skrev:Kviserud skal bygge helt nye høyttalere, men det er ikke de som er på vei nå. Håper å få Midgard høyttalerne før sommeren. Det blir en litt annen klasse enn de som er på vei nå, men tror jeg skal leve greit med svenskene en periode. Alltid spennende med noe nytt.

Jeg synes det høres spennende ut med både svenskene og Midgard. Bygger Kviserud etter dine ønsker og preferanser, eller blir dette en "ren" Midgard-høyttaler?
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.01.2009 20.02.03 #41 av 98
Postet av: orso
Det var et vanskelig spørsmål å svare på. Nå tror jeg at Kviserud sine tanker om hvordan en høyttaler skal låte, samsvarer mye med mine. Jeg har forøvrig absolutt ikke noe å bidra med rent teknisk i byggeprosessen, men har kommet med noen inspill angående design. Men så er dette litt spesielle høyttalere eller anlegg i måten det er bygget opp på. Det blir nemlig satt opp hjemme hos meg etter målinger og da skal finpussen gjøres med lydkorreksjon/DSP. Og i den kalibrerings prosessen så kan jeg ha en finger med i spillet. Ønsker jeg "B&W lyd", er det sikkert mulig. Ja, alt som går på klangbalanse og frekvensgang kan jeg komme med ønsker. Så disse høyttalerne har egentlig ikke noe egen lyd bortsett fra noen generelle egenskaper som dynamikk, dypbass osv., men det endelig resultatet kommer ann på eiers ønsker. Ikke ulikt Gaia kan man si.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.01.2009 20.38.59 #42 av 98
Postet av: AndreWerdenskrieg
"orso" skrev:Det var et vanskelig spørsmål å svare på. Nå tror jeg at Kviserud sine tanker om hvordan en høyttaler skal låte, samsvarer mye med mine. Jeg har forøvrig absolutt ikke noe å bidra med rent teknisk i byggeprosessen, men har kommet med noen inspill angående design. Men så er dette litt spesielle høyttalere eller anlegg i måten det er bygget opp på. Det blir nemlig satt opp hjemme hos meg etter målinger og da skal finpussen gjøres med lydkorreksjon/DSP. Og i den kalibrerings prosessen så kan jeg ha en finger med i spillet. Ønsker jeg "B&W lyd", er det sikkert mulig. Ja, alt som går på klangbalanse og frekvensgang kan jeg komme med ønsker. Så disse høyttalerne har egentlig ikke noe egen lyd bortsett fra noen generelle egenskaper som dynamikk, dypbass osv., men det endelig resultatet kommer ann på eiers ønsker. Ikke ulikt Gaia kan man si.

Det var akkurat det jeg lurte på, takk for svar! Meget, meget spennende. Hvor fritt står du angående design?
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.01.2009 20.47.40 #43 av 98
Postet av: orso
Det er til syvende og siste Midgard som bestemmer designet. Jeg har bare kommet med noen innspill på ulike tegninger. Den førster tegningen steilet jeg på og sa ifra klart hva jeg mente. Den så litt spesiell ut :wink:
Dette er høyttalere som skal selges på det kommersielle markedet når de er ferdige. Det er ikke snakk om høyttalere kun til meg.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.01.2009 20.53.40 #44 av 98
Postet av: AndreWerdenskrieg
"orso" skrev:Det er til syvende og siste Midgard som bestemmer designet. Jeg har bare kommet med noen innspill på ulike tegninger. Den førster tegningen steilet jeg på og sa ifra klart hva jeg mente. Den så litt spesiell ut :wink:
Dette er høyttalere som skal selges på det kommersielle markedet når de er ferdige. Det er ikke snakk om høyttalere kun til meg.

Takk. Dette høres veldig tøft ut, nesten som "den ultimate høyttaleren" til ditt hjem, med tanke på hvordan dette blir satt opp.
Det ultimate hadde jo vært om man selv kunne bestemme designet ( selvfølgelig innenfor rimelighetens grenser), men skjønner jo at hvis denne skal på det kommersielle markedet er jo det umulig. Gleder meg virkelig til å se/lese mere om dette.
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.01.2009 21.01.51 #45 av 98
Postet av: orso
Glemte å nevne at jeg kan bestemme finish. Det synes jeg er vanskelig. Finnes så mange muligheter. Tenker at det viktig å velge noe som er tidløs og som passer med det meste av interiør siden jeg ikke er skikkelig etablert. Har faktisk vurdert samme som dine, pianolakk, da det går til det meste og er stilig. Er bare litt redd jeg skal bli lei det, men vi får se. Er også svak for rosenut, men det er ikke like anvendlig. Kom gjerne med tips og bilder.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar