Logo

orsos hjemmekino- Gradient Revolution MKII i hus

Skriv et svar
24.01.2009 14.29.34 #46 av 98
Postet av: AndreWerdenskrieg
Det er vanskelig å komme med tips når man ikke har noe idé hvordan høyttaleren ser ut. LaScala passer i mine øyne ikke hvit pianolakk og Nordic Tone passer nødvendigvis ikke eikefinér. :D

Selv synes jeg høyttalere ser kanskje mere tidløse ut i mørk finish, men alt er relativt.
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.01.2009 18.02.05 #47 av 98
Postet av: orso
I dag kom det pakke som måtte hentes på posten.


Har ikke vært borti en høyttaler før som måtte "sprettes" i maven, men her var det ingen andre muligheter.


Vel ute.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.01.2009 18.06.43 #48 av 98
Postet av: orso
Svenskene har skjønt det. Gummiknotter under som hindrer vibrasjoner. Spikes er jo tull så sant man ikke skal borre høyttalerne fast i noe under et teppe.


Bakfra. Tre bassporter som kan tunes med plugger for ulik bassgjengivelse.


Et vell av justerings muligheter. Og til min store overraskelse: Triwire terminaler. Hmmm, kan man triampe her mon tro? Eller er det snakk om biamping med biwire kabler fra den ene effektforsterkeren. Vi få se.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.01.2009 18.16.17 #49 av 98
Postet av: orso
Den ene kommer på plass.


Og den andre følger på.


Men grillen er jo for pyser. Ekte menn tar den av.


Så et bilde det de er trukket lengre ut fra veggen.


Finishen vil jeg beskrive som minimalistisk. Mangler den flotte tre stukturen, men ganske stilig alikevel. Elipse formen liker jeg veldig godt. Det er uansett ikke jeg som blir eier av disse på sikt. De skal selges videre til en kompis om noen måneder.

Foreløpig er dette imponerende lydmessig. Bra bassfundament, åpen og nøytral lyd, bra størrelse på lydbilde og en veldig smigrende diskant gjengivelse. Så får vi se. De trenger vel litt innspillings tid, 50-100 timer står det i manualen.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.01.2009 18.38.18 #50 av 98
Postet av: Torja
Dette ser mildt sakt tøft ut...
Gud luk med innspillingen som sikkert kommer til å vare veldi lenge.. :P
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.01.2009 19.54.03 #51 av 98
Postet av: Rune
Hvis lyden er like tøff som utseendet så virker det som et meget godt kjøp. :-)
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.01.2009 21.17.18 #52 av 98
Postet av: Typhoon7
Gratulerer med nye høytalere. Blir spennende å følge med på det som skal inn på sikt.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.01.2009 18.54.12 #53 av 98
Postet av: AndreWerdenskrieg
Ah, da var de i hus, ser jeg. Gratulerer så mye. Nå er jeg veldig spent på hva du synes om lyden, men de trenger jo å spilles inn en stund.
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.01.2009 12.58.51 #54 av 98
Postet av: orso
Hvem sa at man trengte vegg bak høyttalerne for å få bass?


Dæven, dette er morsomt. Endelig bass igjen og dette spiller virkelig bra. Er redd jeg har funnet plasseringen rommet. Ikke pen oppstilling (spesielt når TV benken med de tusen kabler kommer på plass), men her skal lyden prioriteres!

Nå kommer også ICE effektrinnet virkelig til sin rett. Det var ingen bra match på små Krix Equinox, men på XTZene virker de til fungere svært godt hvis man liker nøytral og rett i fleisen lyd. Her skal det også biampes, triampes eller brokobles etter hvert.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.02.2009 18.14.12 #55 av 98
Postet av: orso
Da var Krix Equinox solgt og et par nye stativ høyttalere er bestilt. Jeg var i grunnen veldig godt fornøyd med Krixene, men slet med matching til ICE som jeg gjerne vil bruke som effekt av ulike grunner. Tror de nye vil matche ICE bedre og så gjør det ingenting at de går litt dypere i bassen også.

Har i det siste jobbet mye med plassering av XTZ 99.36. Det begynner nå å falle på plass, men har litt fin plassering igjen. Har brukt Audiolense til å måle frekvensrespons i tillegg til lytting. Veldig fint verktøy det til. Ofte kan det være vanskelig å sammenligne ulike plasseringer når det går en tid i mellom.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.03.2009 14.55.46 #56 av 98
Postet av: orso
Da har jeg fått 99.36 i pianolakk i hus. De i svart matt hadde en skjønnhets feil. Fikk byttet den ene først i en ny, men denne hadde også samme greien. Surround.no tilbød seg å bytte mot pianolakk uten ekstra kostnad og så ble det. De har en utrolig flott finish. I går var jeg hjemme hos en som har høyttalere av Von Schweikert til veiledende 140k. De var også i pianolakk, men XTZ 99.36 står ikke tilbake for disse i finish....





Selv om jeg bare skal ha 99.36 en stund til før en kamerat overtar de, så har de imponert så mye at jeg endte med å kjøpe et par 99.25 som bakhøyttalere. Krix Equinoxene ble da solgt. Foreløpig har ikke stativer som tåler 99.25, men jeg har bestilt noen fra en som skal bygge for meg. Jeg ønsker stativer på minimum 1m og det var vanskelig å finne noe skikkelige passende. Så da blir det custom og jeg kan bestemme mye av finishen selv. Kommer til å kopiere designet til XTZ stativene, men høyden blir på 110cm og større bunn -og toppplate. Har ikke betemt meg om jeg skal ha halvblank mobellakk eller blank billakk. Billakk er sikkert det som ligner mest på høyttalerne, men det fordyrer det noe.
Foreløpig står 99.25 på gulvet.


Nå kan det hende at mine nye kommende fronter også vil få bånddiskant fra Fountek. Så da passer det jo glimrende med 99.25 som bakhøyttalere. En fantastisk diskantgjegivelse for høyttalere i denne prisklassen. Ellers ikke så mye nytt om de nye kommende frontene. Det trekker litt ut, men det er forsåvidt greit da jeg har hatt mye utgifter i det siste.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.03.2009 15.29.03 #57 av 98
Postet av: Torja
Jøss, dette var blankt...
Gratulere med nye meget flotte bakhøytalere.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.03.2009 17.19.47 #58 av 98
Postet av: orso
Jepp. Nå slipper jeg å kjøpe speil til stuen. :mrgreen:
Pianolakk er vel litt sånn man enten liker eller ikke. Foreløpig liker jeg det, men det kan blir for mye av det gode. Tror neppe mine kommende fronthøyttalere blir i pianolakk. Men kanskje en blank overflate som f.eks Dalis toppmodeller eller Usher har.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.06.2009 11.35.21 #59 av 98
Postet av: orso
I dag ankom det noe kult.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.06.2009 13.28.03 #60 av 98
Postet av: Torja
Et par høytaler stativer :?:
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar