Logo

orsos hjemmekino- Gradient Revolution MKII i hus

Skriv et svar
19.06.2009 14.36.49 #61 av 98
Postet av: orso
Stemmer. Custom made. Jeg ønsket stativer med god høyde siden det er snakk om bakhøyttalere. Og det var vanskelig å finne noe passende til XTZ 99.25 som er relativt store. Så da fikk jeg spesiallaget noen. Jeg visste at det ville bli noe ruvende med store høyttalere og med en høyde på 110cm på stativene, men synes det viktig med høyde for å få god surround lyd. Ruvende ble det også, men det ble alikevel veldig bra. Stativene er veldig flotte, tunge og stødige.




Under bunnsokkelen sitter det gummiknotter i hjørnene som hindrer vibrasjoner. Ikke noe spikes her i gården.


Ganske stor forskjell fra de små Dynavoicene jeg har brukt en periode nå. :D


Tror dette blir rått som bakhøyttalere. Disse låter jo meget bra som fronter også. Bassen går ned 40-35Hz.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.06.2009 18.36.04 #62 av 98
Postet av: Torja
Gratulere :D
De ser helt rå ut. Trenger nesten ikke subwoofer... :surprised:
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.06.2009 15.22.43 #63 av 98
Postet av: orso
Da er bilder oppdatert. Typisk at jeg kommer i mål med plassering og akustiske tiltak rett før 99.36 forsvinner ut av huset. :mrgreen:
http://min.hjemmekino.no/cinema.aspx?id=35&

Har planer om å finne penere stoff til disse bassabsorbentene. De er ikke spesielt fine. Litt planter hadde kanskje også gjort seg. Så må jeg kanskje handle noe nye kabler til bakhøyttalerne. Litt høyere tversnitt kan være muligens være fordelaktig.

Nytt lydkort har jeg bestilt som er hakket bedre enn det jeg har i dag. Det er dessuten et PCI kort slik at jeg får mindre komponenter og kabler i racket.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.08.2009 13.35.21 #64 av 98
Postet av: orso
Har skjedd noen endringer her. De gulvstående XTZ 99.36 ble overtatt av en kamerat for en uke siden. Det var planen da de ble kjøpt inn. Så nå har det blitt en nedgradering på høyttaler fronten. Bakhøyttalerne har kommet i front og mine Dynaudio PC høyttalere er plassert som bakhøyttalere. Savner bass, men oppover i frekvensene låter 99.25 like bra. De låter noe mørkere av en eller annen grunn. Kanskje det har sammenheng med bøkene som demper eller at de er tunet litt annerledes.

Gamle gode krakkene er tilbake...


Så har det skjedd en annen forandring. Ny kilde er på plass. Nemlig denne:

Den låter bare så utrolig bra! Nøytral og super åpen. Fantastisk hva man får for pengene i proff verdenen. Kan anbefales på det varmeste. Låter best hvis jeg kobler rett fra Lynxen til effektrinnene, men jeg mangler litt datakunnskap til å skulle sette opp avstandsmåling og den slags på PCen. Det må settes opp i Console. Hvis noe har peiling på dette, så gi en lyd. Å gå utenom forforsterker gir mer transparent og åpen lyd.

Ja, og så må jeg nevne at noen nye midlertidige høyttalere er på vei. Nemlig noen aktive Adam høyttalere. Gleder meg stort. Blir nok de beste høyttalerne jeg har hatt mer klar margin. Vet i grunn fryktelig lite om de, men spiller ikke så stor rolle når de kun er på lån. Kommer sansynligvis rundt midten av september. Det var litt ventetid og så skal de testes i Hjemmekino først.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.08.2009 13.46.25 #65 av 98
Postet av: Torja
Du må få deg høytaler stativer :wink:
Adam høytalere? Aktive? Høres spennende ut. Vet Akto har noe slikt via AVforum. Var vel å lese om slikt i "Hjemmekino" også. Adam Tensor var det vist. Hvilken har du landet på din luring :twisted:
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.08.2009 15.07.18 #66 av 98
Postet av: Typhoon7
Hvilke Adam-høytalere er det snakk om? Dette høres meget spennende ut.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.08.2009 20.18.32 #67 av 98
Postet av: orso
Har da vitterlig stativer jeg:

Men de blir litt høye i front. Får klare seg med krakkene en måneds tid.

Det er ikke snakk om Adam høyttalere fra den kostbare Tensor serien. Vi snakker her om Classic serien og Column Mk3. Den aktive versjonen har 3 innebyggete forsterkere på 200 W (RMS). Link her:
http://www.adam-audio.de/hifi/english/h ... n_data.htm
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.08.2009 20.37.20 #68 av 98
Postet av: Torja
Akk, vi venter i spenning.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.08.2009 21.37.56 #69 av 98
Postet av: Typhoon7
Stemmer det ikke at du har handlet fra GIK Acoustics? Husker du hva du sånn ca måtte betale i frakt?
Vurderer å kjøpe derfra evt lage noe selv med Rockwool.

Har du forresten erfaring med produkter fra Auralex?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.08.2009 07.50.40 #70 av 98
Postet av: orso
"Typhoon7" skrev:Stemmer det ikke at du har handlet fra GIK Acoustics? Husker du hva du sånn ca måtte betale i frakt?
Vurderer å kjøpe derfra evt lage noe selv med Rockwool.

Har du forresten erfaring med produkter fra Auralex?

Det stemmer. Jeg har 4 Tri-Traps og 4 244 paneler. Har vel handlet fra GIK tre ganger. De to første ble det importe direkte fra USA mens siste gang gikk bestillingen fra England. GIK Acoustics selger nå noen av produktene fra England og da får du opp frakten.
Tror frakten fra England ligger på 80 euro, men det ser du selv når du legger noe i handlekurven. Husker ikke hva jeg betalte i frakt fra USA, men tror prisen på det har steget siden den gang. Vil ikke overraske meg om den aller billigste måten er å bruke Jetcarrier. Jetcarrier har nå en tjeneste der de finner ut total prisen for deg.

Det er svært gode produkter og de demper vesentlig mer i bassen enn DIY rockwool. 242 panelene demper hele veien opp 100% og egner svært godt til f.eks siderefleksjonene. 244 panelene demper mye i bassen og mindre oppover. Skal man først bruke gummi, så er Auralex kanskje det beste på markedet. Men gummi har ikke ikke like gode absorpsjons egenskaper i bassen som mineral ull/rockwool. Jeg anbefaler at du kjøper fra GIK Acoustics. Dersom man skal skal lage pen ramme til rockwool plater, bruke stopplister, male og kle de med stoff sparer man faktisk ikke noe særlig framfor å kjøpe fra GIK Acoustics. Fordelen med å lage, er først og fremst at man kan bestemme utseendet selv.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.10.2009 18.05.57 #71 av 98
Postet av: orso
Da ankommer Adamene til helgen. Gleder meg. Er spent på hvor bra høyttalere er i denne prisklassen i egen stue. Aktiv deling med forsterker til hvert element burde gi bra dynamikk og headroom.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.10.2009 10.14.59 #72 av 98
Postet av: roffe
"orso" skrev:Vi snakker her om Classic serien og Column Mk3. Den aktive versjonen har 3 innebyggete forsterkere på 200 W (RMS). Link her:
http://www.adam-audio.de/hifi/english/h ... n_data.htm

Gratulerer, dette blir sikkert veldig bra. Hørte dem i Horten, og de imponerte.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.10.2009 13.06.53 #73 av 98
Postet av: orso
Takk for det.
Så at flere ble imponert over de i Horten og det var neppe spesielt godt egnet rom og plassering. Utfordringen her hos meg er at rommet er ganske stort, og at de ikke vil få drahjelp fra frontvegg. Det blir uansett et stort løft fra å bruke bakhøyttalerne mine (XTZ 99.25) som fronter. Skal jobbe en del med Audiolense fremover også. Så har jeg planer om enda flere akustiske tiltak. Både noen bassfeller, noen absorbenter og sansynligvis en del diffusorer. Diffusorer kjøper jeg, men det andre kommer jeg til å bygge selv.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.10.2009 14.04.53 #74 av 98
Postet av: AndreWerdenskrieg
Dette er jeg veldig spent på hvordan låter. Er selv veldig nyskjerrig på aktive høyttalere, da jeg føler disse kan ha en fordel både til hjemmekino og musikk. Det gjør det også inetressant at du har så inngående kjennskap til XTZene, så ikke vær redd for å lange ut lytteinntrykk etc etterhvert.
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.10.2009 09.03.06 #75 av 98
Postet av: orso
Et par teaser bilder.




Det jeg kan si er at det er veeeeeeeeldig mye mer bass enn hva jeg noen gang har hatt før. Bekymringen om at rommet var for stort, og at de ikke ville få drahjelp fra bakvegg har falt i grus. Det trøkker noe skikkelig. Merker dog at her må det jobbes en del med plassering, akustiske tiltak og innstillinger. Med mye mye flytting av luft og bass, så har jeg fått mer romproblemer.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar