Logo

Anfields lytterom - Vi rykker tilbake til start...

Skriv et svar
22.12.2008 19.16.37 #166 av 200
Postet av: Anfield
"orso" skrev:Dersom man tenker lyd, så er jo det beste å ha racket på en sidevegg.


Ok... Fordi?
Er på nytt på jakt etter HIFI-gleden.....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.12.2008 19.47.52 #167 av 200
Postet av: orso
Et rack med komponenter i mellom høyttalerne er med på å ødelegge stereoperspektivet og gir uheldige refleksjoner. Ideelt sett bør det ikke være noe mellom høyttalerne. Hvor negativt det er kommer selvfølgelig ann på størrelsen på racket, plasseringen av racket i forhold til høyttalerne og spredningsmønsteret til høyttalerne. Det har med akustikk å gjøre.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.12.2008 09.05.34 #168 av 200
Postet av: Jerome
"orso" skrev:Et rack med komponenter i mellom høyttalerne er med på å ødelegge stereoperspektivet og gir uheldige refleksjoner. Ideelt sett bør det ikke være noe mellom høyttalerne. Hvor negativt det er kommer selvfølgelig ann på størrelsen på racket, plasseringen av racket i forhold til høyttalerne og spredningsmønsteret til høyttalerne. Det har med akustikk å gjøre.

Det er interessant. Jeg har aldri hørt om at det skulle ha mye å si.

Har du prøvd selv og hørt en betydelig forskjell?
Crown | Klipsch | SVS | Yamaha | Sony
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.12.2008 10.22.03 #169 av 200
Postet av: orso
Ja, jeg har prøvd ulike oppstillinger og har opplevd stor forskjell. Jeg lever selv med en dårlig løsning på dette for tiden av diverse årsaker. Som sagt kommer det ann på hvordan racket er plassert i forhold til høyttalerne og størrelsen/høyden. Er det plassert et stykke bak høyttalerne er det mye mindre kritisk. Eller lav høyde slik som Anfield sitt er også bedre. Men det er enda bedre å ha racket på siden. Eller det aller beste er å plasssere det i et annet rom selvfølgelig, men det ofte upraktisk.
Jeg blir ofte forundret over å se bilder av messer eller hjem til hifi folk står et digert rack midt mellom høyttalerne. Og så snakker de om å skifte kabler...
Prøv f.eks og sette et CRT på toppen av et rack. Da merker man virkelig den negative effekten. Lydbildet blir mye mindre i midten og det kan også gi refleksjoner som igjen gir hard lyd. Flatskjerm på veggen er mye bedre, men man bør passe på at den ikke kommer i førsterefleksjonen.

Her er plassering jeg prøvde meg på for over et år siden for å ta et eksempel. (Joda, rommet har blitt malt siden det og gardinene skiftet :mrgreen: )
Satte først opp Audio Note høyttalerne som jeg eide da opp mot hjørnet. Forøvrig er plassering (45 grader) som ofte er meget gunstig. Det låt meget bra og tenkte at nå var jeg i boks. Helt til jeg plasserte plasmaen på toppen av racket... Den kvelte virkelig størrelsen på lydbildet, mindre luft mellom høyttalerne kan man kanskje si og det introduserte også harde refleksjoner. Det kom seg noe da jeg plasserte den så langt bak som mulig mot hjørnet, men det ble aldri det samme.

Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.12.2008 11.00.41 #170 av 200
Postet av: roffe
Hehe. Moro med slike historiske bilder. Har faktisk et lignende opplegg som dette selv, selv om vinklingen nok er nærmere 30 grader enn 45 grader. Jeg har sett folk som ved lytting til musikk i slike oppsett legger et tykt teppe over TVen for å dempe refleksjonene.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.01.2009 13.55.30 #171 av 200
Postet av: marsboer
Opplevde det samme da jeg gikk fra 37" LCD til 47". Lyden ble tydelig degradert. Dessverre er det ikke av praktiske årsaker mulig for meg å ikke ha racket i midten, men det hadde helt klart vært best å hatt centeren på eget stativ og racket en annen plass.

Nå henger 47" på veggen så den gjør ikke så mye skade lenger så inntil videre fungerer det meget bra. Når jeg imidlertid går over til lerret en gang blir nok centeren satt på stativ og racket satt til en av sidene.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.01.2009 18.27.03 #172 av 200
Postet av: Anfield
En ting er teori, en annen er praksis. Nå står høyttalerne ca 35 cm lenger fremme enn skjermen gjør. Jeg har testet med og uten skjermen på plass, og kan med hånden på hjertet si at jeg ikke kan finne noen degradering av lyden med skjermen på plass. Elektronikken står også så langt nede i racket at det ikke kommer i konflikt i det hele tatt. Nå er jo også Unique-elementet forholdsvis høyt plassert på 205.2, det gjør at det er mye lettere å unngå disse konfliktende.
Er på nytt på jakt etter HIFI-gleden.....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.01.2009 19.35.33 #173 av 200
Postet av: roffe
Å ha høyttalerne 35 cm foran skjermen er nok en fordel, ja.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.02.2009 09.08.50 #174 av 200
Postet av: orso
Og så havnet herligheten på bruktbørsen. Hva skjer da?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.02.2009 17.06.33 #175 av 200
Postet av: DevilEj
Står litt om det her
http://www.soundplanet.no/
Jeg er blitt Ayonisert

Revolver Audio Reply Turntable
Ayon CD-1 -->
Ayon Polaris II -->
Ayon Typhon -->
Audio Physic Avanti 5
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.02.2009 17.45.33 #176 av 200
Postet av: Jerome
Oh, det var trist :( Er det fordi det ikke er lønnsomt å ha butikk ?
Crown | Klipsch | SVS | Yamaha | Sony
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.02.2009 18.23.13 #177 av 200
Postet av: roffe
"DevilEj" skrev:Står litt om det her
http://www.soundplanet.no/

Oj. Det var jo synd, for dette må i henhold til bildene ha vært Norges lekreste hifibutikk. Men det er jo også en vanskelig tid å selge luksusvarer i når global finanskrise gjør at mange går inn i sparemodus. Skjønner at man må spare inn dersom omsetningen ikke forsvarer kostnadene ved å drive salg over disk.

Ønsker ihvertfall Anfield og soundplanet alt godt, uansett hvilken forretningsmodell man legger til grunn for driften.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.02.2009 18.57.51 #178 av 200
Postet av: orso
Det var trist. Det er ikke lett å drive hifi butikk i Norge hvor folk har vane å kjøpe billig minianlegg hos de store elektro forhandlerne. Det er liksom ikke helt stuerent å bruke en del penger på hifi. Men dyre biler, båter, møbler, ferier, oppussing osv. er helt ok.
Ønsker dere lykke til videre Anfield.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.02.2009 11.33.43 #179 av 200
Postet av: Anfield
Hei, og takk for hyggelige tilbakemeldinger.

Avviklingen av selve butikken er et resultat av flere ting. Det ene er naturlig nok av økonomisk karakter, for finanskrisen påvirket tidlig en av våre finansielle samarbeidspartnere, slik at de gikk dukken rett før åpning av butikken. Det betydde at vi måtte ta en enda større del av oppstartskostnadene over drift enn planlagt og det er selvfølgelig ikke ideelt.

En annen ting er at det å drive slikt, og skal gjøre "alt selv", så fyker timene fort. Det betyr i praksis av arbeidsdagene ofte ble 16-18 timer i døgnet, og i lengden er ikke dette sunt. Det endte da også med at undertegnede fikk føling med gamle hjerteproblemer. Etter en kjapp diskusjon med familie og venner ble da konklusjonen at dette er det ikke verdt, og vi tok derfor grep med tanke på driften. Vi har nå solgt lokalene våre til en bransjeaktør i byen, og får dermed igjen en del av den investerte kapitalen vår.

Salget av KEFene er et resultat av at jeg ikke på langt nær får benyttet anlegget så mye som jeg skulle ønske. Det kan jo godt være det endrer seg nå fremover, men det blir litt "perler for svin" i øyeblikket. Så derfor en annonse for å sjekke markedet. Skulle jeg ikke få en anstendig sum for dem, så blir de stående.

"Det er i motbakke det går oppover" er det noe som heter, så vi ser fremover mot et nytt kapittel i livet. Enkelt og greit...
Er på nytt på jakt etter HIFI-gleden.....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.02.2009 11.46.28 #180 av 200
Postet av: Atle Torp
For meg er du verdt uendelig mye mer levende og i god form enn det motsatte, og jeg gir deg min fulle støtte. Du har gjort et godt valg. Evnen til å kunne rangere tingenes viktighet er en kunnskap man kan tilegne seg på flere måter. Din fremgangsmåte er desidert den sunneste :D
Med vennlig hilsen
Atle Kildahl Torp
Fotograf / Skribent i magasinet Hjemmekino
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar